3 keer kerk op zondag?

helma

Re: 3 keer kerk op zondag?

Bericht door helma »

freek schreef:
vlinder schreef:Afgewezen: het heeft ook een ander kant.
Juist als het een wat "mindere" preeek was heb je 's avonds een goede nodig...
Ja, maar als je nou weet dat die goede preek toch niet komt...? Ik zit elke zondagmiddag aan te hikken tegen de cathechismusverklaring van ds. Mieras. Dan bekruipt me zo aan het einde van de middag echt heel vaak het gevoel: nou huppakee, daar gaan we weer.
Ik kan wel meevoelen met Afgewezen. Als ik soms op zondag naar een echte preek ben geweest, dan heb ik daar voor heel de dag iets aan. Maar doorgaans is dat helaas niet het geval...
oei, moeilijk...

ik verlang 's zondagsavonds alweer naar de volgende zondag
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Jongere schreef:
Gijs83 schreef:Er zijn al een paar berichten over gewijd in het topic "Waar ging de preek afgelopen zondag over?". Gisteren stond daarover een mooi artikel in RD. Omdat het een betaald artikel betreft mag ik het hier niet overnemen in overleg met een mod.
Ongetwijfeld zullen er onder jullie zijn die het artikel met belangstelling hebben gelezen. Er werd genoemd dat oppasdienst in een grote gemeente als de mijne niet haalbaar is. Dat 150 mensen nog genoeg is om een 3e dienst te houden. Dat het vroeger de gewoonte was dat vrouwen 's-morgens thuis bleven om voor de huishouding en het vee te zorgen. Dat Zeeuwen(alweer die Zeeuwen met hun gewoontes) 's-morgens uit de kerk snel een kop koffie drinken(of helemaal zoals ik onlangs hoorde) een bord soep tot zich namen en dan weer naar de kerk gingen. Wat vinden jullie van de genoemde punten?
Ik denk dat de theorie in principe mooi is (of laat ik zeggen: in ieder geval mooi was vroeger). Je moet natuurlijk kijken naar de praktijk, en daaruit blijkt denk ik wel dat drie diensten niet optimaal is. Waarom:
- kerktelefoon zorgt er nu voor dat diensten ook te volgen zijn voor de oppassers. Daardoor kun je één keer in de kerk luisteren en één keer thuis. Hoor van verschillende mensen die ook liever thuis tijdens de oppas naar de kerktelefoon luisteren dan op te moeten passen in de chrechè waardoor een hele dienst verloren gaat.
- de praktijk wijst uit dat de tweede dienst een ondergeschoven dienst wordt met een zeer lage opkomst met wellicht jongeren die moeten en daardoor met tegenzin in de kerk zitten.
- voor een derde dienst is elke zondag weer een ouderling nodig die daar ook veel voorbereiding in moet steken. Dat zijn ook mensen met een gezin.
- Het is vaak zo dat na twee diensten je van de derde dienst niet bijzonder veel meer opvangt. Gaat het om kwaliteit of om kwantiteit? M.i. om het eerste: beter met weinig woorden veel gezegd dan met veel woorden "weinig" (in de zin dat luisteraars het minder goed opvangen en door het vele horen verharden).
- het gaat natuurlijk vooral om de functie van de zondag en de rol van de kerkdienst daarin. Mijns inziens moet de zondag een 'positieve' dag zijn: voornamelijk gegeven als rustdag. Dat is geen slaapdag (weer een ander probleem) maar wel een dag die niet te vol moet zijn, zelfs niet met kerkdiensten. Met drie diensten blijft er niet veel tijd meer over voor lezen, stille tijd, als familie bij elkaar zijn, etc.
- De groep met mensen die de derde dienst ècht zou gaan missen kan de vrijgekomen tijd 's middags mooi gebruiken door zèlf een preek (of iets anders) te kiezen en zich daarin te verdiepen. Vaak heb je daar nog meer aan dan wanneer iemand anders het voorleest.

