Het imago van de refo's

Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

rekcor schreef:
Wilma van den Berg schreef:Aan de andere kant de kanttekening: kunnen we als christenen iets uitstralen als we God niet kennen?
Christenen die God niet kennen bestaan niet. Dat zijn heidenen. Deze vijanden van God kunnen uiteraard niets goeds over Hem zeggen, noch over Zijn Woord.

Bovendien kom je m.i. weinig overtuigend over als je zegt 'neem dit koekje, het is het beste wat er is, alleen eh... zelf heb ik nog nooit op'.
Alle refo's noemen zichzelf christenen, toch?! Tenminste, ik hoor niets anders. Daarom heb ik de zinnen bewust zo geformuleerd.
Als we zeggen dat hier op het forum heidenen en christenen zijn gaat iedereen steigeren. Zo is het altijd nog geweest!
Trouwens, niemand kan zich refo noemen als we het op deze manier interpreteren. Want om een refo te zijn moet er reformatie in je hart hebben plaatsgevonden!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Marco

Bericht door Marco »

Eet dat koekje nou maar op. Dan komt de rest vanzelf. Dan ziet je buurman vanzelf dat jij van dat koekje zo geweldig opknapt dat hij ook een koekje wil.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Jan Klaassen schreef:Even oneerbiedig gezegt wordt tijdens het verkondigen van het evangelie je door God het koekje aangeboden. Het levende brood mag aangenomen en gegeten worden, maar pas wel op dat dit niet alleen gaat met het verstand maar het hart zal schuldverslagen er in moeten meekomen.
Dat is het nu juist....het is maar net hoe je het 'ziet'. Mede daarom zijn er zoveel verschillen in 'ons wereldje' denk ik.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Wilma van den Berg schreef:
Jan Klaassen schreef:Even oneerbiedig gezegt wordt tijdens het verkondigen van het evangelie je door God het koekje aangeboden. Het levende brood mag aangenomen en gegeten worden, maar pas wel op dat dit niet alleen gaat met het verstand maar het hart zal schuldverslagen er in moeten meekomen.
Dat is het nu juist....het is maar net hoe je het 'ziet'. Mede daarom zijn er zoveel verschillen in 'ons wereldje' denk ik.
Hoe zie jij het dan?
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Behoed u voor koekjes van eigen deeg
"............................................................."
Marco

Bericht door Marco »

Wilma van den Berg schreef:
Volgens mij liggen dáár eigenlijk niet van die grote verschillen. Want dat je - ook - met heel je hart je redder moet aanhangen wordt door alle christenen onderschreven. Binnen de gereformeerde gezindte, maar ook binnen evangelische kringen (daar heet het dan 'je hart aan Jezus geven'). Verschillen zie ik, ook op dit forum, meer als het gaat om de wijze van tot geloof komen (stadia?), en wie mag gaan geloven dat hij/zij behouden wordt.
Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

entiteitxx schreef:Behoed u voor koekjes van eigen deeg
En bestuurders van rechts hebben voorrang. Zo ken ik er ook nog wel een paar.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jan Klaassen schreef:
Om te beginnen zou het dan al "hoed u" moeten zijn, in plaats van "behoed u".
Maar afgezien daarvan... Zo kan ik inderdaad ook wel een blik vol dooddoeners opentrekken.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Hendrikus schreef:
Jan Klaassen schreef:
Om te beginnen zou het dan al "hoed u" moeten zijn, in plaats van "behoed u".
Maar afgezien daarvan... Zo kan ik inderdaad ook wel een blik vol dooddoeners opentrekken.
Vanzelfsprekend ben jij weer de achterste uit die rij.
"............................................................."
Rochus

Bericht door Rochus »

freek schreef:
entiteitxx schreef:
Marnix schreef:Algemeen gezien hoeft dat niet.... maar op dit punt heeft hij groot gelijk. Waarom stralen we vaak zo weinig van ons geluk uit, houden we het vaak zo voor onszelf? Waarom hebben we zo'n moeite om gevoelens te uiten... en stoppen we ze vaak weg?
Je mag ook je ongeluk uitstralen.
:?

