KERKISME

-DIA-

Re: KERKISME

Bericht door -DIA- »

Ik haat kerkisme...

Maar...

Toch heb ik de Gereformeerde Gemeenten lief...

Het een sluit het ander niet uit...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

-DIA- schreef:Ik haat kerkisme...

Maar...

Maar ga je ook makkelijk met vrienden mee, als er in een andere kerk een dienst is?

En geloof je ook echt dat Gods volk zich ook in gewone PKN gemeentes bevinden en bij de Vrijgemaakten, om maar eens een paar zijstreten te noemen?
Leer mij volgen mét mijn vragen...
esthervanbuuren

Bericht door esthervanbuuren »

Ik heb de gergem ook zo lief,
zo lief, ik zou geen andere kerk willen.
Ik heb deze gekregen van de Heere en het is een mooi geschenk.

Maar als imand vrijgemaakt is of zo, dat wil bij mij niet zeggen dat ie
dan verkeerd zit.
En als hij belijdenis gaat doen, dan ga ik kijken.

Maar MIJN gemeente is de gereformeerde gemeenten

groet esther.
we blijven bedelaars dat is waar
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Maar...

Ik heb de GG ook lief, maar ik ben verheugd om Gods werk in allerlei kerken te zien en ik moet zeggen dat als er banden vallen door geestelijke herkenning, dat het kerkverband er werkelijk niet meer toe doet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Avi

Bericht door Avi »

Luther schreef:

Maar...

Ik heb de GG ook lief, maar ik ben verheugd om Gods werk in allerlei kerken te zien en ik moet zeggen dat als er banden vallen door geestelijke herkenning, dat het kerkverband er werkelijk niet meer toe doet.
Mooie gezegde van Luther.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
rekcor

Bericht door rekcor »

Maar...

Wat houdt dat liefhebben van de GG dan in voor jou?

Als ik bij mezelf kijk: ik heb iedere gemeente lief waar de Bijbel als Gods Woord wordt gezien en waar mensen tot discipelen van Jezus Christus gemaakt worden. Tot welke denominatie die gemeente behoort is voor mij to-taal oninteressant, omdat het voor de Heere God ook niet interessant is. Tenminste, ik lees nergens in de evangelieen of de brieven van Paulus dat je je bij een bepaald kerkverband moet aansluiten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

rekcor schreef:

Maar...

Wat houdt dat liefhebben van de GG dan in voor jou?

Als ik bij mezelf kijk: ik heb iedere gemeente lief waar de Bijbel als Gods Woord wordt gezien en waar mensen tot discipelen van Jezus Christus gemaakt worden. Tot welke denominatie die gemeente behoort is voor mij to-taal oninteressant, omdat het voor de Heere God ook niet interessant is. Tenminste, ik lees nergens in de evangelieen of de brieven van Paulus dat je je bij een bepaald kerkverband moet aansluiten.
Het is niet zo dat de Gereformeerde Gemeemten ales zijn en de rest niets...
Ik ben eigenlijk heel interkerkelijk.
Maar in de GG ben heb ik een plaatsje, ben er gedoopt heb er belijdenis gedaan...
Maar nogmaals ik ken ook mensen waar ik heel veel respect voor heb
uit andere kerkverbanden. van Hervormd (GB) tot GGiN en OGG toe...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bloempje28

Re:

Bericht door Bloempje28 »

