Column: Voetbal

tukkertje
Contacteer:

Re: Column: Voetbal

Bericht door tukkertje »

Vind het allemaal erg overdreven. Het wordt gesproken over mensenverheerlijking, verering etc. Ik zie niemand op zijn knietjes voor de tv of radio liggen om zijn "helden" te aanbidden. Daar zijn wij volgens mij toch veel te nuchter voor met z'n allen. Ik hou van het spelletje, en zie ook bijna alle wedstrijden, maar ga toch niet de poppetjes als relekwieen aanbidden. Kom op zeg.

En als Nederland verliest is het ff balen, maar gaat men zo weer over tot de orde van de dag.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Een collega zijn vrouw werkt op de cardiologie (hart) en het is ongelogen: na een wedstrijd waarin Nederland speelt is het een stuk drukker op die afdeling dan op een 'normale' avond. Sommigen krijgen zelfs het advies van de dokter niet naar de wedstrijd te kijken om een hartaanval te voorkomen.

Nou, je kunt me veel wijsmaken, maar dat is niet meer normaal voor een spelletje voetbal. Met dammen of schaken heb je dit niet....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
refo

Bericht door refo »

jakobmarin schreef:Een collega zijn vrouw werkt op de cardiologie (hart) en het is ongelogen: na een wedstrijd waarin Nederland speelt is het een stuk drukker op die afdeling dan op een 'normale' avond. Sommigen krijgen zelfs het advies van de dokter niet naar de wedstrijd te kijken om een hartaanval te voorkomen.

Nou, je kunt me veel wijsmaken, maar dat is niet meer normaal voor een spelletje voetbal. Met dammen of schaken heb je dit niet....
Ja, hoor even goed. Alleen worden die spelletjes verspreid over langere tijd. Zodat de patienten was meer gespreid binnen komen. Hartklachten worden inderdaad acuut door een bepaalde trigger. Dat kan een voetbalwedstrijd zijn, maar die mensen hadden die klachten toch wel vroeg of laat gekregen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere

Bericht door Jongere »

Dan denk ik dat je wereldvreemd bent, tukkertje. De opmerkingen over buitenlanders in het andere topic deden me dat al vermoeden natuurlijk. ;)
Maar even serieus: ik zie héél veel mensen op hun knietjes voor de radio of tv liggen. Nee, niet letterlijk nee. Maar alles wijkt voor de wedstrijd. Hoorde onlangs een supporter vrolijk tegen de cameraman zeggen dat als zijn club verliest, dat hij die nacht niet bij zijn vrouw in bed slaapt. En ja, dat zal wel een gek zijn. Maar zoals ik al zei: heel de stad is hier bezeten als het voetbal is. Ik kan me voorstellen dat als je in Rijssen woont, dat je je wellicht niet goed kan voorstellen dat voetbal een god is van mensen. Maar kom hier maar eens een rondje fietsen na een beladen wedstrijd. Kijk uit, want de kans bestaat dat je van je fiets wordt geslagen of gereden door een groep dronken mensen.
Blanke dronken mensen trouwens...

Af en toe een wedstrijd kijken, ik heb geen idee of het "fout" is. Maar ontkennen dat dit een god is die miljoenen mensen in hun greep houdt en voor hen bijna levensvulling is, m.a.w. een vervangende religie, dàt is denk ik niet helemaal recht doen aan de waarheid. Voetbal in zichzelf zal best goed zijn. Maar ik vind het een beetje vreemd om zo maar alle randverschijnselen te negeren, met voorop het feit dat voetbal op het moment gewoon dàtgene is wat Nederland beheerst. Onze minister-president was bij de wedstrijd tegen Frankrijk. Hij had nog even met "de jongens" gepraat in de kleedkamer. 29 juni (zondag) had hij alvast gereserveerd in zijn agenda!
Ik vind het ook een beetje vreemd. Ik noem een lading argumenten en wat je hoort is: "het is wel een beetje overdreven, ik kijk gewoon."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jongere schreef:Ik noem een lading argumenten en wat je hoort is: "het is wel een beetje overdreven, ik kijk gewoon."
Die lading argumenten zijn altijd toegespits met voorbeelden van mensen die onkerkelijk zijn. De vraag is of het in onze achterban werkelijk een probleem is. Ik zie hier alleen maar antwoorden van: Jazeker, we moeten dit niet onderschatten, want zie die onchristelijke mensen eens dwaas doen! Dat de onchristelijke mensen er een beestebende van maken, dat is ons inmiddels wel bekend. Dat doen ze op andere vlakken ook.
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:En als de Heere Jezus wederkomt ten oordeel en jij gaat net op in het voetbal dat je volgt bij een doelpunt omdat Nederland Europees Kampioen aan het worden is ?
En als Hij wederkomt terwijl je lekker aan het wandelen bent en aan het genieten van de natuur? Je daar helemaal in opgaat? Of als je een potje aan het tennissen bent met je partner? Of als je een spannend boek leest en je gaat daar helemaal in op? Of dat je aan het malen bent. Of ander werk aan het doen?

