Geplaatst: 21 mei 2007, 22:05
Lotje en Chimp (Jaap ter Haar)Daphne schreef:Sorry hoor... maar dan ben je wel van lotje getikt.jvdg schreef: Mevrouw was zich niet bewust van de risico's
Lotje en Chimp (Jaap ter Haar)Daphne schreef:Sorry hoor... maar dan ben je wel van lotje getikt.jvdg schreef: Mevrouw was zich niet bewust van de risico's
Klopt. Die komt in dit geval dus om de hoek kijken als de rechter de hoogte van de schadevergoeding gaat vaststellen. Aan de aansprakelijkheid van Blijdorp doet dat echter niets af.jvdg schreef:Josephus, je hebt juridisch gezien helemaal gelijk.
Maar je weet ook dat onze huidige rechtspraak is gebaseerd op redelijkheid en billijkheid.
Nee, maar dat is nu precies wat ik al een tijdje probeer duidelijk te maken. De vraag of Blijdorp iets valt te verwijten hoeft namelijk helemaal niet gesteld te worden om de aansprakelijkheid in deze vast te stellen, of je dat nu terecht vindt of niet. Nogmaals, het gaat hier om een risico-aansprakelijkheid. Eventuele "eigen schuld" van het slachtoffer komt hooguit pas aan de orde bij het vaststellen van de hoogte van de schadevergoeding.Even kort door de bocht: de gorilla kun je nix verwijten.
De gorilla is "eigendom" van Blijdorp.
Mevrouw was gewaarschuwd.
Bokito niet schuldig.
Mevrouw gaf geen acht op de waarschuwing.
Mevrouw ging toch door.
Kun je dan in gemoede de diergaarde verwijten dat de gorilla over grenzen heenging die men niet kon verwachten?
Het klinkt zo allemaal heel gewichtig en lijkt heel wat ,maar ik kan er met mijn eenvoudige onbestudeerde boerenverstand, niet meer van maken dat op de 5e dag het wild gedierte naar zijn aard geschapen werd en dat op de 6e dag de mens werd geschapen, en God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed.Vincent schreef:geledu schreef:Meen je dit, of maak je een grapje :roll:Vincent schreef: Wie zijn wij om te heersen over het dierenrijk, wat uitsluitend kan doordat wij naar een hoger(?) niveau zijn geëvolueerd?
Tja.
Allebei een beetje. Geen van beiden eigenlijk.
Maar goed, hoewel offtopic, ik zal me dan maar verantwoorden![]()
Ik zette er ergens een vraagteken bij, nl.: "hoger?". Dat geeft aan dat ik mijn twijfel heb bij een populair evolutionair idee zoals sommigen dat weleens opvatten, simplistisch gezegd: dat het steeds beter wordt. Als gelovige (en dat ben ik voor 100% tot in mijn tenen toe) zeg ik zelfs dat het alleen maar slechter zal gaan!
Maar ik zie ook geen reden om mij al te veel van de heersende wetenschappelijke opinie te verwijderen. Ook omdat ik geen kennis heb op dat gebied. Al laat ik veel open. En heb ik mijn twijfels bij iedere wetenschap die niet zo rigoreus is opgezet als de wiskunde (en ik heb me weleens laten vertellen dat zelfs daarvan de grondslagen onzeker zijn). Maar wie ben ik om mij daarover stellig uit te spreken?
Wat ik gewoon wilde zeggen: onze (unieke!, door welk mechanisme dan ook!) soort zat in de Natuur. Dat wij enkele duizenden jaren geleden daarvan in bepaalde mate los kwamen (Cultuur), wil niet zeggen dat we dan moeten heersen over andere soorten. Dat is zelfs onbarmhartig: zij moeten lijden, buiten hun natuurlijke omgeving verkeren, omdat wij zo nu en dan plezier willen hebben met naar hen te kijken! Hoe zou ik het vinden als een wezen dat toevallig mij in mijn macht heeft, mij uit de samenleving verwijdert en een kunstmatige imitatie-omgeving creeert? Verschrikkelijk!
Bij risico-aansprakelijkheid gaat het erom of de aansprakelijke er alles aan heeft gedaan (als een goed huisvader) om dit soort calamiteiten uit te sluiten.Josephus schreef:Klopt. Die komt in dit geval dus om de hoek kijken als de rechter de hoogte van de schadevergoeding gaat vaststellen. Aan de aansprakelijkheid van Blijdorp doet dat echter niets af.jvdg schreef:Josephus, je hebt juridisch gezien helemaal gelijk.
Maar je weet ook dat onze huidige rechtspraak is gebaseerd op redelijkheid en billijkheid.
Nee, maar dat is nu precies wat ik al een tijdje probeer duidelijk te maken. De vraag of Blijdorp iets valt te verwijten hoeft namelijk helemaal niet gesteld te worden om de aansprakelijkheid in deze vast te stellen, of je dat nu terecht vindt of niet. Nogmaals, het gaat hier om een risico-aansprakelijkheid. Eventuele "eigen schuld" van het slachtoffer komt hooguit pas aan de orde bij het vaststellen van de hoogte van de schadevergoeding.Even kort door de bocht: de gorilla kun je nix verwijten.
De gorilla is "eigendom" van Blijdorp.
Mevrouw was gewaarschuwd.
Bokito niet schuldig.
Mevrouw gaf geen acht op de waarschuwing.
Mevrouw ging toch door.
Kun je dan in gemoede de diergaarde verwijten dat de gorilla over grenzen heenging die men niet kon verwachten?
