Dominee twee keer beroepen of niet?

Unionist

Bericht door Unionist »

Dat wegstemmen gebeurt natuurlijk nooit.

Bij ons in de gemeente is er ooit één ouderling uitgestemd. Nou, dat hebben we geweten. Hoewel het via de gewone, veelgeroemde, kerkelijke weg ging (kandidaat B kreeg meer stemmen dan zittend kandidaat A), kregen we flink op ons kop, tot in de bevestigingsdienst van de nieuwe ouderling aan toe. En een jaar later zat de niet-verkozen broeder er weer in.

Dus "gewoon even" een kerkenraad wegstemmen is er echt niet bij.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Unionist

Re: Dominee twee keer beroepen of niet?

Bericht door Unionist »

Klaas-Jan schreef:
Herman schreef:
Unionist schreef:
Wat is nu de goede manier? Als een dominee bedankt voor een gemeente, houdt dat dan in "nu niet, maar volgende keer misschien", "nu niet maar over een paar jaar wellicht" of "nu niet en nooit niet"?
Unionist,

ik zal de vraag nog een keer bij de kop pakken. Ik vind stemmingen enzo allemaal niet zo interessant. Zeker niet als er nagelaten wordt er een persoonlijke gebedszaak van te maken. Dát vind ik belangrijk.

Dergelijke zaken, namelijk geestelijke, gelden ook voor de beslissing van de kerkenraad en voor het contact van de kerkenraad met de (te beroepen) predikant en voor de beslissing van de predikant zelf .

Wat ik een aantal malen gelezen heb uit de periode 1900-1940 van een CGK-gemeente, is dat de kerkenraad vraagt na het bedanken van een predikant, of deze ook 'werkzaamheden met het beroep heeft gehad'. Zo drukte men dat vroeger uit, en ik neem aan dat ieder weet wat de achterliggende zaken zijn die erbij horen. Indien hier positief op werd geantwoord, dan stelde men ook al snel de vraag of deze predikant nogmaals een beroep in overweging kon nemen. Dat heeft denk ik alles te maken met hoe men omgaat met het opmerken van de hand van de Heere in het dagelijks leven. Als de beslissing nog niet duidelijk was, maar er waren wel zekere aanwijzingen, waarom dan niet nogmaals een beroep overwegen, in de hoop en verwachting dat de ds. wél zekerheid krijgt omtrent een te nemen beslissing? En in die contekst gebeurde het dan wel dat bijvoorbeeld binnen een jaar een tweede beroep werd uitgebracht, al dan niet met dezelfde uitslag. Maar ook, dat naar aanleiding van die gesprekken er geen tweede beroep kwam, omdat het op dat moment heel duidelijk was dat ds. het beroep niet kon aannemen, omdat zijn taak elders lag.

In ieder geval spreekt uit dit voorbeeld een andere sfeer dan voorkeurslijstjes en stemmingen etc. Een sfeer die mij liever is, maar die door het 'verzakelijkte' beroepingswerk mogelijk ergens ver op de achtergrond staat.
Ik heb eens iemand horen zeggen: Als een predikant bedankt voor een gemeente, neemt hij eigenlijk opnieuw een beroep naar zijn eigen gemeente aan. Daar mogen we ook wel eens bij stil staan... Bedanken doet een predikant niet zomaar... Ik ondersteun Tiberius!
En als die dominee bedankt voor Amsterdam en een week later het beroep naar Rotterdam aanneemt?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Klaas-Jan schreef:Als de gemeenteleden het niet eens zijn met bepaalde keuzes van de kerkenraad, kunnen ze de kerkenraad bij de volgende ronde toch wegstemmen? 't is te hopen dat het nooit gebeurd, maar het is in principe gewoon mogelijk.
In de meeste kerken van onze gezindte vult de kerkenraad zichzelf aan. Leden mogen stemmen over tweetallen die door de kerkenraad gesteld zijn. Als lid kun je dan wel behoefte hebben aan een frisse wind, maar kerkenraden zoeken bij het samenstellen van kandidaten/tweetallen in de regel gewoon mensen die bij hén -dus bij de huidige wind- passen.
En een kerkenraad is nooit in z'n geheel aftredend. Dus "de kerkenraad wegstemmen", dat gaat niet.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Unionist schreef:Dat wegstemmen gebeurt natuurlijk nooit.