Zomaar wat gedachten. Ik denk vooral dat nuchterheid hierin heel belangrijk is. Als je hier iets van zegt word je al snel gezien als iemand 'die het toch maar makkelijk wil'. En 'je kunt niet vaak genoeg in de kerk zitten'. Het gevaar bestaat zelfs nog dat mensen zich toch wel wat beter voelen dan gemeenten waar maar twee diensten zijn, of gezinnen die maar twee keer gaan (en thuis weer worden besproken). Daar gaat het juist niet om, ook niet om een veelheid van woorden. In die zin zou in principe één samenkomst die langer duurt en waarin je ook als gemeente echt samen bent al 'genoeg' kunnen zijn, mits dat vanuit de goede motieven gebeurd. Maar goed, dat is niet persé mijn wens ofzo. ;)
Even een opmerking bij laatste punt van Jongere: persoonlijk vind ik vrij moeilijk om 1 keer een preek door te lezen. Daarom luister ik liever een preek en dan kan dan bij ons 's-zondagsmiddags 'live'.
Ik vind het soms ook nog wel moeilijk om wat op te zoeken. Dan denk ik weer vaak dat ik het zelf gezocht. In de kerk ben ik er wel zeker van dat het de bedoeling van God was dat ik dat hoorde.
albion

Bericht door albion »

freek schreef:
Ja, maar als je nou weet dat die goede preek toch niet komt...? Ik zit elke zondagmiddag aan te hikken tegen de cathechismusverklaring van ds. Mieras. Dan bekruipt me zo aan het einde van de middag echt heel vaak het gevoel: nou huppakee, daar gaan we weer.
Ik kan wel meevoelen met Afgewezen. Als ik soms op zondag naar een echte preek ben geweest, dan heb ik daar voor heel de dag iets aan. Maar doorgaans is dat helaas niet het geval...
dan ga je toch waar je wel een goede dienst kan beluisteren?
Ik vind de catechismus van ds. Mieras wel duidelijk.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gijs83 schreef:In de kerk ben ik er wel zeker van dat het de bedoeling van God was dat ik dat hoorde.
Zo bekijk ik dat toch niet.
Er worden echt wel preken gehouden waarvan het niet de bedoeling kan zijn dat mensen die horen. ;)
Jongere

Bericht door Jongere »

Gijs83 schreef:Even een opmerking bij laatste punt van Jongere: persoonlijk vind ik vrij moeilijk om 1 keer een preek door te lezen. Daarom luister ik liever een preek en dan kan dan bij ons 's-zondagsmiddags 'live'.
Ik vind het soms ook nog wel moeilijk om wat op te zoeken. Dan denk ik weer vaak dat ik het zelf gezocht. In de kerk ben ik er wel zeker van dat het de bedoeling van God was dat ik dat hoorde.
Ik snap je in zekere zin wel. Maar probeer hier toch van af te komen! Ik denk dat je dan 'te geestelijk' bezig bent, om het even een beetje vreemd te zeggen. Als je - biddend - thuis dingen leest kunnen die ook zeker als Gods woorden tot je komen! En het mooie is dat dat elk moment van de dag en elk moment van de week kan!
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Ipv een preek te luisteren of te lezen op zondagmiddag, zou je ook voor jezelf stile tijd kunnen houden.
Om er zeker van te zijn dat je het goede te pakken hebt, lees dan je Bijbel. Gewoon voor jezelf, al biddend en mediterend. God spreekt tot je door Zijn Woord.
En in de Bijbel raak je nooit uit gelezen.
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Er worden echt wel preken gehouden waarvan het niet de bedoeling kan zijn dat mensen die horen. ;)
:haha
Laatst gewijzigd door Josephus op 03 mar 2008, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
freek

Bericht door freek »

albion schreef:
freek schreef:
dan ga je toch waar je wel een goede dienst kan beluisteren?
Tja, shoppen schijnt niet te mogen.
Ik vind de catechismus van ds. Mieras wel duidelijk.
Oke. Ik vind deze verklaring persoonlijk niet zo boeiend. Beetje te schelderig.
Marnix

