-

Havik

Bericht door Havik »

Opmerkelijke discussie; vooral de ontwikkeling nadat Bert heeft gepost en iedereen het plots met hem eens is.
Voor de vrouw was de vloek 'met smart zult gij kinderen baren', met alles wat daar mee samen valt.
laten de letterlijke tekst nemen; uit zowel statenvertaling als de, voor mij toegankelijkere NBV vertaling.
S.V. schreef: 16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
N.B.V. schreef: 16 Tegen de vrouw zei hij:
‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last,
zwoegen zul je als je baart.
Je zult je man begeren,
en hij zal over je heersen.’
Volgens mij zegt dit niets over het niet mogen werken van de vrouw.
Misschien wel dat ze ook een zorgtaak heeft.
Sterker nog. Alleereerst is het zo dat wanneer je uit de randstad komt is het behoorlijk moeilijk op 1 inkomen een huis kopen. Wanneer de vrouw dan werkt, helpt ze haar man, zoals jij dat graag ziet, om samen te kunnen rondkomen.
Daarnaast, natuurlijk is het mooi als de vrouw thuis kan zijn en de man verdiend genoeg dat hij zijn vrouw kan voorzien in alles wat zij nodig heeft.
Als laatste zou ik willen verwijzen naar de gelijkenis van de talenten (Matteüs 25:14-30). De talenten die een ieder ontvangt. Wanneer de vrouw meer talenten ontvangt dan die van zorg alleen (of misschien wel helemaal niet speciaal op het gebied van zorg). Moet zij die talenten dan begraven?

Wat Bert verder opmerkt over 'het samen eten'; persoonlijk ervaar ik dit altijd als zeer positief; Zo spreek je een ieder van het gezin nog eens in dit toch al drukke leven. Het draagt bij aan de familieband.
Vincent

Re: Vrouw en carrière

Bericht door Vincent »

Marie-Henriëtte schreef:Ikzelf zou na afronding van me opleiding, een carrière wel zien zitten in combinatie met zorg voor het gezin.

Hoe denken jullie over christen vrouwen en een carrière naast het gezin? Is dit geoorloofd, of hoort een vrouw indien er kinderen komen alleen binnen het gezin werkzaam te zijn :?:
"Me" opleiding....is dat half Engels ofzo? Als ik niet wist dat je HBO deed, zou ik er geen kritiek op leveren, maar nu kan het echt niet, foei!

Ik zie bijbels gezien niet echt een probleem met een vrouw (al dan niet zonder kinderen) die carriere maakt . Ongetwijfeld zullen mede-forummers heel wat teksten oprakelen, maar ik heb geen zin en tijd om ze allemaal goed door te lezen en het laatste hoofdstuk van Spreuken lijkt mij overduidelijk.

Wel zijn er bepaalde bijbelse grondlijnen (zorg voor kinderen etc.) die niet direct uit teksten af te leiden zijn, maar wel volgen uit een christelijk leven.

Wel denk ik, dat er praktisch gezien een aantal bezwaren aan kleven. Dat hangt natuurlijk ook wel af van de verdeling tussen man en vrouw. Ik ken mannen die er geen enkele moeite mee hebben om heerlijk twee dagen per week thuis te zijn. Nou, dat lijkt mij prima toch?

Persoonlijk zou ik er moeite mee hebben, omdat ik voor mijn carriere wil gaan en daar ook meer geld uit te halen is dan een eventuele halve carriere van mijn denkbeeldige partner. We moeten niet doen of je bij het moederschap zoveel mist. En áls ik ooit zou trouwen en kinderen krijgen, lijkt mij niets schattiger dan thuis te komen, het eten staat klaar en mijn vrouw zit knus met een kind op schoot voor te lezen :D
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Vincent schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Ikzelf zou na afronding van me opleiding, een carrière wel zien zitten in combinatie met zorg voor het gezin.

Hoe denken jullie over christen vrouwen en een carrière naast het gezin? Is dit geoorloofd, of hoort een vrouw indien er kinderen komen alleen binnen het gezin werkzaam te zijn :?:
"Me" opleiding....is dat half Engels ofzo? Als ik niet wist dat je HBO deed, zou ik er geen kritiek op leveren, maar nu kan het echt niet, foei!

Het nieuwe Nederlands 8)
Vincent

Bericht door Vincent »

Marie-Henriëtte schreef:
Vincent schreef:

Het nieuwe Nederlands 8)
:mrgreen:
wim

Bericht door wim »

Vincent schreef:En áls ik ooit zou trouwen en kinderen krijgen, lijkt mij niets schattiger dan thuis te komen, het eten staat klaar en mijn vrouw zit knus met een kind op schoot voor te lezen :D
Ach, wat idyllisch..

Als ik zo'n tafereel zou aantreffen, zou ik hard in de lach schieten.

Er ontbreekt nog aan dat de pantoffels worden klaargezet en de krant wordt aangereikt.
Kislev

Bericht door Kislev »

Toch komt het me bekend voor! En morgen is het andersom, dan komt mama thuis en ligt papa met de kleine op de grond te spelen (en is ook het eten klaar!) :mrgreen:
Vincent

Bericht door Vincent »

Kislev schreef:Toch komt het me bekend voor! En morgen is het andersom, dan komt mama thuis en ligt papa met de kleine op de grond te spelen (en is ook het eten klaar!) :mrgreen:
Precies. Ik bedoel dus niet te zeggen, dat een vrouw dat alleen zou kunnen. Het lijkt míj alleen schattig. Mag ik ook eens mijn droombeelden hebben :| :P
mens

Bericht door mens »

Kislev schreef:Toch komt het me bekend voor! En morgen is het andersom, dan komt mama thuis en ligt papa met de kleine op de grond te spelen (en is ook het eten klaar!) :mrgreen:
:mrgreen: patat en frikandellen :mrgreen:
judith

Bericht door judith »

mens schreef:
ahaa...is dat nie lekker :mrgreen:
wim

Bericht door wim »

Vincent schreef:
Precies. Ik bedoel dus niet te zeggen, dat een vrouw dat alleen zou kunnen. Het lijkt míj alleen schattig. Mag ik ook eens mijn droombeelden hebben :| :P
Tuurlijk. Het is misschien zelfs een realistisch droombeeld.
mens

Bericht door mens »

judith schreef:
mens schreef:
Houdt er over op, smikkel :D :D
Kislev

Bericht door Kislev »

mens schreef:
nu ga je te ver :mrgreen:
mens

Bericht door mens »

Kislev schreef:
mens schreef:
nu ga je te ver :mrgreen:
kan heel hard lopen hoor :D
judith

Bericht door judith »

mens schreef:
judith schreef:
mens schreef:
Houdt er over op, smikkel :D :D
smikkel...... :D ik houd nie op :mrgreen:
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Laten we niet off-topic gaan.
Plaats reactie