Ds. CA. van Dieren - Preken uit het leven van David

Unionist

Bericht door Unionist »

Jammer dat hij het nu niet meer doet.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:Jammer dat hij het nu niet meer doet.
:mrgreen:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Open daar maar een ander topic over.
Hier on-topic verder graag.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Het vergeestelijken van Bijbelse geschiedenissen lijkt me geheel in de lijn liggen van de gereformeerd bevindelijke traditie binnen de GG. "Oververgeestelijken' ( maar waar ligt de grens) is altijd een gevaar.

Naast vergeestelijken heb je ook het actualiseren van bijbelteksten.
Zo preekte de bekende prof Wisse ten tijde van de Boerenoorlog over Hizkia's gebed, en gebruikte bij zijn 3 punten ipv Hizkia de naam Transvaal:

1. Transvaals hoge benauwing
2. Transvaals enige steun
3. Transvaals verlossing

In een gereformeerde preek hoort het vergeestelijken en/of actualiseren van Bijbelteksten thuis.
"............................................................."
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

maar waar ligt de grens tussen vergeestelijken en oververgeestelijken?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

uitgeworpen schreef:maar waar ligt de grens tussen vergeestelijken en oververgeestelijken?
Wanneer het vergeestelijken conclusies op gaat leveren, die niet expliciet gesteund word door de letterlijke uitleg van de schrift, dan is daar zeker een grens bereikt.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 03 dec 2007, 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.
freek

Bericht door freek »

uitgeworpen schreef:maar waar ligt de grens tussen vergeestelijken en oververgeestelijken?
Wat is uberhaupt de norm of maatstaf voor het vergeestelijken van bijbelteksten? .
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:
Wat is uberhaupt de norm of maatstaf voor het vergeestelijken van bijbelteksten? .
Precies wat Philpot zegt: het moet in overeenstemming zijn met de rest van de Bijbel.
entiteitxx

Het gebrek van deze tijd is niet dat er teveel uit Bijbelteksten wordt gehaald, maar te weinig.
entiteitxx

J.C. Philpot schreef:
Wanneer het vergeestelijken conclusies op gaat leveren, die niet expliciet gesteund word door de letterlijke uitleg van de schrift, dan is daar zeker een grens bereikt.
En aangezien er al zoveel verdeeldheid is over de letterlijke uitleg van de Schrift, is de grens tussen vergeestelijken en oververgeestelijken in de praktijk niet scherp te trekken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

entiteitxx schreef:
Het gebrek van deze tijd is niet dat er teveel uit Bijbelteksten wordt gehaald, maar te weinig.
Dacht je?
J.C. Philpot

entiteitxx schreef:En aangezien er al zoveel verdeeldheid is over de letterlijke uitleg van de Schrift, is de grens tussen vergeestelijken en oververgeestelijken in de praktijk niet scherp te trekken.
Dan moet er eerst gestudeerd worden op de letterlijke uitleg, voordat men een mening waar geen overeenstemming is in een tekst gaat wurmen. Met deze redernering praat je een grenzeloos subjectivisme goed, terwijl het woor beoogt te zijn een licht op ons pad.
entiteitxx

J.C. Philpot schreef:
entiteitxx schreef:En aangezien er al zoveel verdeeldheid is over de letterlijke uitleg van de Schrift, is de grens tussen vergeestelijken en oververgeestelijken in de praktijk niet scherp te trekken.
Dan moet er eerst gestudeerd worden op de letterlijke uitleg, voordat men een mening waar geen overeenstemming is in een tekst gaat wurmen. Met deze redernering praat je een grenzeloos subjectivisme goed, terwijl het woor beoogt te zijn een licht op ons pad.
Ik praat niets goed, ik zeg alleen dat de grens tussen vergeestelijken en oververgeestelijken niet altijd duidelijk te trekken is.
J.C. Philpot

entiteitxx schreef:Ik praat niets goed, ik zeg alleen dat de grens tussen vergeestelijken en oververgeestelijken niet altijd duidelijk te trekken is.
Daar heb je op zich gelijk in. Des te meer reden overigens dus om hier voorzicht mee te zijn.
entiteitxx

J.C. Philpot schreef:
entiteitxx schreef:Ik praat niets goed, ik zeg alleen dat de grens tussen vergeestelijken en oververgeestelijken niet altijd duidelijk te trekken is.
Daar heb je op zich gelijk in. Des te meer reden overigens dus om hier voorzicht mee te zijn.
Tsja daarmee ben ik het dus niet eens. Het niet trekken van geestelijke lessen uit Gods Woord, het weglaten van het bevindelijke, is een versmalling van Gods Woord.
Plaats reactie