Nee. Het heeft geen zin om dat te vertellen als daar niet direct daarbij gezegd wordt dat er een weg van ontkoming is die voor iedereen (welmenend, zonder kleine lettertjes) open staat.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Klopt, daar is heel wat moed voor nodig, ik denk nu eigenlijk aan het interview van 'Kijken in de ziel' van een aantal jaar geleden waar dominee F. Van Binsbergen deze vraag ook kreeg (er werd volgens mij zelfs letterlijk door de presentator gevraagd: geloofd u dat ik naar de hel gaat en dat komt toch dichterbij dan als er wordt gevraagd of de ongelovigen naar de hel gaan) en de eerlijkheid waarmee hij deze vraag beantwoordde toen.Zeeuw schreef: ↑Vandaag, 16:58Dat eerste ben ik met je eens. Dat laatste klopt ook, maar dat is niet het gesprek dat ik met een 'externe' voer. Onlangs kwam het wel een keer ter sprake en ik ben dan wel eerlijk, maar het is niet eenvoudig.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 16:52Nee, eigenlijk niet, dat is ontzaggelijk om uit te leggen! Maar mijn ervaring is wel dat velen die conclusie zelf al trekken (ook al geloven ze daar zelf niet in) maar niet weten dat er ook in de kerk mensen zitten die (in hun ogen) zichzelf veel ontzeggen maar toch niet geloven dat ze naar de hemel gaan.
-
Oké, mooi! Ik ga hem binnenkort wel keer luisteren en kom er op terug!Rido91 schreef: ↑Vandaag, 16:55Klopt, dat is die lezing. Voor mij was het echt een eyeopener!De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 16:51Deze bedoel je? https://youtu.be/3dUX-TmnnKk?si=9qruSywKvjOtGyzbRido91 schreef: ↑Vandaag, 16:33k Zou in elk geval aanraden om de lezing 'het Evangelie zonder kleine lettertjes' te luisteren. Maar ook zijn boeken over het aanbod van genade zijn de moeite waard.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 15:56
Ik vind Rido en GG links denk behoudender, ze blijven dicht bij de Bijbel en belijdenisgeschriften..
Kweet niet wat ik van G.A. van de Brink moet denken, dat klinkt soms wel wat evangelisch.. Hij spreekt ook wel eens voor Geloofstoerusting volgens mij. Daar is men ook kritisch op, maar dat is misschien wel terecht. Heb over die kant nog te weinig kennis om er wat zinnigs over te zeggen en of kritiek wel of niet terecht is.
Op dit moment genoeg boeken te lezen. Heb laatste tijd vooral NGB en DL gelezen met uitleg via internet. Laatst begonnen aan boek van Brakel. Maar sla daarvan ook delen over die ik niet echt interessant vindt..
Daar heb je wel gelijk in, ik ben oprecht benieuwd hoe men daar het evangelisatiewerk doet. Maar mijn indruk is ook wel dat evangelisatiewerk vaak meer een thema is in linksere gemeenten dan rechtse gemeenten
Het lijkt me dat je dat tegen een externe die jij tegenkomt toch zo kan zeggen als jij hierin gelooft?
Denk dat ik je advies maar opvolg na een nieuwe mail waarin ik voor onchristelijk, onfatsoenlijk en pervers wordt uitgemaakt.
Helaas wel het gevolg van het uitschakelen van de PB functie
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Gebeurt mij helaas ook wel eens. Maar mooi dat je het boek ter hand hebt genomen. Je leest veel zaken die je in hervormde maar ook hersteld hervormden gemeenten niet meer zoveel hoort terwijl er zo ontzettend veel mensen mee geholpen zouden zijn.
-
Eens met Posthoorn, als een verloren zoon of dochter tot zichzelf komt en iets van het Godsgemis kent en zich afvraagt of het ooit goedkomt. Dan mag je zo een toch zeggen dat God vaak een mens bekeert in de weg van missen zoeken en vinden. Wie Mij vroeg zoeken zullen Mij vinden. En de treurenden zullen vertroost worden.
Geen zoethoudertje dus maar aanmoedigingen op de weg naar Christus! Niet om op te rusten maar om sneller te gaan.
