Geplaatst: 06 okt 2006, 16:17
Gelukkig dat jullie zo niet naar de kerk hoeven!Miscanthus schreef:Om te horen dat ze eerst niet moeten willenrefo schreef:Wat drijft al die 'onbekeerde' mensen eigenlijk iedere zondag naar de kerk?
Gelukkig dat jullie zo niet naar de kerk hoeven!Miscanthus schreef:Om te horen dat ze eerst niet moeten willenrefo schreef:Wat drijft al die 'onbekeerde' mensen eigenlijk iedere zondag naar de kerk?
De klink van de deur zit aan onze kant, als we willen dan is de deur al van het slot! Dan hoeven we hem alleen nog maar open te doen dat doen we dan door "het geloof", immers dat hadden we in "het willen" genomen!Bert Mulder schreef:Wij mogen nooit de uitverkiezing gebruiken als een excuus. Het is toch God die werkt het willen en het werken. Dus als Hij ons de wil geeft.....Marnix schreef:Onder christenen? Waarom gaan die dan naar de kerk? Waarom doen ze aan Bijbelstudie? Blijkbaar willen ze wel. Ik ken wel christenen uit de zwaardere hoek die zeggen: Ik wil wel geloven... maar ik weet niet of ik uitverkoren ben, God moet het doen, ik kan het niet zelf. Dan is dit wel van toepassing. Ga niet zitten wachten, zeg niet: Ik kan het niet... want als je het wel wilt terwijl er van nature sprake is van onwil, dan houdt dat toch in dat God die mens al aan het trekken is en in hem aan het werk is, omdat zijn onwil is omgeslagen in wel willen?Oude Paden schreef:Doe niet zo moeilijk en ga gewoon lopen op die smalle weg!Marnix schreef:En wie hier gaat discussieren over hoeveel wegen er nou zijn heeft de boodschap niet begrepen :roll:
Mooi verhaal... en af en toe best herkenbaar, bij mezelf omdat ik wel van discussieren hou... en ook herkenbaar van gesprekken met anderen... Wat maken we het onszelf vaak ontzettend moeilijk... in plaats van " gewoon" die smalle weg te bewandelen.
Bestaat er nog zoiets als: ONWIL?
Onze DL spreken ook daarover, lees 1/16
Dat is de kern van het geloof: God op ZIjn Woord geloven. Maar we willen zo graag iets ZIEN. Of voelen, of meemaken.Bert Mulder schreef:Als God ons roept met Zijn inwendige roeping, heeft de Heilige Geest ons hart levend gemaakt. Dus het slot is van de deur.
Als we die levendmaking missen, hoe kunnen we dan plezier hebben in Geestelijke dingen? Dan hebben we toch ook geen lust daaraan?
Wij moeten wat dat betreft niet moeilijk gaan zitten doen. God spreekt tot ons: geloof!
En dat geloof bestaat uit 2 dingen:
1. Kennis, dus we gebruiken de middelen als ons Geestelijk voedsel, en leren dus God beter te kennen.
2. Vertrouwen, dus in alles wat we doen vertrouwen we alleen op Hem. Onze Hemelse Vader zorgt voor ons in alles, net zoals kinderen vertrouwen op hun aardse vader. Kleine kinderen zeggen nooit, vader, ik kan u niet liefhebben. (komt wel als ze groter worden). Dus we vertrouwen op God in alles, als we ziek zijn, als we geld problemen hebben, om een vrouw te vinden, om werk te krijgen, om ons werk te doen. En dan ondervinden we dat wat God doet, is welgedaan.
En door welke weg worden we dan volgens jou levend gemaakt? Want daar gaat het om. Nu zeg je dat je wil vernieuwd wordt. Maar dit kan ook een uiterlijke zwenking zijn. Waar is het wonder gebleven? De armmakende genade? De onmogelijkheid van zalig worden?Bert Mulder schreef:Als God ons roept met Zijn inwendige roeping, heeft de Heilige Geest ons hart levend gemaakt. Dus het slot is van de deur.
Als we die levendmaking missen, hoe kunnen we dan plezier hebben in Geestelijke dingen? Dan hebben we toch ook geen lust daaraan?
Wij moeten wat dat betreft niet moeilijk gaan zitten doen. God spreekt tot ons: geloof!
En dat geloof bestaat uit 2 dingen:
1. Kennis, dus we gebruiken de middelen als ons Geestelijk voedsel, en leren dus God beter te kennen.
2. Vertrouwen, dus in alles wat we doen vertrouwen we alleen op Hem. Onze Hemelse Vader zorgt voor ons in alles, net zoals kinderen vertrouwen op hun aardse vader. Kleine kinderen zeggen nooit, vader, ik kan u niet liefhebben. (komt wel als ze groter worden). Dus we vertrouwen op God in alles, als we ziek zijn, als we geld problemen hebben, om een vrouw te vinden, om werk te krijgen, om ons werk te doen. En dan ondervinden we dat wat God doet, is welgedaan.
