Gedenken aan de daden des HEEREN
Re: Gedenken aan de daden des HEEREN
Christene is nie mense van die verlede nie.
Ook nie van die hede nie.
En nie van die toekoms nie.
Christene is mense van - én die verlede én die hede én die toekoms, in Jesus Christus:
"Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid." - Hebr.13:8
"Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige." - Op.1:8
"In't verleden ligt het heden, in het nu wat worden zal." - Bilderdijk
"Soek in die verlede wat goed en mooi is en bou daarop die toekoms" - SJP Kruger, 1825-1904 (gereformeerde staatspresident van die ZAR)
Ook nie van die hede nie.
En nie van die toekoms nie.
Christene is mense van - én die verlede én die hede én die toekoms, in Jesus Christus:
"Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid." - Hebr.13:8
"Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige." - Op.1:8
"In't verleden ligt het heden, in het nu wat worden zal." - Bilderdijk
"Soek in die verlede wat goed en mooi is en bou daarop die toekoms" - SJP Kruger, 1825-1904 (gereformeerde staatspresident van die ZAR)
"Daarom, omdat ons 'n onwankelbare koninkryk ontvang, laat ons dankbaar wees." - Hebr.12:28
http://proregno.wordpress.com/
http://proregno.wordpress.com/
Maar de term 'bekommerd' wordt soms in een preek gebruikt voor mensen die wel wedergeboren zijn, maar Christus nog niet kennen. Dat zijn dus twee definities, waarvan de laatstgenoemde me overigens onbijbels voorkomt.Ander schreef:Precies in de staat verzekerd, maar in de stand bekommerd. Dat kan. Zo was het met Asaf ook, in psalm 77.Luther schreef:Of wel, als je de definitie van 'bekommerde' aanpast aan de enige bijbeltekst waarin het woord 'bekommerd' in deze zin voorkomt:Ander schreef:Prima, alleen was Asaf tijdens die oproep geen bekommerde.
Ps. 38 „Want ik maak U mijn ongerechtigheid bekend, ik ben bekommerd vanwege mijn zonde.”
Dat werd uitgesproken door David, die verzekerd was van zijn staat. Lees maar enkele verzen ervoor: Want op U, HEERE! hoop ik; Gij zult verhoren, HEERE, mijn God!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik denk dat we het hier met z'n allen er eens over zijn dat jouw laatst genoemde definitie onbijbels is.Luther schreef:Maar de term 'bekommerd' wordt soms in een preek gebruikt voor mensen die wel wedergeboren zijn, maar Christus nog niet kennen. Dat zijn dus twee definities, waarvan de laatstgenoemde me overigens onbijbels voorkomt.Ander schreef:Precies in de staat verzekerd, maar in de stand bekommerd. Dat kan. Zo was het met Asaf ook, in psalm 77.Luther schreef:Of wel, als je de definitie van 'bekommerde' aanpast aan de enige bijbeltekst waarin het woord 'bekommerd' in deze zin voorkomt:Ander schreef:Prima, alleen was Asaf tijdens die oproep geen bekommerde.
Ps. 38 „Want ik maak U mijn ongerechtigheid bekend, ik ben bekommerd vanwege mijn zonde.”
Dat werd uitgesproken door David, die verzekerd was van zijn staat. Lees maar enkele verzen ervoor: Want op U, HEERE! hoop ik; Gij zult verhoren, HEERE, mijn God!
