Een uitleg over Openbaringen 2 en 3 heb ik niet kunnen vinden in de 170 pagina's. Wel een geweldige beschrijving van Israel's toekomst (vanaf pag 118 ongeveer), iets voor Alexander CD!Tiberius schreef:Ik kan me hier wel in vinden: wat hier staat, dit is een diepe boodschap.Jongere schreef:Waarom is een bepaalde profetische uitleg een diepere boodschap?Joannah schreef:De woorden in Op 2 en 3 zijn regelrecht opgetekend uit Jezus eigen mond!Jongere schreef:Je kunt de boodschap uit deze brieven overigens prima ter harte nemen zonder er iets profetisch in te lezen. Net als met andere brieven uit het Nieuwe Testament.
Keer op keer staat er dat we ons moeten bekeren , en "wie oren heeft, die hore", wat de Geest tot de Gemeente zegt.
Duidt dat niet op een diepere boodschap?
Ik lees een hele diepe boodschap in die brieven. Die ook alles met mijn leven te maken heeft. Inderdaad: de oproep klinkt te bekeren, wie ore heeft, die hore. Dat duidt niet op een diepere boodschap, dat is een diepe boodschap.
Daarvoor wil ik verwijzen naar deel III van Wilhelmus à Brakels "De Redelijke Godsdienst", online hier te raadplegen: http://www.theologienet.nl/documenten/B ... _DLIII.rtfJoannah schreef:Ben erg benieuwd hoe we het dan wel uit moeten leggen....
Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Wat wil je voor uitleg horen, Joannah?
Johannes was apostel en kreeg een boodschap voor de gemeenten. Vaak was die boodschap confronterend, met een scherpe oproep tot bekering. Maar ook hoorden veel gemeenten wat in hen te prijzen valt.
Ook krijg Johannes een visioen over de toekomst, ter vertroosting maar evengoed ter waarschuwing. Net zoals de brieven zowel vertroostend als waarschuwend van aard zijn. Ook dit mocht hij met de gemeenten delen, waarvan er veel in vervolging waren of op het punt stonden om in deze vervolging te komen.
Deze boodschap is geadresseerd aan de gemeente uit die tijd, die geen wezenlijk andere gemeente is dan de gemeente in onze tijd. Ook wij leven in de kerk die als het goed is leeft met de roep op de lippen waarmee de Openbaring afsluit: 'Kom, Heere Jezus!' Ook al is het nu 2000 jaar later. De eerste christenen verkeken zich niet met die roep, maar wisten wat het is om te leven in de schepping die "hijgt" naar de wederkomst van Christus. De boodschap die voor hen actueel was, is dat ook voor ons.
Net zoals Petrus evenzeer voor de vroege kerk schreef als zijn boodschap voor ons bedoeld is.
Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, en worden ten vure bewaard tegen den dag des oordeels, en der verderving der goddeloze mensen.
Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.
De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid!
Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten.
Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
Daarom, geliefden, verwachtende deze dingen, benaarstigt u, dat gij onbevlekt en onbestraffelijk van Hem bevonden moogt worden in vrede.
Johannes was apostel en kreeg een boodschap voor de gemeenten. Vaak was die boodschap confronterend, met een scherpe oproep tot bekering. Maar ook hoorden veel gemeenten wat in hen te prijzen valt.
Ook krijg Johannes een visioen over de toekomst, ter vertroosting maar evengoed ter waarschuwing. Net zoals de brieven zowel vertroostend als waarschuwend van aard zijn. Ook dit mocht hij met de gemeenten delen, waarvan er veel in vervolging waren of op het punt stonden om in deze vervolging te komen.
Deze boodschap is geadresseerd aan de gemeente uit die tijd, die geen wezenlijk andere gemeente is dan de gemeente in onze tijd. Ook wij leven in de kerk die als het goed is leeft met de roep op de lippen waarmee de Openbaring afsluit: 'Kom, Heere Jezus!' Ook al is het nu 2000 jaar later. De eerste christenen verkeken zich niet met die roep, maar wisten wat het is om te leven in de schepping die "hijgt" naar de wederkomst van Christus. De boodschap die voor hen actueel was, is dat ook voor ons.
