Gij geheel ánders ?!
NBG'51
Efe 4:20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen.
NBV
Efe 4:20 Maar zo hebt u Christus niet leren kennen!
SV
Efe 4:20 Doch gij hebt Christus alzo niet geleerd;
Het Boek
Efe 4:20 (20-21) Maar dat heeft Christus u niet geleerd!
Groot nieuws
Efe 4:20 Maar u weet beter, u hebt Christus leren kennen!
Leidse vertaling
Efe 4:20 Maar gij hebt zo Christus niet leren kennen.
Lutherse vertaling
Efe 4:20 Doch gij hebt Christus alzo niet geleerd,
Naardense Bijbel
Efe 4:20 Maar gíj hebt niet zó de Christus leren kennen,
Palm
Efe 4:20 Maar gijlieden niet alzo! Gij zijt leerlingen van Christus;
Telos
Efe 4:20 Maar zo hebt u Christus niet geleerd,
King JamesEfe 4:20 But ye have not so learned Christ
Als je dit nu allemaal leest, dan verbaas ik me er toch over dat er op Google alleen al 26 pagina's te vinden zijn over een tekst die uiteindelijk geen tekst blijkt te zijn!
NBV
SV
Het Boek
Groot nieuws
Leidse vertaling
Lutherse vertaling
Naardense Bijbel
Palm
Telos
Als je dit nu allemaal leest, dan verbaas ik me er toch over dat er op Google alleen al 26 pagina's te vinden zijn over een tekst die uiteindelijk geen tekst blijkt te zijn!
Juist. Het gij geheel anders slaat op de kennis van Christus... en is wat ongelukkig vertaald.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Christiaan
Er zijn over sommige zaken boeken voor geschreven, ook bij theologie zijn ze DAAROM belangrijk nee.Ariene schreef: SV
Men moet de tekst in zijn verband lezen, en dan is er geen twijfel mogelijk. Er worden zaken voor deze tekst genoemd en als tegen overgesteld staat er dat dat ons niet is geleerd of dat wij anders zijn.
De strekking is duidelijk.
Een algemene waarschuwing, trek teksten niet zo maar uit hun verband!!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
De genoemde teksten hebben uiteindelijk wél de strekking dat, omdát wij Christus hebben leren kennen op een bepaalde wijze, wij dus ánders in het leven staan dan diegenen die Christus NIET hebben leren kennen.Ariene schreef:NBG'51
NBV
SV
Het Boek
Groot nieuws
Leidse vertaling
Lutherse vertaling
Naardense Bijbel
Palm
Telos
Van DIE strekking uit kun je de woorden "Gij geheel ánders" afleiden, die in de verschillende denominaties tot andere invullingen hebben geleidt.
Maar, overeind blijft: waarom zijn we naar onze naasten toe niet de leesbare brief van Christus die we behoren te zijn, zoals ik in mijn openingsposting al omschreef?
Deze kern van mijn betoog wordt halsstarrig omzeild dan wel niet op ingegaan.
Er wordt direct getheologiseerd dat bepaalde woorden niet in de Schrift staan, terwijl de strekking uiteindelijk wel er in te lezen valt: "Wat gij de minste Mijner hebt gedaan, hebt gij Mij gedaan", en dan zéker in het licht van het loslaten van de achterliggende gedachte dat, als ik dat nu maar toepas, mij een schat in de hemel wacht (strekking die voortvloeit uit de Bergrede).
Want dan is het winst- of effectbejag, je doet het dan ómdát er jou een schat in de hemel wacht als je die barmhartigheid betoont aan je naaste.
En nu niet aankomen met strekkingen dat je dan buiten Christus bent, het is feitelijk een opdracht van Christus zélf om lichtend licht en zoutend zout te zijn, en om te zien naar je naaste.
Wie dit ontkent, ontkent de woorden van Christus en daarmee defacto het héle Evangelie.
Klinkt hard gesteld, maar dat is mijn insteek: wees je broeders hoeder, maar vergeet niet Christus' opdracht ten aanzien van je naaste. En indien iemand die opdracht bloedserieus neemt, is het niet rechtvaardig om die opdrachtnemer buiten Chrustus te stellen.
Naardense Bijbel
Met je stuk ben ik het helemaal eens.
Wat betreft de strekking niet.
Wij zijn namelijk niet anders! Wij zijn allemaal hetzelfde christen en heiden. Alléén, wij mogen Christus kennen en die heeft ons wat geleerd door Zijn Woord. En daarom moeten wij beter weten en acht slaan op de dingen die Paulus eronder vermeld.
Juist door deze "kromme" vertaling is de tekst een heel eigen leven gaan leiden, terwijl de uitleg er gewoon onder staat.
Verder is het van absoluut belang dat wij een leesbare brief zijn. Hoe gaan wij om met de naaste, maar ook, hoe gedragen we ons in situaties. Ik heb wel eens horen zeggen dat iemand die telefonische verkopen deed voor een krant, dat de mensen met de meest christelijke kranten het onbeschoftst reageerden.
Dit zijn dingen waar ik me dan voor schaam.
Mischien is deze tekst hier ook wel toepasselijk:
Flp 4:5 Laat uw vriendelijkheid bekend worden aan alle mensen.
De Heer is nabij.
Wij moeten de Heere door ons gedrag, en zeker in omgang met andere mensen niet bedroeven!
Met je stuk ben ik het helemaal eens.
Wat betreft de strekking niet.
Wij zijn namelijk niet anders! Wij zijn allemaal hetzelfde christen en heiden. Alléén, wij mogen Christus kennen en die heeft ons wat geleerd door Zijn Woord. En daarom moeten wij beter weten en acht slaan op de dingen die Paulus eronder vermeld.
Juist door deze "kromme" vertaling is de tekst een heel eigen leven gaan leiden, terwijl de uitleg er gewoon onder staat.
Verder is het van absoluut belang dat wij een leesbare brief zijn. Hoe gaan wij om met de naaste, maar ook, hoe gedragen we ons in situaties. Ik heb wel eens horen zeggen dat iemand die telefonische verkopen deed voor een krant, dat de mensen met de meest christelijke kranten het onbeschoftst reageerden.
Mischien is deze tekst hier ook wel toepasselijk:
Flp 4:5 Laat uw vriendelijkheid bekend worden aan alle mensen.
De Heer is nabij.
Wij moeten de Heere door ons gedrag, en zeker in omgang met andere mensen niet bedroeven!
juist. het "gij geheel anders" is dus een puur Nederlands kwaaltje
Maar ja, toch heeft het ook wel weer wat moois. Maar dan wel graag zoals de Bijbel ook wel aangeeft, dat we heel anders zijn dan de wereld... wat een verschil is van dag en nacht, licht en duisternis, vlees en Geest. Maar niet in de zin van: Gij geheel anders dus niet meegaan met de hedendaagse cultuur... Daarvoor is de wet een goede richtlijn, in wat we wel een niet moeten doen. Maar niet het Gij geheel anders. Zoals ik al wel vaker heb aangegeven, we gaan ook niet op onze handen lopen om " geheel anders" te zijn 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
de veelheid aan tegengestelde meningen verbaasd mij in hoge mate. ik vraag mij dan af of er wel énige verbondenheid in de visie op de Schrift bestaat hier. Het forum doet vermoeden van niet, want waar één een bepaalde visie geeft op een gesteldheid die elke Christen zou moeten hebben, wordt dat weerlegd met een reeks theologische prietpraat, volstrekt voorbijgaande aan de inhoudelijke kant van de visie.
in dit geval dus de dienstbaarheid aan je medemens, het een leesbare brief van Christus zijn in de wereld, en je dus niet afzonderen van die wereld.
als ik dan wordt weggezet als zijnde buiten Christus, dan vrees ik voor het gevoelsmatige en gewetensvol gebonden zijn aan Christus' opdracht in de wereld.
Als je dat misschien wel als Rooms of Evangelisch of pakweg PKN wilt beschouwen, nou prima.
als IK maar weet en voel de opdracht van Christus aan mijn geweten om in de wereld een leesbare brief van Hem te zijn, omzien in bewogenheid met mijn medemens die het minder heeft dan ik.
Dan wil ik mij inzetten voor mijn medemens die ik met mijn weinige resterende mogelijkheden zou mogen náást te staan, een arm omheen leggen: "je bent niet alleen op deze wereld, je mag er zijn....voor Jezus die je roept. je bent een parel in Zijn ogen zo je bent en je kunt bij Hem genade vinden"
als je dit te evangelisch vindt (of iets anders) dan is dat jouw visie.
maar ik probéér er te zijn in alle mogelijke practische en menselijke zaken die mijn medemens zou kunnen helpen zélf ook weer een beetje méns te voelen in een maatschappij die hem/haar allang heeft afgeschreven en uitgeworpen, niet waard om naar om te zien. Om te doen ervaren dat er mensen zijn die wél naar hem/haar wil omzien en hem/haar als méns ziet die het waard is om naar óm te zien.
Dat is toch Christus' opdracht aan eenieder, zonder je druk te maken of er wel een beloning aan vastzit, want in dat geval ben je knap verkeerd bezig.
in dit geval dus de dienstbaarheid aan je medemens, het een leesbare brief van Christus zijn in de wereld, en je dus niet afzonderen van die wereld.
als ik dan wordt weggezet als zijnde buiten Christus, dan vrees ik voor het gevoelsmatige en gewetensvol gebonden zijn aan Christus' opdracht in de wereld.
Als je dat misschien wel als Rooms of Evangelisch of pakweg PKN wilt beschouwen, nou prima.
als IK maar weet en voel de opdracht van Christus aan mijn geweten om in de wereld een leesbare brief van Hem te zijn, omzien in bewogenheid met mijn medemens die het minder heeft dan ik.
Dan wil ik mij inzetten voor mijn medemens die ik met mijn weinige resterende mogelijkheden zou mogen náást te staan, een arm omheen leggen: "je bent niet alleen op deze wereld, je mag er zijn....voor Jezus die je roept. je bent een parel in Zijn ogen zo je bent en je kunt bij Hem genade vinden"
als je dit te evangelisch vindt (of iets anders) dan is dat jouw visie.
maar ik probéér er te zijn in alle mogelijke practische en menselijke zaken die mijn medemens zou kunnen helpen zélf ook weer een beetje méns te voelen in een maatschappij die hem/haar allang heeft afgeschreven en uitgeworpen, niet waard om naar om te zien. Om te doen ervaren dat er mensen zijn die wél naar hem/haar wil omzien en hem/haar als méns ziet die het waard is om naar óm te zien.
Dat is toch Christus' opdracht aan eenieder, zonder je druk te maken of er wel een beloning aan vastzit, want in dat geval ben je knap verkeerd bezig.
1 en 2 gaan over "het forum" in zijn algemeenheid.Ariene schreef:Petrus,
Enkele vragen:
1)Noteer eens de tegengestelde meningen
2)Waar lees je hier de Theologische prietpraat
3)Waar gaan wij voorbij aan de inhoudelijke visie
Ik ga er bij deze vragen vanuit dat je alleen over deze topic spreekt.
3 gaat met name over deze topicinhoud. wáár lees ik wat de opdracht van Christus voor ieder van ons persóónlijk inhoudt en hoe daar vorm aan gegeven wordt? ik zie het niet.........of ik moet hoogblond, kippig scheel en byzonder dom zijn (en dat ben ik dus geen van allen :mrgreen: [hoop ik])
Hou je wat mij betreft maar aan de invulling die Paulus eraan gaf.
Ook al kunnen we dat nog niet vanuit de wetenschap geborgen te zijn bij Hem.
Toch mogen we dit ook zien als een houding die God van ons vraagt. Laten we het dan biddend proberen!
Ben het met je eens Petrus. We mogen niet op binnenuit het kerkverband gericht zijn. Wij moeten uitstralen. Licht geven aan de omleving. Altijd klaar staan voor Evangelisatie. En dit vooral voor de dominee, ouderlingen en diakenen. Die moeten in sommige opzichten nog meer klaar staan voor buitenkerkelijken die ons zoeken, dan voor leden.
Petrus, Mooie post!
Het één sluit het ander niet uit.
Een onderlinge bezinning over hoe we als Christenen behoren te leven en welke wereldse zaken onszelf mogen kenmerken of juist niet mag evengoed plaats vinden, denk ik.
Om des te sterker gezamenlijk een lichtend licht en zoutend zout te kunnen zijn.
Hier boven wat postings die de inhoud echt niet over het hoofd gezien hebben.juist. het "gij geheel anders" is dus een puur Nederlands kwaaltje Maar ja, toch heeft het ook wel weer wat moois. Maar dan wel graag zoals de Bijbel ook wel aangeeft, dat we heel anders zijn dan de wereld... wat een verschil is van dag en nacht, licht en duisternis, vlees en Geest. Maar niet in de zin van: Gij geheel anders dus niet meegaan met de hedendaagse cultuur... Daarvoor is de wet een goede richtlijn, in wat we wel een niet moeten doen. Maar niet het Gij geheel anders. Zoals ik al wel vaker heb aangegeven, we gaan ook niet op onze handen lopen om " geheel anders" te zijn
Daarnaast begrijp ik dat je wilt dat wij voor onszelf aangeven hoe we hier mee omgaan.
Nou, ik zal je eerlijk zeggen, daarheb ik moeite mee.
Ik ben iemand die veel voor anderen klaarstaat, altijd wil helpen en dat ook geregeld doe. Maar...
mijn grote valkuil is de vraag waarom ik het doe.
Doe ik het uit liefde tot God en mijn naaste of omdat ik er zelf goed door gevonden wil worden.
Omdat ik me toch snel "trots" voelt op alles wat ik doe heb ik besloten om er zo min mogelijk tegenover anderen over te spreken.
Bij de wederkomst zal God zeggen staat er:
Dan zal de koning tegen hen die aan zijn rechterhand staan zeggen: "Kom, gezegenden van mijn Vader, neem het koninkrijk in bezit dat vanaf het begin van de schepping voor jullie klaar ligt.
35 Want Ik had honger en jullie hebben Me te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me opgenomen.
36 Ik was naakt en jullie hebben Me gekleed, Ik was ziek en jullie hebben naar Me omgezien, Ik zat in de gevangenis en jullie kwamen naar Me toe."
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: "Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien en U te eten gegeven, of dorstig en U te drinken gegeven?
38 Wanneer hebben we U als vreemdeling gezien en U opgenomen, of naakt en hebben we U gekleed?
39 Wanneer hebben we U ziek of in de gevangenis gezien en zijn we naar U toe gekomen?"
Ik ben altijd bang dat ik nog precies weet wat en wanneer ik het gedaan heb.
Snap je nu de schroom om hier persoonlijk verder op in te gaan?
- JolandaOudshoorn
Het "Gij geheel anders" moet je, denk ik, zien in het licht als zijnde in Christus. Anders kun je immers niet "anders" zijn. Het gaat om de inwendige verandering, die, als het goed is, naar buiten toe openbaar komt. Als teken van dankbaarheid naar God toe en om je naaste te dienen.
Goed, ik weet uit ervaring ookweldat je, ook na ontvangen genade je heel snel denkt "tjonge, wat doe ik het toch goed" maar dan laat God ook wel zien dat je nog zo heel veel tekort komt.
Ik denk dat je deze opdracht alleen kan opvolgen als je een kind van God ben en anders moeten we ons eerst bezig houden met een heel andere opdracht nl. bekeert u, want het Koninkrijk van God is nabij gekomen!!
Goed, ik weet uit ervaring ookweldat je, ook na ontvangen genade je heel snel denkt "tjonge, wat doe ik het toch goed" maar dan laat God ook wel zien dat je nog zo heel veel tekort komt.
Ik denk dat je deze opdracht alleen kan opvolgen als je een kind van God ben en anders moeten we ons eerst bezig houden met een heel andere opdracht nl. bekeert u, want het Koninkrijk van God is nabij gekomen!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Dit raakt de kern van het geheel!JolandaOudshoorn schreef:Het "Gij geheel anders" moet je, denk ik, zien in het licht als zijnde in Christus. Anders kun je immers niet "anders" zijn. Het gaat om de inwendige verandering, die, als het goed is, naar buiten toe openbaar komt. Als teken van dankbaarheid naar God toe en om je naaste te dienen.
Vanuit een "verandering van binnenuit" hetgeen naar "buiten komt in het het Licht dat Christus is al hetgeen je doet uit dankbaarheid jegens God"
En inderdaad die hang naar "kijk eens hoe goed ik ben of doe" ligt zó dicht op de loer..........
Daarom zei ik ook: los van het zien op enige beloning in de Hemelen, want dat houdt tévens in het gevaar dat je het doet vanuit de sfeer van Goede Werken Om Zalig Te Worden...........zwáár fout dus!
Slechts alléén op grond van de dankbaarheid jegens God omzien naar je medemens.
Toch is er ook veel humanisme dat dicht in de buurt komt.
Ik heb wel eens horen zeggen.
Soms is de beste heiden beter bezig dan het slechtste kind van God.
Ik bedoel daarmee dat er (gelukkig) heel veel mensen in de wereld zijn die zich onvoorwaardelijk voor anderen inzetten. niet om eigen eer maar vanuit het humanistisch denken.
Ik probeer daarme ook te waarschuwen voor het makkelijk denken.
Ach, we zijn toch geen kind van God, dus is het onmogelijk.
Nu een heel gewaagde uitspraak:
Bekeren doe je zelf, wederbaren doet God.
Waar ik mee bedoel. Als wij iets willen stelen, maar op het moment dat wij het in ons hand hebben denken "Nee, ik leg het terug"en we leggen het terug, hebben we ons op dat moment bekeert.
Ik heb wel eens horen zeggen.
Soms is de beste heiden beter bezig dan het slechtste kind van God.
Ik bedoel daarmee dat er (gelukkig) heel veel mensen in de wereld zijn die zich onvoorwaardelijk voor anderen inzetten. niet om eigen eer maar vanuit het humanistisch denken.
Ik probeer daarme ook te waarschuwen voor het makkelijk denken.
Ach, we zijn toch geen kind van God, dus is het onmogelijk.
Nu een heel gewaagde uitspraak:
Bekeren doe je zelf, wederbaren doet God.
Waar ik mee bedoel. Als wij iets willen stelen, maar op het moment dat wij het in ons hand hebben denken "Nee, ik leg het terug"en we leggen het terug, hebben we ons op dat moment bekeert.