Het gaat echt fout als de preek blijft steken op de onwil en verder niets meer te melden heeft.Miscanthus schreef:Om te horen dat ze eerst niet moeten willenrefo schreef:Wat drijft al die 'onbekeerde' mensen eigenlijk iedere zondag naar de kerk?
Dat is helemaal niet onmogelijk!Erasmiaan schreef:En door welke weg worden we dan volgens jou levend gemaakt? Want daar gaat het om. Nu zeg je dat je wil vernieuwd wordt. Maar dit kan ook een uiterlijke zwenking zijn. Waar is het wonder gebleven? De armmakende genade? De onmogelijkheid van zalig worden?Bert Mulder schreef:Als God ons roept met Zijn inwendige roeping, heeft de Heilige Geest ons hart levend gemaakt. Dus het slot is van de deur.
Als we die levendmaking missen, hoe kunnen we dan plezier hebben in Geestelijke dingen? Dan hebben we toch ook geen lust daaraan?
Wij moeten wat dat betreft niet moeilijk gaan zitten doen. God spreekt tot ons: geloof!
En dat geloof bestaat uit 2 dingen:
1. Kennis, dus we gebruiken de middelen als ons Geestelijk voedsel, en leren dus God beter te kennen.
2. Vertrouwen, dus in alles wat we doen vertrouwen we alleen op Hem. Onze Hemelse Vader zorgt voor ons in alles, net zoals kinderen vertrouwen op hun aardse vader. Kleine kinderen zeggen nooit, vader, ik kan u niet liefhebben. (komt wel als ze groter worden). Dus we vertrouwen op God in alles, als we ziek zijn, als we geld problemen hebben, om een vrouw te vinden, om werk te krijgen, om ons werk te doen. En dan ondervinden we dat wat God doet, is welgedaan.
Het is zelfs gemakkelijk!refo schreef:Dat is helemaal niet onmogelijk!
En dat is precies wat de mensen op de 3e weg zeggen.Erasmiaan schreef:En door welke weg worden we dan volgens jou levend gemaakt? Want daar gaat het om. Nu zeg je dat je wil vernieuwd wordt. Maar dit kan ook een uiterlijke zwenking zijn. Waar is het wonder gebleven? De armmakende genade? De onmogelijkheid van zalig worden?Bert Mulder schreef:Als God ons roept met Zijn inwendige roeping, heeft de Heilige Geest ons hart levend gemaakt. Dus het slot is van de deur.
Als we die levendmaking missen, hoe kunnen we dan plezier hebben in Geestelijke dingen? Dan hebben we toch ook geen lust daaraan?
Wij moeten wat dat betreft niet moeilijk gaan zitten doen. God spreekt tot ons: geloof!
En dat geloof bestaat uit 2 dingen:
1. Kennis, dus we gebruiken de middelen als ons Geestelijk voedsel, en leren dus God beter te kennen.
2. Vertrouwen, dus in alles wat we doen vertrouwen we alleen op Hem. Onze Hemelse Vader zorgt voor ons in alles, net zoals kinderen vertrouwen op hun aardse vader. Kleine kinderen zeggen nooit, vader, ik kan u niet liefhebben. (komt wel als ze groter worden). Dus we vertrouwen op God in alles, als we ziek zijn, als we geld problemen hebben, om een vrouw te vinden, om werk te krijgen, om ons werk te doen. En dan ondervinden we dat wat God doet, is welgedaan.
Dat kan ook een uiterlijke zwending zijn? Er is het zaad in de doornen, en op de rotsen. Maar dat mogen we niet als excuus aangrijpen. Het gaat hier om je LEVEN!3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Dogmatisch juist.Erasmiaan schreef:Echter in de weg die de Heere houdt met Zijn volk zul je er toch achter komen dat zalig worden onmogelijk is
Yes, you can fake your conversion. Je kunt de hyprocriet spelen. Maar dan weet je toch voor jezelf dat je een hypocriet ben.Erasmiaan schreef:Ik reageer voor het gemak maar even op allemaal:
Waar ik het over heb in de onmogelijkheid van zalig worden is het onderwerpelijke leven. Zalig worden voor eigen hart is onderwerpelijk en niet voorwerpelijk. Het aanbrengen van de zaligheid is voorwerpelijk geschiedt. Dus inderdaad zoals Klavier zegt bij God is het eenvoudig, het is maar een wenk van Zijn Hand, een omdraaiing van Zijn Heup en een knik van Zijn Hoofd en we zijn zalig. Echter in de weg die de Heere houdt met Zijn volk zul je er toch achter komen dat zalig worden onmogelijk is. Dat Christus dan de oplossing is, daar zullen ze als het recht ligt ook achter komen. Maar het is erg eenzijdig om alleen daar op te wijzen.
