huisman schreef:Wij komen dichterbij....jij ziet nu in ieder geval ook een verschil. M.i. is de puriteinse prediking zonder die persoonlijke dringende nodiging tot Christus een volkomen andere prediking. Dit aspect in de puriteinse prediking vormde het hart van de prediking van iemand als Boston. Dus idd is een prediking die alle zaken benoemt maar dit "hart" uit de puriteinse prediking weglaat niet te vergelijken. Deze predikant preekt dus niet als Luther,Boston Erskine enz. Nogmaals dit is geen waardeoordeel over zijn preken maar een vaststelling.
Een preek moet één centraal thema hebben. Jezus Christus en Die gekruisigd. Dat centrale thema vind ik terug bij Luther, Boston, v.d. Groe, Shepard etc. Van de Erskines heb ik niet zoveel verstand, moet ik zeggen. Dat centrale thema vind ik ook terug in de prediking binnen de GG(iN). Dat de Schotten ruim waren in de nodiging was bekend. Helaas is dat aanbod in onze tijd verworden tot een remonstrantse draad binnen de linkerflank van de gereformeerde gezindte. Ik erken daarom ook dat er een bepaalde voorzichtigheid is m.b.t. dat aanbod. Oftewel, de tijden zijn veranderd. Je moet die stapel Wachters eens doorlezen en lezen wat ds. Roos schrijft over de prediking van de Schotten. Zeer lezenswaardig.