Is God nog in Nederland?

Marco

Re: Is God nog in Nederland?

Bericht door Marco »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:En dat gaat zo door tot 10 onschuldigen. Uiteindelijk straft God Sodom en Gomorra toch en nog straft Hij niet de (minder dan 10) onschuldigen met de schuldigen maar bewaart hen. Ik geloof dat God niet gelovig Nederland zal straffen voor het ongeloof van ongelovig Nederland en de kerk hier zal wegnemen. De Bijbel leert een hoop over verdrukkingen die zullen komen maar leert telkens dat God zijn kinderen door die verdrukking heen zal bewaren.
Heb je hier wel eens van gehoord: het oordeel beginne van het huis Gods.

Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen?

Wat jij hier ten toon spreid is echt zo'n happy-happygeloof (ik kan even geen betere naam verzinnen). Als ik maar geloof en goede werken doe is God ook lief voor me.
Als ik geloof en goede werken doe is God liefde voor mij.

Wat echter niet betekent dat alles over rozen zal lopen. Je moet hierin geen valse tegenstelling zoeken.

Even los daarvan:
Het lijkt er op dat in dit topic sommigen uitgaan van het idee dat God zich terugtrekt uit Nederland, en dat alles wat op het tegendeel wijst, daarom niet van God kan zijn. Maar dan ben je gauw klaar..
Josephus

Bericht door Josephus »

Ik moet bij dit soort vragen altijd denken aan die oude tante die ons na een verjaardag altijd precies kon vertellen wie haar geen kaartje had gestuurd...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Josephus

Bericht door Josephus »

Marco schreef:Het lijkt er op dat in dit topic sommigen uitgaan van het idee dat God zich terugtrekt uit Nederland, en dat alles wat op het tegendeel wijst, daarom niet van God kan zijn. Maar dan ben je gauw klaar..
Scherp! ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
artistiek

Bericht door artistiek »

refo schreef:
artistiek schreef:
fluitje schreef:
-DIA- schreef:weinig doorbrekend werk
Weinig doorbrekend werk?

Sorry, maar open de ogen eens.
Geweldig als ik hoor dat de jongeren bij ons in de gemeente zit inzetten voor het geloof, voor de gemeente.
Geweldig als ik hoor dat belijdeniscatechisanten werkelijk tot een belijdenis van het geloof mogen komen.
Geweldig als ik merk dat gezinnen veranderen en zich meer gaan richten op Gods Woord.
Geweldig als het jeugdwerk hier mag groeien op dit moment.

We kijken altijd maar naar de negatieve dingen maar Gode zij dank gebeurt er nog steeds heel veel.
1 Johannes 4:1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.

Ik ben bang dat dit vandaag de dag meer en meer aan de orde is.
En ze noemen zich artistiek...

Nou ja, jij hebt blijkbaar de gave des onderscheids. Vertel eens hoe jij beproeft of de geesten uit God zijn?
Johannes schreef:2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.
Hm, die Johannes is ook maar een oppervlakkig type, zeg. Alsof dat genoeg zou zijn!
We moeten als ik je goed begrepen heb alles klakkeloos van iedereen aannemen en de tekst die ik citeerde gewoon naast ons neerleggen. Die heeft volgens jou geen waarde toch? Je moet er gewoon vanuit gaan dat iedereen die zich tot het geloof heeft bekeerd, ook het ware geloof bezit.
Wie zijn volgens jou de valse profeten? Of is dat een verzinsel van Johannes?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marco schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:En dat gaat zo door tot 10 onschuldigen. Uiteindelijk straft God Sodom en Gomorra toch en nog straft Hij niet de (minder dan 10) onschuldigen met de schuldigen maar bewaart hen. Ik geloof dat God niet gelovig Nederland zal straffen voor het ongeloof van ongelovig Nederland en de kerk hier zal wegnemen. De Bijbel leert een hoop over verdrukkingen die zullen komen maar leert telkens dat God zijn kinderen door die verdrukking heen zal bewaren.

Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen?

Wat jij hier ten toon spreid is echt zo'n happy-happygeloof (ik kan even geen betere naam verzinnen). Als ik maar geloof en goede werken doe is God ook lief voor me.
Als ik geloof en goede werken doe is God liefde voor mij.