De DL zeggen van de wedergeboorte: "in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden". Dus zomaar een wilsverandering hoe kun je dat hiermee vergelijken? De wilsverandering, vernieuwing, is slechts een onderdeel van de wedergeboorte. Een wilsverandering is ook makkelijk te "faken", om het eens populair te zeggen. Daarom, het gaat om je leven, rekent toch ernstig met deze zaken.
Marnix, ik ben het gedeeltelijk met je eens. We moeten niet eerst wachten tot er ‘iets’ gebeurt, waardoor we weten: nu is mijn onwil gebroken. Anderzijds ben ik het niet met je eens dat tijdgeloof hetzelfde is als een echt geloof, met dien verstande dat het eerste voorbij gaat en het tweede niet. Nee, het echte geloof is Gods werk en gaat gepaard met de levendmaking. Dat kan dus niet meer vergaan. En dat kun je ook weten.Marnix schreef:Afgewezen, natuurlijk houdt dit niet in dat iedereen die wil geloven ook gered wordt. Ik ken de gelijkenis van de zaaier waarin het ook gaat over zaad dat in ondiepe aarde valt en eerst wel opgroeit maar dan verdord. Volgens de uitleg van Jezus zijn dit mensen die het geloof met blijdschap aanvaarden maar later afhaken. Echter, we weten niet of het zaad in goede aarde valt en het is niet de bedoeling dat we gaan afwachten of dat ook zo is... voor ons de taak om te geloven en te volharden... en als we dat doen mogen we ons gered weten.
Nee, dát is een onbijbelse stelling. Je lost de spanning precies aan de andere kant op als Oude Paden. Jij zegt, je moet iets doen, dus je ‘kunt’ het ook. Oude Paden zegt: je ‘kunt’ niets doen, dus moet je ook niets doen!Marnix schreef:….en kunnen ze daar door het werk van God (die al aan het werk is, anders ontdekken ze hun onwil en schuld daaraan niet) daar ook gehoor aan geven.
Ik ben het deels met je eens. Maar wat dan, Oude Paden? Van der Groe riep de mensen in elk geval niet op tot lijdelijkheid, maar tot geloof! Het is toch niet zo dat we moeten ‘wachten’ tot er ‘iets gebeurt’, want dan kon je wel eens je hele leven wachten zónder dat er iets gebeurt (hetgeen voor velen droevige realiteit is).Oude Paden schreef:Jezelf realiseren dat je onwillig bent is m.i. verstandswerk dus mensenwerk.
Dat is m.i. de afval van deze tijd!
Separatie tussen verstandswerk en hartenwerk!
Daarom is v/d Groe zo actueel in deze tijd!
Klavier, je bent toch wel met mij eens dat er vele kerkmensen zijn die zich bewust zijn van het feit dat ze onbekeerd zijn, dat ze in hun hart ook God niet willen zoeken (‘later misschien’), maar dát is toch niet het overtuigende werk van de Geest?Klavier schreef:De bewustwording van de onwil is de bewustwording van 'arm' te zijn, 'jammerlijk', 'blind' en 'naakt'.
De bewustwoording van dorstig te zijn maar geen water te hebben.
Dat is inleving van de doodstaat.
Dat is geen mensenwerk.
Deze redenering klopt niet. Denk alleen maar aan de gelijkenis van het zaad, waar Marnix het al over had. Er zijn mensen die het woord met blijdschap ontvangen en die toch later niet levend gemaakt blijken te zijn.Bert Mulder schreef:Als we die levendmaking missen, hoe kunnen we dan plezier hebben in Geestelijke dingen? Dan hebben we toch ook geen lust daaraan?
Misschien... Er is ook een andere kant: Christus moet de vaten ontroven aan de Satan. God moet Zijn levendmakende kracht inzetten om een zondaar zalig te maken. Er is een grote geestelijke strijd gaande tussen Christus en de machten van de duisternis.Erasmiaan schreef:Dus inderdaad zoals Klavier zegt bij God is het eenvoudig, het is maar een wenk van Zijn Hand, een omdraaiing van Zijn Heup en een knik van Zijn Hoofd en we zijn zalig.
Verbondskinderen kunnen zichzelf net zo min bekeren als kinderen van de wereld!Klavier schreef:En dan heb ik het nog niet eens over de geheiligde verbondskinderen (1 Kor 7).
Dan is de onmogelijkheid helemaal niet aanwezig. We dragen een teken en zegel van de MOGELIJKHEID.