Net zoals Petrus evenzeer voor de vroege kerk schreef als zijn boodschap voor ons bedoeld is.
Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, en worden ten vure bewaard tegen den dag des oordeels, en der verderving der goddeloze mensen.
Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.
De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid!
Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten.
Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
Daarom, geliefden, verwachtende deze dingen, benaarstigt u, dat gij onbevlekt en onbestraffelijk van Hem bevonden moogt worden in vrede.
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Wie oren heeft, die hore" duidt niet op een diepere boodschap, nee.Joannah schreef:De woorden in Op 2 en 3 zijn regelrecht opgetekend uit Jezus eigen mond!Jongere schreef:Je kunt de boodschap uit deze brieven overigens prima ter harte nemen zonder er iets profetisch in te lezen. Net als met andere brieven uit het Nieuwe Testament.
Keer op keer staat er dat we ons moeten bekeren , en "wie oren heeft, die hore", wat de Geest tot de Gemeente zegt.
Duidt dat niet op een diepere boodschap?
Niet iedereen heeft oren om Gods woord te horen, alleen Gods ware kinderen die ontvangen oren om te horen.
vergelijk dit met hand 28 waar Paulus de Heere Jzus en Jesaja naspreekt
Want het hart dezes volks is dik geworden, en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zij zich bekeren, en Ik hen geneze.
Drie keer wordt dit gezegd van het Joodse volk dat betekent dat de zaak bij God vaststaat, God zal hen geen oren meer geven om te horen.
Dus God geeft die oren om te horen aan Zijn volk, het Israel Gods, bestaande uit alle volken, uit alle volken gaat God Zijn volk vergaderen en geeft Hij hen oren om te horen.
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Volgens mij gaat het boek Openbaringen over wat er in de toekomst geschieden moet ipv de gemeenten van die tijd, zoals je zegt.Jongere schreef:Wat wil je voor uitleg horen, Joannah?
Johannes was apostel en kreeg een boodschap voor de gemeenten. Vaak was die boodschap confronterend, met een scherpe oproep tot bekering. Maar ook hoorden veel gemeenten wat in hen te prijzen valt.
Ook krijg Johannes een visioen over de toekomst, ter vertroosting maar evengoed ter waarschuwing. Net zoals de brieven zowel vertroostend als waarschuwend van aard zijn. Ook dit mocht hij met de gemeenten delen, waarvan er veel in vervolging waren of op het punt stonden om in deze vervolging te komen.
Deze boodschap is geadresseerd aan de gemeente UIT DIE TIJD, die geen wezenlijk andere gemeente is dan de gemeente in onze tijd. Ook wij leven in de kerk die als het goed is leeft met de roep op de lippen waarmee de Openbaring afsluit: 'Kom, Heere Jezus!' Ook al is het nu 2000 jaar later. De eerste christenen verkeken zich niet met die roep, maar wisten wat het is om te leven in de schepping die "hijgt" naar de wederkomst van Christus. De boodschap die voor hen actueel was, is dat ook voor ons.
Net zoals Petrus evenzeer voor de vroege kerk schreef als zijn boodschap voor ons bedoeld is.
Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, en worden ten vure bewaard tegen den dag des oordeels, en der verderving der goddeloze mensen.
Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.
De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid!
Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten.
Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
Daarom, geliefden, verwachtende deze dingen, benaarstigt u, dat gij onbevlekt en onbestraffelijk van Hem bevonden moogt worden in vrede.
Bovendien was de gemeente van die tijd geenszins, rijk, en had zich niet verrijkt, en had aan niets gebrek,(Op 3:17 etc).. Ze werden juist vervolgd, maar hadden nog wel het juiste Woord.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Dus jij denkt niet dat de brieven uit Openbaring 2 en 3 historische brieven zijn aan de 7 gemeenten in klein Azië? Ik schreef eerder het volgende "Je zou in Sardis of Laodicea hebben gekerkt en zondags komt namens de Koning van de kerk zo'n boodschap, niet levend maar dood, lauw uit Mijn mond zal ik u spuwen als u zich niet bekeerd. Nee, ik denk niet dat de leden van deze gemeenten een diepere boodschap zochten. Deze boodschap zette hun leven al in het volle licht van Gods heiligheid. Dieper kan een boodschap toch niet zijn?"Joannah schreef:Volgens mij gaat het boek Openbaringen over wat er in de toekomst geschieden moet ipv de gemeenten van die tijd, zoals je zegt.Jongere schreef:Wat wil je voor uitleg horen, Joannah?