Bericht door Marnix »

Sowieso vind ik het niet erg als er 's middags ook wel eens wat anders wordt gedaan dan cathechismus-preken. Ik begon in mijn tweede jaar van school ook niet weer met de leerboeken van jaar 1. ;) Niet helemaal hetzelfde maar om nou je hele leven lang ieder jaar hetzelfde leerboek te behandelen..... :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

De catechismuspreek bij ons is gelukkig vaak het hoogtepunt van de zondag. En ik ben blij dat de wijze en verstandige godgeleerden van de Dordtse Synode besloten hebben om de prediking aan de hand van de catechismus in de tweede dienst op zondag in te voeren.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

De leerdienst hoeft wat mij betreft niet perse uit de heildelberger catechismus te zijn. Ik heb ook mooie preken gehoord vanuit de Dordtse leerregels en de Nederlandse Geloofsbelijdenis!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:De catechismuspreek bij ons is gelukkig vaak het hoogtepunt van de zondag. En ik ben blij dat de wijze en verstandige godgeleerden van de Dordtse Synode besloten hebben om de prediking aan de hand van de catechismus in de tweede dienst op zondag in te voeren.
Maar dat was puur voor de mensen die kort na de reformatie weinig kennis hadden, die uit de roomse kerk kwamen, om hun kennisniveau wat bij te spijkeren ;) Ik sla soms dus wel eens eentje over. Ik snap overigens de gradatie die je aanbrengt niet, hoezo is dit vaak het hoogtepunt, waarom verbind je daar specifiek de tweede dienst aan?

Jolanda, ik vind dat inderdaad prima maar wat mij betreft hoeft de midagdienst daar niet aan gebonden te zijn, mag ook gewoon over een ander thema gaan denk ik. Ik vind cathechismus enzo prima maar het mag inderdaad ook wel een beetje gevarieerd worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens

Bericht door Rens »

Vaak, zeg maar steeds, hebben wij 's morgens een leespreek en 's middags een Ds die voorgaat. Maar heb nog geen catechismuspreek gehoord, wel worden thema's daarvan in de preek ze'lf verwerkt soms.

Wat een mazzel dat hier de voorgangers 's morgens stuk voor stuk perfecte lezers zijn, in m'n oude woonplaats was het huilen met de pet scheef............. :cry :cry
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Maar dat was puur voor de mensen die kort na de reformatie weinig kennis hadden, die uit de roomse kerk kwamen, om hun kennisniveau wat bij te spijkeren ;)
Wat dat betreft is er nog maar weinig veranderd. De onkunde is ook nu schrikbarend, waardoor men open staat voor allerlei wind van leer. Om niet meer te noemen: alverzoening, algemene verzoening, remonstrantisme, verwerpen van verbondsdoop, etc.

Daarom is het steeds maar weer verklaren van de Bijbel aan de hand van de HC een wijs en verstandig besluit op de Dordtse synode geweest.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Maar dat was puur voor de mensen die kort na de reformatie weinig kennis hadden, die uit de roomse kerk kwamen, om hun kennisniveau wat bij te spijkeren ;)
Wat dat betreft is er nog maar weinig veranderd. De onkunde is ook nu schrikbarend, waardoor men open staat voor allerlei wind van leer. Om niet meer te noemen: alverzoening, algemene verzoening, remonstrantisme, verwerpen van verbondsdoop, etc.

Daarom is het steeds maar weer verklaren van de Bijbel aan de hand van de HC een wijs en verstandig besluit op de Dordtse synode geweest.
kunnen we nog aan toevoegen: een voorwaardelijk verbond, veronderstelde wedergeboorte, zaligheid door geloof en werken (de zogenaamde 'Federal Vision' die vooral in de USA speelt), antinomianisme, wetticisme(sp?), liberalisme, mysticisme.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie