Ritmisch of niet?
Hoe komt het dan dat we jaren lang met de zelfde gewoontes blijven zitten?Oorspronkelijk gepost door wpv
Hijwel,
Het lijkt me niet dat het een klein gedeelte is, dat tegen verandering is. Als dat zo was, zou dit 'kleine' deel het bij een stemming verliezen.
En vaak is het zo dat de vorm de plaats van de boodschap inneemt.
Neem nou die 10 geboden. of nog duidelijker de groet vooraf.
Bij de groet doe iedereen zijn ogen dicht terwijl het gewoon een groet is van de dominee.
En dan nog de standaard verdeling van kerkdienst dit kan echt wel anders.
Of neem nou het voorlezen van medelingen op de preekstoel.
Dit zijn meestal alleen kerkelijke medelingen, waarom niet gewoon een oproep voor ouderen en jongeren om aanstaande zaterdag mee te doen met een vollybal toernooi.
Geef mij maar eens een reden waarom de vorm de plaats van de boodschap in neemt?
In evangelische kerken waar een drumstel wordt geplaats kan ik me het voorstellen dat de drum de boodschap overheerst.
Ik wil er mee zeggen dat ik me het kan voorstellen daarvoor hoeft het zeker niet zo te zijn. Ik vindt het goed zolang mensen maar niet opgaan in de drum maar in de text.Oorspronkelijk gepost door Madtice
De drum de boodschap overstemmen??? Zoiets kun je afstemmen hoor... met een mengpaneelJe kunt ook 'bedaard' drummen
Owke de voorbeelden doen er mischien niet toe maar het komt er op neer dat vaak veranderingen er niet door komen omdat er een klein gedeelte er tegen is.Oorspronkelijk gepost door Loïs
Hijwel, je hebt een votum en een groet. Bij het votum heb ik m'n ogen altijd gesloten, bij de groet kijk ik de dominee aan. (Hij kijkt mij niet aan, maar hij kan ook moeilijk duizend mensen tegelijk aankijken.)
Leuke voettext trouwens:
Heel apart!
In Nederland mag men in de Ger. Gem. en andere kerken niet ritmisch zingen. Maar vorige week een Engelse dienst in onze kerk meegemaakt want we hadden Canadese gasten en wat viel me op? De Spalters worden ritmisch gezongen. Dit snap ik echt niet! In Nederland soms een hele strijd over en in Canada doet men het al jaren!
In Nederland mag men in de Ger. Gem. en andere kerken niet ritmisch zingen. Maar vorige week een Engelse dienst in onze kerk meegemaakt want we hadden Canadese gasten en wat viel me op? De Spalters worden ritmisch gezongen. Dit snap ik echt niet! In Nederland soms een hele strijd over en in Canada doet men het al jaren!
Ik ben ook tevreden zoals het bij ons gaat. Maar ik bedoel ermee dat ik gewoon niet begrijp dat men in Nederland zich hierover heel druk kunnen maken!Oorspronkelijk gepost door memento
Alhoewel ik liever ritmisch zingen zou zien, ben ik ook tevreden met het niet ritmische gezang, als het tempo maar niet zo tergend traag is (wat gelukkig in de gemeente waar ik kerk wel OK is).
Vorig jaar las ik een interview met ds. Hochem, die als muziekkenner door het leven gaat. Die had er geen moeite mee om ritmicsh te zingen in de gemeente. Maar om mensen niet tegen het hoofd te stoten, denkt hij er niet aan om het in te voeren.
Zo zie je maar dat er soms een principiele zaak van wordt gemaakt, terwijl het niets met principes te maken heeft.
Zo zie je maar dat er soms een principiele zaak van wordt gemaakt, terwijl het niets met principes te maken heeft.
Ik ben ook niet persé tegen ritmisch zingen (hele en halve noten). Maar als ik het een enkele keer moet doen, vind ik wel dat het erg snel gaat. je hebt nauwelijks tijd om erbij stil te staan wat je zingt. De GerGem in Gouda wordt steeds groter en volgens mij bevordert dat de snelheid van zingen niet. Zou het niet zijn: hoe groter de gemeente, hoe langzamer het tempo?
En die Canadese dienst heb ik ook bijgewoond en ja, ik was ook een beetje verbaasd. Dat begon al bij binnenkomst. De organist zat gezangen te spelen. Dat zouden best eens 'psalters' geweest kunnen zijn. We zongen b.v. een Psalter met de melodie van 'daar boven juicht een grote schaar'. Alle verschillen vallen in canada blijkbaar weg. Zouden ze daar geen behoefte hebben aan een eigen psalmberijming? Er stond bij de psalters wel dat het 'naar ps x' was, maar je moest goed zoeken. De dichters veroorloven zich wel veel vrijheden. Aan de andere kant: psalm 2:7 is ook bijna een gezang en dat wordt in heel wat gemeenten wekelijks gezongen.
En die Canadese dienst heb ik ook bijgewoond en ja, ik was ook een beetje verbaasd. Dat begon al bij binnenkomst. De organist zat gezangen te spelen. Dat zouden best eens 'psalters' geweest kunnen zijn. We zongen b.v. een Psalter met de melodie van 'daar boven juicht een grote schaar'. Alle verschillen vallen in canada blijkbaar weg. Zouden ze daar geen behoefte hebben aan een eigen psalmberijming? Er stond bij de psalters wel dat het 'naar ps x' was, maar je moest goed zoeken. De dichters veroorloven zich wel veel vrijheden. Aan de andere kant: psalm 2:7 is ook bijna een gezang en dat wordt in heel wat gemeenten wekelijks gezongen.
Dat is zeker waar. Maar er is ook veel afhankelijk van een goede organist!Oorspronkelijk gepost door refo
Zou het niet zijn: hoe groter de gemeente, hoe langzamer het tempo?
En over het ritmisch zingen, als wij in de kerk vreemde liederen gaan zingen, doen wij dat voor de dienst. De kerkraad gaat zitten en de gemeente zingt, daarna begint de dienst.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Waarbij we dan maar in het midden laten wat 'goed'is. Volgens mij krijg je een mensenmassa die op een bepaald tempo zingt niet op een andere versnelling (hoger of lager). Ik herinner me een zendingsdag lang geleden, waarbij de organist aan het einde van ZIJN eerste regel wel een tussenspel kon inlassen omdat de paarduizend zangers pas halverwege waren. Vandaar mijn mening over de relatie snelheid/zangers. Gouda is 1341. Ten opzichte van de 900 van Lecram zou dat nog steeds kunnen kloppen.
Iemand die er verstand van heeft?
Iemand die er verstand van heeft?