Kerken horen de gehele dag open te zijn.

Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:
De kerk is de plaats van samenkomst van de gemeente. Buiten de diensten om is het gewoon een gebouw, waarin je ook andere activiteiten kan uitvoeren.
Dat laatste zou je eens moeten proberen te realiseren...moet je eens zien wat voor heibel er losbreekt!!!

Neenee......waar God in ons midden is, daar is het heilige grond, zo niet, dan hoef je je dus ook niet in alle eerbied te kleden (om een dwarsstraat in te slaan ter illustratie)...je betreedt de Kerk om God te ontmoeten, je ontmoet Hem dáár, dús is het Heilige grond.

Dat je Hem óók in je medemens ontmoet, of in de natuur, is weer een ándere zaak.

Je hoeft (en zal het..) niet met me eens zijn, maar zo denk ik er nu eenmaal over.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Adorote

Bericht door Adorote »

Rens schreef:
Tiberius schreef:
De kerk is de plaats van samenkomst van de gemeente. Buiten de diensten om is het gewoon een gebouw, waarin je ook andere activiteiten kan uitvoeren.
Dat laatste zou je eens moeten proberen te realiseren...moet je eens zien wat voor heibel er losbreekt!!!

Neenee......waar God in ons midden is, daar is het heilige grond, zo niet, dan hoef je je dus ook niet in alle eerbied te kleden (om een dwarsstraat in te slaan ter illustratie)...je betreedt de Kerk om God te ontmoeten, je ontmoet Hem dáár, dús is het Heilige grond.

Dat je Hem óók in je medemens ontmoet, of in de natuur, is weer een ándere zaak.

Je hoeft (en zal het..) niet met me eens zijn, maar zo denk ik er nu eenmaal over.

Dat jij er zo over denkt goede Rens is juist het is ook zo;alles wat voor God toegewijd is en voor Hem afgezonderd is , is Heilig.
Marco

Bericht door Marco »

Adorote schreef:
Rens schreef:
Tiberius schreef:

Dat jij er zo over denkt goede Rens is juist het is ook zo;alles wat voor God toegewijd is en voor Hem afgezonderd is , is Heilig.
God ontmoet je ook in je binnenkamer, in gebed. Je ontmoet Hem in je auto, op de fiets, waar dan ook. Er is niets dat niet aan Hem toebehoort, en daarom is elke plaats heilig. Geen enkele plaats ie níet voor Hem afgezonderd.

Naar de kerk kleed ik mij inderdaad netjes. Niet omdat die plek heiliger is dan elke andere, maar omdat ik daar inderdaad Hem ontmoet.

Daarmee wil ik niet zeggen dat een kerkgebouw dus gelijk staat aan ieder ander gebouw. Het is en blijft een speciaal gebouw met een speciale functie. En in veel gevallen drukt het gebouw ook iets uit over God. En in zo'n gebouw ga je dus niet van alles doen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Marco schreef: Daarmee wil ik niet zeggen dat een kerkgebouw dus gelijk staat aan ieder ander gebouw. Het is en blijft een speciaal gebouw met een speciale functie. En in veel gevallen drukt het gebouw ook iets uit over God. En in zo'n gebouw ga je dus niet van alles doen.
Ja, hoezeer het ook stenen zijn, er is een wijding (als het goed is) aan Hem!

Bewaar uwen voet als gij ten huize God's intreedt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Marco schreef:
Adorote schreef:
Rens schreef:
Tiberius schreef:

God ontmoet je ook in je binnenkamer, in gebed. Je ontmoet Hem in je auto, op de fiets, waar dan ook. Er is niets dat niet aan Hem toebehoort, en daarom is elke plaats heilig. Geen enkele plaats ie níet voor Hem afgezonderd.

Naar de kerk kleed ik mij inderdaad netjes. Niet omdat die plek heiliger is dan elke andere, maar omdat ik daar inderdaad Hem ontmoet.

Daarmee wil ik niet zeggen dat een kerkgebouw dus gelijk staat aan ieder ander gebouw. Het is en blijft een speciaal gebouw met een speciale functie. En in veel gevallen drukt het gebouw ook iets uit over God. En in zo'n gebouw ga je dus niet van alles doen.
Ik ontmoet Hem ook in de natuur, in de omgang met collega's, vrienden etc. Ik ontmoet Hem ook als ik in mijn slaapkleding (meestal een t-shirt en onderbroek) bid. Ik heb niks tegen nette kleding op zondag, maar het is wel een relativering. Je netjes kleden omdat je Hem ontmoet is ook maar betrekkelijk, hoe vaak ontmoet je Hem niet terwijl je niet netjes gekleed bent.

Ook hoe speciaal een gebouw is is maar betrekkelijk... als een gemeente tijdelijk in een loods samenkomt is die loods net zo speciaal :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Kerk de hele dag open?? Ja waarom niet, je kunt dan buitenstaanders ontvangen en vragen van hen beantwoorden. Hen over het evangelie vertellen, zie het maar als een soort PR-campagne.
The Groom's still waiting at the altar
Marnix

Bericht door Marnix »

Moeten er alleen wel gemeenteleden zijn die dat doen. Ik begrijp dat jij je bij deze aanmeldt? ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Marnix schreef:Moeten er alleen wel gemeenteleden zijn die dat doen. Ik begrijp dat jij je bij deze aanmeldt? ;)
Hahaha, nou... :oops:
Misschien een goede taak voor de dominee of voorzitter van de kerkenraad. En anders vrijwilligers...vooruit ik meld me aan.

Wie volgt? :wink:
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie