laten de letterlijke tekst nemen; uit zowel statenvertaling als de, voor mij toegankelijkere NBV vertaling.Voor de vrouw was de vloek 'met smart zult gij kinderen baren', met alles wat daar mee samen valt.
S.V. schreef: 16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
Volgens mij zegt dit niets over het niet mogen werken van de vrouw.N.B.V. schreef: 16 Tegen de vrouw zei hij:
‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last,
zwoegen zul je als je baart.
Je zult je man begeren,
en hij zal over je heersen.’
Misschien wel dat ze ook een zorgtaak heeft.
Sterker nog. Alleereerst is het zo dat wanneer je uit de randstad komt is het behoorlijk moeilijk op 1 inkomen een huis kopen. Wanneer de vrouw dan werkt, helpt ze haar man, zoals jij dat graag ziet, om samen te kunnen rondkomen.
Daarnaast, natuurlijk is het mooi als de vrouw thuis kan zijn en de man verdiend genoeg dat hij zijn vrouw kan voorzien in alles wat zij nodig heeft.
Als laatste zou ik willen verwijzen naar de gelijkenis van de talenten (Matteüs 25:14-30). De talenten die een ieder ontvangt. Wanneer de vrouw meer talenten ontvangt dan die van zorg alleen (of misschien wel helemaal niet speciaal op het gebied van zorg). Moet zij die talenten dan begraven?
Wat Bert verder opmerkt over 'het samen eten'; persoonlijk ervaar ik dit altijd als zeer positief; Zo spreek je een ieder van het gezin nog eens in dit toch al drukke leven. Het draagt bij aan de familieband.