Geen lid van Ger.Gem. wegens internet en radiobezit.......?

Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Hier wordt niet zakelijk geinternet.
Dat is niet het criterium.
Het criterium is of je zakelijk internet nodig hebt. Zo ja, dan mag je er ook privé zaken mee doen.

Het probleem is echter dat men vroeger nog dacht het internet, evenals TV, buiten de deur te kunnen houden. Slechts een enkeling had toen zakelijk internet nodig.
Destijds werd met veel bombarie internet voor niet-zakelijk gebruik als afkeurenswaardig bestempeld. In sommige kerkverbanden werd het zelfs censurabel gesteld. Dit in een poging om een dam op te werpen tegen allerlei gratis internetproviders (zoals Freeler, Zonnet, etc).

Nu we een paar jaar verder zijn, weten we dat deze poging faliekant mislukt is, want 90% van de leden heeft niet-zakelijk internet.
Nu is het wat lastig om die uitspraken terug te nemen.
Precies :) En nog langer geleden mocht de radio ook niet, dat is nu wel redelijk getolereerd. Kortom, de grenzen verschuiven.... maar dan wat langzamer dan in de gewone wereld. Over 10 jaar mag internet wel, kunnen ze er toch niet meer omheen... en televisie ook. En over 20 jaar mag je naar de bioscoop :)

Bert, inhoudelijk discussieren of anders gewoon niks zeggen. Ik geef hier mijn mening zoals iedereen dat doet, en dat je dat van mij niet zo goed kan hebben weet ik, maar ik heb geen zin constant verwijten te krijgen zonder argumentatie of inhoudelijke reactie, puur omdat we op bepaalde punten gewoon van mening verschillen. Ik stel dat de kerk geen autonomie heeft die zelf maar regels maakt, maar Gods wil aan mensen verkondigt. Als God mensen niet veroordeelt inzake het gebruik van moderne media en daar goed mee omgaan, mag de kerk dan die mensen als leden weigeren of aan de tafel weigeren, als die mensen wel kinderen van God zijn?

Inhoudelijk reageren graag.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

@Marnix,

Het moge duidelijk zijn dat ik de stelling dat internet voor niet-zakelijk gebruik, zonde is, niet deel. Wel deel ik de stelling dat het gevaarlijk is, net zo gevaarlijk als de krant lezen, een tijdschrift lezen, over straat lopen, spreken met vrienden, etc. Het leven zit vol verleidingen, het internet ook.

Nu ben ik er tegen om elkaar wetten en regels op te leggen betreffende zaken die geen zonde zijn, maar alleen gevaarlijk. Ik acht dat in strijd met één van de grootste weldaden die Christus voor Zijn volk heeft verworven, namelijk het vrij zijn van de wet. De Christelijke vrijheid is één van de meest verdedigde onderwerpen in de Schrift.

Echter, als een kerkgenootschap in haar vergaderingen besluit dat internet voor niet-zakelijk gebruik zonde is, dan vind ik dat zij daarnaar moet handelen, door de tucht te gebruiken als een lid die 'zonde' uitleefd. Zonde moet immers geweerd worden in de gemeente door de tucht...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:@Marnix,

Het moge duidelijk zijn dat ik de stelling dat internet voor niet-zakelijk gebruik, zonde is, niet deel. Wel deel ik de stelling dat het gevaarlijk is, net zo gevaarlijk als de krant lezen, een tijdschrift lezen, over straat lopen, spreken met vrienden, etc. Het leven zit vol verleidingen, het internet ook.

Nu ben ik er tegen om elkaar wetten en regels op te leggen betreffende zaken die geen zonde zijn, maar alleen gevaarlijk. Ik acht dat in strijd met één van de grootste weldaden die Christus voor Zijn volk heeft verworven, namelijk het vrij zijn van de wet. De Christelijke vrijheid is één van de meest verdedigde onderwerpen in de Schrift.

Echter, als een kerkgenootschap in haar vergaderingen besluit dat internet voor niet-zakelijk gebruik zonde is, dan vind ik dat zij daarnaar moet handelen, door de tucht te gebruiken als een lid die 'zonde' uitleefd. Zonde moet immers geweerd worden in de gemeente door de tucht...
En sinds men zich vrijwillig bij een kerkverband aansluit, en men de overheid (en dat houdt ook de kerkeraad in) onderdanig moet zijn, is dat een vrijwillige verbinding.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens

Bericht door Rens »

Laat ik even volkomen duidelijkheid verschaffen:

Internet wordt als "goddeloos" weggezet, radio en tv worden als "afgoden" afgespiegeld.

wij hebben iig géén tv, wel radio en internet (vreemd he, dat laatste.....)

aangezien wij internet (maakt niet uit of het gefilterd zou zijn of niet) hebben én wij "knielen voor de afgod Radio", kunnen wij niet in aanmerking komen om toelating als lid zelfs maar te overwégen........deur op slot. Punt.

Overigens, het is nu al de tweede maal in korte tijd dat er een hele topic zo direct naar óns toe/over ons gericht wordt geopend.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:@Marnix,

En sinds men zich vrijwillig bij een kerkverband aansluit, en men de overheid (en dat houdt ook de kerkeraad in) onderdanig moet zijn, is dat een vrijwillige verbinding.
En als je nou in dat kerkverband geboren bent en als jongere opgroeit? Dan heb je weinig keuze... maar stap je over om dit soort zelfbedachte regels waar je niet mee kan leven, dan is er opeens veel droefheid bij de kerk enzo... De vraag is: Zijn de regels wel goed, dat mensen zich daaraan moeten houden of anders maar een ander kerkverband moeten opzoeken.

