Stichting Ichthus Ontmoeting

Afgewezen

Re: Stichting Ichthus Contact

Bericht door Afgewezen »

J.C. Philpot schreef:
Ander schreef:Dan deed Paulus het toch ook verkeerd, waarschuwen voor dwaalleraars.
Waarschuwen tegen dwaalleraars in het algemeen is niet verkeerd. Als echter bepaalde stromingen / personen als dwaalleraars worden betiteld moet dit inhoudelijk onderbouwd zijn uit het woord. Als ons gevoel de enige basis is waarom wij mensen lichtvaardig betitelen als dwaalleraars, en zo hun naam bezoedelen, is dit zoals de Heidelberger verwoord zonde tegen het 9e gebod.
Ik begrijp Philpot, dat je mijn mening niet deelt. Echter met dit grof geschut aan te komen, lijkt me een discussie niet ten goede te komen. Ik laat de interpretatie c.q. toepassing van het 9e gebod zoals jij die in dit verband geeft, verder geheel voor jouw rekening.
Jan

Bericht door Jan »

freek schreef:Misschien trouwens wel een ideetje om een 'holding' op te richten en alle interkerkelijke stichtingen daar onderbrengen. Dan heb je een echte 'parakerk' :)
Een 'holding' wordt ook wel bv genoemd. Als we dus doen wat Freek wil krijgen we naast de GGiN bv en de OGGiN bv (in oprichting) ook nog eens een refo-stichting bv! :haha
Ander

Bericht door Ander »

J.C. Philpot schreef:
Ander schreef:Dan deed Paulus het toch ook verkeerd, waarschuwen voor dwaalleraars.
Waarschuwen tegen dwaalleraars in het algemeen is niet verkeerd. Als echter bepaalde stromingen / personen als dwaalleraars worden betiteld moet dit inhoudelijk onderbouwd zijn uit het woord. Als ons gevoel de enige basis is waarom wij mensen lichtvaardig betitelen als dwaalleraars, en zo hun naam bezoedelen, is dit zoals de Heidelberger verwoord zonde tegen het 9e gebod.
Misschien heb je wel gelijk, als ik voor mezelf spreek. Wat Afgewezen voelt of inhoudelijk onderbouwt weet ik natuurlijk niet.
Ik heb wel even een blik geworpen op z'n site, de beide hyvespagina's en dan heb ik niet zo veel vertrouwen in zijn stichting, jammer genoeg.
En, dat is al meer besproken op dit forum, het is niet zo dat we het gevoel moeten uitsluiten. Mijn gevoel, en ook wel enige onderbouwde feiten die ik terug kan vinden in Gods Woord, zeggen dat ik me niet thuis wil voelen bij een stichting als deze.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Afgewezen schreef:
memento schreef:
Afgewezen schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik weiger in een dergelijk vroeg stadium al een negatief oordeel te geven aan deze nieuwe stichting, en ben dankbaar dat er nu een alternatief is die de Reformatorische leer van harte onderschrijft. Wat een genade dat jongeren samen willen komen en nadenken over zaken die werkelijk waarde hebben.

Moge de Heere van de oogst dit initiatief zegenen door Woord en Geest, en ook tot een rijke geestelijke zegen stellen. Tot bekering, tot groei in de genade en kennis van de Heere Jezus Christus en dat alles tot eer van Zijn Naam.
Tja, dit klinkt natuurlijk best positief. Maar als je weet wat de 'ligging' is van de oprichter, kun je in een dergelijk vroeg stadium zeker al iets zeggen. Iets wat minder positief is. Het spijt me voor jou, Philpot.
Ik pleit er voor om de raad van Gamaliël in dezen te volgen...
Nee, die past hier niet. Ik pleit er meer voor de raad van Paulus te volgen: geen dwaalleraars te volgen.
Leg eens uit, waarom is Marcel Vroegop een dwaalleraar?
Ander

Bericht door Ander »

Jan schreef:
freek schreef:Misschien trouwens wel een ideetje om een 'holding' op te richten en alle interkerkelijke stichtingen daar onderbrengen. Dan heb je een echte 'parakerk' :)
Een 'holding' wordt ook wel bv genoemd. Als we dus doen wat Freek wil krijgen we naast de GGiN bv en de OGGiN bv (in oprichting) ook nog eens een refo-stichting bv! :haha
Hoho, die éne bv stopt bijna!! ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Johannes 3:16 schreef:Leg eens uit, waarom is Marcel Vroegop een dwaalleraar?
Omdat hij een onbijbelse geloofsbeleving voorstaat.
Jan

Bericht door Jan »

Afgewezen schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ik begrijp Philpot, dat je mijn mening niet deelt. Echter met dit grof geschut aan te komen, lijkt me een discussie niet ten goede te komen. Ik laat de interpretatie c.q. toepassing van het 9e gebod zoals jij die in dit verband geeft, verder geheel voor jouw rekening.
Ik weet niet of waar Philpot mee aankomt grof geschut is. Ik weet wel dat jij bij je aanmeling op RefoForum ook deze verklaring van het negende gebod ondertekend heb! Of je moet over de muur naar binnen geklommen zijn?