Wat probeer je nou duidelijk te maken? Als Hij op nummer 1 staat laat je dan gerust je bezigheden achter, wat het ook is en ga je Hem tegemoet! Op welke manier je je ook (binnen binnen de Bijbelse kaders) aan het inspannen of ontspannen bent op dat moment.
Mensen, mensen laat het je toch niet aanpraten dat je voetbal kunt volgen (zeker zo'n groot evenement) en God dienen. Weet je waardoor de christenen vroeger opvielen? Omdat ze zich verre hielden van amfitheaters en stadions. Ze konden God niet dienen én de wereld. Het is of of. Als je God dient kun je de voetbalwereld niet omarmen met zijn heldenverering, zijn ontheiliging van Gods geboden en de blasfemische verwijzingen in de sportverslaggeving.
Omdat ze in die amfitheaters zelf voor de leeuwen werden gegooid? Verder lees ik dit nergens. Paulus gebruikt zelfs sport als voorbeeld. Als hij daar zo tegen was geweest had hij dat niet gedaan. En je laatste stuk is zo subjectief als het maar kan. Ik omarm de voetbalwereld met zijn helderverering enzovoorts niet. Ik kijk een potje voetbal en geniet daarvan. Ik laat me door jou ook niet zomaar wat aanpraten :)
En als je kennis krijgt aan de trekkende kracht van het voetbal als je het probeert te mijden, dan kun je tot geen andere conclusie komen dan dat de satan met het voetbal iedereen betovert.
Blijkbaar kan jij dat niet en dat zegt een hoop over jou... en weinig over voetbal zelf. Wie twijfelt moet geen voetbal kijken.... dus hou je er idd verre van.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Wilhelm schreef: Idd, en wat ik in deze ook niet begrijp , in deze tijd met veel discussie over heiligmaking, het : Gij geheel anders. Dan is het juist zaak om de afgoden te mijden waar de wereld voor buigt.
Je kunt God niet dienen en de mammon.
En laten we eerlijk zijn , de verslagen in de media , doen toch sterk denken dat het hier niet zomaar om een spelletje gaat, maar dat het met voetbal gaat, om een religieus verlangen om de innerlijke leegte van de mens mee te vervullen.
Het beangst me werkelijk als je de "sfeer" proeft rondom de wedstrijden, volkome stilte of een afgrijselijk geluid, hysterisch bijna. Geen plaats voor God en Zijn Woord maar enkel aandacht voor koning voetbal.
Dan denk ik weleens : op zo'n moment zal Jezus terugkomen op de wolken , en hoe zal het dan met ons zijn ?
Laat dat ons besef zijn (wat er altijd behoort te zijn !) bij de volgende wedstrijd : Als Hij nu komt, kan ik Hem dan ontmoeten ?
Gaan we weer.... Gij geheel anders. Dat wordt als het uitkomt wel erg makkelijk aangehaald. Gij geheel anders houdt niet in dat we niks mogen doen wat de wereld ook doet. Eten, drinken, voetbal kijken, sporten, autorijden enzovoorts. Het is gewoon ontspanning... voor sommigen een afgod zoals veel dingen... dus daar moeten we voor waken. Dat is geheel anders. Als Hij vanavond tijdens Nederland - Roemenie terugkomt kan ik Hem zeker ontmoeten. Ik zie niet in waarom niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Jongere schreef:Dan denk ik dat je wereldvreemd bent, tukkertje. De opmerkingen over buitenlanders in het andere topic deden me dat al vermoeden natuurlijk. ;)
Maar even serieus: ik zie héél veel mensen op hun knietjes voor de radio of tv liggen. Nee, niet letterlijk nee. Maar alles wijkt voor de wedstrijd. Hoorde onlangs een supporter vrolijk tegen de cameraman zeggen dat als zijn club verliest, dat hij die nacht niet bij zijn vrouw in bed slaapt. En ja, dat zal wel een gek zijn. Maar zoals ik al zei: heel de stad is hier bezeten als het voetbal is. Ik kan me voorstellen dat als je in Rijssen woont, dat je je wellicht niet goed kan voorstellen dat voetbal een god is van mensen. Maar kom hier maar eens een rondje fietsen na een beladen wedstrijd. Kijk uit, want de kans bestaat dat je van je fiets wordt geslagen of gereden door een groep dronken mensen.
Blanke dronken mensen trouwens...

Af en toe een wedstrijd kijken, ik heb geen idee of het "fout" is. Maar ontkennen dat dit een god is die miljoenen mensen in hun greep houdt en voor hen bijna levensvulling is, m.a.w. een vervangende religie, dàt is denk ik niet helemaal recht doen aan de waarheid. Voetbal in zichzelf zal best goed zijn. Maar ik vind het een beetje vreemd om zo maar alle randverschijnselen te negeren, met voorop het feit dat voetbal op het moment gewoon dàtgene is wat Nederland beheerst. Onze minister-president was bij de wedstrijd tegen Frankrijk. Hij had nog even met "de jongens" gepraat in de kleedkamer. 29 juni (zondag) had hij alvast gereserveerd in zijn agenda!
Ik vind het ook een beetje vreemd. Ik noem een lading argumenten en wat je hoort is: "het is wel een beetje overdreven, ik kijk gewoon."
Die argumenten zeggen nog niets. Ik vind Paulus voorbeeld van dat offervlees wel mooi. Dat hield heel Griekenland en omstreken in de ban. Toch zegt hij niet: Dan mag je ook geen offervlees eten.

Geld houdt ontzettend veel mensen in de ban, het is een grotere afgod dan voetbal. Toch wordt ons niet verboden om geld te hebben, te verdienen, om te sparen. Auto's zijn voor veel mannen een afgod, kleding voor veel vrouwen. Toch mogen christelijke mannen gewoon een auto hebben en er in rijden en vrouwen nieuwe kleren kopen. Als je het maar op een goede manier doet er zelf geen afgod van maakt. Dat leert Paulus in wat je zelf aanhaalde en op andere plaatsen bijvoorbeeld en dat zijn toch fatsoelijke tegenargumenten.
memento

Bericht door memento »

Google eens op "koning voetbal", en je komt een hele hoop artikelen tegen uit allerlei kranten en bladen, over hoe waanzinnig belangrijk voetbal is (ja, niet-refo-kranten).

Bv een stukje uit BN de Stem:

De Schotse voetballer en coach Bill Shankly werd ooit gevraagd of hij écht vond dat voetbal een zaak van leven en dood is. De Liverpool- coach antwoordde zonder een spoortje ironie: 'O nee, veel méér dan dat.' Met het EK voor de deur zal een groeiend aantal Europeanen het met de inmiddels overleden Shankly eens zijn.

Voetbal is religie geworden...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

memento schreef:Google eens op "koning voetbal", en je komt een hele hoop artikelen tegen uit allerlei kranten en bladen, over hoe waanzinnig belangrijk voetbal is (ja, niet-refo-kranten).

De Schotse voetballer en coach Bill Shankly werd ooit gevraagd of hij écht vond dat voetbal een zaak van leven en dood is. De Liverpool- coach antwoordde zonder een spoortje ironie: 'O nee, veel méér dan dat.' Met het EK voor de deur zal een groeiend aantal Europeanen het met de inmiddels overleden Shankly eens zijn.

Kaw schreef:Die lading argumenten zijn altijd toegespits met voorbeelden van mensen die onkerkelijk zijn. De vraag is of het in onze achterban werkelijk een probleem is. Ik zie hier alleen maar antwoorden van: Jazeker, we moeten dit niet onderschatten, want zie die onchristelijke mensen eens dwaas doen! Dat de onchristelijke mensen er een beestebende van maken, dat is ons inmiddels wel bekend. Dat doen ze op andere vlakken ook.
Jongere

Bericht door Jongere »

Marnix schreef:Die argumenten zeggen nog niets. Ik vind Paulus voorbeeld van dat offervlees wel mooi. Dat hield heel Griekenland en omstreken in de ban. Toch zegt hij niet: Dan mag je ook geen offervlees eten.

Geld houdt ontzettend veel mensen in de ban, het is een grotere afgod dan voetbal. Toch wordt ons niet verboden om geld te hebben, te verdienen, om te sparen. Auto's zijn voor veel mannen een afgod, kleding voor veel vrouwen. Toch mogen christelijke mannen gewoon een auto hebben en er in rijden en vrouwen nieuwe kleren kopen. Als je het maar op een goede manier doet er zelf geen afgod van maakt. Dat leert Paulus in wat je zelf aanhaalde en op andere plaatsen bijvoorbeeld en dat zijn toch fatsoelijke tegenargumenten.
Die vergelijking gaat niet op. Vlees, geld, kleding en wellicht auto's zijn levensbehoeften, dingen die deel uitmaken van ons dagelijkse leven. Dat je daar je hart niet op moet zetten lijkt me duidelijk, dat je er zelfs van mag genieten leert de Prediker ons. Maar voetbal vind ik een heel ander verhaal. Vooralsnog heb ik voor mezelf de voordelen nog niet kunnen laten opwegen tegen de nadelen. Mogelijke voordelen: prachtig spel om naar te kijken en het verbroedert de mensen (al hoop ik heel vurig dat er geen wedstrijd Nederland-Turkije gaat komen, dan komen er echt problemen in de stad). Mogelijke nadelen: er gaan bedragen in om die niet te verantwoorden zijn, voor een massa mensen is dit de god van hun leven - simpelweg omdat ze geen ander doel in hun leven hebben - en daarmee een machtig instrument van satan om mensen bezig te houden met alles behalve Jezus, tijdens en na wedstrijden is het een zuipfestijn, tijdens de wedstrijd (weet ik uit ervaring) is het maar heel moeilijk om God nog als middelpunt van je leven te hebben (Washer zegt in een preek: als christen wil je op geen enkel gebied meer seculier zijn. Je wilt met Hem de krant lezen, de aanbiedingenfolder doorlezen, je werk doen, je vrouw een kus geven, etc.). Ik ben het met Kaw eens dat dit meestal over seculieren gaat, al heb ik zo mijn vragen bij groepen jongeren uit kerken hier in de buurt (en ik vermoed dat dat in het oosten van het land niet anders is). Maar hoe kun je nu zonder gewetensproblemen wel met plezier naar de Baäl van je buurman gaan zitten kijken? Je wéét toch dat er dingen vastkleven aan datgene waar je naar kijkt?