Bij ons in de gemeente is er ooit één ouderling uitgestemd. Nou, dat hebben we geweten. Hoewel het via de gewone, veelgeroemde, kerkelijke weg ging (kandidaat B kreeg meer stemmen dan zittend kandidaat A), kregen we flink op ons kop, tot in de bevestigingsdienst van de nieuwe ouderling aan toe. En een jaar later zat de niet-verkozen broeder er weer in.

Ja oke, ik denk dat dat bij ons ook zou gebeuren. Het is ook nogal wat om een zittende ouderling weg te stemmen, maar wat ik ermee wilde zeggen was dat de kerkenraad over het algemeen de gemeente redelijk goed vertegenwoordigt, en dat de belangen vrij goed overeenkomen. Ik heb bij ons uit de gemeente nog nooit gehoord, dat de gemeente niet achter een tweetal kon staan. Dus ik wilde dat beeld graag nuanceren...
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Hendrikus schreef:
Klaas-Jan schreef:Als de gemeenteleden het niet eens zijn met bepaalde keuzes van de kerkenraad, kunnen ze de kerkenraad bij de volgende ronde toch wegstemmen? 't is te hopen dat het nooit gebeurd, maar het is in principe gewoon mogelijk.
In de meeste kerken van onze gezindte vult de kerkenraad zichzelf aan. Leden mogen stemmen over tweetallen die door de kerkenraad gesteld zijn. Als lid kun je dan wel behoefte hebben aan een frisse wind, maar kerkenraden zoeken bij het samenstellen van kandidaten/tweetallen in de regel gewoon mensen die bij hén -dus bij de huidige wind- passen.
En een kerkenraad is nooit in z'n geheel aftredend. Dus "de kerkenraad wegstemmen", dat gaat niet.
Nee, maar de broeders zijn om de 4 jaar aftredend het eventueel herkiesbaar. De gemeente bepaald dan vervolgens of deze broeder herkozen wordt.
Josephus

Bericht door Josephus »

Unionist schreef:Dat wegstemmen gebeurt natuurlijk nooit.

Helemaal mee eens. Ik heb zoiets ook wel eens meegemaakt. Dat was in een gemeente waar men de DKO op dit punt niet volgde, voor alle duidelijkheid. Er werd iemand weggestemd (zo ongeveer met voorbedachten rade) en de impact die dat op de hele gemeente had was nogal groot te noemen. De betreffende ouderling voelde zich zwaar gepasseerd en de gemeente leek wel in twee kampen verdeeld.

Dat krijg je er trouwens van als langjarige ambtsjubilea soms bijna groots gevierd worden, in plaats van dat men beseft dat dit een zeer ongezonde situatie is. Als je je gewoon houdt aan bijvoorbeeld maximaal twee ambtstermijnen van vier jaar, speelt het probleem van 'wegstemmen' ook niet of nauwelijks.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef: Als je je gewoon houdt aan bijvoorbeeld maximaal twee ambtstermijnen van vier jaar, speelt het probleem van 'wegstemmen' ook niet of nauwelijks.
Ik hoorde zondag twee ouderlingen tegen elkaar zeggen "Laatste keer, Jan?" "Nee, volgende week heb ik ook nog dienst". "OK, voor mij is dit de laatste".
Het kalenderjaar zit er bijna op, voor aftredende kerkenraadsleden die niet elke week dienst hebben, kan dat gebeuren, dat ze begin december al hun laatste zondagsdienst hebben. Begin januari worden hun opvolgers bevestigd.
Zo hoort het.
jvdg

