Ook dit is subjectief. Hierin maak jezelf ook keuzes. Wie bedoel je met die kwalitatief mindere oudvaders? (v/d Groe, Schortinghuis e.d.?)memento schreef:We moeten niet vergeten dat veel oudvaders niet schreven om bestudeerd te worden, maar voor het gewone volk. Helaas zijn ze, door het verouderde taalgebruik, minder makkelijk te lezen, en worden door velen als moeilijk beschouwd. Het zou goed zijn als men die boeken eens ging hertalen...
De oudvaders zijn niet voor niets zo 'bewierookt'. Neem Calvijn, die bekend staat om zn goede bijbelverklaring. Of Brakel, met zn pastorale Redelijke Godsdienst. Of even de andere hoek, JC Ryle met zn verklaringen van de evangelien (bedoeld als dagboek). Allemaal toppertjes, en niet voor niets, gewoon mensen die kwaliteit hebben geproduceerd.
Echter, de term oudvaders wordt helaas ook gebruikt voor predikanten die werk van matige kwaliteit hebben geproduceerd. Zij worden als haast ontegensprekelijk bewijs gequote. Alsof de tijd waarin ze leefde bepaald dat zij wijzer waren dan wij nu. Dat is natuurlijk onzin. Niet de tijd waarin ze leefde, maar wat ze geproduceerd hebben, bepaald de waarde.
Kortom, lees de oudvaders, maar selecteer van te voren. Het is zinloos om je door werken van matige kwaliteit heen te worstelen, want het sticht niet. Nee, neem de werken die bekendheid genoten en nog genieten. Kijk naar welke boeken zijn vertaald, en welke niet.
Tenzij je uiteraard leest om te studeren. Maar dan heb je het over een ander soort lezen. Een soort lezen wat niet bedoeld is voor de gemiddelde kerkmens...
En nog iets: Neem nu werken van Ds. Fransen (geen oudvader overigens)Sommige hebben tientallen drukken beleefd.
Toch vrees ik dat velen deze niet scharen onder kwalitatief goed!
Mijn geopende topic over kruispredikanten was na een paar uur niet meer interessant omdat de meesten ze niet kennen.
Toch vindt het het de moeite waard.
Ook hierin geldt dat de persoonlijke voorkeur soms blind maakt voor andere visies.
Door veel te lezen leer je wel breder denken. Wat niet (bij mij althans) nietwil zeggen dat je van standpunt veranderd.
Het maakt je wel voorzichtiger in je oordeel, en je kijkt kritischer naar standpunten.