- MarthaMartha
dat hoop ik wel ja!Mister schreef:Ik denk dat we het hier met z'n allen er eens over zijn dat jouw laatst genoemde definitie onbijbels is.Luther schreef: Maar de term 'bekommerd' wordt soms in een preek gebruikt voor mensen die wel wedergeboren zijn, maar Christus nog niet kennen. Dat zijn dus twee definities, waarvan de laatstgenoemde me overigens onbijbels voorkomt.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ik ook maar verwacht het niet.....MarthaMartha schreef:dat hoop ik wel ja!Mister schreef:Ik denk dat we het hier met z'n allen er eens over zijn dat jouw laatst genoemde definitie onbijbels is.Luther schreef: Maar de term 'bekommerd' wordt soms in een preek gebruikt voor mensen die wel wedergeboren zijn, maar Christus nog niet kennen. Dat zijn dus twee definities, waarvan de laatstgenoemde me overigens onbijbels voorkomt.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
daar ben ik het niet mee eens. Inderdaad Asaf was bekommerd, maar kende wel het heil. Er zijn ook van die mensen die bekommerd zijn, met een honger en een dorst naar de gerechtigheid maar moeten bekennen dat Christus de meest verborgen persoon voor hen is. Zij worden in de prediking niet de handen opgelegd maar worden inderdaad wel eens aangesproken in de preek, als van verre staanden, of als bekommerden. Daar wordt verschillend over gedacht maar ik zou deze wijze van spreken niet zomaar willen afwijzen.Mister schreef:Ik denk dat we het hier met z'n allen er eens over zijn dat jouw laatst genoemde definitie onbijbels is.
- MarthaMartha
ik wel, buiten Jezus is geen leven!Ander schreef:daar ben ik het niet mee eens. Inderdaad Asaf was bekommerd, maar kende wel het heil. Er zijn ook van die mensen die bekommerd zijn, met een honger en een dorst naar de gerechtigheid maar moeten bekennen dat Christus de meest verborgen persoon voor hen is. Zij worden in de prediking niet de handen opgelegd maar worden inderdaad wel eens aangesproken in de preek, als van verre staanden, of als bekommerden. Daar wordt verschillend over gedacht maar ik zou deze wijze van spreken niet zomaar willen afwijzen.Mister schreef:Ik denk dat we het hier met z'n allen er eens over zijn dat jouw laatst genoemde definitie onbijbels is.
Wie Hem vindt, die vindt het leven.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Nee, dat lijkt mij ook nogal overdreven.Ander schreef:daar ben ik het niet mee eens. Inderdaad Asaf was bekommerd, maar kende wel het heil. Er zijn ook van die mensen die bekommerd zijn, met een honger en een dorst naar de gerechtigheid maar moeten bekennen dat Christus de meest verborgen persoon voor hen is. Zij worden in de prediking niet de handen opgelegd maar worden inderdaad wel eens aangesproken in de preek, als van verre staanden, of als bekommerden. Daar wordt verschillend over gedacht maar ik zou deze wijze van spreken niet zomaar willen afwijzen.Mister schreef:Ik denk dat we het hier met z'n allen er eens over zijn dat jouw laatst genoemde definitie onbijbels is.
Ik snap je, maar dan wel voor de zekerheid de vraag: Betitel je (zoals ik in die definitie weergaf) deze mensen als "wedergeborenen zonder Christuskennis"?Ander schreef:daar ben ik het niet mee eens. Inderdaad Asaf was bekommerd, maar kende wel het heil. Er zijn ook van die mensen die bekommerd zijn, met een honger en een dorst naar de gerechtigheid maar moeten bekennen dat Christus de meest verborgen persoon voor hen is. Zij worden in de prediking niet de handen opgelegd maar worden inderdaad wel eens aangesproken in de preek, als van verre staanden, of als bekommerden. Daar wordt verschillend over gedacht maar ik zou deze wijze van spreken niet zomaar willen afwijzen.Mister schreef:Ik denk dat we het hier met z'n allen er eens over zijn dat jouw laatst genoemde definitie onbijbels is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nee, maar ik geloof dat dit ook niet in de preek zo gezegd zal worden. Onze dominee wil zich wel eens uitlaten in die trant maar benadrukt altijd de noodzaak van het kennen van Christus.Luther schreef:Ik snap je, maar dan wel voor de zekerheid de vraag: Betitel je (zoals ik in die definitie weergaf) deze mensen als "wedergeborenen zonder Christuskennis"?Ander schreef:daar ben ik het niet mee eens. Inderdaad Asaf was bekommerd, maar kende wel het heil. Er zijn ook van die mensen die bekommerd zijn, met een honger en een dorst naar de gerechtigheid maar moeten bekennen dat Christus de meest verborgen persoon voor hen is. Zij worden in de prediking niet de handen opgelegd maar worden inderdaad wel eens aangesproken in de preek, als van verre staanden, of als bekommerden. Daar wordt verschillend over gedacht maar ik zou deze wijze van spreken niet zomaar willen afwijzen.Mister schreef:Ik denk dat we het hier met z'n allen er eens over zijn dat jouw laatst genoemde definitie onbijbels is.
