Pagina 3 van 8

Geplaatst: 14 mar 2007, 15:27
door Josephus
Bomans is en blijft een geweldenaar, maar ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat de topicstarter dit niet helemaal bedoelde met "heilige humor"... :mrgreen:

Geplaatst: 14 mar 2007, 15:31
door jakobmarin
Josephus schreef:Bomans is en blijft een geweldenaar, maar ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat de topicstarter dit niet helemaal bedoelde met "heilige humor"... :mrgreen:
De Mattheus-passion komt er in voor :mrgreen:

Geplaatst: 14 mar 2007, 15:32
door jvdg
Marnix schreef:
jvdg schreef:
Josephus schreef:Ik vind deze van Bomans ook erg mooi:

"Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet."

Toch vind ik de "Lea-anekdote" (er toch maar even van uitgaande dat die waar is) hier wel onder vallen. Je kunt dat wel erg grappig vinden, maar het heeft ook iets tragisch over zich, zoveel mensen die schijnbaar vooral voor de boodschapper kwamen. Ik denk dat die predikant dat ook zeker zo heeft gevoeld, toen hij zijn uitspraak deed.
Jazeker, die "Lea-anekdote" valt wel onder de noemer humor.
Welke niet dan?

Ik snap wel wat je bedoelt, je wilt humor met een diepere lading, met tegelijk een boodschap, of iets minder moois (de dominee die minder populair is bijvoorbeeld) maar goed, wat is er met iets minder diepzinnige humor mis?

Een van mijn dominees preekte over de verlamde man, die van de Farizeeen niet eens zijn matras mocht sjouwen op zondag toen hij genezen was. Hij vertelde het mooi en je zag de mensen boos worden op de Farizeeen. De dominee vervolgde: Wat een schijnheilige mensen he, daar kan je echt boos om worden. Zoals we vaker worden als het om anderen gaat. Wij, gereformeerden, mochten 50 jaar geleden nog niet eens FIETSEN op zondag! Au.

Je bedoelt, dat mensen door humor ook een spiegel voorgehouden krijgen, een soort van subtiele ironie?
Ìk wil geen humor met een diepere lading, maar humor heeft in zichzelf een diepere lading.
De grens tussen humor en grap is moeilijk te trekken, maar is vaak een kwestie van aanvoelen.

Dat van die spiegel ben ik helemaal met je eens, dat is ook een facet van humor.

Geplaatst: 14 mar 2007, 15:38
door jvdg
Josephus schreef:Bomans is en blijft een geweldenaar, maar ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat de topicstarter dit niet helemaal bedoelde met "heilige humor"... :mrgreen:
Nee, dat klopt, maar is er wel iets van terug te vinden in de pennevruchten van Bomans.
Maar dan zou ik in mijn "Bomans-collectie" moeten graven.

Geplaatst: 14 mar 2007, 15:46
door Josephus
jakobmarin schreef:
Josephus schreef:Bomans is en blijft een geweldenaar, maar ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat de topicstarter dit niet helemaal bedoelde met "heilige humor"... :mrgreen:
De Mattheus-passion komt er in voor :mrgreen:
Tja, de MP is mij wel heilig, maar humor? :wink: Als je naar Bachs cantates gaat luisteren en daarbij zowel op de tekst als op de muziek let, kom je soms best "leuke" dingen tegen, maar de MP is daar toch net iets te ernstig voor en dat idee moet Bach ook gehad hebben.

Geplaatst: 15 mar 2007, 10:06
door Marnix
jvdg schreef:
Marnix schreef:
jvdg schreef:
Josephus schreef:Ik vind deze van Bomans ook erg mooi:

"Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet."

Toch vind ik de "Lea-anekdote" (er toch maar even van uitgaande dat die waar is) hier wel onder vallen. Je kunt dat wel erg grappig vinden, maar het heeft ook iets tragisch over zich, zoveel mensen die schijnbaar vooral voor de boodschapper kwamen. Ik denk dat die predikant dat ook zeker zo heeft gevoeld, toen hij zijn uitspraak deed.
Jazeker, die "Lea-anekdote" valt wel onder de noemer humor.
Welke niet dan?

