Pagina 3 van 4
Geplaatst: 02 jun 2007, 09:25
door Afgewezen
Zonderling, ik vind dat je de feestdagenkwestie veel en veel te zwaar aanzet en het zelfs vergelijkt met de instelling van de kalverendienst. Trouwens, als Calvijn dat gevonden had, zou hij meteen de feestdagen hebben afgeschaft en ze niet in een soort gedoogsituatie hebben laten voortbestaan.
Je kunt het beter vergelijken met het Purimfeest. Dat is ook niet rechtstreeks door God ingesteld, maar lijkt me een heel legitiem feest.
Zo zal ook niemand zeggen dat als je het Kerstfeest niet viert, dat je dan Gods gebod overtreedt. M.a.w. de feestdagen hebben gewoon een heel vrijblijvend karaker, maar het is een - mooie - gewoonte, dat de kerk deze wereldwijd, en dat al eeuwen, viert.
Geplaatst: 02 jun 2007, 09:34
door Unionist
Je kunt het beter vergelijken met het Purimfeest. Dat is ook niet rechtstreeks door God ingesteld, maar lijkt me een heel legitiem feest.
Dat vind ik een heel relevante bijdrage. Die ga ik zeker onthouden.
Geplaatst: 02 jun 2007, 15:08
door Josephus
Zonderling schreef:
Het is niet verkeerd om die ene boodschap op verschillende tijden anders te benaderen. Maar het mag nooit een regel worden.
Precies. Onze gemeente volgt het kerkelijk jaar dan ook omdat zowel kerkenraad als gemeente dat meerwaarde vinden hebben. Niet vanuit een "we zullen en moeten het kerkelijk jaar volgen".
En nog even over Calvijn: ik ben me er zeker van bewust dat je die op punten verschillend kunt interpreteren. Vooralsnog vind ik de visie van dr. Brienen overtuigend (lees ook eens "De liturgie bij Johannes Calvijn" van hem). Wat belangrijker is: ik voel me op liturgisch gebied vele malen meer thuis bij die andere grote reformator, Luther.
Geplaatst: 02 jun 2007, 20:51
door Zonderling
Afgewezen schreef:Zonderling, ik vind dat je de feestdagenkwestie veel en veel te zwaar aanzet en het zelfs vergelijkt met de instelling van de kalverendienst. Trouwens, als Calvijn dat gevonden had, zou hij meteen de feestdagen hebben afgeschaft en ze niet in een soort gedoogsituatie hebben laten voortbestaan.
Je kunt het beter vergelijken met het Purimfeest. Dat is ook niet rechtstreeks door God ingesteld, maar lijkt me een heel legitiem feest.
Zo zal ook niemand zeggen dat als je het Kerstfeest niet viert, dat je dan Gods gebod overtreedt. M.a.w. de feestdagen hebben gewoon een heel vrijblijvend karaker, maar het is een - mooie - gewoonte, dat de kerk deze wereldwijd, en dat al eeuwen, viert.
Afgewezen, je mag vinden dat ik de feestdagenkwestie veel te zwaar heb aangezet. Ik dacht dat ik nogal voorzichtig erover gesproken heb. Wanneer je de Schotten of Koelman of Marnix van St. Aldegonde hierover leest, dan zou je nog heel andere uitdrukkingen tegenkomen die ik niet gebezigd heb. Trouwens, ook mannen als Voetius en Justus Vermeer hebben de instelling van feestdagen veroordeeld en zouden graag tot afschaffing zijn overgegaan. De enige reden om dat niet te doen was volgens de Voetius het feit dat dit tot zulke grote troebelen en onenigheid zou leiden. En dat was ook voor Calvijn het punt waarom hij de feestdagen gedoogde.
Juist Calvijn is op dit punt trouwens ontzettend helder. Waar hij zaken gedoogde (dat gold zelfs voor het toneel), stak hij tegelijkertijd zijn mening in zijn Bijbelverklaring en Institutie niet onder stoelen of banken, in de hoop dat dit werd opgepikt. Maar we moeten hem natuurlijk wel goed (willen) lezen. Juist door het lezen van Calvijn ben ik trouwens op dit punt tot mijn overtuiging gekomen.
Ook is het beslist niet waar dat je zegt dat de feestdagen een heel vrijblijvend karakter hebben. Iemand die de feestdagen niet wil onderhouden, zal in zijn godsdienstige omgeving met heel veel tegenstand te maken krijgen. Ook in de Gereformeerde Gezindte.
Ik heb trouwens geen expliciete vergelijking gemaakt met de kalverdienst, maar alleen de vergelijking gemaakt vanwege de inzetting van een feestdag als louter menselijke inzetting. Op je beroep op Mordechai wil ik nu maar niet ingaan, het argument is in het verleden vaker aangevoerd. Maar Purim had beslist een heel andere inhoud en stond ook helemaal niet op één lijn met de feestdagen die we in de boeken van Mozes vinden.
