DirkM schreef:Beste Auto, ik heb dit van een messiaanse jood gehoord, die in Jeruzalem langere tijd in de leer is geweest bij de rabijnen. Zo staat er bijvoorbeeld dat het schild van Saul niet meer geolied werd een bepaald moment.
Dat had maar 1 reden toen, dan was je namelijk dood.
Met de uitleg van de messiaanse joden moet je doorgaans behoorlijk oppassen, omdat zij letterlijk overal hun theologie in leggen. Zo ook hier: het is wel aardig gevonden, maar het staat niet in de Bijbel. Het is in ieder geval erg speculatief en vaak ook gewoon inlegkunde.
Uiteraard ben ik het er van harte mee eens om het Oude Testament vanuit het Nieuw Testamentische perspectief te lezen, maar er zijn grenzen.
Om niet meer te noemen noem ik bijvoorbeeld hun exegese van het eerste woord in de Bijbel: Beresjit. Onze statenvertalers hebben dit overgezet met "In den beginne", maar zij zetten dit om in "met de eersteling", waarbij ze met de Eersteling Christus bedoelen. Hun vertaling/exegese wordt dan min of meer "Met de Eersteling (=Christus) schiep God de hemel en de aarde". De verwijzing naar Johannes 1 is duidelijk.
Mooi gevonden, maar wel wat speculatief.