Van de duivel bezeten...

JolandaOudshoorn

Re: Van de duivel bezeten...

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:
BJD schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik ken wel iemand die een boze geest heeft uitgeworpen. Bezetenheid bestaat nog steeds, dat dit niet zo zou zijn is een fabeltje door de duivel zelf verzonnen
Die bezetene, ik weet niet of je diegene ook kon, maar had die ook een bepaalde diagnose bij een arts of psychiater?
Zeker: niets aan te doen, ongeneeslijk, bij graven laten wonen.
nou net niet in de graven, maar wel in de isoleercel.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Rens schreef:
Da Capo schreef:
Tiberius schreef:Van de duivel bezeten komt nu niet meer voor, alleen ten tijde van Jezus' omwandeling op aarde.
De duivel is een realiteit en het komt zeker vandaag de dag nog voor.

In die hoedanigheid komt het wellicht niet of minder voor.
Je spreekt jezelf nu tegen Da Capo.......los van de opmerking "in die hoedanigheid", de duivel is de duivel, hoe je het went of keert, daar is geen bepaalde hoedanigheid bij aan te wijzen.
Ik heb bedoeld in de mate en wijze van verschijnen en het in bezit nemen van mensen. Daar heeft hij een heel scala aan manieren voor. Verder ken ik uit het pastoraat een voorbeeld waarbij iemand zeker van de duivel bezeten is. Deze persoon moet zichzelf pijnigen, mag niet bidden als die persoon dat toch wil etc. Nee, deze persoon rent niet rond bij de graven, maar de duivel is een duidelijk realiteit, met hetzelfde doel als die bezetene uit Gardara, vernietigen. Dat dit dikwijls "verpakt" wordt door "mooie" medische termen (automutilatie, depressief etc), doet niets aan de duivelse realiteit af.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Rens

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef:
refo schreef:
BJD schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik ken wel iemand die een boze geest heeft uitgeworpen. Bezetenheid bestaat nog steeds, dat dit niet zo zou zijn is een fabeltje door de duivel zelf verzonnen
Die bezetene, ik weet niet of je diegene ook kon, maar had die ook een bepaalde diagnose bij een arts of psychiater?
Zeker: niets aan te doen, ongeneeslijk, bij graven laten wonen.
nou net niet in de graven, maar wel in de isoleercel.
effe wachten nu.....ehhhhhhhhhhh, zit ik er nu heel erg naast als mij het gevoel bekruipt dat als een psychiatrische aandoening/stoornis/ziekte als ongeneeslijk wordt bestempeld, er hier een labeltje "bezeten door de duivel" op wordt geplakt??

dan ben ik dat dus óók......onomkeerbare en ongeneeslijke psychiatrische aandoeningen (meer dan één dus)....

ik hoop dat ik er naast zit met een onaangenaam gevoel hieromtrent.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marnix

Bericht door Marnix »

BJD schreef:
Marnix schreef:
BJD schreef:
Hoezo? Die zou het allicht als een psychische stoornis afdoen. Nou zijn er tussen beiden denk ik een hoop raakvlakken.... maar ik vraag me af wie zo'n diagnose beter kan stellen, een psychiater of een christen...
even verder lezen Marnix... dat is helemaal de vraag niet..
psychiatrische ziekten moet je aan een psychiater overlaten... bezenheid niet.. Alleen de vraag was dan ook... bij die bezetene, wat vind een psychiater daar van dan? Als hij het een psychose noemt bv , en er bestaan ook medicijnen voor kun je je afvragen of het bezetenheid was..
Klopt en dat is een lastig punt. Hoe maak je het onderscheid en wie maakt dat? Psychose en bezetenheid liggen kwa symptomen dicht bij elkaar.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef: effe wachten nu.....ehhhhhhhhhhh, zit ik er nu heel erg naast als mij het gevoel bekruipt dat als een psychiatrische aandoening/stoornis/ziekte als ongeneeslijk wordt bestempeld, er hier een labeltje "bezeten door de duivel" op wordt geplakt??

dan ben ik dat dus óók......onomkeerbare en ongeneeslijke psychiatrische aandoeningen (meer dan één dus)....

