Doe de Volkskrant PABO-rekentoets

wim

Bericht door wim »

refo schreef:Ok

Ik maak het visueel.
Jan heeft 1/4 boterham.
HIj moet die verdelen over 1/3 mens.
Hoeveel krijgt ieder mens?
3/4 of 4/3, dat laten we maar even in het midden.
3/4 neem ik aan. Of verdeel je de 1/3 mens over de 1/4 boterham? Dat kan ook natuurlijk.
refo

Bericht door refo »

wim schreef:

Ik maak het visueel.
Jan heeft 1/4 boterham.
3/4 neem ik aan. Of verdeel je de 1/3 mens over de 1/4 boterham? Dat kan ook natuurlijk.
Maar wat gebeurt er nou precies? Waarom is het antwoord 3/4 terwijl je maar 1/4 HEBT?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
wim

Bericht door wim »

refo schreef:
wim schreef:

Ik maak het visueel.
Jan heeft 1/4 boterham.
Maar wat gebeurt er nou precies? Waarom is het antwoord 3/4 terwijl je maar 1/4 HEBT?
Het antwoord is 3/4 omdat je uitrekent hoeveel boterhammen je hebt per mens. Je hebt 3/4 boterhammen per mens, maar omdat er maar 1/3 mens is, heb je maar 1/4 boterham. Makkelijk toch.
wim

Bericht door wim »

Stel je loopt een halve kilometer (1/2 km) en je doet daar 15 minuten over (1/4 uur). Hoeveel kilometer loop je dan per uur?

En zeg je in dat geval dan ook: ja maar je hebt toch maar een halve kilometer gelopen, waar blijft de rest dan?

Dit noem ik niet echt heel abstract eigenlijk.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:Het antwoord is 3/4 omdat je uitrekent hoeveel boterhammen je hebt per mens. Je hebt 3/4 boterhammen per mens, maar omdat er maar 1/3 mens is, heb je maar 1/4 boterham. Makkelijk toch.
Nou, met deze vermeerdering van de broden heb ik weinig op...
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
wim schreef:Het antwoord is 3/4 omdat je uitrekent hoeveel boterhammen je hebt per mens. Je hebt 3/4 boterhammen per mens, maar omdat er maar 1/3 mens is, heb je maar 1/4 boterham. Makkelijk toch.
Nou, met deze vermeerdering van de broden heb ik weinig op...
Je moet weten wanneer iets een ratio is of wanneer iets een absoluut getal aangeeft. Als je dat door elkaar haalt, gaat het mis...
Rens

Bericht door Rens »

Laat maar, hou maar op, schei maar uit....dit wordt niks voor mijn domme boerenverstand....

ik wéét wat ik heb, en dáár moet ik het mee doen IRL........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
wim

Bericht door wim »

Hmm. Als ik jou elk kwartaal (1/4 jaar) een halve euro geef (doe ik niet). Hoeveel euro geef ik jou dan per jaar?

Kijken of jouw boerenverstand dat aankan. :mrgreen:
Rens

Bericht door Rens »

wim schreef:Hmm. Als ik jou elk kwartaal (1/4 jaar) een halve euro geef (doe ik niet). Hoeveel euro geef ik jou dan per jaar?

KIJK....nú worden we concreet..........4 x 1/2.........dát is zélfs voor de achterkant van een varken te snappen................ :mrgreen:

moet je nagaan dat zélfs ik in 1964 nog mijn Middenstandsdiploma heb weten binnen te slepen....................
Laatst gewijzigd door Rens op 26 jun 2007, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Moderatorbericht:
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik had 0 fout wanneer ik de afwijkende gekozen eenheid zou mogen aanhouden.
Aan het begin van de toets zag ik staan dat dit niet mocht. Om dan eerlijk te zijn had ik 2,5 fout. Ben ik dan gezakt?
Rens

Bericht door Rens »

Kaw schreef:Ik had 0 fout wanneer ik de afwijkende gekozen eenheid zou mogen aanhouden.
Aan het begin van de toets zag ik staan dat dit niet mocht. Om dan eerlijk te zijn had ik 2,5 fout. Ben ik dan gezakt?
minder dan 10% fout.....ruim ónder de norm om te zakken als de welbekende baksteen.........dus: gefeliciflapsteert, u mag óp voor het koffiezetapparaat!!!!
Moderatorbericht:
wim

Bericht door wim »

Rens schreef:
wim schreef:Hmm. Als ik jou elk kwartaal (1/4 jaar) een halve euro geef (doe ik niet). Hoeveel euro geef ik jou dan per jaar?

KIJK....nú worden we concreet..........4 x 1/2.........dát is zélfs voor de achterkant van een varken te snappen................ :mrgreen:

moet je nagaan dat zélfs ik in 1964 nog mijn Middenstandsdiploma heb weten binnen te slepen....................
Nou dan heb je toch maar mooi de regel toegepast dat delen door een breuk gelijk is aan het vermenigvuldigen met het omgekeerde. Niks moeilijks aan. Er zijn altijd wel concrete situaties te verzinnen waarbij je ook echt iets kan voorstellen bij een rekensommetje.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Juist, daarom hebben we vandaag de dag realistisch rekenen met contexten...
refo

Bericht door refo »

wim schreef:
Rens schreef:

Nou dan heb je toch maar mooi de regel toegepast dat delen door een breuk gelijk is aan het vermenigvuldigen met het omgekeerde. Niks moeilijks aan. Er zijn altijd wel concrete situaties te verzinnen waarbij je ook echt iets kan voorstellen bij een rekensommetje.
Ik zie nergens 'delen door een breuk' als je ieder kwartaal iemand 50 cent geeft.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
wim

Bericht door wim »

refo schreef: Ik zie nergens 'delen door een breuk' als je ieder kwartaal iemand 50 cent geeft.
Beter kijken.

Een kwart jaar = 1/4 jaar.
50 cent = 1/2 euro.

Dus 1/2 euro per 1/4 jaar.

Hoeveel euro per jaar?
1/2 : 1/4 = 1/2 x 4/1 = 2
Rens doet dat automatisch goed. Als het sommetje vanzelfsprekend is, hebben we niet meer door dat we eigenlijk automatisch terugvallen op een meer algemeen toepasbare rekenregel.
Plaats reactie