Johannes was apostel en kreeg een boodschap voor de gemeenten. Vaak was die boodschap confronterend, met een scherpe oproep tot bekering. Maar ook hoorden veel gemeenten wat in hen te prijzen valt.
Ook krijg Johannes een visioen over de toekomst, ter vertroosting maar evengoed ter waarschuwing. Net zoals de brieven zowel vertroostend als waarschuwend van aard zijn. Ook dit mocht hij met de gemeenten delen, waarvan er veel in vervolging waren of op het punt stonden om in deze vervolging te komen.
Deze boodschap is geadresseerd aan de gemeente UIT DIE TIJD, die geen wezenlijk andere gemeente is dan de gemeente in onze tijd. Ook wij leven in de kerk die als het goed is leeft met de roep op de lippen waarmee de Openbaring afsluit: 'Kom, Heere Jezus!' Ook al is het nu 2000 jaar later. De eerste christenen verkeken zich niet met die roep, maar wisten wat het is om te leven in de schepping die "hijgt" naar de wederkomst van Christus. De boodschap die voor hen actueel was, is dat ook voor ons.
Net zoals Petrus evenzeer voor de vroege kerk schreef als zijn boodschap voor ons bedoeld is.
Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, en worden ten vure bewaard tegen den dag des oordeels, en der verderving der goddeloze mensen.
Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.
De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid!
Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten.
Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
Daarom, geliefden, verwachtende deze dingen, benaarstigt u, dat gij onbevlekt en onbestraffelijk van Hem bevonden moogt worden in vrede.
Bovendien was de gemeente van die tijd geenszins, rijk, en had zich niet verrijkt, en had aan niets gebrek,(Op 3:17 etc).. Ze werden juist vervolgd, maar hadden nog wel het juiste Woord.
De boodschap in deze brieven zijn voor alle gemeenten en gemeenteleden van de vroegste kerk tot de kerk in de eindtijd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Mee eens,huisman schreef:Dus jij denkt niet dat de brieven uit Openbaring 2 en 3 historische brieven zijn aan de 7 gemeenten in klein Azië? Ik schreef eerder het volgende "Je zou in Sardis of Laodicea hebben gekerkt en zondags komt namens de Koning van de kerk zo'n boodschap, niet levend maar dood, lauw uit Mijn mond zal ik u spuwen als u zich niet bekeerd. Nee, ik denk niet dat de leden van deze gemeenten een diepere boodschap zochten. Deze boodschap zette hun leven al in het volle licht van Gods heiligheid. Dieper kan een boodschap toch niet zijn?"Joannah schreef:Volgens mij gaat het boek Openbaringen over wat er in de toekomst geschieden moet ipv de gemeenten van die tijd, zoals je zegt.Jongere schreef:Wat wil je voor uitleg horen, Joannah?
Johannes was apostel en kreeg een boodschap voor de gemeenten. Vaak was die boodschap confronterend, met een scherpe oproep tot bekering. Maar ook hoorden veel gemeenten wat in hen te prijzen valt.
Ook krijg Johannes een visioen over de toekomst, ter vertroosting maar evengoed ter waarschuwing. Net zoals de brieven zowel vertroostend als waarschuwend van aard zijn. Ook dit mocht hij met de gemeenten delen, waarvan er veel in vervolging waren of op het punt stonden om in deze vervolging te komen.
Deze boodschap is geadresseerd aan de gemeente UIT DIE TIJD, die geen wezenlijk andere gemeente is dan de gemeente in onze tijd. Ook wij leven in de kerk die als het goed is leeft met de roep op de lippen waarmee de Openbaring afsluit: 'Kom, Heere Jezus!' Ook al is het nu 2000 jaar later. De eerste christenen verkeken zich niet met die roep, maar wisten wat het is om te leven in de schepping die "hijgt" naar de wederkomst van Christus. De boodschap die voor hen actueel was, is dat ook voor ons.
Net zoals Petrus evenzeer voor de vroege kerk schreef als zijn boodschap voor ons bedoeld is.
Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, en worden ten vure bewaard tegen den dag des oordeels, en der verderving der goddeloze mensen.
Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.
De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid!
Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten.
Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
Daarom, geliefden, verwachtende deze dingen, benaarstigt u, dat gij onbevlekt en onbestraffelijk van Hem bevonden moogt worden in vrede.
Bovendien was de gemeente van die tijd geenszins, rijk, en had zich niet verrijkt, en had aan niets gebrek,(Op 3:17 etc).. Ze werden juist vervolgd, maar hadden nog wel het juiste Woord.
De boodschap in deze brieven zijn voor alle gemeenten en gemeenteleden van de vroegste kerk tot de kerk in de eindtijd.
de diepere betekenis omschrijft zich in het stukje van J Fijnvandraat.
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=3043
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
- Locatie: Alhier
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Hier heb je denk ik gelijk.huisman schreef: Dus jij denkt niet dat de brieven uit Openbaring 2 en 3 historische brieven zijn aan de 7 gemeenten in klein Azië? Ik schreef eerder het volgende "Je zou in Sardis of Laodicea hebben gekerkt en zondags komt namens de Koning van de kerk zo'n boodschap, niet levend maar dood, lauw uit Mijn mond zal ik u spuwen als u zich niet bekeerd. Nee, ik denk niet dat de leden van deze gemeenten een diepere boodschap zochten. Deze boodschap zette hun leven al in het volle licht van Gods heiligheid. Dieper kan een boodschap toch niet zijn?"
De boodschap in deze brieven zijn voor alle gemeenten en gemeenteleden van de vroegste kerk tot de kerk in de eindtijd.
Een paar jaar geleden was ik in Turkije en toen bezochten we de omgeving van Laodicea. Toen vertelde de gids e.e.a. van de omgeving.
Die streek stond bekent om de medische kennis en kunde en daar was een beroemd ziekenhuis die gespecialiseerd was in oogziekten.
Wat schrijft Johannes nu aan de gemeente van Laodicea:
Ik begreep inderdaad nooit waarom die ogenzalf nu genoemd werd. Maar hier werd aangehaakt op de actuele situatie in die streek en van die gemeente. Dit was een beeld wat zij begrepen.Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Zo zegt de Heere: Vervloekt is de man, die op een mens vertrouwt, en vlees tot zijn arm steltJoannah schreef:Mee eens,
de diepere betekenis omschrijft zich in het stukje van J Fijnvandraat.
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=3043
De Bijbel alleen, geen kanttekeningen ook niet van jaap fijnvandraat
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Ik heb het gelezen..vind het slechte exegese veel veronderstellingen van de schrijver enz. m.a.w kan mij niet overtuigen eerder het tegendeel.Joannah schreef:Mee eens,huisman schreef:Dus jij denkt niet dat de brieven uit Openbaring 2 en 3 historische brieven zijn aan de 7 gemeenten in klein Azië? Ik schreef eerder het volgende "Je zou in Sardis of Laodicea hebben gekerkt en zondags komt namens de Koning van de kerk zo'n boodschap, niet levend maar dood, lauw uit Mijn mond zal ik u spuwen als u zich niet bekeerd. Nee, ik denk niet dat de leden van deze gemeenten een diepere boodschap zochten. Deze boodschap zette hun leven al in het volle licht van Gods heiligheid. Dieper kan een boodschap toch niet zijn?"Joannah schreef:Volgens mij gaat het boek Openbaringen over wat er in de toekomst geschieden moet ipv de gemeenten van die tijd, zoals je zegt.Jongere schreef:Wat wil je voor uitleg horen, Joannah?
Johannes was apostel en kreeg een boodschap voor de gemeenten. Vaak was die boodschap confronterend, met een scherpe oproep tot bekering. Maar ook hoorden veel gemeenten wat in hen te prijzen valt.