ik hoop dat ik er naast zit met een onaangenaam gevoel hieromtrent.....
Ja, je zit er gelukkig naast. Niet iedereen die psychisch ziek is, is van de duivel bezeten. En niet iedereen die in een isoleercel zit is van de duivel bezeten. Gelukkig maar.
Betreffende persoon ging op bezoek bij een man die opgenomen was. Daar aangekomen, voelde hij dat de Geest Gods vaardig over hem werd. Hij ging in gebed, stuurde de duivel weg en nam de man mee met de woorden: hij is gezond en komt hier nooit meer terug.
Alledaags?? nee. Moeten we naar deze dingen zoeken?? nee. Wanneer we zulke mensen ontmoeten, zal God zelf bekend maken of er sprake is van bezetenheid of niet.
O ja, de persoon die uitdreef behoorde tot de rechterflank van de ger.gez.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rochus

Bericht door Rochus »

Marnix schreef:Klopt en dat is een lastig punt. Hoe maak je het onderscheid en wie maakt dat? Psychose en bezetenheid liggen kwa symptomen dicht bij elkaar.
Ik heb wel eens gehoord (volgens mij was het een lezing van prof. dr. M.J. Paul) dat er aanwijzingen zijn te halen uit de volgende zaken:

Hoe reageert de persoon op het noemen van de naam Jezus?
Kan de persoon zelf Bijbellezen?
Kan de pesoon zelf bidden?
Da Capo schreef:Ik heb bedoeld in de mate en wijze van verschijnen en het in bezit nemen van mensen. Daar heeft hij een heel scala aan manieren voor. Verder ken ik uit het pastoraat een voorbeeld waarbij iemand zeker van de duivel bezeten is. Deze persoon moet zichzelf pijnigen, mag niet bidden als die persoon dat toch wil etc. Nee, deze persoon rent niet rond bij de graven, maar de duivel is een duidelijk realiteit, met hetzelfde doel als die bezetene uit Gardara, vernietigen. Dat dit dikwijls "verpakt" wordt door "mooie" medische termen (automutilatie, depressief etc), doet niets aan de duivelse realiteit af.
refo

Bericht door refo »

Ouweneel zegt er ook iets over in 'Het domein van de slang".

Als je meent dat iemand een boze geest heeft moet je hem behandelen volgens de methode van Johannes:

2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld

En dan niet alleen 'ja, dat belijd ik'. De hele zin vragen te spreken: ik belijd dat Jezus Christus is het vlees gekomen is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rochus

Bericht door Rochus »

Idd, en tijd terug hetzelfde gelezen in Geestlijke strijd (red. dr. M.J. Paul)

(soms wordt je geheugen opgefrist door postings van mede rf-ers :) )
Marnix

Bericht door Marnix »

Rochus schreef:Hoe reageert de persoon op het noemen van de naam Jezus?
Ik vraag me af of dit klopt. Iemand die in een zware psychose zit is namelijk niet zichzelf en niet toerekeningsvatbaar. Zo iemand zal op bepaalde momenten bovenstaande niet kunnen of totaal niet goed kunnen. Of de ene keer positief reageren op de naam Jezus en de andere keer negatief.

De methode van Ouweneel maakt net zo min onderscheid tussen psychose en boze geesten. Iemands eigen geest is namelijk helemaal niet helder, zo iemand kan niet helder denken. Hij is zichzelf niet en is ziek dus als iemands eigen geest spreekt spreekt die warrig, soms onwaarheden etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Marnix schreef:
Rochus schreef:Hoe reageert de persoon op het noemen van de naam Jezus?
Ik vraag me af of dit klopt. Iemand die in een zware psychose zit is namelijk niet zichzelf en niet toerekeningsvatbaar. Zo iemand zal op bepaalde momenten bovenstaande niet kunnen of totaal niet goed kunnen. Of de ene keer positief reageren op de naam Jezus en de andere keer negatief.