Wat echter niet betekent dat alles over rozen zal lopen. Je moet hierin geen valse tegenstelling zoeken.
Ik maak geen valse tegenstelling. Job, denk je dat hij zei dat God liefde is? Asaf, denk je dat hij dat zei, als hij zag op de voorspoed van de goddelozen?
Even los daarvan:
Het lijkt er op dat in dit topic sommigen uitgaan van het idee dat God zich terugtrekt uit Nederland, en dat alles wat op het tegendeel wijst, daarom niet van God kan zijn. Maar dan ben je gauw klaar..
Hoho, lees niet in mijn opvattingen dat ik vind dat Hij uit Nederland is verdwenen. Wél dat Hij daartoe alle reden heeft. Maar laten we oppassen om deze heilige dingen op een onheilige manier te bespreken.
Ariene

Bericht door Ariene »

artistiek schreef:
refo schreef:
artistiek schreef:
-DIA- schreef:weinig doorbrekend werk

1 Johannes 4:1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.

Ik ben bang dat dit vandaag de dag meer en meer aan de orde is.
En ze noemen zich artistiek...

Nou ja, jij hebt blijkbaar de gave des onderscheids. Vertel eens hoe jij beproeft of de geesten uit God zijn?
Johannes schreef:2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.
Hm, die Johannes is ook maar een oppervlakkig type, zeg. Alsof dat genoeg zou zijn!
We moeten als ik je goed begrepen heb alles klakkeloos van iedereen aannemen en de tekst die ik citeerde gewoon naast ons neerleggen. Die heeft volgens jou geen waarde toch? Je moet er gewoon vanuit gaan dat iedereen die zich tot het geloof heeft bekeerd, ook het ware geloof bezit.
Wie zijn volgens jou de valse profeten? Of is dat een verzinsel van Johannes?

Afbeelding
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:

Niet helemaal. Die kastijding is wat anders dan dat God ons zou verlaten.

Wat ik zeg is geen happy-happy geloof. Het is geloof in vertrouwen dat God voor zijn kinderen zal zorgen. Niks "als ik maar geloof en goede werken doe". Als we kinderen van God zijn zal Hij ons niet verlaten. God zal zijn kinderen niet met de onrechtvaardigen straffen, hen niet verlaten om de zonden van hun landgenoten. Wat is daar zo happy-happy aan? Ik vertrouw op Gods beloften.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Democritus

Bericht door Democritus »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:

Wat ik zeg is geen happy-happy geloof. Het is geloof in vertrouwen dat God voor zijn kinderen zal zorgen. Niks "als ik maar geloof en goede werken doe". Als we kinderen van God zijn zal Hij ons niet verlaten. God zal zijn kinderen niet met de onrechtvaardigen straffen, hen niet verlaten om de zonden van hun landgenoten. Wat is daar zo happy-happy aan? Ik vertrouw op Gods beloften.
Juist Marnix dan belijden we met de HC dat er geen haar van ons hoofd vallen kan zonder dat onze Hemelse Vader er van weet.

Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis ik vrees geen kwaad want Gij zijt bij mij.

We mogen best bezorgt zijn dat de kandelaar wordt weggenomen....... maar omdat nu al te gaan invullen dan zijn wij aan het bepalen wat en waar de kandelaar is. Als we naar ons land kijken dan zou het niets dan rechtvaardig zijn geweest als we aan onszelf overgegeven waren. Nederland het vroegere Israel van het Westen!! Maar dan zijn het Uiteindelijk Zijn beloften en Zijn trouw die nog geeft dat Zijn Woord mag uitgaan in ons land.

We kunnen hoogstens achteraf vaststellen dat de kandelaar is weggenomen..... maar zolang God nog werkt in ons land waag ik me niet aan dergelijke uitspraken.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:

Ik had het over zonde en Gods straffen. Dat die over de rechtvaardigen als ook over de goddelozen gaan. Zie maar op de plagen in Egypte. Hij kan wel een land verlaten maar niet Zijn kinderen.

Geloof je wel dat je alles kwijt kan raken? Dat je als een zwerver in de goot terecht kan komen? Daar doel ik op. Dat werd volgens mij ook wel duidelijk uit mijn post, Marco begreep het in ieder geval.
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:

Ik had het over zonde en Gods straffen. Dat die over de rechtvaardigen als ook over de goddelozen gaan. Zie maar op de plagen in Egypte. Hij kan wel een land verlaten maar niet Zijn kinderen.