Bericht door jvdg »

GAARNE ON-TOPIC: Het gaat in dit topic over predikanten
freek

Bericht door freek »

Gian schreef:Waarom rouleert men niet gewoon in verbanden waar te weinig predianten toegelaten worden?
Dan heeft in de GG iedere Gemeente bijv. 3 jaar een predikant, en dan 6 jr niet.
Lijkt me wel zo eerlijk.
Kijk, dat is inderdaad een goed idee! En ik zou zeggen: met een iets zwaardere weging voor de grotere gemeenten. Zou vooral voor de (O)GGiN een uitkomst zijn. Daar maak je praktisch geen enkele kans op een voorganger, ook al ben je een grote gemeente. Neem bijvoorbeeld Opheusden, daar zou toch standaard een dominee horen te staan! Die gemeente maakt bijna de helft uit van het hele kerkverband wat betreft het aantal leden.
Jager

Bericht door Jager »

freek schreef:
Gian schreef:Waarom rouleert men niet gewoon in verbanden waar te weinig predianten toegelaten worden?
Dan heeft in de GG iedere Gemeente bijv. 3 jaar een predikant, en dan 6 jr niet.
Lijkt me wel zo eerlijk.
Kijk, dat is inderdaad een goed idee! En ik zou zeggen: met een iets zwaardere weging voor de grotere gemeenten. Zou vooral voor de (O)GGiN een uitkomst zijn. Daar maak je praktisch geen enkele kans op een voorganger, ook al ben je een grote gemeente. Neem bijvoorbeeld Opheusden, daar zou toch standaard een dominee horen te staan! Die gemeente maakt bijna de helft uit van het hele kerkverband wat betreft het aantal leden.
Ironie?
freek

Bericht door freek »

Jager schreef:
freek schreef:
Lijkt me wel zo eerlijk.
Ironie?
:?:
Jager

Bericht door Jager »

Ik kon me niet voorstellen dat je dit serieus meende. Ik quote mijn eerdere reactie:
Dat hangt er volgens mij mee samen dat we belijden (DL) dat God Zijn knechten zend tot wie Hij wil en wanneer Hij wil. De belijdenis van Gods vrijmacht zeg maar.
We bouwen toch ook niet een paar megakerken met zitplaatsen = (aantal leden + doopleden + gasten) * opkomstfactor / aantal predikanten ???

Graag hou ik eraan vast dat God Zelf de plaats aanwijst.
freek

Bericht door freek »

Jager schreef:
Ik kon me niet voorstellen dat je dit serieus meende. Ik quote mijn eerdere reactie:
Dat hangt er volgens mij mee samen dat we belijden (DL) dat God Zijn knechten zend tot wie Hij wil en wanneer Hij wil. De belijdenis van Gods vrijmacht zeg maar.
We bouwen toch ook niet een paar megakerken met zitplaatsen = (aantal leden + doopleden + gasten) * opkomstfactor / aantal predikanten ???

Graag hou ik eraan vast dat God Zelf de plaats aanwijst.
Ik meende - en meen het nog steeds - heel serieus. Ik zie ook niet in waarom het voorstel van Gian in strijd is met het door jouw geciteerde artikel van de DL. En al helemaal niet waarom het in strijd is met de Bijbel. Ik vind de bestaande praktijk in sowieso weinig in overeenstemming met de DL.
refo

Bericht door refo »

Lijkt me wel zo eerlijk.
Of de salariëring centraal regelen. Dat gaat op termijn ook zorgen voor een wat meer gespreid beeld.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Unionist

Bericht door Unionist »

freek schreef:
Lijkt me wel zo eerlijk.
In wezen zou een gemeente als GGN Opheusden wel 5 predikanten moeten hebben.

In de PKN zijn er ook meerdere predikanten voor gemeenten met 1000-en vaste kerkgangers.
Plaats reactie