Nogmaals: ik weet niet of het verkeerd is om een wedstrijd te kijken. Maar ik zou wel graag van gedachten willen wisselen over de enorme nadelen die aan het voetbal vastkleven. Hoe kun je nu puur voor je eigen plezier gaan en al die dingen negeren die onlosmakelijk aan het voetbal verbonden zitten? Het is de vraag of dat mogelijk is, of je als neutrale kijker geen enkele link hebt met alle nadelige kanten van voetbal. En als dat niet het geval is moeten we eerlijk zijn, toch?
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

refo schreef:Ja, hoor even goed. Alleen worden die spelletjes verspreid over langere tijd. Zodat de patienten was meer gespreid binnen komen. Hartklachten worden inderdaad acuut door een bepaalde trigger. Dat kan een voetbalwedstrijd zijn, maar die mensen hadden die klachten toch wel vroeg of laat gekregen.
Zie http://www.nu.nl/news/1415596/151/Voetb ... anval.html:
Het kijken van een spannende voetbalwedstrijd verhoogt het risico op een hartaanval behoorlijk. Vooral mannen zijn een risicogroep.

Dat blijkt uit onderzoek onder kijkers van de wereldkampioenschappen voetbal in 2006. Mannen hadden, op de dagen dat hun team speelde, drie keer zoveel kans op een hartaanval dan anders. De meeste noodgevallen traden op binnen twee uur na de start van een voetbalwedstrijd.

Volgens de onderzoekers lopen vooral mannen een risico die al gevoelig zijn voor hartkwalen. Bij zes van de zeven wedstrijden van het Duitse elftal bleek het aantal Duitsers dat zich met hartproblemen meldde enorm toe te nemen. Vooral bij een wedstrijd die eindigde met penalty's werden meer Duitsers opgenomen in het ziekenhuis.
In totaal zijn de medische gegevens van meer dan vierduizend mensen bekeken. De gegevens van tijdens het kampioenschap zijn vergeleken met die van 'gewone' periodes. Hoewel het onderzoek is gedaan onder voetbalfans, denken de wetenschappers dat het risico ook geldt bij andere soorten sportwedstrijden.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik kijk graag naar sport.
Of het nu het elftal is van de vereniging waar ik in het bestuur van zit, voetbal of een andere sport.

Ja, met sport gaat het tenslotte om het winnen dus zit er spanning aan vast.
En zeker als er goed gespeeld wordt kan ik ervan genieten.
Alleen het is wel relativeren dat het altijd een spelletje is en blijft en geen levenswijze.

Overigens heb ik dat ook moeten leren en later belijden.

Maar het weerhoudt mij niet om zoals tegen Frankrijk op het puntje van de bank te zitten.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Josephus

Bericht door Josephus »

Jongere schreef:Maar voetbal vind ik een heel ander verhaal. Vooralsnog heb ik voor mezelf de voordelen nog niet kunnen laten opwegen tegen de nadelen.
In dit verband is de uitspraak van een bekend Amsterdams filosoof erg toepasselijk: "ieder voordeel hep sijn nadeel". :langue
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:Google eens op "koning voetbal", en je komt een hele hoop artikelen tegen uit allerlei kranten en bladen, over hoe waanzinnig belangrijk voetbal is (ja, niet-refo-kranten).

Voor een hoop mensen wel. Net als geld, auto's etc. Ik heb nog niemand daarom een pleidooi horen houden waarom we dan maar niet moeten sparen en autorijden enzo. Het zegt dus nog niet zoveel, op dergelijke argumenten ben ik in mijn vorig post ingegaan trouwens.
Gesloten