@Mods: Het zou misschien goed zijn als jullie de berichten net zo stringent controleren op overtreding van de ondertekende grondslag, als dat jullie de 'beroepings-perikelen' censureren.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het geschut wordt steeds grover...
:fi
memento

Bericht door memento »

Ik kan op zijn website http://www.amvroegop.nl anders niets onrechtszinnigs vinden...
Klaio

Bericht door Klaio »

Afgewezen schreef:
Wat is een "onbijbelse geloofsbeleving"? Of positief: "Wat is een bijbelse geloofsbeleving"?

Ik hoor de term eerlijk gezegd voor het eerst.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Klaio schreef:
Afgewezen schreef:
Wat is een "onbijbelse geloofsbeleving"? Of positief: "Wat is een bijbelse geloofsbeleving"?

Ik wil hier alleen op ingaan als de sfeer wat minder grimmig is. In dit klimaat vind ik een discussie niet passend.
Ander

Bericht door Ander »

Klaio schreef:
Afgewezen schreef:

Er is daar een topic over waarin e.e.a. wordt uitgelegd onder de naam Etienne Maritz.
De site van de oprichter van deze nieuwe stichting laat ook veel ruimte voor genoemde spreker, Maritz. Terwijl dr. P. de Vries, kennelijk één van zijn docenten daar grote vraagtekens bij heeft:
P. de Vries schreef:Mijn verontrusting heb ik publiek geuit toen Heart Cry haar eerste conferentie organiseerde en daarbij een spreker uitnodigde die het zgn. overwinningnsleven (Keswick teaching) voorstond. Dat dit geen incident is, blijkt wel uit het feit dat er op de SRA-site in positieve zin naar die leer wordt verwezen, terwijl er op de site van Heart Cry apart aandacht wordt besteed aan Andrew Murray, een 19e-eeuwse Zuid-Afrikaanse theoloog die van het overwinningsleven een groot voorstander was. Ik beluisterde zelf wat toespraken van Zuid-Afrikaanse predikanten die het overwinningsleven voorstaan. Wat mij opviel is dat er allereerst van geloof werd gesproken, zonder de bekering in de zin dat je zonden je van harte vijand worden en je die haat en vliedt.
Klaio

Bericht door Klaio »

Afgewezen schreef:
Klaio schreef:
Afgewezen schreef:

Ik wil hier alleen op ingaan als de sfeer wat minder grimmig is. In dit klimaat vind ik een discussie niet passend.
Is het niet zo dat "geloofsbeleving" altijd bijbels is? Het geloof wordt toch in iemands hart gewerkt als een gave van God door de Heilige Geest; dezelfde Geest die ook de bijbelschrijvers geïnspireerd heeft? De Geest Die in de gelovige woont laat hem of haar toch niet iets "beleven" tegen Zijn eigen Woord in???

Of je moet zeggen dat het geloof van iemand die een "onbijbelse geloofsbeleving" voorstaat, i.c. Marcel Vroegop, geen waar geloof is. Dat maakt jij dus op uit wat je van hem hoort en/of leest?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het is altijd weer een moeilijk onderwerp. Inderdaad kun je Marcel Vroegop niet betrappen op een 'dwaling'. Maar de geest die uit het interview spreekt, wekt bij mij vervreemding.
Ik mis de diepgang, de vernedering, het ligt allemaal zo in het verlengde van het menselijk kunnen.
Als zó iemand vervolgens een stichting in het leven roept, roept dat bij mij grote bedenkingen op. Omdat er op een heel subtiele manier een andere geloofsbeleving wordt geïntroduceerd. Waarbij het allemaal heel rechtzinnig klinkt, maar waar de waarachtige verbrokenheid wordt gemist.
Ik weet dat ik nu weer een half forum over me heen krijg, maar zo zie ik het. En ik plaats de oprichter van deze stichting dan ook in de lijn van de velen die zich in het spoor van het 'nieuwe geloven' bevinden. Daarom kan ik er op voorhand al niet veel vertrouwen in hebben.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Afgewezen schreef:Het is altijd weer een moeilijk onderwerp. Inderdaad kun je Marcel Vroegop niet betrappen op een 'dwaling'.
En toch zullen we iemand op leer en/of levenswandel moeten beoordelen. De Dortse Leerregels, die we toch allemaal hier onderschrijven, zegt het volgende:

Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 30 dec 2008, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie