EO toert met doodskist door het land

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Marnix »

Klopt. Dat zijn de programma's waarmee men mensen wil bereiken die bij verkondigende programma's gelijk wegzappen.

Ik raad je aan eens een boek als "Visserslatijn" van Peter Scheele te lezen, over evangeliseren, hoe je dat doet bij bepaalde groepen mensen, bij mensen die er voor open staan en bij mensen die er totaal niet voor open staan en dat dat een andere aanpak vereist. Vond ik wel een eye-opener.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
ber10e
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 jul 2007, 16:05
Locatie: middelharnis
Contacteer:

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door ber10e »

der staat vandaag un heel mooi stukje int RD bij commentaar! die zegt ook dat als je mensen wilt waarschuwen voor de dood en wat daarna komt dat je dat op een serieuse manier moet doen en niet met un fiatje...
wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand [/color]
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door BJD »

Belachelijk... en nog belachelijker is dat dit op een refoforum wordt verdedigd..
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33493
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Tiberius »

BJD schreef:Belachelijk... en nog belachelijker is dat dit op een refoforum wordt verdedigd..
Er is maar één verdediger, hoor. ;)
Van wie ook nog eens geldt: wiens brood men eet, diens woord men spreekt...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33493
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Tiberius »

ber10e schreef:der staat vandaag un heel mooi stukje int RD bij commentaar! die zegt ook dat als je mensen wilt waarschuwen voor de dood en wat daarna komt dat je dat op een serieuse manier moet doen en niet met un fiatje...
Hier is het commentaar:
www.refdag.nl schreef:Met een Fiat 500 en een lijkkist het land door om gesprekken te voeren over de dood. Dat is de formule van de tv-serie ”De kist”, die de Evangelische Omroep komend voorjaar uitzendt. Een initiatief dat vragen oproept.

Het is niet de eerste keer dat de EO op een onorthodoxe manier met een beladen thema aan de slag gaat. Afgelopen jaar scoorde de omroep waardering, maar ook kritiek met het programma ”Veertig dagen zonder seks”. De bedoeling van de uitzendingen was onomstreden: jongeren die normaal gesproken -wat heet normaal in dit verband?- erop los leven, kritisch laten nadenken over hun eigen seksueel gedrag. Niets mis mee.

De aanpak echter leidde tot ophef in christelijke kring. De prikkelende beelden waarmee elke uitzending begon, lieten weinig aan de fantasie over, om over sommige uitlatingen van jongeren maar te zwijgen. En de ludieke manier waarop de presentator seksartikelen op de slaapkamer van de jongeren verzamelde, stond op gespannen voet met de serieusheid van het onderwerp. Dezelfde luchtige toon was donderdag te horen bij de presentatie van de tv-serie over de dood.

Vooropgesteld: de EO heeft het niet gemakkelijk. Als publieke omroep staat hij voor de uitdaging programma’s te maken die hoge kijkcijfers scoren. Dat is geen geringe opgave, helemaal niet als die programma’s over onderwerpen gaan waar mensen liever niet over nadenken. Dat geldt voor seksualiteit -alles moet kunnen- en helemaal voor de dood. Christen, moslim, hindoe of moderne heiden, geen mens houdt zich graag met zijn levenseinde bezig. Dat de EO dit onderwerp toch oppakt, getuigt van durf. Meer nog: van een missie, waarbij de EO de Bijbel als basis wil nemen.

De EO zoekt naar manieren om beladen thema’s zo dicht mogelijk bij moderne mensen te brengen. Dat is zijn goed recht, zelfs zijn opdracht. Toch geldt hier niet de veel gebezigde uitdrukking: het doel heiligt de middelen. Wie vanuit de Bijbel wil nadenken en spreken met mensen over de dood, zal dat niet op een „luchtige of ludieke” manier willen doen, zoals de EO-presentator aankondigde.

Zijn opmerking dat de dood bij het leven hoort en daarom onderwerp van gesprek mag zijn, is een halve waarheid. Wie leeft, zal inderdaad een keer sterven. Toch hoort de dood niet bij het leven. Paulus noemt de dood „de laatste vijand die tenietgedaan wordt.” De dood als vijand van het leven. Dat is andere taal. De EO houdt met zijn tv-serie reformatorische christenen een spiegel voor.

