Ik heb gisterenavond uit interesse de eerste twee hoofdstukken van het boekje van Kohlbrugge doorgelezen. Het is zeer lezenswaardig. Maar aan de andere kant legt Kohlbrugge er ook wel dingen in. Met name zaken die een beetje op onderbuik gevoelens inspelen (emotionele argumenten). Zoals dat Orpa 'mierzoet' (alsof het niet gemeend was) weende en toen terugging. Maar dat terzijde.
Als ik de discussie volg dan worden er verschillen gecreeerd die misschien wel eens minder groot zijn dan de werkelijkheid.
Groep 1 (Tegen doorgeslagen vergeestelijking):
Er zijn geestelijke lessen of beter lijnen te trekken vanuit Ruth. Echter dit mag niet leiden tot uitspraken zoals:
- Kind van God en Christus nog niet kennen
- De Heere Jezus kennen terwijl je zonden nog niet vergeven zijn.
Het uitgangspunt is dat het boek in de eerste plaats heilshistorisch is en in de tweede plaats geestelijk (typen en lijnen).
Maar het gaat tever om deze groep gelijk te beschuldigen van 'moderne bijbelwetenschap'. Met als kenmerken dat Ruth alleen literair werk is, t.b.v. volksidentiteit, fantasie, exegeseregel gebaseerd op oudheidkunde. Zie posting Tibop page 13.
Vorozover ik kan zien is er niemand in dit topic die deze vom van bijbelwetenschap voor staat. Er wordt alleen gezegd pas op om alles te vergeestelijken en Ruth is geen blauwdruk zodat hier een bepaalde weg of kenmerken (v.b. standenleer) uit afgeleid kunnen worden. Want anders krijg je ongelukken die tot bovenstaande niet Bijbelse uitspraken leiden.
Groep 2: Ruth primair geestelijk:
Deze groep zegt: Ruth is in de eerste plaats geestelijk (vergeestelijking / allegorie) en secundair (of paralel) heilshistorisch.
Maar deze groep zegt ook (alhoewel niet allen) dat uitspraken zoals Kind van God en Christus nog niet kennen tever gaan.
Doordat groep 2 ageert tegen groep 1 en deze beschuldigt geen bijbelgetrouwe visie te hebben vliegt men elkaar in de haren. Maar de visies liggen veel dichter bij elkaar want beiden gaan uit van uit heilshistorische lijn en geestelijk lijn. Alleen de vraag is hoever mag je met vergeestelijken gaan en wat is belangrijker.
De vraag wat is belangrijker is niet zo interessant.
Veel interessenter is om te zien hoever de ene groep wil gaan met vergeestelijken en hoever de andere. Dus volgens mij kunnen jullie beter per hoofdstuk van Ruth aangeven welke zaken type / lijnen er zijn. En daarnaast welke zaken aan de hoofdstuk / chronologische volgorde mogen worden ontleend. Ik denk dat met name in de hoofdstuk / chronologische volgorde de verschillen zitten. Zo kan er veel gerichter gereageerd worden want nu blijven het vaak alleen maar losse kreten.
EDIT n.a.l.v posting Ander: In hoeverre is het wenselijk/Bijbels/verantwoord/nuttig dat een beleving als 'Kind van God en Christus nog niet kennen' etc. wordt gepreekt?
Tiberius schreef: Maar volgens mij is dat niet de lijn die dr. Kohlbrugge gaat. In zijn verklaring lees ik eigenlijk niets wat onbijbels is. Dat wil niet zeggen, dat ik elke komma van Kohlbrugge voor mijn rekening neem, maar wel dat de grote lijnen voluit bijbels zijn.
Volgens mij is dat ook de uitleg die bij mij bekende predikanten geven; soms wat minder ver, soms wat verder als Kohlbrugge, maar nooit buiten de lijnen van de Bijbel.
Is dit niet wat erg makkelijk ermee omgaan? Jij brengt telkens als onderbouwing van je stelling Dr Kohlbrugge naar voren. Op deze manier heb je altijd een escape. Als anderen aandragen Kohlbrugge schrijft dit en dat en dat past niet dan kun je altijd zeggen: Daar ben ik het niet mee eens. Maar zo wordt wel onduidelijk in hoeverre en waarmee Kohlbrugge jouw betoog onderbouwt. Dan wordt het een loos beroep. Dan zou je moeten aangeven welke vergeestelijking / allegorie jij voorstaat en waar (blz nr) Dr. Kohlbrugge er in mee gaat.
Ik ben benieuwd. Dan wordt het voor mij als meelezer misschien ook nog te begrijpen.