Heeft dat veel zin dan. Het heeft iig weinig met het 'lichtende licht' of het 'zoutende zout' te maken. Nou is het uitstralen van de geluk niet de hoofdinhoud van Jezus' oproep, maar het staat er toch zeker niet los van!
Waarom een :? ? Hoe kan iemand geluk uitstralen wanneer hij net gehoord heeft dat hij als zondaar is en niet kan bestaan voor God? Word je daar gelukkig van? Volgens mij is er alle recht om je ongeluk uit te stralen. Ook geestelijk.
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik heb me weleens laten vertellen dat er vaak op gezelschappen werd gezegd: Klagen mag je bij Gods volk en God zelf, maar straal naar buiten toe uit het geluk dat een kind ten deel mag vallen. Ook al is je geloof niet altijd levendig, klagen mag je bij mensen die begrijpen, maar ga niet met een gezicht over straat van: Nou mijn geloof is ook erg, ik heb net ontdekt dat ik een zondaar ben. Jongelui hoeft op die manier echt niet bekeerd te worden. Daar hebben ze dan geen zin meer in. Straal liever iets uit van de liefde van Christus. Maak anderen jalours!! Bij ons kwam eens een ouderling op huisbezoek en mijn zusje ( toen 6) vraagt: als je bekeerd bent, wil je dan nog wel naar verjaardagen en bruilofen ( de beste man had 10kinderen die allemaal getrouwd zijn) Zegt de ouderling: Als je bekeerd bent heb je daar inderdaad geen behoefte meer aan. Dan ga je zien hoe vuil je bent. Verder had de man niets te zeggen. Mijn zusje had gelijk zoiets van: nou moe als het zo moet, dan hoeft het voor mij ook niet......
:| :|
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Rens

Bericht door Rens »

Rochus schreef:
Waarom een :? ? Hoe kan iemand geluk uitstralen wanneer hij net gehoord heeft dat hij als zondaar is en niet kan bestaan voor God? Word je daar gelukkig van? Volgens mij is er alle recht om je ongeluk uit te stralen. Ook geestelijk.
Moet je dan maar, zoals je vaak ziet in de Ger.Gezindte, met een gezicht als een oorwurm rondlopen...........nou, dat straalt wél wat uit zeg, ze genereren dan alleen maar vragen die minder vleiend zijn over kerk en geloof.................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marco

Bericht door Marco »

Rochus schreef: Waarom een :? ? Hoe kan iemand geluk uitstralen wanneer hij net gehoord heeft dat hij als zondaar is en niet kan bestaan voor God? Word je daar gelukkig van? Volgens mij is er alle recht om je ongeluk uit te stralen. Ook geestelijk.
Ehh...Omdat je tegelijk of daar vlak achteraan gehoord hebt dat er ook verlossing bestaat? Voor jou ook (zelfs voor mij)! God heeft het je bij je doop (neem aan dat je gedoopt bent) al beloofd!
freek

Bericht door freek »

Rochus schreef:
freek schreef:
entiteitxx schreef:
Marnix schreef:Algemeen gezien hoeft dat niet.... maar op dit punt heeft hij groot gelijk. Waarom stralen we vaak zo weinig van ons geluk uit, houden we het vaak zo voor onszelf? Waarom hebben we zo'n moeite om gevoelens te uiten... en stoppen we ze vaak weg?
Je mag ook je ongeluk uitstralen.

Heeft dat veel zin dan. Het heeft iig weinig met het 'lichtende licht' of het 'zoutende zout' te maken. Nou is het uitstralen van de geluk niet de hoofdinhoud van Jezus' oproep, maar het staat er toch zeker niet los van!
Omdat God meer zegt dan alleen: je bent zondaar en je kunt voor mij niet bestaan. Het lijkt me zeker niet gepast om in dit verband van 'recht op ongeluk uitstralen' te spreken.
Lassie

Bericht door Lassie »

freek schreef:
Rochus schreef:
freek schreef:
entiteitxx schreef: Je mag ook je ongeluk uitstralen.

Omdat God meer zegt dan alleen: je bent zondaar en je kunt voor mij niet bestaan. Het lijkt me zeker niet gepast om in dit verband van 'recht op ongeluk uitstralen' te spreken.
Misschien een wat te evangelische uitspraak maar ik kan hier alleen maar Amen op zeggen wat je hier verwoord!
Plaats reactie