memento schreef:
Uhm, als die 'huisgenoten des geloofs' zich ook aan de Schrift zouden houden, en hun broeders geen woeker zouden berekenen, zou ik dat zeker doen. Echter, neem bv kleding-winkels. Inkoop van deze kleding is bij lange na niet de prijs die men er in de winkel voor betaald (meestal etterlijke malen duurder).
Ik begrijp wat je bedoelt maar we moeten ook in ogenschouw nemen dat het soort kleding wat in deze winkels verkocht wordt, kleinschalig ingekocht moet worden en dat er dan als gevolg daarvan een stevige prijs voor gerekend moet worden om het rendabel te houden.
Kleding marge's liggen zo rond de 400% , maar dit geld voor de hele branche, en is ook gerechtvaardigd als je de onverkoopbare eindvoorraad verrekend.
De volgende vraag is dan ook : wanneer is iets woeker in het verkopen van een product. ?
M.i. een onterechte beschuldiging die regelmatig gedaan wordt richting ondernemers van reformatorische huize.
Daarbij geldt in de zakenwereld: Wees altijd op je hoede, en dubbel als je met een (g)refo zaken doet. Het is helaas een feit dat vele refo's er een zeer dubbele mentaliteit op na houden, als het om geld gaat. Denk aan massale belasting-ontduiking, verkeerde voorstelling van zaken geven, aandeelhouders beduvelen (Baan), en andere rottigheid die men uithaalt om meer centen te krijgen. Helaas kan je ook in de zaken met refo's elkaar nooit blind vertrouwen, iets wat eigenlijk toch wel zou moeten...
Dit is een karikatuur wat je schetst.
Dit beeld leeft nog meer IN de refowereld dan er buiten.
Dat er veel zaken aan te wijzen zijn die discutabel zijn is een feit,maar dat is overal.
Anderzijds is het een feit dat zakenlieden van christelijke huize (ik trek het in het zakenleven graag wat breder

)over het algemeen gewaardeerd worden vanwege het nakomen van afspraken en vanwege de faire manier van zakendoen.
Het is wel zo dat, als ze fout gaan ,er veel aandacht aan geschonken wordt.
En wat het vertrouwen aangaat; niemand kan zichzelf vertrouwen, laat staan een ander, ook al is het een refo broeder of zuster, maar dit onslaat ons niet van de plicht om elkaar te steunen waar mogelijk, ook in zakelijk opzicht.