Bovendien leven we nu onder het NT in een andere bedeling en hebben we niet de Joodse kerk na te volgen, maar de apostolische.
Met vriendelijke groet
Zonderling
Geplaatst: 04 jun 2007, 11:06
door Afgewezen
Zonderling schreef:Afgewezen, je mag vinden dat ik de feestdagenkwestie veel te zwaar heb aangezet. Ik dacht dat ik nogal voorzichtig erover gesproken heb. Wanneer je de Schotten of Koelman of Marnix van St. Aldegonde hierover leest, dan zou je nog heel andere uitdrukkingen tegenkomen die ik niet gebezigd heb. Trouwens, ook mannen als Voetius en Justus Vermeer hebben de instelling van feestdagen veroordeeld en zouden graag tot afschaffing zijn overgegaan. De enige reden om dat niet te doen was volgens de Voetius het feit dat dit tot zulke grote troebelen en onenigheid zou leiden. En dat was ook voor Calvijn het punt waarom hij de feestdagen gedoogde.
Juist Calvijn is op dit punt trouwens ontzettend helder. Waar hij zaken gedoogde (dat gold zelfs voor het toneel), stak hij tegelijkertijd zijn mening in zijn Bijbelverklaring en Institutie niet onder stoelen of banken, in de hoop dat dit werd opgepikt. Maar we moeten hem natuurlijk wel goed (willen) lezen. Juist door het lezen van Calvijn ben ik trouwens op dit punt tot mijn overtuiging gekomen.
Het gaat mij om argumenten gebaseerd op de Bijbel.
zonderling schreef:Ook is het beslist niet waar dat je zegt dat de feestdagen een heel vrijblijvend karakter hebben. Iemand die de feestdagen niet wil onderhouden, zal in zijn godsdienstige omgeving met heel veel tegenstand te maken krijgen. Ook in de Gereformeerde Gezindte.
Nee, voor niemand hebben de feestdagen het dwingende karakter van bijv. de zondag.
zonderling schreef:Ik heb trouwens geen expliciete vergelijking gemaakt met de kalverdienst, maar alleen de vergelijking gemaakt vanwege de inzetting van een feestdag als louter menselijke inzetting. Op je beroep op Mordechai wil ik nu maar niet ingaan, het argument is in het verleden vaker aangevoerd. Maar Purim had beslist een heel andere inhoud en stond ook helemaal niet op één lijn met de feestdagen die we in de boeken van Mozes vinden.
Vandaar juist mijn beroep op het Purimfeest: je mag dus feesten vieren, zonder dat deze expliciet door God zijn ingesteld.[/quote]
zonderling schreef:Bovendien leven we nu onder het NT in een andere bedeling en hebben we niet de Joodse kerk na te volgen, maar de apostolische.
Daar gaat het nu niet over: ook in het OT mocht Israël niet zomaar inzettingen naast die God Zelf had ingesteld, bedenken. Blijkbaar valt zoiets als het Purimfeest daar dus niet onder.
Geplaatst: 04 jun 2007, 11:12
door Adorote
Een waar Christen wil niets anders dan de grote Heilsfeiten van zijn Heer en Verlosser vieren en naar buiten dragen .En de Kerk zal altijd deze Hoogfeesten blijven vieren altijd en eeuwig.
De Christen wil ook niet anders dan vieren zijn Heer en Verlosser Jezus Christus,
Geplaatst: 04 jun 2007, 20:59
door Zonderling
Afgewezen,
Ik doe niets liever dan deze zinloze discussie te beëindigen.
Toch nog een korte reactie.
Afgewezen schreef:Zonderling schreef:Afgewezen, je mag vinden dat ik de feestdagenkwestie veel te zwaar heb aangezet. Ik dacht dat ik nogal voorzichtig erover gesproken heb. Wanneer je de Schotten of Koelman of Marnix van St. Aldegonde hierover leest, dan zou je nog heel andere uitdrukkingen tegenkomen die ik niet gebezigd heb. Trouwens, ook mannen als Voetius en Justus Vermeer hebben de instelling van feestdagen veroordeeld en zouden graag tot afschaffing zijn overgegaan. De enige reden om dat niet te doen was volgens de Voetius het feit dat dit tot zulke grote troebelen en onenigheid zou leiden. En dat was ook voor Calvijn het punt waarom hij de feestdagen gedoogde.
Juist Calvijn is op dit punt trouwens ontzettend helder. Waar hij zaken gedoogde (dat gold zelfs voor het toneel), stak hij tegelijkertijd zijn mening in zijn Bijbelverklaring en Institutie niet onder stoelen of banken, in de hoop dat dit werd opgepikt. Maar we moeten hem natuurlijk wel goed (willen) lezen. Juist door het lezen van Calvijn ben ik trouwens op dit punt tot mijn overtuiging gekomen.
Het gaat mij om argumenten gebaseerd op de Bijbel.
Juist die Bijbelse argumenten ontbreken totaal als het gaat om feestdagen onder het NT.
En contra, lees onder andere Galaten 4 en Kolossenzen 2.
zonderling schreef:Ook is het beslist niet waar dat je zegt dat de feestdagen een heel vrijblijvend karakter hebben. Iemand die de feestdagen niet wil onderhouden, zal in zijn godsdienstige omgeving met heel veel tegenstand te maken krijgen. Ook in de Gereformeerde Gezindte.
Nee, voor niemand hebben de feestdagen het dwingende karakter van bijv. de zondag.
Wanneer dat waar is, dan is dat verheugend.
Maar wanneer ik ieder jaar naar de vrije vertelling luister die met Kerst op de basisschool van mijn kinderen verteld wordt, dan heb ik toch sterk het idee dat de kerstviering voor velen méér is dan de zondag.
zonderling schreef:Ik heb trouwens geen expliciete vergelijking gemaakt met de kalverdienst, maar alleen de vergelijking gemaakt vanwege de inzetting van een feestdag als louter menselijke inzetting. Op je beroep op Mordechai wil ik nu maar niet ingaan, het argument is in het verleden vaker aangevoerd. Maar Purim had beslist een heel andere inhoud en stond ook helemaal niet op één lijn met de feestdagen die we in de boeken van Mozes vinden.
Vandaar juist mijn beroep op het Purimfeest: je mag dus feesten vieren, zonder dat deze expliciet door God zijn ingesteld.
Je zult je toch eerst moeten afvragen wat het karakter was van het Purimfeest. Overigens doe ik ook aan Nieuwjaarsdag en herdenk de Kerkhervorming. Maar niet als halve of hele zondag. En dat dit - binnen, maar zeker búiten de Gereformeerde gezindte - gebeurt daar kun je van overtuigd zijn.
Wanneer menseninzettingen door zoveel bederf besmet zijn - zowel als godsdienstige als seculiere dagen - is er maar één opdracht, namelijk afschaffing (een bekende stelregel in de theologie).
M.vr.gr.,
Zonderling
Geplaatst: 04 jun 2007, 21:07
door Zonderling
Adorote schreef:Een waar Christen wil niets anders dan de grote Heilsfeiten van zijn Heer en Verlosser vieren en naar buiten dragen .En de Kerk zal altijd deze Hoogfeesten blijven vieren altijd en eeuwig.
De Christen wil ook niet anders dan vieren zijn Heer en Verlosser Jezus Christus,
Adorote,
Geheel mee eens. Daartoe hebben we alle dagen van het jaar en in het bijzonder de dag des Heeren.
M.vr.gr.,
Zonderling
Geplaatst: 04 jun 2007, 21:44
door jvdg
Zonderling schreef:Adorote schreef:Een waar Christen wil niets anders dan de grote Heilsfeiten van zijn Heer en Verlosser vieren en naar buiten dragen .En de Kerk zal altijd deze Hoogfeesten blijven vieren altijd en eeuwig.
De Christen wil ook niet anders dan vieren zijn Heer en Verlosser Jezus Christus,
Adorote,
Geheel mee eens. Daartoe hebben we alle dagen van het jaar en in het bijzonder de dag des Heeren.
M.vr.gr.,
Zonderling
Van harte mee eens!!
Maar als ik zie hoe wij bijv. de "tweede feestdagen" invullen ben ik de relatie met het vieren van de Heilsfeiten volkomen kwijt.
Zijn het niet (te) vaak gewoon vrije dagen, voorafgegaan aan een kerkdienst?
Geplaatst: 05 jun 2007, 09:14
door Adorote
Een Hoogfeest/ Heilsfeit heeft een duur van zeven dagen waar wij er maar twee van vrij zijn.
Deze twee dagen is de kerkgang al zo geboden , maar niet alleen dan maar elke dag is kerkgang geboden ,tevens heel goed om zo de dag te beginnen.
Zo blijft de Zondag het hoogtepunt van de week wordt er gevierd klein Pasen .
Geplaatst: 05 jun 2007, 09:48
door Marnix
jvdg schreef:Zonderling schreef:Adorote schreef:Een waar Christen wil niets anders dan de grote Heilsfeiten van zijn Heer en Verlosser vieren en naar buiten dragen .En de Kerk zal altijd deze Hoogfeesten blijven vieren altijd en eeuwig.