Memento, ik ben het met je eens, maar ik vraag me dus af of het standpunt van een kerkgenootschap goed is... dat je consequent moet zijn, daar ben ik het mee eens, als je iets afkeurt moet je daar ook naar handelen... maar moet men het afkeuren? Zo niet, hoeft men er ook niet zo naar de handelen. En verder, als de krant lezen niet wordt verboden en andere gevaarlijke dingen, waarom dit dan wel? Mensen moeten leren er op een goede, verantwoordelijke manier mee om te gaan, zoals ze met alles moeten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef: En als je nou in dat kerkverband geboren bent en als jongere opgroeit? Dan heb je weinig keuze... maar stap je over om dit soort zelfbedachte regels waar je niet mee kan leven, dan is er opeens veel droefheid bij de kerk enzo... De vraag is: Zijn de regels wel goed, dat mensen zich daaraan moeten houden of anders maar een ander kerkverband moeten opzoeken.
Marnix, die keuze hebben we wel degelijk! En die keuze maken we allen, hopelijk bewust, als we belijdenis des geloofs doen. Waar ook ter sprake komt onze onderdanigheid aan de kerkeraad en kerkelijke tucht.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Rens schreef:Laat ik even volkomen duidelijkheid verschaffen:

Internet wordt als "goddeloos" weggezet, radio en tv worden als "afgoden" afgespiegeld.

wij hebben iig géén tv, wel radio en internet (vreemd he, dat laatste.....)

aangezien wij internet (maakt niet uit of het gefilterd zou zijn of niet) hebben én wij "knielen voor de afgod Radio", kunnen wij niet in aanmerking komen om toelating als lid zelfs maar te overwégen........deur op slot. Punt.

Overigens, het is nu al de tweede maal in korte tijd dat er een hele topic zo direct naar óns toe/over ons gericht wordt geopend.
Ja, vraag me wel af waarom, Breekijzer, je dit onderwerp begonnen hebt?
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Ik vraag me ook werkelijk af wat de reden is waarom, en vooral wat de reden is van de manier waaróp, dit topic is geopend.

Hoewel ik absoluut niet argwanend of wantrouwend wil overkomen lijkt het mij een beetje een Rens/Maria-aanval.
Als Rens dat op zijn weblog schrijft, dan ís dat zo.
We hebben geen reden om aan te nemen dat hij niet de waarheid zou spreken.

Dus blijft je vraag waarom de GerGem deze regel zou hebben.
En ik neem aan dat je dat zelf ook wel wist.
Sommige behoudenere gemeentes hebben nou eenmaal de overtuiging dat tv/radio/internet niet juist is. Daar hebben ze ook een goede fundering voor. En dat lijkt me niet discutabel.

Dit bovenstaande maakt het topic dus onnodig.
Tenzij je eigenlijke vraag was wat wij persoonlijk vinden van tv/radio/internet?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ma Vis schreef:Tenzij je eigenlijke vraag was wat wij persoonlijk vinden van tv/radio/internet?
Ik denk niet, dat er hier veel posters of meelezers principieel tegen internet zijn.

Verder mag het topic wel dicht, want:
1. Het antwoord is al gegeven, door Wim binnen 1 minuut.
2. Het riekt naar een aanval op Rens.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Je hebt gelijk; wat een logica.
Verlichting was nog niet aan.
Lampje gaat nu pas branden.

We kunnen Breekijzertje nog wel even kans geven om zich te verklaren voor het topic dicht gaat?
Rens

Bericht door Rens »

Ida (links) en Lady (rechts) luisteren gespannen naar het baasje of die soms kan vertellen wat de reden van het openen van deze topic is.....................maar hij weet het óók niet...............

Afbeelding
Moderatorbericht:
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Trek het je vooral niet aan Rens.

Zojuist lees ik in een ander topic dat ook Breekijzertje alle discussies al eens heeft meegemaakt, en de goede oude tijd mist waarin er nog regelmatig harde woorden vielen.

Dat verklaart veel, maar maakt het niet goed.
Rens

Bericht door Rens »

Ma Vis schreef:Trek het je vooral niet aan Rens..
Ik trek het me ook niet écht aan, maar het trof me wel ietwat onaangenaam......maar om tóch de sfeer wat te optimaliseren plaatste ik onderstaande foto van onze twee schatjes.........
Moderatorbericht:
Daphne

Bericht door Daphne »

Heel geen Breekijzertje te bekennen mensen.... Zie je wat 1 opmerking doet met mensen?! Hoe het een eigen leven leidt?! Sommige (vele) reacties zijn als van mensen die gestoken zijn door behoorlijke wespen...

Misschien was het vasten qua internet in deze week toch wel een goed idee. Het laat ons afdwalen van wat belangrijk is.

Breekje... Spreekje?! :roll: :wink:
Miepie

Re: Geen lid van Ger.Gem. wegens internet en radiobezit.....

Bericht door Miepie »

Breekijzertje schreef:Op het internet maakte iemand gewag van het feit dat hij geen lid van de Ger.Gem. kon worden wegens het bezit van een internetaansluiting en radio.
Is dit inderdaad regel binnen de Ger.Gem.?
Als dit werkelijk zo is kan volgens mij meer dan 75% van de leden geschrapt worden. (voorzichtige schatting)
Ik vraag me af waarom diegene dan lid wil worden van de Ger.Gem..
En alleen de reden van het hebben van internet en radio om geen lid te mogen worden is wel heel kort door de bocht, daar zit meer achter.
Gesloten