Stoppen ook zij de dood niet het liefst ver weg? En op welke manier denken zij hun medemensen te kunnen aanzetten tot nadenken over de dood? Toch moet de EO oppassen voor een BNN-achtige aanpak. Deze populaire jongerenomroep kreeg vorig jaar massale aandacht voor zijn Grote Donorshow, waarbij een ongeneeslijk zieke vrouw haar nier beschikbaar wilde stellen aan drie mensen die daar voor de camera om streden. Terecht kreeg de uitzending forse kritiek, echt niet alleen van christenen. Dat moet voor de EO een les zijn. Levensvragen bespreekbaar maken, mensen doordringen van de eindigheid van hun bestaan, vraagt om een rustige, serieuze aanpak. Daar past geen Fiat 500 met een doodskist bij.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:
BJD schreef:Belachelijk... en nog belachelijker is dat dit op een refoforum wordt verdedigd..
Er is maar één verdediger, hoor. ;)
Van wie ook nog eens geldt: wiens brood men eet, diens woord men spreekt...
:)
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12256
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Herman »

Zowel het initiatief als de uitwerking van het programma zoals die hier gepresenteerd wordt, heeft alles te maken met de overspannen manier waarop er met de dood wordt omgegaan.

Een element als 'de kist versieren' toont aan dat men vervreemd is van het denken over de dood. Deze is namelijk huiveringwekkend. En dat kan je maar beter accepteren, dan het verstoppen.

Tegenwoordig begraven we geen mensen meer. In een x-aantal gevallen wordt de kist boven het graf achtergelaten? Waarom, het leven is weg is toch weg? Juist het begraven en afdekken toont volgens mij aan dat de je het onderscheid tussen dood en leven zoals hier op aarde beleefd wordt accepteert. (Laatst hoorde ik van een 'begrafenis' zonder 'begrafenis'. Het familielid was overleden, na een enkele dag liet men de kist ophalen. En dat was het. Tja?)

En ja. Is praten over de dood echt zo lastig? Als ik om me heen hoor, liever dood dan met een gebrek door het leven, beter snel dood, dan langzaam en andere rariteiten meer, dan is dat toch duidelijk een gespreksonderwerp waar de zogenaamde taboe te ver is doorbroken? In dat geval voegt het programma niets toe.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door jvdg »

Als je ook maar het geringste idee hebt over wat de dood inhoudt en wat de oorzaak van de dood is, is het gebruik van het woord "ludiek" al bij voorbaat uitgesloten.

Ook ik begrijp volstrekt niet dat op deze manier de aandacht voor dit onderwerp op een juiste wijze kan worden getrokken.

Ik heb geprobeerd me te verplaatsen in de gedachten van de doelgroep die de EO beoogt.
Stijft de EO dan die mensen niet in de gedachte dat het allemaal wel mee zal vallen.
Ik vrees dan ook dat het tegendeel van deze actie wordt bereikt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33493
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Tiberius »

jvdg schreef:Ik vrees dan ook dat het tegendeel van deze actie wordt bereikt.
Dat vrees ik ook, ja.
De beoogde doelgroep zal nu denken: als zelfs de EO er zo luchtigjes over denkt en ludiek over doet, zal het zeker wel meevallen.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door cosmo »

Volgens mij maken jullie geen deel uit van de doelgroep. Daarom verbaast het me dat jullie denken te weten hoe de doelgroep denkt.

Het lijkt of jullie denken dat degenen die met deze actie worden aangesproken hetzelfde kader hanteren als jullie zelf. En dat is nu eenmaal niet zo. Mensen van tegenwoordig worden niet aangetrokken door een foldertje, maar moeten met iets schokkends worden geconfronteerd. En dan nog is het zo dat het effect wellicht niet zo groot is na verloop van tijd.

Net als de plastic foetus een goede actie is, is ook deze rijdende doodskist een actie die mensen aanzet tot denken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33493
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Tiberius »

cosmo schreef:Volgens mij maken jullie geen deel uit van de doelgroep. Daarom verbaast het me dat jullie denken te weten hoe de doelgroep denkt.
Nee, maar ik zit wel dagelijks tussen die doelgroep. En die doelgroep steekt zijn mening echt niet onder stoelen of banken.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door jvdg »

cosmo schreef:Volgens mij maken jullie geen deel uit van de doelgroep. Daarom verbaast het me dat jullie denken te weten hoe de doelgroep denkt.

Het lijkt of jullie denken dat degenen die met deze actie worden aangesproken hetzelfde kader hanteren als jullie zelf. En dat is nu eenmaal niet zo. Mensen van tegenwoordig worden niet aangetrokken door een foldertje, maar moeten met iets schokkends worden geconfronteerd. En dan nog is het zo dat het effect wellicht niet zo groot is na verloop van tijd.

Net als de plastic foetus een goede actie is, is ook deze rijdende doodskist een actie die mensen aanzet tot denken.
Behoor jij dan wel tot de doelgroep?

Ik schreef dat ik probeerde me te verplaatsen in......
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door cosmo »

Ik behoor zeker niet tot de doelgroep, maar ik denk wel dat ik één van de meest progressieve leden van dit forum ben.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door freek »

cosmo schreef:Ik behoor zeker niet tot de doelgroep, maar ik denk wel dat ik één van de meest progressieve leden van dit forum ben.
Wat een zelfkennis :haha
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33493
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Tiberius »

Wacht maar tot Marnix inlogt. ;)
Plaats reactie