Ook krijg Johannes een visioen over de toekomst, ter vertroosting maar evengoed ter waarschuwing. Net zoals de brieven zowel vertroostend als waarschuwend van aard zijn. Ook dit mocht hij met de gemeenten delen, waarvan er veel in vervolging waren of op het punt stonden om in deze vervolging te komen.
Deze boodschap is geadresseerd aan de gemeente UIT DIE TIJD, die geen wezenlijk andere gemeente is dan de gemeente in onze tijd. Ook wij leven in de kerk die als het goed is leeft met de roep op de lippen waarmee de Openbaring afsluit: 'Kom, Heere Jezus!' Ook al is het nu 2000 jaar later. De eerste christenen verkeken zich niet met die roep, maar wisten wat het is om te leven in de schepping die "hijgt" naar de wederkomst van Christus. De boodschap die voor hen actueel was, is dat ook voor ons.
Net zoals Petrus evenzeer voor de vroege kerk schreef als zijn boodschap voor ons bedoeld is.
Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, en worden ten vure bewaard tegen den dag des oordeels, en der verderving der goddeloze mensen.
Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.
De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid!
Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten.
Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
Daarom, geliefden, verwachtende deze dingen, benaarstigt u, dat gij onbevlekt en onbestraffelijk van Hem bevonden moogt worden in vrede.
Bovendien was de gemeente van die tijd geenszins, rijk, en had zich niet verrijkt, en had aan niets gebrek,(Op 3:17 etc).. Ze werden juist vervolgd, maar hadden nog wel het juiste Woord.
De boodschap in deze brieven zijn voor alle gemeenten en gemeenteleden van de vroegste kerk tot de kerk in de eindtijd.
de diepere betekenis omschrijft zich in het stukje van J Fijnvandraat.
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=3043
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Makkelijk praten. Ieder legt de Bijbel uit zoals het in zijn/haar straatje te pas komt. Je hebt de kanttekeningen of een uitleg van een ds nodig om een tekst te kunnen begrijpen.Alexander CD schreef:Zo zegt de Heere: Vervloekt is de man, die op een mens vertrouwt, en vlees tot zijn arm steltJoannah schreef:Mee eens,
de diepere betekenis omschrijft zich in het stukje van J Fijnvandraat.
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=3043
De Bijbel alleen, geen kanttekeningen ook niet van jaap fijnvandraat
Ik zou niet op mijn eigen oordeel afgaan en ook niet op het oordeel van iemand die denkt het beter te weten dan de kanttekenaars of een ds. die door God gezonden is.
Nu denk ik wel dat de tekst de je hier gebruikt voor een ieder duidelijk is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Hislop schreef hierover een standaardwerk. The two Babylons.
Hij trekt dit - terecht mijns inziens - in de toekomst. Want juist als Johannes de opdracht krijgt:
19 Schrijf, hetgeen gij gezien hebt, en hetgeen is, en hetgeen geschieden zal na dezen: 20 De verborgenheid der zeven sterren, die gij gezien hebt in Mijn rechter hand, en de zeven gouden kandelaren. De zeven sterren zijn de engelen der zeven Gemeenten; en de zeven kandelaren, die gij gezien hebt, zijn de zeven Gemeenten.
En dan begint hij de brieven aan de 7 gemeenten.
De brief aan Pergamus beschrijft volgens hem de periode ná Constantijn tot aan de middeleeuwen. Velen denken dat bij Constantijn de steen uit de droom van Nebukadnezar de finale doodklap aan de vier rijken geeft. Christendom wordt staatsgodsdient. Wat wil je nog meer? Maar wat uit het oog verloren wordt? Niet de wereld verkerkelijkte maar De kerk wordt een wereldse macht. En dat is tegen de voorzeggingen van Christus Zelf. Bovendien wordt dan misschien Christus ogenschijnlijk wel de machthebber, maar deze keert zich tegen het volk van de Christus.
Op het concilie van 325 worden goede dingen besloten, maar ook slechte. De vervloekingen tegen Israel worden het gelaten. De zegeningen echter worden overgeplant op de Christenen. Vervanging met alleen de fijne dingen.
Het duizendjarig rijk wordt verplaatst van ná de wederkomst, zoals tot dan gedacht werd, naar nu (d.i. 325). Want hoe prettig is nu alles geworden. Een wederkomst is niet meer zo nodig.
Dit is de mening van Hislop, die ik gisteren in een boek las. Hoe toevallig kan iets zijn.
O, ja. De 'engel' van die gemeenten is ook niet de dominee van toen. Maar meer wat je kunt zien als een 'schutsengel'. Die komt in de bijbel veel voor. De RK heeft die notie weer wel behouden, vaak is het alleen een mens geworden.
Hij trekt dit - terecht mijns inziens - in de toekomst. Want juist als Johannes de opdracht krijgt:
19 Schrijf, hetgeen gij gezien hebt, en hetgeen is, en hetgeen geschieden zal na dezen: 20 De verborgenheid der zeven sterren, die gij gezien hebt in Mijn rechter hand, en de zeven gouden kandelaren. De zeven sterren zijn de engelen der zeven Gemeenten; en de zeven kandelaren, die gij gezien hebt, zijn de zeven Gemeenten.
En dan begint hij de brieven aan de 7 gemeenten.
De brief aan Pergamus beschrijft volgens hem de periode ná Constantijn tot aan de middeleeuwen. Velen denken dat bij Constantijn de steen uit de droom van Nebukadnezar de finale doodklap aan de vier rijken geeft. Christendom wordt staatsgodsdient. Wat wil je nog meer? Maar wat uit het oog verloren wordt? Niet de wereld verkerkelijkte maar De kerk wordt een wereldse macht. En dat is tegen de voorzeggingen van Christus Zelf. Bovendien wordt dan misschien Christus ogenschijnlijk wel de machthebber, maar deze keert zich tegen het volk van de Christus.
Op het concilie van 325 worden goede dingen besloten, maar ook slechte. De vervloekingen tegen Israel worden het gelaten. De zegeningen echter worden overgeplant op de Christenen. Vervanging met alleen de fijne dingen.
Het duizendjarig rijk wordt verplaatst van ná de wederkomst, zoals tot dan gedacht werd, naar nu (d.i. 325). Want hoe prettig is nu alles geworden. Een wederkomst is niet meer zo nodig.
Dit is de mening van Hislop, die ik gisteren in een boek las. Hoe toevallig kan iets zijn.
O, ja. De 'engel' van die gemeenten is ook niet de dominee van toen. Maar meer wat je kunt zien als een 'schutsengel'. Die komt in de bijbel veel voor. De RK heeft die notie weer wel behouden, vaak is het alleen een mens geworden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Ik zou dat "standaardwerk" maar met een flinke scheut zout nuttigen, als ik jou was.refo schreef:Dit is de mening van Hislop, die ik gisteren in een boek las. Hoe toevallig kan iets zijn.
O, ja. De 'engel' van die gemeenten is ook niet de dominee van toen. Maar meer wat je kunt zien als een 'schutsengel'.
Het Griekse woord "angelos", wat de statenvertalers met engel vertalen, betekent boodschapper. In dit geval de voorganger(s) van de gemeente.
Dus geen schutsengel of zo. Hooguit als je een voorganger neemt in het licht van Hebr 13: "want zij waken voor uw zielen".
Niet echt veel. Zie de kanttekening bij Hand 12:15, waar de gemeente zegt "Het is zijn [Petrus' ] engel"refo schreef:Die komt in de bijbel veel voor.
Of, het is zijn bode; gelijk het woord engel somwijlen alzo genomen wordt. Zie Luk. 7:24. Doch alzo met dit woord merendeels de engelen des hemels betekend worden, zo wordt dit van velen verstaan van een engel, die Petrus van God tot een bewaarder was toegevoegd in deze zwarigheid, gelijk ook Matth. 18:10 van de geringste gelovigen wordt gezegd dat hunne engelen altijd zien het aanschijn des Vaders in de hemelen; waaruit volgt dat God de engelen wel zendt ten dienste en bescherming der gelovigen, Ps. 34:8, en Ps. 91:11; Hebr. 1:14; maar daaruit volgt nochtans niet dat elk mens juist een bijzonderen goeden en een kwaden engel altijd zou hebben tot gezelschap, gelijk sommigen menen.
