Gereformeerden "straffen" snackbar

memento

Bericht door memento »

geledu schreef:(...) en is dit temeer een reden om juist onze diensten en producten af te nemen bij de huisgenoten des geloofs.

(dit wordt vanwege de financiën nogal eens vergeten. Principes, best, maar het mag meestal helaas geen geld kosten )
Uhm, als die 'huisgenoten des geloofs' zich ook aan de Schrift zouden houden, en hun broeders geen woeker zouden berekenen, zou ik dat zeker doen. Echter, neem bv kleding-winkels. Inkoop van deze kleding is bij lange na niet de prijs die men er in de winkel voor betaald (meestal etterlijke malen duurder).

Daarbij geldt in de zakenwereld: Wees altijd op je hoede, en dubbel als je met een (g)refo zaken doet. Het is helaas een feit dat vele refo's er een zeer dubbele mentaliteit op na houden, als het om geld gaat. Denk aan massale belasting-ontduiking, verkeerde voorstelling van zaken geven, aandeelhouders beduvelen (Baan), en andere rottigheid die men uithaalt om meer centen te krijgen. Helaas kan je ook in de zaken met refo's elkaar nooit blind vertrouwen, iets wat eigenlijk toch wel zou moeten...
geledu

Bericht door geledu »

memento schreef: Uhm, als die 'huisgenoten des geloofs' zich ook aan de Schrift zouden houden, en hun broeders geen woeker zouden berekenen, zou ik dat zeker doen. Echter, neem bv kleding-winkels. Inkoop van deze kleding is bij lange na niet de prijs die men er in de winkel voor betaald (meestal etterlijke malen duurder).
Ik begrijp wat je bedoelt maar we moeten ook in ogenschouw nemen dat het soort kleding wat in deze winkels verkocht wordt, kleinschalig ingekocht moet worden en dat er dan als gevolg daarvan een stevige prijs voor gerekend moet worden om het rendabel te houden.
Kleding marge's liggen zo rond de 400% , maar dit geld voor de hele branche, en is ook gerechtvaardigd als je de onverkoopbare eindvoorraad verrekend.
De volgende vraag is dan ook : wanneer is iets woeker in het verkopen van een product. ?
M.i. een onterechte beschuldiging die regelmatig gedaan wordt richting ondernemers van reformatorische huize.

Daarbij geldt in de zakenwereld: Wees altijd op je hoede, en dubbel als je met een (g)refo zaken doet. Het is helaas een feit dat vele refo's er een zeer dubbele mentaliteit op na houden, als het om geld gaat. Denk aan massale belasting-ontduiking, verkeerde voorstelling van zaken geven, aandeelhouders beduvelen (Baan), en andere rottigheid die men uithaalt om meer centen te krijgen. Helaas kan je ook in de zaken met refo's elkaar nooit blind vertrouwen, iets wat eigenlijk toch wel zou moeten...
Dit is een karikatuur wat je schetst.
Dit beeld leeft nog meer IN de refowereld dan er buiten.
Dat er veel zaken aan te wijzen zijn die discutabel zijn is een feit,maar dat is overal.
Anderzijds is het een feit dat zakenlieden van christelijke huize (ik trek het in het zakenleven graag wat breder :wink: )over het algemeen gewaardeerd worden vanwege het nakomen van afspraken en vanwege de faire manier van zakendoen.
Het is wel zo dat, als ze fout gaan ,er veel aandacht aan geschonken wordt.

En wat het vertrouwen aangaat; niemand kan zichzelf vertrouwen, laat staan een ander, ook al is het een refo broeder of zuster, maar dit onslaat ons niet van de plicht om elkaar te steunen waar mogelijk, ook in zakelijk opzicht.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

memento schreef: (meestal etterlijke malen duurder).
De etters... :wink:
vlinder

Bericht door vlinder »

Christenen staan over het algemeen ook bekend om hun harde werken!

(helaas weten hun bazen dit ook) :wink:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
refo

Bericht door refo »

geledu schreef:
memento schreef: Uhm, als die 'huisgenoten des geloofs' zich ook aan de Schrift zouden houden, en hun broeders geen woeker zouden berekenen, zou ik dat zeker doen. Echter, neem bv kleding-winkels. Inkoop van deze kleding is bij lange na niet de prijs die men er in de winkel voor betaald (meestal etterlijke malen duurder).
Ik begrijp wat je bedoelt maar we moeten ook in ogenschouw nemen dat het soort kleding wat in deze winkels verkocht wordt, kleinschalig ingekocht moet worden en dat er dan als gevolg daarvan een stevige prijs voor gerekend moet worden om het rendabel te houden.
Kleding marge's liggen zo rond de 400% , maar dit geld voor de hele branche, en is ook gerechtvaardigd als je de onverkoopbare eindvoorraad verrekend.
De volgende vraag is dan ook : wanneer is iets woeker in het verkopen van een product. ?
M.i. een onterechte beschuldiging die regelmatig gedaan wordt richting ondernemers van reformatorische huize.

Dit is een karikatuur wat je schetst.
Dit beeld leeft nog meer IN de refowereld dan er buiten.
Dat er veel zaken aan te wijzen zijn die discutabel zijn is een feit,maar dat is overal.
Anderzijds is het een feit dat zakenlieden van christelijke huize (ik trek het in het zakenleven graag wat breder :wink: )over het algemeen gewaardeerd worden vanwege het nakomen van afspraken en vanwege de faire manier van zakendoen.
Het is wel zo dat, als ze fout gaan ,er veel aandacht aan geschonken wordt.

En wat het vertrouwen aangaat; niemand kan zichzelf vertrouwen, laat staan een ander, ook al is het een refo broeder of zuster, maar dit onslaat ons niet van de plicht om elkaar te steunen waar mogelijk, ook in zakelijk opzicht.
Marge bevat een nulletje teveel.
memento

Bericht door memento »

Well, mijn bedrijfje verkoopt hostingruimte voor websites (zowel zakelijk als privé), en reclame-ruimte op deze site, en op refomarkt.nl. Wij laten ons, als reformatorisch bedrijfje, graag door u steunen! :)
geledu

Bericht door geledu »

memento schreef:
Well, mijn bedrijfje verkoopt hostingruimte voor websites (zowel zakelijk als privé), en reclame-ruimte op deze site, en op refomarkt.nl. Wij laten ons, als reformatorisch bedrijfje, graag door u steunen! :)
Jammer dat je alleen niet de enige reformatorische bent in dit wereldje en ja dan moet je toch keuzes maken :wink:

Aan mij zal je niets verdienen
1. ik ben (gelukkig) geen eigen oondernemer
2. ik ga (gelukkig) niet over dit soort zaken op het bedrijf waar ik werk.
geledu

Bericht door geledu »

refo schreef: Marge bevat een nulletje teveel.

Het is misschien een beetje off topic maar de bruto marge totaal in de kledingbranche ligt idd ongeveer op de 40 %.

De marge die in het begin (nieuwe collectie) per eenheid "gescoord" moet worden ligt , zover ik weet toch rond de 400 %.
Dit geld dus zonder eventuele kortingen of aanbiedingen etc.

Maar ik laat me graag verbeteren door iemand die er echt verstand van heeft, maar dit is wat ik me een keer heb laten vertellen.
refo

Bericht door refo »

Een inkoop van 100 euro ex BTW gaat de winkel in voor 238 euro.
Dat is 100% opslag + BTW.

Wordt dit regulier verkocht dan is de netto omzet (ex BTW) 200 euro, de inkoopprijs dus 100 euro. De brutowinstmarge is dan 50% van 200 euro.

Een deel wordt niet of tegen een lagere marge verkocht. Ruwweg komt men zo in de buurt van de 40% uit.
geledu

Bericht door geledu »

refo schreef:Een inkoop van 100 euro ex BTW gaat de winkel in voor 238 euro.

Wordt dit regulier verkocht dan is de netto omzet (ex BTW) 200 euro, de inkoopprijs dus 100 euro. De brutowinstmarge is dan 50% van 200 euro.

Een deel wordt niet of tegen een lagere marge verkocht. Ruwweg komt men zo in de buurt van de 40% uit.
Het komt mij zeer laag over.
Het "uitval" percentage in kleding lijkt me schrikbarend hoog, of valt dit wel mee ?
Dus het betekent ook dat de 50% aktie's werkelijk niets opleveren ?

Hoe zit dat dan met bv Hugo Boss pakken die ,volgens zeggen, voor rond de € 100 in China gemaakt worden ?

Als het waar is wat je zegt (waar ik niet aan twijfel) dan is het m.i. gerechtvaardigd om daar wat aan te doen, om zo de marge's wat op te schroeven.
Marnix

Bericht door Marnix »

geledu schreef:Als ik de keuze heb tussen twee snackbars waarvan de ene open en de andere dicht is op zondag dan is voor mij de keuze niet moeilijk.
En als die ene nou helemaal aan de andere kant van het dorp/de stad is? Als ze naast elkaar staan kan ik er me iets bij voorstellen maar ik zou er niet voor gaan omlopen/rijden. Overigens, als ik zo zou gaan denken moet ik me dat bi jeen heleboel winkels bedenken.... de buurtsuper is op zondag niet open, de Albert Heyn wel :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

geledu schreef:

Het "uitval" percentage in kleding lijkt me schrikbarend hoog, of valt dit wel mee ?

Hoe zit dat dan met bv Hugo Boss pakken die ,volgens zeggen, voor rond de € 100 in China gemaakt worden ?

Als het waar is wat je zegt (waar ik niet aan twijfel) dan is het m.i. gerechtvaardigd om daar wat aan te doen, om zo de marge's wat op te schroeven.
Importeur-tussenhandel-detailhandel-BTW.... Dus voordat die 100 euro bij jou aan het knaapje hangt....

Uitval valt mee. Je bent geen goeie inkoper als je alleen uitval inkoopt. ;)
Kencijfers:

Resultatenrekening (in % van de omzet)
Kleinbedrijf Middenbedrijf MKB

2005 <----> 2005 <----> 2005

Omzet 100,0 <----> 100,0 <----> 100,0
Inkoop 60,3 <----> 57,7 <----> 59,3

Brutowinst 39,7 <----> 42,3 <----> 40,7

Overige opbrengsten 0,6 <----> 0,7 <----> 0,6

Totale opbrengsten 40,3 <----> 43,0 <----> 41,3

Totale kosten 32,7 <----> 39,9 <----> 35,5

Loonkosten 10,6 <----> 18,5 <----> 13,6
Huisvestingskosten 7,6 <----> 8,1 <----> 7,8
Verkoopkosten 3,0 <----> 3,0 <----> 3,0
Overige kosten 5,5 <----> 4,6 <----> 5,2
Afschrijvingen 3,6 <----> 4,0 <----> 3,7
Financiele lasten 2,4 <----> 1,8 <----> 2,2
Resultaat voor belasting 7,5 <----> 3,1 <----> 5,8
Toelichting:
Loonkosten zijn exclusief ondernemersbeloning bij eenmanszaken

Bron: Rabobank
Laatst gewijzigd door refo op 09 jan 2007, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Marnix schreef:
geledu schreef:Als ik de keuze heb tussen twee snackbars waarvan de ene open en de andere dicht is op zondag dan is voor mij de keuze niet moeilijk.
En als die ene nou helemaal aan de andere kant van het dorp/de stad is? Als ze naast elkaar staan kan ik er me iets bij voorstellen maar ik zou er niet voor gaan omlopen/rijden. Overigens, als ik zo zou gaan denken moet ik me dat bi jeen heleboel winkels bedenken.... de buurtsuper is op zondag niet open, de Albert Heyn wel :)
Precies. Geld en principes spelen soms een twijfelachtige rol om de belangrijkste plaats bij 'ons refo's...'
Klomp

Bericht door Klomp »

Iets wat ik in de berichtgeving tot nu toe miste en wat ik wel in het RD las, was dat de eigenaar zelf om reakties vroeg van z'n klantenkring.
95% vond het goed, 5 % wat minder...
Met die info lijkt het me alleen maar een soort extra reclamestunt van die snackboer. En dan even net dat ene briefje aanhalen wat zeer scherp geschreven was, en hopla hij is zielig.
En moet natuurlijk gesteund worden tegen die 'fundamentalistische' gereformeerden.

Triest.
geledu

Bericht door geledu »

refo schreef:
geledu schreef:

Importeur-tussenhandel-detailhandel-BTW.... Dus voordat die 100 euro bij jou aan het knaapje hangt....

Uitval valt mee. Je bent geen goeie inkoper als je alleen uitval inkoopt. ;)
Kencijfers:

Resultatenrekening (in % van de omzet)
Kleinbedrijf Middenbedrijf MKB

2005 <----> 2005 <----> 2005

Omzet 100,0 <----> 100,0 <----> 100,0
Inkoop 60,3 <----> 57,7 <----> 59,3

Brutowinst 39,7 <----> 42,3 <----> 40,7

Overige opbrengsten 0,6 <----> 0,7 <----> 0,6

Totale opbrengsten 40,3 <----> 43,0 <----> 41,3

Totale kosten 32,7 <----> 39,9 <----> 35,5

Loonkosten 10,6 <----> 18,5 <----> 13,6
Huisvestingskosten 7,6 <----> 8,1 <----> 7,8
Verkoopkosten 3,0 <----> 3,0 <----> 3,0
Overige kosten 5,5 <----> 4,6 <----> 5,2
Afschrijvingen 3,6 <----> 4,0 <----> 3,7
Financiele lasten 2,4 <----> 1,8 <----> 2,2
Resultaat voor belasting 7,5 <----> 3,1 <----> 5,8
Toelichting:
Loonkosten zijn exclusief ondernemersbeloning bij eenmanszaken

Bron: Rabobank
Zijn dit cijfers van specifiek de kledingbranche ?
Dat staat er niet bij vermeld.

Hier nog wel wat (verouderde) info over de kledingbranche
Plaats reactie