Gereformeerde Gemeenten

Posthoorn

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Maar hoe kun je als hoorder beoordelen of een prediker de Geest heeft?
R+ck

Bericht door R+ck »

Posthoorn schreef: Gisteren, 10:43 Maar hoe kun je als hoorder beoordelen of een prediker de Geest heeft?
'Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.' (Galaten 5:22)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ja, maar dat kan ik niet zien als iemand op de preekstoel staat.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Posthoorn schreef: Gisteren, 12:09 Ja, maar dat kan ik niet zien als iemand op de preekstoel staat.
Daar is als het goed is wel iets van te merken. Je hebt predikanten die de preekstoel als steekstoel gebruiken. Maar ook predikanten waarvan je merkt dat de liefde van Christus hen dringt.

Tegelijkertijd is onze beoordeling daarvan feilbaar, en past daar bescheidenheid in. Wij weten en zien ook niet alles, en de gezinsleden van de predikant krijgen heel wat meer van hem mee, als het gemeentelid in de kerkbank.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
JCM

Bericht door JCM »

De argumentatie en duidelijke uitleg van R+ck onderschrijf ik wel, en blijkt duidelijk uit de Schrift.
Het getuigenis en de prediking wordt verbonden met de inwoning van de Geest en de geestelijke staat van de prediker.

Johannes 10:
2 Maar die door de deur ingaat, is een herder der schapen.
3 Dezen doet de deurwachter open, en de schapen horen zijn stem; en hij roept zijn schapen bij name, en leidt ze uit.
4 En wanneer hij zijn schapen uitgedreven heeft, zo gaat hij voor hen heen; en de schapen volgen hem, overmits zij zijn stem kennen.
5 Maar een vreemde zullen zij geenszins volgen, maar zullen van hem vlieden, overmits zij de stem der vreemden niet kennen.

Romeinen 8:9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

2 Kor. 3:3 Als die openbaar zijt geworden, dat gij een brief van Christus zijt, en door onzen dienst bereid, die geschreven is niet met inkt, maar door den Geest des levenden Gods, niet in stenen tafelen, maar in vlezen tafelen des harten.

2 Kor. 4:13 Dewijl wij nu denzelfden Geest des geloofs hebben, gelijk er geschreven is: Ik heb geloofd, daarom heb ik gesproken; zo geloven wij ook, daarom spreken wij ook;
Plaats reactie