Zoals?Refojongere schreef: ↑Vandaag, 17:54Gebeurt mij helaas ook wel eens. Maar mooi dat je het boek ter hand hebt genomen. Je leest veel zaken die je in hervormde maar ook hersteld hervormden gemeenten niet meer zoveel hoort terwijl er zo ontzettend veel mensen mee geholpen zouden zijn.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
-
Hoe meer ik erover nadenk, destemeer kom ik tot de conclusie dat de tijd nog niet rijp was voor de lezing ' Het evangelie zonder kleine lettertjes' van dr. van den Brink. Gezien de reacties uit die hoek van de geref. gezindte waar hij uiterst kritische vragen aan stelde, heeft men hem daar niet begrepen. Daar heeft hij misschien ook aanleiding toe gegeven. Veel publicaties waren theologisch uitzonderlijk knap, maar misten toch de nuancering. Ze misten het begrip, het mededogen, met de tienduizenden van wie de theologie sterk door de afscheiding was gekleurd. Van de Brink is een van de weinigen die Dordt begrepen hebben. Men is in de gereformeerde gezindte met de DL aan de haal gegaan. Te weinig is beseft dat het in Dordt ging om de zekerheid van het geloof. Als de Remonstranten gewonnen hadden zouden we weer terechtgekomen zijn in de onzekerheid van Rome. We mogen elkaar trouwens eerlijk afvragen of we daar soms niet middenin zitten. Herkennen we het misschien dat mensen met een verzekerd geloof gewantrouwd werden of nog worden? Ik herken het bij mezelf. Iemand zegt tegen mij : Ik mag geloven dat ik gered ben door de Heere Jezus. En wat denk ik er stilletje bij? Inderdaad: Ben je er wel op de juiste wijze aan gekomen? Geloof je niet te lichtvaardig? Heeft dat te maken met de altoosdurende schimp van ds. G.H. Kersten op het 'juichend christendom'? Ik zie ook wel een enorm stuk winst in de publicaties van dr. van den Brink. Volgens mij zijn velen aangespoord om terug te keren naar de bronnen van de Reformatie. En het kan bijna niet anders of vele van zijn opponenten zijn aan het denken gezet al konden ze dat niet openlijk toegeven. Jammer, fout, liefdeloos, dat hij mensen die onder een voorwaardelijke prediking verkeerden aanraadde om weg te gaan uit hun gemeente. Tja, in dat opzicht is hij nog een zoon van de Afscheiding. Het is immers Hervormd om te blijven waar je bent en pas weg te gaan als je er wordt uitgegooid. Maar misschien is dat niet Hersteld Hervormd als ik effe ondeugend mag zijn. Verder nog: Las dat iemand bezig was met de NGB en de DL. Ben zelf het boek van dr. Verboom aan het doorwerken: 'Kostbaar Belijden'. Zeer waardevol. Had al eerder zijn boek over de Theologie van de Heidelbergse Catechismus doorgewerkt. Zeer aanbevolen. Ook al zou je niet direct alles voor je rekening nemen. Let wel op: beide genoemde boeken behandelen niet de gehele HC en niet de gehele NGB.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 17:09Oké, mooi! Ik ga hem binnenkort wel keer luisteren en kom er op terug!Rido91 schreef: ↑Vandaag, 16:55Klopt, dat is die lezing. Voor mij was het echt een eyeopener!De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 16:51Deze bedoel je? https://youtu.be/3dUX-TmnnKk?si=9qruSywKvjOtGyzb
Op dit moment genoeg boeken te lezen. Heb laatste tijd vooral NGB en DL gelezen met uitleg via internet. Laatst begonnen aan boek van Brakel. Maar sla daarvan ook delen over die ik niet echt interessant vindt..
Klopt. Geloof jij daar niet in ?Zeeuw schreef: ↑Vandaag, 17:16Het lijkt me dat je dat tegen een externe die jij tegenkomt toch zo kan zeggen als jij hierin gelooft?
En wat heeft zo'n zoekende ziel daar aan om te weten dat God een mens vaak zus of zo bekeert terwijl hij zelf nog onbekeerd is? Je gaat diegene aanmoedigen om nog beter z'n best te doen om God te zoeken, de mens krijgt een aai over zijn bol en wordt aan het werk gezet om nog meer zondekennis en gemis te ervaren en als diegene op dat moment sterft, sterft hij buiten Christus.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 17:58Eens met Posthoorn, als een verloren zoon of dochter tot zichzelf komt en iets van het Godsgemis kent en zich afvraagt of het ooit goedkomt. Dan mag je zo een toch zeggen dat God vaak een mens bekeert in de weg van missen zoeken en vinden. Wie Mij vroeg zoeken zullen Mij vinden. En de treurenden zullen vertroost worden.
Geen zoethoudertje dus maar aanmoedigingen op de weg naar Christus! Niet om op te rusten maar om sneller te gaan.
Zo iemand moet gewezen worden op Christus, op de beloften van het Evangelie zoals Luther dat zo mooi doet in de preek die ik gedeeld heb.
Het ging om jou zin over 'geen zin om te vertellen', die terugging richting 'als er niet direct bij wordt gezegd'. Terwijl je dat blijkbaar wel zegt. Dan is het toch helemaal prima en geen discussie?GG links schreef: ↑Vandaag, 18:32Klopt. Geloof jij daar niet in ?Zeeuw schreef: ↑Vandaag, 17:16Het lijkt me dat je dat tegen een externe die jij tegenkomt toch zo kan zeggen als jij hierin gelooft?