Jelle schreef:Misschien zouden we wat meer bij elkaar naar de kerk moeten gaan en daar dan eens gesprekken over moeten hebben. Ik ben al in verschillende kerk geweest en ben het echt niet in alles met anderen eens maar we moeten wel oppassen dat we van bijzaken geen hoofdzaken gaan maken en elkaar dan niet meer kunnen verdragen.
Ik denk dat als we echt Bijbels zouden leven we elkaar meer zouden kunnen vinden, als die bijzaken maar eens opzij gezet zouden worden.
Samen op Weg zou eens echt samen op weg moeten worden, samen zijn we op weg naar een nimmer eindigende eeuwigheid en dat zouden we moeten bedenken in de omgang met elkaar en niet tegen elkaar.
Samen op weg met Gods woord als richtsnoer en niet de meningen van mensen als basis.... en dan vallen bijzaken weg... en komt God bovenaan te staan. Maar ik denk dat dit een utopi is, want de mens zal zijn eigen mening altijd willen zegevieren als God het niet verhoed... er zijn niet voor niets verschrikkelijk veel kerken. als we het Woord als basis nemen, doet dat pijn, want dat zullen wij als mens moeten buigen. dan kunnen sommige dingen gewoon niet, die nu in bepaalde kerken al als heel gewoon gevonden worden. Homohuwelijk, vrouw in het ambt... ga zo maar door... Buigen onder Gods Woord geeft strijd, elke dag... in je eigen gezin en leven. Om kerkelijk op één lijn te komen moeten er meningen opgegeven worden en/of gebundeld worden.... dat gaat nooit gebeuren.... want bijzaken als rokken en broeken tv en internet worden in veel kerken veel belangrijker gevonden dan samen de Heere dienen, jammer genoeg.
Gijs83

Re: Re:

Bericht door Gijs83 »

Bloempje28 schreef:
Jelle schreef:Misschien zouden we wat meer bij elkaar naar de kerk moeten gaan en daar dan eens gesprekken over moeten hebben. Ik ben al in verschillende kerk geweest en ben het echt niet in alles met anderen eens maar we moeten wel oppassen dat we van bijzaken geen hoofdzaken gaan maken en elkaar dan niet meer kunnen verdragen.
Ik denk dat als we echt Bijbels zouden leven we elkaar meer zouden kunnen vinden, als die bijzaken maar eens opzij gezet zouden worden.
Samen op Weg zou eens echt samen op weg moeten worden, samen zijn we op weg naar een nimmer eindigende eeuwigheid en dat zouden we moeten bedenken in de omgang met elkaar en niet tegen elkaar.
Samen op weg met Gods woord als richtsnoer en niet de meningen van mensen als basis.... en dan vallen bijzaken weg... en komt God bovenaan te staan. Maar ik denk dat dit een utopi is, want de mens zal zijn eigen mening altijd willen zegevieren als God het niet verhoed... er zijn niet voor niets verschrikkelijk veel kerken. als we het Woord als basis nemen, doet dat pijn, want dat zullen wij als mens moeten buigen. dan kunnen sommige dingen gewoon niet, die nu in bepaalde kerken al als heel gewoon gevonden worden. Homohuwelijk, vrouw in het ambt... ga zo maar door... Buigen onder Gods Woord geeft strijd, elke dag... in je eigen gezin en leven. Om kerkelijk op één lijn te komen moeten er meningen opgegeven worden en/of gebundeld worden.... dat gaat nooit gebeuren.... want bijzaken als rokken en broeken tv en internet worden in veel kerken veel belangrijker gevonden dan samen de Heere dienen, jammer genoeg.
De 'broeken-kwestie' is echt geen bijzaak hoor! Er zijn hier vast mensen die dat haarfijn kunnen aantonen!
Marnix

Bericht door Marnix »

Het is wel een bijzaak. Iets anders is nog nooit aangetoond :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Het is wel een bijzaak. Iets anders is nog nooit aangetoond :)
Gijs83 schreef:De 'broeken-kwestie' is echt geen bijzaak hoor! Er zijn hier vast mensen die dat haarfijn kunnen aantonen!
Gijs blijft optimistisch :langue
~~Soli Deo Gloria~~
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:De 'broeken-kwestie' is echt geen bijzaak hoor! Er zijn hier vast mensen die dat haarfijn kunnen aantonen!
de broek is een bijzaak, want het woord staat niet eens in de bijbel.
Mode dictators hebben het ooit eens als mannekleding geintroduceerd, maar als we toen ook zo conservatief waren geweest als nu, hadden we gewoon in het gewaad, "den rok" moeten blijven lopen.
Iedereen uit Schotland ook maar veroordelen, wegens culturele verschillen?
Sola Scriptura
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

backtobasic schreef:Mode dictators ...
Zijn dat dezelfde dictators die 90% van onze goede-doelen-gelden in de zak steken?
Overigens nog een goed argument voor je in een volgende discussie: "En haat ook den rok"...
Bloempje28

