Ik heb weinig tijd, dus wat moeite om op openstaande vragen te antwoorden.
Hier wil ik nog wel op reageren:
Jongere schreef:Overigens vind ik dit een boeiend topic om te lezen. Ik voel eigenlijk met heel veel mensen wel mee.
Ik heb wel wat moeite bij de houding die soms wordt ingenomen tegenover kritiek. Bijvoorbeeld:
Erasmiaan schreef:De kritiek van Luther is niet nieuw, die is er altijd geweest.
Als je zo sterk redeneert vanuit iets vaststaands (onze leer) en iets wat daar tegen opkomt (de kritiek van alle tijden), dan wordt het heel moeilijk om nog echt een gesprek te voeren.
Natuurlijk redeneer ik vanuit iets vaststaands! De prediking van de Gereformeerde Gemeente is niet veranderd. De predikanten met wie Luther niet door één deur kan preken niet anders dan ds. Kersten, ds. Honkoop, ds. Barth, ds. Fraanje, ds. Lamain, ds. Heikoop, ds. Van Reenen, ds. Bel, ds. L. Vogelaar, enz., enz. (zie dit artikel
http://bit.ly/NlMrpl; was niet ten tijde van deze prediking de bloeitijd?).
Want wie in de post van Luther geen stukje pijn en bewogenheid leest, maar alleen "de kritiek die niet nieuw is" - die heeft toch wel heel oppervlakkig gelezen.
Volgens mij mis je hiermee de discussie. Dat er pijn en bewogenheid is zal best waar kunnen zijn, ik betoog dat die kritiek (en dus die pijn en bewogenheid) van alle tijden is geweest en het bestaansrecht van de Gereformeerde Gemeenten raakt.
De pijn zit hem niet in het ontbreken van wat hier wordt geschetst door Kersten en Steenblok. De pijn zit (volgens mij) vooral hierin: er wordt wel over Christus gepreekt, en ook zeker rijk - maar niet hoe ik daar kom.
Die vragen herken ik helaas soms.
Tja, dan is er echt een kloof die groter is dan tussen de het westen en het oosten. Want ik mis bij sommige door Luther geroemde predikanten het stukje van hoe ik tot Christus kom. En juist bij predikanten die door Luther terzijde worden geschoven hoor je dáár over. Daar worden de geheimen van het geestelijke leven verklaard, een arme zondaar en een rijke Christus en hoe die twee bij elkaar komen. Uiteindelijk gaat het dus over het grote punt van de toe-eigening des Heils en de verschillende visies daarop.
Luther schreef:Ik beluisterde onlangs een intredepreek waarin de predikant zei: "Gemeente, dat noemt men wel 'verloren gaan onder het recht'. Maar die term kun je ook anders verwoorden, zodat je beter begrijpt wat er bedoeld wordt. Want wat is het? Het is totaal door God overwonnen worden." Dat laatste snap ik; is ook Bijbels. Dat eerste geeft een voorstelling van zaken die het heil onbereikbaar maakt. Het wekt de indruk dat er zo iets bizars gebeuren moet, dat er zo'n buitengewoon bijzondere geestelijke ervaring moet zijn geweest, dat alles wat dat niet is, kennelijk niet van de Heere kan zijn geweest, want dan ben je nog niet verloren gegaan onder het recht.
Dat is precies waarom ik zo ontzettend veel moeite heb met preken waarin dit soort terminologie centraal staat.
Sorry, ik ben het hier niet mee eens, geen goede analyse. Je signaleert een bepaald probleem, bent wanhopig op zoek naar de oorzaken daarvan, maar je vindt uiteindelijk een verkeerde zondebok (mag ik deze term gebruiken?). We moeten niet een op de Bijbel gefundeerde, en altijd gebruikte term laten vallen omdat dit mensen zou afschrikken. Ik vraag me ook zeer af of dit mensen afschrikt, dat ze het als onbereikbaar gaan zien, want genoemde predikers kunnen ook zeer laag afdalen als bijvoorbeeld de Bijbelse kenmerken gepreekt worden. Waren er maar meer predikers die mensen (ook Avondmaalsgangers!) eens in het gemis preekten.
Want als nu Jeschurun vet werd, zo sloeg hij achteruit. Er is meer te verkrijgen in Christus.
Wast dan op in de genade en kennisneming van onze Heere Jezus Christus.
Luther schreef:Als de door mij genoemde wijze van preken ook bij de oudvaders te vinden was, dan is het toch niet moeilijk om daarvan enkele voorbeelden te geven?
Zie de tweede of de derde preek uit de eigenschappen des geloofs, waarin Comrie gaat beschrijven hoe de zondaar in de vierschaar gedaagd wordt. Zie bijv. de prekenbundel van Th. van der Groe over de blindgeborene. Neem eens kennis van de catechismuspreken van Smytegelt, of de bundel preken over het gekrookte riet en de rokende vlaswiek. Ook van Hellenbroek heb ik preken gehoord waar een sterk beschrijvend element in zat (hoe noemde jij dat ook al weer? in de derde persoon enkelvoud?). Ik doe nu maar even een greep uit mijn geheugen.