En nu heb ik mezelf wel genoeg herhaald, dacht ik zo...
geledu schreef:Het klinkt zo allemaal heel gewichtig en lijkt heel wat ,maar ik kan er met mijn eenvoudige onbestudeerde boerenverstand, niet meer van maken dat op de 5e dag het wild gedierte naar zijn aard geschapen werd en dat op de 6e dag de mens werd geschapen, en God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed.Vincent schreef:geledu schreef:Meen je dit, of maak je een grapje :roll:Vincent schreef: Wie zijn wij om te heersen over het dierenrijk, wat uitsluitend kan doordat wij naar een hoger(?) niveau zijn geëvolueerd?
Tja.
Allebei een beetje. Geen van beiden eigenlijk.
Maar goed, hoewel offtopic, ik zal me dan maar verantwoorden![]()
Ik zette er ergens een vraagteken bij, nl.: "hoger?". Dat geeft aan dat ik mijn twijfel heb bij een populair evolutionair idee zoals sommigen dat weleens opvatten, simplistisch gezegd: dat het steeds beter wordt. Als gelovige (en dat ben ik voor 100% tot in mijn tenen toe) zeg ik zelfs dat het alleen maar slechter zal gaan!
Maar ik zie ook geen reden om mij al te veel van de heersende wetenschappelijke opinie te verwijderen. Ook omdat ik geen kennis heb op dat gebied. Al laat ik veel open. En heb ik mijn twijfels bij iedere wetenschap die niet zo rigoreus is opgezet als de wiskunde (en ik heb me weleens laten vertellen dat zelfs daarvan de grondslagen onzeker zijn). Maar wie ben ik om mij daarover stellig uit te spreken?
Wat ik gewoon wilde zeggen: onze (unieke!, door welk mechanisme dan ook!) soort zat in de Natuur. Dat wij enkele duizenden jaren geleden daarvan in bepaalde mate los kwamen (Cultuur), wil niet zeggen dat we dan moeten heersen over andere soorten. Dat is zelfs onbarmhartig: zij moeten lijden, buiten hun natuurlijke omgeving verkeren, omdat wij zo nu en dan plezier willen hebben met naar hen te kijken! Hoe zou ik het vinden als een wezen dat toevallig mij in mijn macht heeft, mij uit de samenleving verwijdert en een kunstmatige imitatie-omgeving creeert? Verschrikkelijk!
Dus wat de heersende wetenschappelijke opinie, de natuur, cultuur, het loskomen en een wezen wat mij toevallig in mijn macht heeft, betreft, in deze context : allemaal fabeltjes.
Nee, dat is niet correct.jvdg schreef:Bij risico-aansprakelijkheid gaat het erom of de aansprakelijke er alles aan heeft gedaan (als een goed huisvader) om dit soort calamiteiten uit te sluiten.
geledu schreef:Het klinkt zo allemaal heel gewichtig en lijkt heel wat ,maar ik kan er met mijn eenvoudige onbestudeerde boerenverstand, niet meer van maken dat op de 5e dag het wild gedierte naar zijn aard geschapen werd en dat op de 6e dag de mens werd geschapen, en God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed.
Toch nog maar eens nalezen. Want dit klopt niet helemaal.geledu schreef: Het klinkt zo allemaal heel gewichtig en lijkt heel wat ,maar ik kan er met mijn eenvoudige onbestudeerde boerenverstand, niet meer van maken dat op de 5e dag het wild gedierte naar zijn aard geschapen werd en dat op de 6e dag de mens werd geschapen, en God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed.
Hoezo? Wat is 'normaal gesproken' het risico dat een dier uit een dierentuin ontsnapt en je te grazen neemt? Dat zou toch richting nihil moeten gaan.Daphne schreef:Sorry hoor... maar dan ben je wel van lotje getikt.jvdg schreef: Mevrouw was zich niet bewust van de risico's
Wel leuk je leest hier iedere keer weer andere informatie. Ik heb namelijk van nu.nl begrepen dat hij in Berlijn 1 keer is ontsnapt. Dit deed hij door over een glazenwand van 3 meter te springen. Diergaarde dacht: wij doen geen glazen wand, maar een brede gracht van 4 meter. Maar dat hij in Berlijn 5 keer is ontsnapt is nieuw voor mij.MariaW schreef:Misschien ten overvloede, maar Bokito 'woont' nog maar 2 jaar in Blijdorp. Toen hij in de dierentuin in Berlijn leefde, is hij ook al 5 keer ontsnapt. Blijkbaar een slimme aapJe zou er denk ik dan ook rekening mee moeten houden dat hij zo is, en graag wil ontsnappen?
Ach, nog een weekje wachten en dan is hij 10x ontsnapt, met een polsstok over een glazen wand met punten van 10 meter heen.vlinder schreef:Wel leuk je leest hier iedere keer weer andere informatie. Ik heb namelijk van nu.nl begrepen dat hij in Berlijn 1 keer is ontsnapt. Dit deed hij door over een glazenwand van 3 meter te springen. Diergaarde dacht: wij doen geen glazen wand, maar een brede gracht van 4 meter. Maar dat hij in Berlijn 5 keer is ontsnapt is nieuw voor mij.MariaW schreef:Misschien ten overvloede, maar Bokito 'woont' nog maar 2 jaar in Blijdorp. Toen hij in de dierentuin in Berlijn leefde, is hij ook al 5 keer ontsnapt. Blijkbaar een slimme aapJe zou er denk ik dan ook rekening mee moeten houden dat hij zo is, en graag wil ontsnappen?