De methode van Ouweneel maakt net zo min onderscheid tussen psychose en boze geesten. Iemands eigen geest is namelijk helemaal niet helder, zo iemand kan niet helder denken. Hij is zichzelf niet en is ziek dus als iemands eigen geest spreekt spreekt die warrig, soms onwaarheden etc.
De achtergrond is dat de boze geest zich zal (blijven) verzetten tegen het uitspreken van die belijdenis.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ja oke, maar de vraag ik nog steeds of mensen die ontoerekingsvatbaar zijn, zo'n vraag wel "toerekeningsvatbaar" kunnen beantwoorden. Kunnen ze dat niet, spreken ze de belijdenis gewoon niet na of negeren ze het, dan kan je op basis daarvan geen conclusies trekken of het nou een psychose is of een boze geest.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

BJD schreef:psychiatrische ziekten moet je aan een psychiater overlaten... bezenheid niet.. Alleen de vraag was dan ook... bij die bezetene, wat vind een psychiater daar van dan? Als hij het een psychose noemt bv , en er bestaan ook medicijnen voor kun je je afvragen of het bezetenheid was..
Ik zou op de vragen van BJD graag eens het antwoord van een christelijke psychiater hebben...
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jongere schreef:
Corydoras schreef:
Jongere schreef:
BJD schreef:Psychisch zieken worden niet genoemd dat die genezen zouden zijn. Wel worden maanzieken genoemd. Wel dat Hij de zieken genas, daarin kan je nogelijk ook psychisch zieken onder scharen. Alleen dan wel opmerkelijk dat maanzieken apart worden genoemd en psychisch zieken niet.
Waarom is dat laatste apart? Maanziekte heb ik altijd van gehoord dat het vermoedelijk epilepsie was, de "vallende ziekte".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maanziekte

Dat valt dus eerder onder een 'gewone' ziekte die ook allemaal met naam en toenaam worden genoemd, zoals koorts ed.
De verschijnselen lijken er wel erg op, maar waarom bestraft de Heere Jezus dan de onreine geest?

Mar. 9:25 En Jezus ziende, dat de schare gezamenlijk toeliep, bestrafte den onreinen geest, zeggende tot hem: Gij stomme en dove geest! Ik beveel u, ga uit van hem, en kom niet meer in hem.
26 En hij, roepende en hem zeer scheurende, ging uit; en het kind werd als dood, alzo dat velen zeiden, dat het gestorven was.
27 En Jezus, hem bij de hand grijpende, richtte hem op; en hij stond op.
Goede vraag.
Ik vind dit erg lastig. In Mattheus staat duidelijk dat er sprake was van een duivel:
14 En [17:14] Mark 9:16. Luk 9:37. als zij bij de schare gekomen waren, kwam tot Hem een mens, vallende voor Hem op de knieën, en zeggende:
15 Heere! ontferm U over mijn zoon; want hij is maanziek, en is in zwaar lijden; want menigmaal valt hij in het vuur, en menigmaal in het water.
16 En ik heb hem tot Uw discipelen gebracht, en zij hebben hem niet kunnen genezen.
17 En Jezus, antwoordende, zeide: O, ongelovig en verkeerd geslacht, hoe lang zal Ik nog met ulieden zijn, hoe lang zal Ik u nog verdragen? Brengt hem Mij hier.
18 En Jezus bestrafte hem, en de duivel ging van hem uit, en het kind werd genezen van die ure af.
Ik vind het nu nauwelijks te geloven dat epileptici door de duivel bezeten zijn. De oorzaak is duidelijk, en met een dagelijks pilletje kunnen in veel gevallen aanvallen vrijwel zeker voorkomen worden. Soms is opereren zelfs mogelijk. Is de duivel in de macht van een pilletje? Kun je de duivel fysiek wegopereren? Of is 'maanziekte' toch geen epilepsie en wel echt bezetenheid door de duivel? Of - en daar houd ik het voorlopig voor mezelf maar op - past de Heere Jezus Zich in Zijn spreken aan aan de kennis van die tijd, waarin men blijkbaar geloofde dat een epilepticus een duivel in zich had, en genas hij de jongen van epilepsie?
Josephus

Bericht door Josephus »

Een interessant boek over dit thema:
http://www.boekencentrum.nl/shop_detail ... ctId=22667
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Jongere

Bericht door Jongere »

Zita, is het in dit geval niet zo dat de duivel zich mengt met de ziekte van deze jongen? De tekst lijkt hier ruimte voor te geven.
Plaats reactie