Inhoudelijke discussie RKK/OKK

memento

Bericht door memento »

Adorote schreef:
memento schreef:
Adorote schreef:Er is geen enkele Kerk(of je moet de sektes hebben ) die zeggen dat ze een leer hebben die niet uit de Heilige Schrift is.Elke Kerk heeft zijn leer uit en op grond van de Heilige Schrift,bij die leer gaat het om de Apostolische en Sacramentele volheid,dan hebben de Kerken die staan in die Traditie heel goede papieren.Zo ook sommige kerken uit de reformatie,hen die door geschoten zijn in reformatie zullen naar de bovengenoemde volheid terug moeten. willen zij ten volle Kerk zijn. .
Heel leuk, die losse opmerkingen, maar reageer eens inhoudelijk. En dan wel op de uitspraken van Trente, die ook behoren tot de 'heilige' Traditie...
Nog maar is een keer; wil men klagen over Trente,moet men zijn bij de Rooms Katholieke Kerk,adres van Rome is bekend,bij mij aan het verkeerde adres totaal.
Ik citeer van een website van een OKK: Het concilie van Trente, dat dit geschil tot inzet had, wordt ook door de oud-katholieke gemeenschap erkend, met voorbehoud voor de besluiten die de kerkelijke tucht betreffen.

Bron: http://www.okk-enkhuizen.org/4leer/4art ... iesrvk.htm

Kortom: Graag jouw reactie als OKK'er, of de duidelijke stelling dat je Trente verwerpt. Dat houdt de standpunten en de discussie helder...
Rens

Bericht door Rens »

@ Bert:

In response to a mandate from Synod 1998, the Christian Reformed Church’s Interchurch Relations Committee conducted a study of Q. and A. 80 and the Roman Catholic Mass. Based on this study, Synod 2004 declared that “Q. and A. 80 can no longer be held in its current form as part of our confession.” Synod 2006 directed that Q. and A. 80 remain in the CRC’s text of the Heidelberg Catechism but that the last three paragraphs be placed in brackets to indicate that they do not accurately reflect the official teaching and practice of today’s Roman Catholic Church and are no longer confessionally binding on members of the CRC.
===

Dit is in zichzelf heel mooi, maar niet de basis van de nederlandse gereformeerden. die laten Q & A 80 voluit staan in antwoord op Trente, en ze hebben niet eens ongelijk.....oog om oog, tand om tand.....niet écht Nieuw Testamentisch, maar vooruit.....

Dat de door jou omschreven aspiraties tot lidmaatschap van een gereformeerde gemeente zijn weggevallen, heeft alles te maken met het feit dat te verstaan is gegeven dat een lidmaatschap niet mogelijk is, op grond van zaken uit het persoonlijke verleden én dat we internet en radio hebben.

Maar daarom is er nog altijd een zoektocht naar een kerkverband waar we ons én thuisvoelen én waar we wél lid kunnen worden. Dat is echter tot op heden niet gelukt, ook omdat ik met "kardinale" vragen zit waar ik geen afdoend antwoord op krijg, behalve dooddoeners waar ik geen kant mee op kan.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
wim

Bericht door wim »

Rens schreef:[...] ook omdat ik met "kardinale" vragen zit [...]
:D
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Uit een ander topic overgehaalde informatie over de OKK.
[hr]
Marnix schreef:
Bonny schreef:
Marnix schreef:De OKK is best cool :)
Is dat de Oud-Katholieke Kerk? Wat is het verschil met de Rooms-Katholieke? Hebben ze een anderen paus?
Ze hebben geen paus.

Ze zijn tegen Latijn in de eredienst
Ze hebben geen biecht
Ze kennen geen celibaat
Ze geloven niet in het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis (dat Maria zonder zonde zou zijn toen ze zwanger werd)
Heiligenverering doen ze niet aan, de hostie wordt ook niet als heilig gezien, de biecht is er niet zo belangrijk.

Ze hebben ook wel wat mindere kanten. Vrouwen in het ambt en inzegening van homohuwelijken... verder geen foute dingen kunnen vinden. In hun liturgie zijn ze wel redelijk conversatief, dus als je wel van de Roomse sfeer houdt maar niet van de Roomse leer.... weet je waar je moet zijn :)

Overigens hebben ze nog ruim 5000 leden over.
Hendrikus schreef:In aanvulling op Marnix: kijk maar eens hier: http://www.okkn.nl/?b=101
De OKK'ers die ik ken, zijn veelal mensen die het nergens konden vinden en die zich uiteindelijk hier heel goed thuis voelen.
Rens

Bericht door Rens »

Die Kardinale vragen behelzen dan de contradictio in terminis die je bij de RK niet tegenkomt.

Maar goed, daar hébben we het even niet over.
Moderatorbericht:
Rens

Bericht door Rens »

quote van Marnix: Onbevlekte Ontvangenis (dat Maria zonder zonde zou zijn toen ze zwanger werd).......................................