Geloof je wel dat je alles kwijt kan raken? Dat je als een zwerver in de goot terecht kan komen? Daar doel ik op. Dat werd volgens mij ook wel duidelijk uit mijn post, Marco begreep het in ieder geval.
Oke. Ik geloof dat dat kan. Zie Job. En talloze andere voorbeelden. Ik had je hierin inderdaad niet begrepen, het gaat in dit topic over of God Nederland heeft verlaten of aan het verlaten is dus daar ging ik een beetje van uit. Bedankt voor je toelichting.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marco

Bericht door Marco »

Erasmiaan schreef: Ik maak geen valse tegenstelling. Job, denk je dat hij zei dat God liefde is? Asaf, denk je dat hij dat zei, als hij zag op de voorspoed van de goddelozen?
Job wist duidelijk niet hoe het in elkaar zat. En Asaf had het niet over of God liefde is of niet. Beide roepen naar God omdat ze niet begrijpen wat Hij doet. Terwijl ze er wel vanuit gaan dat God met hen is. Vandaar de klacht: God, U bent toch met ons? Hoe komt het dan dat...?

Het wegnemen van de kandelaar is een dreigement uit Openbaring. Als een gemeente niet voor Christus wil leven, wil Christus daarin niet zijn. Het wegnemen uit een land als geheel is daarbij niet aan de orde. De kandelaar wordt niet weggenomen van hen die Hem voluit willen dienen. Dat zou een flagrante schending zijn van alle beloften van Christus over het bij ons zijn tot het einde, van het sturen van de Geest en zo meer. En dat is geen teken van een makkelijk happy geloof, want het leven kan ook - of juist - met Christus nog moeilijk genoeg worden. Maar God blijft bij ons, en zal zijn kandelaar nooit wegnemen. Onmogelijk. En zo moet je ook Job en Asaf lezen: Ook als je als gelovige het (Hem) niet ziet zitten, dan is Hij er wel. Altijd en overal.
Erasmiaan schreef:
Marco schreef:Even los daarvan:
Hoho, lees niet in mijn opvattingen dat ik vind dat Hij uit Nederland is verdwenen. Wél dat Hij daartoe alle reden heeft. Maar laten we oppassen om deze heilige dingen op een onheilige manier te bespreken.
Daarom ook even los daarvan en sommigen. Jouw naam is wellicht geen sommigen?
Jongere

Bericht door Jongere »

Marco,
volgens mij zijn de bedreigingen uit de Openbaring in de eerste plaats toch echt wèl tot de ware gelovigen gericht. Je zou het zelfs zo kunnen lezen alsof de brief slechts aan de leraar van de gemeente geschreven is, maar zelfs als dat niet het geval is worden de getrouwen aangesproken op de dwalingen van de ongetrouwen. Bekering van die werken betekent ook dat ze nagelaten moeten worden, maar in de eerste plaats dat de gemeente zich zelf moet zuiveren van de dwalingen die in hun midden zijn. Ongeacht de vraag of zij zelf wel proberen oprecht te leven.
Ook in jouw posting krijg ik het idee dat je niet helder hebt wat het nu eigenlijk betekent, die kandelaar.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik heb het e.e.a. verwijderd wat hier blijkbaar niet hoorde te staan.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

fluitje schreef:
Weinig doorbrekend werk?

Sorry, maar open de ogen eens.
Geweldig als ik hoor dat de jongeren bij ons in de gemeente zit inzetten voor het geloof, voor de gemeente.
Geweldig als ik hoor dat belijdeniscatechisanten werkelijk tot een belijdenis van het geloof mogen komen.
Geweldig als ik merk dat gezinnen veranderen en zich meer gaan richten op Gods Woord.
Geweldig als het jeugdwerk hier mag groeien op dit moment.

We kijken altijd maar naar de negatieve dingen maar Gode zij dank gebeurt er nog steeds heel veel.
Het gaat hier om 1% van de Nederlandse bevolking (ruime schatting). En de eerste reactie die op dit feit gegeven kan worden, is dat het niet om te aantallen gaat. Toen ik de vraag stelde ging het mij wel om de aantallen: 99% vijanden? Als God dan aanwezig is, dan is het marginaal.
Lourens

Bericht door Lourens »

Hoewel procent zou het zijn geweest, die 7000 in de tijd van Elia?

De Heere zoekt juist het verlorene om die te redden.
En Nederland is inderdaad een groot zendingsgebied.
Dat zijn voor de gelovigen redenen om te werken en de Heere groot te maken opdat anderen jaloers mogen worden.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Plaats reactie