Als een soort mensen die tussen de brede en de smalle weg zich bevinden?Ander schreef:daar ben ik het niet mee eens. Inderdaad Asaf was bekommerd, maar kende wel het heil. Er zijn ook van die mensen die bekommerd zijn, met een honger en een dorst naar de gerechtigheid maar moeten bekennen dat Christus de meest verborgen persoon voor hen is. Zij worden in de prediking niet de handen opgelegd maar worden inderdaad wel eens aangesproken in de preek, als van verre staanden, of als bekommerden. Daar wordt verschillend over gedacht maar ik zou deze wijze van spreken niet zomaar willen afwijzen.Mister schreef:Ik denk dat we het hier met z'n allen er eens over zijn dat jouw laatst genoemde definitie onbijbels is.
je moet niet alles kloppend willen maken...Mister schreef:Als een soort mensen die tussen de brede en de smalle weg zich bevinden?Ander schreef:daar ben ik het niet mee eens. Inderdaad Asaf was bekommerd, maar kende wel het heil. Er zijn ook van die mensen die bekommerd zijn, met een honger en een dorst naar de gerechtigheid maar moeten bekennen dat Christus de meest verborgen persoon voor hen is. Zij worden in de prediking niet de handen opgelegd maar worden inderdaad wel eens aangesproken in de preek, als van verre staanden, of als bekommerden. Daar wordt verschillend over gedacht maar ik zou deze wijze van spreken niet zomaar willen afwijzen.Mister schreef:Ik denk dat we het hier met z'n allen er eens over zijn dat jouw laatst genoemde definitie onbijbels is.

Beetje flauw om je er zo vanaf te maken. Over wat voor mensen heb je het. In het Koninkrijk of niet? Niet met één been, dat kan niet.Ander schreef:je moet niet alles kloppend willen maken...Mister schreef:Als een soort mensen die tussen de brede en de smalle weg zich bevinden?Ander schreef:daar ben ik het niet mee eens. Inderdaad Asaf was bekommerd, maar kende wel het heil. Er zijn ook van die mensen die bekommerd zijn, met een honger en een dorst naar de gerechtigheid maar moeten bekennen dat Christus de meest verborgen persoon voor hen is. Zij worden in de prediking niet de handen opgelegd maar worden inderdaad wel eens aangesproken in de preek, als van verre staanden, of als bekommerden. Daar wordt verschillend over gedacht maar ik zou deze wijze van spreken niet zomaar willen afwijzen.Mister schreef:Ik denk dat we het hier met z'n allen er eens over zijn dat jouw laatst genoemde definitie onbijbels is.
nee dat is niet flauw. Enerzijds, de Heere laat niet varen de werken Zijner handen en anderzijds is het heil alleen in Christus te vinden.Mister schreef:Beetje flauw om je er zo vanaf te maken. Over wat voor mensen heb je het. In het Koninkrijk of niet? Niet met één been, dat kan niet.
Daar gaat het niet over hier. Je benoemt een groep mensen met enige kenmerken. Mijn simpele vraag waar die benoemde groep hoort. Het is van tweeën één.Ander schreef:nee dat is niet flauw. Enerzijds, de Heere laat niet varen de werken Zijner handen en anderzijds is het heil alleen in Christus te vinden.Mister schreef:Beetje flauw om je er zo vanaf te maken. Over wat voor mensen heb je het. In het Koninkrijk of niet? Niet met één been, dat kan niet.