Ik snap wel wat je bedoelt, je wilt humor met een diepere lading, met tegelijk een boodschap, of iets minder moois (de dominee die minder populair is bijvoorbeeld) maar goed, wat is er met iets minder diepzinnige humor mis?

Een van mijn dominees preekte over de verlamde man, die van de Farizeeen niet eens zijn matras mocht sjouwen op zondag toen hij genezen was. Hij vertelde het mooi en je zag de mensen boos worden op de Farizeeen. De dominee vervolgde: Wat een schijnheilige mensen he, daar kan je echt boos om worden. Zoals we vaker worden als het om anderen gaat. Wij, gereformeerden, mochten 50 jaar geleden nog niet eens FIETSEN op zondag! Au.

Je bedoelt, dat mensen door humor ook een spiegel voorgehouden krijgen, een soort van subtiele ironie?
Ìk wil geen humor met een diepere lading, maar humor heeft in zichzelf een diepere lading.
De grens tussen humor en grap is moeilijk te trekken, maar is vaak een kwestie van aanvoelen.

Dat van die spiegel ben ik helemaal met je eens, dat is ook een facet van humor.
Probleem is een beetje dat we hier allen overgeleverd zijn aan jou gevoel :) Ik weet niet wat jij voelt, wat jij wel humor vindt en niet, vandaar dat ik het bij mijn eigen definitie van humor heb gehouden :)

Geplaatst: 15 mar 2007, 11:17
door elbert
Kijk, ook het RD heeft het topic Humor ontdekt:
Humor

De Boekenweek 2007 is vandaag van start gegaan. Tien dagen lang staat in Nederland het boek centraal. Wie in de boekhandel voor 11,50 euro besteedt, krijgt het Boekenweekgeschenk cadeau, een boekje dat dit jaar is geschreven door Geert Mak. Het boekje heeft -vreemd genoeg- niets van doen met het thema dat de Boekenweek dit jaar heeft: ”Lof der zotheid”. Logischer zou het zijn als het Boekenweekgeschenk het thema als onderwerp heeft.

Misschien is dat overigens voor dit jaar niet zo erg. Humor ligt niet bij iedere schrijver in veilige handen en zotheid is een gevoelig thema. Zeker ook binnen de gereformeerde gezindte. Humor wordt daar al snel beschouwd als zot geklap en onverenigbaar met de ernst van het leven. Dat roept de vraag op welke plaats humor in het leven heeft. Moeten wij humor zien als scheppingsgave of als het terrein van de boze? De gedachte dat wij nergens in Gods Woord lezen dat de Heere Jezus heeft gelachen, heeft vanaf de middeleeuwen de christelijke visie op humor sterk bepaald. Velen hebben daaruit geconcludeerd dat humor uit den boze is. Deze gedachte moet zeker meewegen in ons nadenken over humor. Toch is het de vraag of deze redenering geheel opgaat. Want Jezus is de mensen in alle dingen gelijk geworden, uitgenomen de zonde. In deze lijn doorredenerend moet je dan concluderen dat humor dus zonde is. Maar niemand minder dan Calvijn schreef: „Zou God willen dat wij altijd zwaarmoedig zijn? Is God vertoornd als wij vrolijk zijn? Zo ja, waar blijft men dan met die plaatsen in de Schrift waarin gezegd wordt dat God eist dat de mens zich verheugt, en dat Hij hem geeft waarin hij zich kan verblijden?”

Calvijn ging de humor bepaald niet uit de weg. Hij schreef een goede vriend: „Het spijt mij dat ik niet maar een halve dag bij u kan zijn om met u te lachen...” Ook Luther was niet wars van humor, zij het meer in de vorm van spot. Allerlei menselijke, vooral godsdienstige, misstanden stelde hij aan de kaak; vooral in zijn polemische geschriften ging hij die te lijf.

Humor heeft een functie in het leven. Het relativeert de werkelijkheid en geeft ontspanning in sociale relaties. Een kwinkslag op het juiste moment en op de goede toon doet spanningen wegvloeien. Binnen grenzen kan humor dus een nuttige plaats in het leven innemen. Die grenzen zijn in Gods Woord terug te vinden en stoelen op de hoofdsom van de wet: God liefhebben boven alles en de naaste als onszelf. Spotten met het heilige is onverenigbaar met godsvreze. Maar ook voor het krenken van de naaste geeft de Heere geen ruimte.

Terecht schrijft de christelijke auteur Dingeman van der Stoep: „Humor vindt zijn oorsprong in het tweede gebod dat gelijk is aan het eerste en grote: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Bij de humor is het onbestaanbaar dat hij in walging van enig mens, hoe braaf of hoe verdorven ook, zou opgaan.”

Sommigen zien zelfspot als een hoogstaande vorm van zelfrelativering, als een gezond medicijn tegen zelfoverschatting. Dat is een vorm die bij orthodox-protestanten misschien nog niet zo ontwikkeld is. Al te snel spelen eergevoel of gekrenkte trots een rol. Het zou goed zijn daar eens serieus over na te denken.

Geplaatst: 15 mar 2007, 11:33
door parsifal
In het RD trouwens wel meer leuke besprekingen.
De lof der zotheid van Erasmus staat wat mij betreft vol van echte humor, het is behoorlijk spiegelend. Net als de boeken van B. Nijenhuis, Adrian Plass maar ook meer seculier Levi Weemoet.

Ik geloof dat ik zelf bij de familie Heesters het hardst heb gelachen. De fijne beschrijvingen van gedachten van de hoofdpersonen zijn geniaal.

Geplaatst: 15 mar 2007, 11:34
door JolandaOudshoorn
wat humor kan geen kwaad. :wink:

Geplaatst: 15 mar 2007, 12:04
door Marnix
Iemand bekend met de columns van Adrian Verbree? Als we het dan toch over christelijke humor hebben. Eentje die op dit forum ongetwijfeld herkenbaar zal zijn :D



Gezinsplanning

Paul Simon zingt ergens: When numbers get serious, they leave a mark on your door. Een regel die bij me is blijven hangen, omdat ik van tijd tot tijd zo op mijn eigen manier met getallen worstel. Dit hangt samen met de grootte van ons gezin. Die is helemaal verkeerd. Wij bestaan uit zeven personen. Foute boel.

Ga maar na: nooit is er eens iets dat voor een zevenmansgezin is ontworpen. Tenten, dat wil zeggen heel grote tenten, zijn zespersoons. Het aanbiedingsvlees bij de Aldi komt tot ons in verpakkingen van zes stuks, wat op zondag tot hartverscheurende taferelen leidt. Heb je juist je kip-schnitzel-extra-krokant in je bord liggen, wordt-ie er door je vrouw weer uitgevist omdat er nog een stukje voor Jasper van af moet. Ik houd veel van Jasper, maar ik kan er niet tegen wanneer ik een stukje van mijn kip-schnitzel-extra-krokant aan hem moet afstaan. Ik koop nog liever een heel nieuwe voor hem. (Hetzelfde probleem heb ik met nutsen, haringen en flessen bier: mag ik een slokje pap? Nee, haal maar een nieuwe fles.) Friteuses, dat is ook zoiets. De bedenkers ervan gaan steevast uit van twee- tot vier persoonsgezinnen. En dus werken wij ons elke zaterdagmiddag in het zweet om met behulp van een minuscuul mandje de bodemloze patatwens van ons kroost te stillen.

Ach, werd er maar eens iets voor zeven personen ontworpen, ik zou het meteen kopen, wat het ook was. Auto's zijn ontworpen voor vijf personen, zodat ons gezin oma slechts gefaseerd kan bezoeken en nooit eens als de 'mobiele eenheid' die wij eigenlijk zijn. O ja, er bestaan Space Wagons en MPV's maar daar is mijn portemonnee weer niet op ontworpen, die is ook vijfpersoons.

Heeft u wel eens geprobeerd de afwas van zeven personen in een vaatwasser te persen? Niet doen. Wij hebben zo'n ding dan ook niet. Wij staan in de file voor het broodrooster en moeten knokken voor een plaatsje op het toilet, wat tot heel oneerbiedige momenten leidt. Want juist als wij de maaltijd passend willen afsluiten, roept er een kind: 'eesnaweezee', wat betekent: ik mag zo meteen het eerst naar de wc. Gepaste reacties zijn: 'tweedst!' of 'derdst'. Misschien bezie ik het allemaal te subjectief. Zou best kunnen. Moeizame gevoelens ten aanzien van de gezinsgrootte zijn moeiteloos tot ver in mijn jeugd terug te vinden.

Vroeger bestonden wij uit elf personen en op zekere leeftijd vond ik dat niet leuk. Bijvoorbeeld wanneer wij ter kerke gingen. In onze eigen kerk, in Zuidhorn, ging het nog wel, maar vreemde kerken waren een bezoeking. Terwijl wij, min of meer op lengte het kerkschip doorkruisten, hoorde je links en rechts de gemeente zachtjes meetellen: zeven, acht, negen...

Nimmer zal ik de blik vergeten in de ogen van de niets vermoedende lifter die wij ooit op weg naar West-Terschelling ter hoogte van Nieuw Formerum in ons R-4tje tegenkwamen. De optimistisch omhoogwijzende duim van de jongeman zakte in stomverbaasde slow-motion ter aarde toen hij ons zag passeren. Wij zaten - herstel - bevónden ons (en denk nu niet dat ik overdrijf) met ons achten aan de binnenkant van het voertuig.

Ik schaamde me dood, werd meteen een stukje kleiner, wat me door de andere gezinsleden uiteraard in dank werd afgenomen.

Zoals gezegd bestaan wij tegenwoordig slechts uit zeven personen. Heel iets anders dan elf, zou je zeggen. En toch zijn wij te groot. Wat zijn wij dom geweest. Wij hebben niet goed opgelet. Wij hebben alles verkeerd gepland. Waarom bestaan wij niet gewoon uit drie of vier personen? Dan hadden wij nu ook een Space Wagon en allemaal ons eigen kipkluifje.

Wie een groot gezin heeft, is gek.

Of toch niet?

Adrian Verbree

Geplaatst: 15 mar 2007, 13:42
door bazz
jvdg schreef:
Josephus schreef:Bomans is en blijft een geweldenaar, maar ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat de topicstarter dit niet helemaal bedoelde met "heilige humor"... :mrgreen:
Nee, dat klopt, maar is er wel iets van terug te vinden in de pennevruchten van Bomans.
Maar dan zou ik in mijn "Bomans-collectie" moeten graven.
"Beminde gelovigen" :D

Geplaatst: 15 mar 2007, 14:25
door Marnix
Bomans kennende is het weinig heilige humor, hij had het niet zo op de kerk. En ik heb hier wel eens zijn kleine cathechismus van st. nikolaas geplaatst en dat werd door lang niet iedereen gewaardeerd :D

Geplaatst: 15 mar 2007, 16:29
door bazz
Marnix schreef:Bomans kennende is het weinig heilige humor, hij had het niet zo op de kerk. En ik heb hier wel eens zijn kleine cathechismus van st. nikolaas geplaatst en dat werd door lang niet iedereen gewaardeerd :D
"Beminde gelovigen" gaat over zijn jeugdherinneringen. hij is daar ook wel kritisch naar de (rooms-katholieke) kerk, vooral waar het gaat om het oprekken van regels, zodat het naar de letter nét geen zonde is, maar het blijft wel overgoten met een zoete saus nostalgie (tenminste, wat ik me herinner, het is een flinke tijd geleden dat ik het gelezen heb).

Geplaatst: 16 mar 2007, 13:39
door Marnix
bazz schreef:
Marnix schreef:Bomans kennende is het weinig heilige humor, hij had het niet zo op de kerk. En ik heb hier wel eens zijn kleine cathechismus van st. nikolaas geplaatst en dat werd door lang niet iedereen gewaardeerd :D
"Beminde gelovigen" gaat over zijn jeugdherinneringen. hij is daar ook wel kritisch naar de (rooms-katholieke) kerk, vooral waar het gaat om het oprekken van regels, zodat het naar de letter nét geen zonde is, maar het blijft wel overgoten met een zoete saus nostalgie (tenminste, wat ik me herinner, het is een flinke tijd geleden dat ik het gelezen heb).
Ohhh, alleen naar de Roomse kerk... dan is het goed ;) :D :roll:

Geplaatst: 16 mar 2007, 16:44
door Pim