Re: Re:

De 'broeken-kwestie' is echt geen bijzaak hoor! Er zijn hier vast mensen die dat haarfijn kunnen aantonen![/quote]

Toon dat dan eens aan, want bij mijn weten roepen er heel veel mensen alleen maar dat een vrouw geen lange broek mag dragen op grond van deut 22:5, maar daar staat ten eerste niets over een broek, in de grondtekst gaat het over 'tuig' (sieraden en wapens) dit houdt in dat een man ook daadwerkelijk een man moet zijn en een vrouw een vrouw: een vrouw hoort geen mannenwerk te doen en een man geen vrouwenwerk ze hebben ieder hun eigen plaats in de schepping en daarvoor ook hun eigen tuig, deze tekst wijst ook op seksuele zonden bijv travestie en homofilie..... in oosterse culturen dragen vrouwen altijd een broek en wordt dit als vrouwenkleding gezien...In die tijd dat de tekst geschreven werd, liepen alle mensen in lange gewaden en waren de verschillen tussen mannen en vrouwen zichtbaar in hun sieraden en dagtaken....

Ik heb wel degelijk onderzoek hiernaar gedaan, een biddend onderzoek, maar bijbelse redenen kan ik niet vinden. En als ik met mensen in discussie ga, merk ik vaak dat het een angstvallig vasthouden is aan een idee dan dat het ook feitelijk gegrond is in Gods Woord. Het is vaak gewoonte, cultuur, maar niet feitelijk gegrond op Gods Woord. En dat vind ik prima.... je moet in je eigen geweten ten volle verzekerd zijn en geen dingen doen waarover je je schuldig voelt.... maar dat geldt dan niet voor ieder mens. Er spelen zoveel factoren mee: je achtergrond, je opvoeding.... daarom is het dragen van een broek wel bijzaak! We mogen elkaar er niet op beoordelen, want het woord 'broek' komt in heel de heilige schrift niet voor tov het dragen van mannen/vrouwenkleding.

Dus is het heel jammer dat alleen al door dit issue kerken niet nader tot elkaar komen!
Bloempje28

backtobasic schreef:
Hendrikus schreef:
de broek is een bijzaak, want het woord staat niet eens in de bijbel.
Mode dictators hebben het ooit eens als mannekleding geintroduceerd, maar als we toen ook zo conservatief waren geweest als nu, hadden we gewoon in het gewaad, "den rok" moeten blijven lopen.
Iedereen uit Schotland ook maar veroordelen, wegens culturele verschillen?
Ik ben het zóóó met je eens! En ik vind het zóó jammer dat er velen zijn die deze opmerking zullen afdoen als werk van de duivel. We moeten als christenen toch zeker na blijven denken? En als je dan van mening verschild dan bevind je je op een hellend vlak! Want genuanceerd denken is gevaarlijk!!! Maar hebben we er wel eens bij stil gestaan dat we allemaal het bloed van Christus nodig hebben of we het nu links of rechts bekijken? dan kunnen we nog zo principieel zijn en zo vasthoudend aan alle oude tradities..... zonder Zijn genade gaan we toch verloren.... als dat ons deel wordt mogen we niet meer oordelen over de buitenkant... want zelfs Gods kinderen blijven zondigen en zullen soms in een diep dal komen (David en Bathseba) Het is zaak om de balk in ons eigen oog te ontdekken dan de (denkbeeldige) splinter in het oog van je naaste!
Gesloten