Maria is gebóren vrij van de erfzonde (!!!!)...........niet dat ze vrij van de erfzonde zou zijn toen ze zwanger werd.........want de Mens/God Jezus kon alleen maar geboren worden uit een erfzondevrij méns, omdat de Waarachtig Mens én Waarachtig God, Jezus Christus, zélf volkomen vrij van zonden was, én derhalve dus niet uit een zondig mens geboren zou kunnen worden.
Moderatorbericht:
Adorote

Bericht door Adorote »

memento schreef:
Adorote schreef:
memento schreef:
Adorote schreef:Er is geen enkele Kerk(of je moet de sektes hebben ) die zeggen dat ze een leer hebben die niet uit de Heilige Schrift is.Elke Kerk heeft zijn leer uit en op grond van de Heilige Schrift,bij die leer gaat het om de Apostolische en Sacramentele volheid,dan hebben de Kerken die staan in die Traditie heel goede papieren.Zo ook sommige kerken uit de reformatie,hen die door geschoten zijn in reformatie zullen naar de bovengenoemde volheid terug moeten. willen zij ten volle Kerk zijn. .
Heel leuk, die losse opmerkingen, maar reageer eens inhoudelijk. En dan wel op de uitspraken van Trente, die ook behoren tot de 'heilige' Traditie...
Nog maar is een keer; wil men klagen over Trente,moet men zijn bij de Rooms Katholieke Kerk,adres van Rome is bekend,bij mij aan het verkeerde adres totaal.
Ik citeer van een website van een OKK: Het concilie van Trente, dat dit geschil tot inzet had, wordt ook door de oud-katholieke gemeenschap erkend, met voorbehoud voor de besluiten die de kerkelijke tucht betreffen.

Bron: http://www.okk-enkhuizen.org/4leer/4art ... iesrvk.htm

Kortom: Graag jouw reactie als OKK'er, of de duidelijke stelling dat je Trente verwerpt. Dat houdt de standpunten en de discussie helder...
Nogmaals nog maar een keer--------wil men klagen over Trente,moet zijn bij de Rooms Katholieke Kerk zijn,adres van Rome is bekend,bij mij aan het verkeerde adres totaal.

Waarschijnlijk hadden ze in die tijd van Trente aan beiden kanten hete hoofden en koude harten.
Rens

Bericht door Rens »

Kom op Adorote...............niet afschuiven naar de RK, maar ingaan op een directe vraag.......is toch niks mis mee?
Moderatorbericht:
Adorote

Bericht door Adorote »

Rens schreef:Kom op Adorote...............niet afschuiven naar de RK, maar ingaan op een directe vraag.......is toch niks mis mee?

Rens als jij bij de Unilever in dienst bent,vertegenwoordig je toch ook niet Burger King of C en A.
memento

Bericht door memento »

Adorote schreef:
Rens schreef:Kom op Adorote...............niet afschuiven naar de RK, maar ingaan op een directe vraag.......is toch niks mis mee?

Rens als jij bij de Unilever in dienst bent,vertegenwoordig je toch ook niet Burger King of C en A.
Adorote, je bent lid van een kerk die Trente aanhangt. Dat houdt simpelweg in dat je belijdt dat iedereen die Trente niet volgt, verloren gaat. Of neem je je eigen belijdenisgeschriften niet serieus?

Nee, je zal moeten kiezen, of afstand nemen van Trente, of Trente verdedigen. Een ieder is ten volle verantwoordelijk voor de belijdenissen die men aanhangt, ook al zijn die door een ander opgesteld..
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef:
Adorote schreef:

Adorote, je bent lid van een kerk die Trente aanhangt. Dat houdt simpelweg in dat je belijdt dat iedereen die Trente niet volgt, verloren gaat. Of neem je je eigen belijdenisgeschriften niet serieus?

Nee, je zal moeten kiezen, of afstand nemen van Trente, of Trente verdedigen. Een ieder is ten volle verantwoordelijk voor de belijdenissen die men aanhangt, ook al zijn die door een ander opgesteld..
Nou, dat vind ik eerlijk gezegd wel een beetje te ver gaan. Het kan best zijn dat hij Trente als richtlijn ziet,maar dat er ook nog dingen zijn waar hij het niet mee eens is. Bijv als het gaat om de positie van de paus. Daar zal hij het in ieder geval niet mee eens zijn.
Wij zijn zelf soms toch ook een beetje kritisch tov onze eigen belijdenis geschriften. En als lid van de PKN kan ik ook al niet helemaal instemmen met de landelijkek kerkorde. Dus...je gaat wel een beetje tever nu!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Adorote

Bericht door Adorote »

memento schreef:
Adorote schreef:

Iedereen schijnt het hier beter te weten dat de Oud Katholieken zelf of Rooms Katholieken,,,,,,,,,,,,,voorts droom gewoon lekker verder.De bedoeling van Kaw met deze draad was een andere ,wat al te verwachten was is dat niet mogelijk jammer genoeg.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hebben wij niet de NGB die hetzelfde stelt?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Adorote schreef:
memento schreef:
Adorote schreef:

Iedereen schijnt het hier beter te weten dat de Oud Katholieken zelf of Rooms Katholieken,,,,,,,,,,,,,voorts droom gewoon lekker verder.De bedoeling van Kaw met deze draad was een andere ,wat al te verwachten was is dat niet mogelijk jammer genoeg.
Tja, Adorote, ik heb een aanzetje gegeven maar heel inhoudelijk ben je er niet op ingegegaan. Hiermee heb jij je kans laten ontlopen om de discussie zo te sturen dat het een waardige dialoog bleef.
memento

Bericht door memento »

JolandaOudshoorn schreef:
memento schreef:
Adorote schreef:

Nou, dat vind ik eerlijk gezegd wel een beetje te ver gaan. Het kan best zijn dat hij Trente als richtlijn ziet,maar dat er ook nog dingen zijn waar hij het niet mee eens is. Bijv als het gaat om de positie van de paus. Daar zal hij het in ieder geval niet mee eens zijn.
Wij zijn zelf soms toch ook een beetje kritisch tov onze eigen belijdenis geschriften. En als lid van de PKN kan ik ook al niet helemaal instemmen met de landelijkek kerkorde. Dus...je gaat wel een beetje tever nu!!
Well, ik probeer een reactie uit te lokken. Als de keuzes die ik noem te beperkt zijn, kan Adorote uitleggten hoe hij t ziet. Ik wacht nog steeds op een inhoudelijke reactie. Tot nu toe is er vanuit zijn woord nog geen inhoudelijk woord gevallen....
Gesloten