Laten we die roomse zuurdesem dan maar weer gauw uitwerpen.refo schreef:De RK heeft die notie weer wel behouden, vaak is het alleen een mens geworden.
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Ik vind dat sommigen wel heel makkelijk zeggen dat de bewering niet exegetisch houdbaar is.
Waar ik wel benieuwd naar ben is, wanneer is dit boek gevonden? Johannes zat op Patmos, hij was verbannen. Kon hij gewoon brieven schrijven? Zijn de 7 brieven op de een of andere manier los van de rest van Openbaring naar de gemeenten gestuurd en daar voorgelezen? Of zijn ze bij de rest van de Openbaringen gebleven. En wanneer is dat gevonden etc en is het bij de betreffende gemeenten terecht gekomen?
Waar ik wel benieuwd naar ben is, wanneer is dit boek gevonden? Johannes zat op Patmos, hij was verbannen. Kon hij gewoon brieven schrijven? Zijn de 7 brieven op de een of andere manier los van de rest van Openbaring naar de gemeenten gestuurd en daar voorgelezen? Of zijn ze bij de rest van de Openbaringen gebleven. En wanneer is dat gevonden etc en is het bij de betreffende gemeenten terecht gekomen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Ja, daar dacht ik gisteren ook nog aan: hoe zijn die brieven in Klein Azië aangekomen?
En inderdaad hebben de afgescheiden gemeenten heel snel de exegese voor elkaar. Het gemakkelijkste is dan om alles wat niet strookt met de gevestigde mening met een korrel zout te nemen. Zo leer je natuurlijk ook niets.
Neem nu het woord 'angelos', dat is niet alleen een woord uit het NT, maar via de LXX ook uit het oude. En het gebruik van het woord voor de voorganger van een gemeente is bijzonder. Ook in het NT.
Het hangt overigens allemaal wel samen. Als je 'angelos' gemakshalve als voorganger vertaalt (wie waren dat dan) kun je het als brieven beschouwen die bezorgd konden worden.
Vertaal je 'angelos' met 'engel' (dat staat er ook) dan past het beter in het overzicht van de 'dingen die haast geschieden moeten'. Dan is het niet alleen de voorganger, maar ook alle opvolgers en zelfs de hele stad.
En inderdaad hebben de afgescheiden gemeenten heel snel de exegese voor elkaar. Het gemakkelijkste is dan om alles wat niet strookt met de gevestigde mening met een korrel zout te nemen. Zo leer je natuurlijk ook niets.
Neem nu het woord 'angelos', dat is niet alleen een woord uit het NT, maar via de LXX ook uit het oude. En het gebruik van het woord voor de voorganger van een gemeente is bijzonder. Ook in het NT.
Het hangt overigens allemaal wel samen. Als je 'angelos' gemakshalve als voorganger vertaalt (wie waren dat dan) kun je het als brieven beschouwen die bezorgd konden worden.
Vertaal je 'angelos' met 'engel' (dat staat er ook) dan past het beter in het overzicht van de 'dingen die haast geschieden moeten'. Dan is het niet alleen de voorganger, maar ook alle opvolgers en zelfs de hele stad.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Ach, ik zou nu citaten kunnen geven en dergelijke, maar ik heb er helemaal geen zin in. Want eigenlijk moet jij dingen onderbouwen en als ik dingen zou gaan onderbouwen dan krijg ik toch geen reactierefo schreef:Je hebt toch boeken van hem? Lees, maar: allemaal bespiegelingen. Ik kan er weinig anders van maken.Erasmiaan schreef:Doe is even normaal joh! Wat zijn dit nou voor opmerkingen? Of onderbouw het, of zeg niets.refo schreef:Het verwijt van Philpot over bespiegelen vind ik wel grappig. Die man bespiegelt zelf alleen maar.
Maar als je graag gangen van Gods volk leest is het natuur prima om te lezen. Maar dat zijn dan wel bespiegelingen, geen preken.

Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 13 sep 2010, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.