De Christen wil ook niet anders dan vieren zijn Heer en Verlosser Jezus Christus,
Adorote,
Geheel mee eens. Daartoe hebben we alle dagen van het jaar en in het bijzonder de dag des Heeren.
M.vr.gr.,
Zonderling
Van harte mee eens!!
Maar als ik zie hoe wij bijv. de "tweede feestdagen" invullen ben ik de relatie met het vieren van de Heilsfeiten volkomen kwijt.
Zijn het niet (te) vaak gewoon vrije dagen, voorafgegaan aan een kerkdienst?
Misschien wel ja, soms niet eens met kerkdienst. Ik vind tweede feestdagen niet heel belangrijk en zie het inderdaad meer als een vrije dag. Het heeft overigens wel een positieve impact, omdat je de volgende dag vrij bent, waardoor je die eerste dag nog wat extra rust hebt

Ik weet ook niet precies waarom er tweee feestdagen in het leven zijn geroepen, met welk doel, en of dat een christelijk doel was. Voor feestdagen 1 dag, elke week een zondag, elke dag Hem centraal stellen, dat is volgens mij niet verkeerd. Wat je dan op tweede pinksterdag, tweede paasdag etc. doet is niet heel relevant, als je het maar wel met Hem doet. En Hem je leven wijdt, iedere dag.
Geplaatst: 05 jun 2007, 10:09
door Tiberius
Marnix schreef:Ik weet ook niet precies waarom er tweee feestdagen in het leven zijn geroepen, met welk doel, en of dat een christelijk doel was.
De tweede feestdagen zijn een instelling van de roomse kerk.
In de Reformatie en Nadere Reformatie zijn er veel weerstanden geweest tegen de christelijke feestdagen. Omdat het geen instelling van God was, maar van mensen.
O.a. Jacobus Koelman was er sterk tegenstander van: de christelijke feestdagen waren uit de boze; ze dienden slechts voor werelds vermaak en plezier; het
behoorde een werkdag te zijn. De Roomse Antichrist heeft deze dagen ingesteld.
Uiteindelijk bleek het ondoenlijk om de tweede feestdagen af te schaffen. Toen heeft de kerk van de nood een deugd gemaakt en kerkdiensten voorgeschreven voor die dagen.
Geplaatst: 05 jun 2007, 10:11
door Adorote
Tiberius schreef:Marnix schreef:Ik weet ook niet precies waarom er tweee feestdagen in het leven zijn geroepen, met welk doel, en of dat een christelijk doel was.
De tweede feestdagen zijn een instelling van de roomse kerk.
In de Reformatie en Nadere Reformatie zijn er veel weerstanden geweest tegen de christelijke feestdagen. Omdat het geen instelling van God was, maar van mensen.
O.a. Jacobus Koelman was er sterk tegenstander van: de christelijke feestdagen waren uit de boze; ze dienden slechts voor werelds vermaak en plezier; het
behoorde een werkdag te zijn. De Roomse Antichrist heeft deze dagen ingesteld.
Uiteindelijk bleek het ondoenlijk om de tweede feestdagen af te schaffen. Toen heeft de kerk van de nood een deugd gemaakt en kerkdiensten voorgeschreven voor die dagen.
Zulke flauwe kul is nog nooit vernomen.Hoe kan men de waarheid verdraaien ,
Geplaatst: 05 jun 2007, 10:15
door Marnix
Tiberius schreef:Marnix schreef:Ik weet ook niet precies waarom er tweee feestdagen in het leven zijn geroepen, met welk doel, en of dat een christelijk doel was.
De tweede feestdagen zijn een instelling van de roomse kerk.
In de Reformatie en Nadere Reformatie zijn er veel weerstanden geweest tegen de christelijke feestdagen. Omdat het geen instelling van God was, maar van mensen.
O.a. Jacobus Koelman was er sterk tegenstander van: de christelijke feestdagen waren uit de boze; ze dienden slechts voor werelds vermaak en plezier; het
behoorde een werkdag te zijn. De Roomse Antichrist heeft deze dagen ingesteld.
Uiteindelijk bleek het ondoenlijk om de tweede feestdagen af te schaffen. Toen heeft de kerk van de nood een deugd gemaakt en kerkdiensten voorgeschreven voor die dagen.
Oke. Daar wordt trouwens ook nog wel per kerk verschillend mee om gegaan. Wij hebben tweede kerstdag volgens mij vaak wel een dienst, of de kinderkerstdienst, tweede paasdag en tweede pinksterdag hebben we geen kerkdiensten.
Geplaatst: 05 jun 2007, 11:22
door Tiberius
Adorote schreef:Zulke flauwe kul is nog nooit vernomen.
Wat hebben ze jou dan hierover op de mouw gespeld?