Gij zult Mijn getuigen zijn

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Als een gelovige niets anders kan dan getuigen, dan zijn er erg weinig gelovigen...
Tja... Misschien is de wederkomst dichter bij dan we verwachten.
Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
Je klinkt niet positief.
V.w.b. de wederkomst of v.w.b. het aantal gelovigen?

We moeten de wederkomst zeker niets als iets negatiefs beschouwen, integendeel: Maar wij verwachten, naar Zijne belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
Of zoals Guido de Bres het zegt: Daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen

Het aantal gelovigen kan ik niet over oordelen. Laten we het er dan maar op houden, dat de Heere Jezus met deze tekst bedoelt dat de wijze maagden met de dwazen in slaap zijn gevallen. Gezien de constatering dat er weinig getuigen zijn.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:Het aantal gelovigen kan ik niet over oordelen. Laten we het er dan maar op houden, dat de Heere Jezus met deze tekst bedoelt dat de wijze maagden met de dwazen in slaap zijn gevallen. Gezien de constatering dat er weinig getuigen zijn.
En we daarom moeten oproepen om een getuige te zijn van Jezus Christus!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:We moeten de wederkomst zeker niets als iets negatiefs beschouwen, integendeel: Maar wij verwachten, naar Zijne belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
Of zoals Guido de Bres het zegt: Daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen
Daarom verbaas ik me altijd over organisten die halverwege Psalm 98: 4 opeens heel zachtjes gaan spelen. Dat heb ik dikwijls meegemaakt. Maar dat doé je toch niet?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef: Laten we het er dan maar op houden, dat de Heere Jezus met deze tekst bedoelt dat de wijze maagden met de dwazen in slaap zijn gevallen. Gezien de constatering dat er weinig getuigen zijn.
Dat komt door opmerkingen zoals gemaakt door Ds de Wit.
Je geeft hier (gelijkenis van wijze en dwaze maagden) zef al mee aan dat het niet in de haak is.
Maar waarschijnlijk legt Ds de Wit deze gelijkenis ook anders uit: "de dwaze maagden zijn het juichend Christendom".
Ik heb er geen goed woord voor over.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:De oppervlakkige godsdienst legt de zweep op de ruggen van jonge mensen: "Je moet getuigen". In de vorm van goede werken.
Maar Jezus zelf zegt:
Gij zijt het licht der wereld; een stad boven op een berg liggende, kan niet verborgen zijn. Noch steekt men een kaars aan, en zet die onder een koornmaat, maar op een kandelaar, en zij schijnt allen, die in het huis zijn; Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.

Hoe langer ik me verdiep in deze uitspraken in het licht van de bijbel, hoe verbazingwekkender ze me worden :cry:
rekcor

Bericht door rekcor »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Voor de rest zul je moeten werken.
Ik lees net in een ander topic een stukje over "de geur van Christus". Zo is het dus: van onszelf stinken we, maar in Christus gaan we een aangename geur voorbrengen. Dan kunnen we niet meer anders dan getuigen.
Als een gelovige niets anders kan dan getuigen, dan zijn er erg weinig gelovigen...
Ik kom een beetje 1/2erwege binnenrollen hier. Maar gelovigen getuigen mijns inziens per definitie (en gebruiken daarbij zo nodig woorden): ze vloeken niet, ze zijn eerlijk, ze keren de andere wang toe, et cetera.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, maar getuigen van Christus is toch ook een opdracht? Zit daar dan niet een soort van moeten in? Ik merk dat er een allergie lijkt te bestaan wat betreft het woord "moeten"... tenminste, als het om dingen gaat die we liever niet doen... als het om allerlei traditiegebonden regeltjes gaat vinden we het niet erg, maar als het om evangelisatie gaat vinden we het eng... dat doen we liever niet...

Christus juk is licht... maar het geloof in Hem is niet vrijblijvend... We zijn dienstknechten voor zijn Koninkrijk.... en als we onze talenten niet inzetten en niet voor Hem willen werken zal Hij ons op de jongste dag daar ook rekenschap van vragen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:We moeten de wederkomst zeker niets als iets negatiefs beschouwen, integendeel: Maar wij verwachten, naar Zijne belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
Daarom verbaas ik me altijd over organisten die halverwege Psalm 98: 4 opeens heel zachtjes gaan spelen. Dat heb ik dikwijls meegemaakt. Maar dat doé je toch niet?
Andersom heb ik het wel meegemaakt.

Bijna de hele kerk zat, opgezweept door het orgel, te loeien "Hij komt, Hij komt om de aard' te richten", etc.
Het overgrote deel bleef echter in de bank zitten tijdens de Avondmaalsviering nog geen week later...

Dan begrijpen ze of het één of het ander of allebei niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:Maar waarschijnlijk legt Ds de Wit deze gelijkenis ook anders uit
Leg mensen nou geen woorden in de mond, die ze niet gezegd hebben.
rekcor schreef:Ik kom een beetje 1/2erwege binnenrollen hier.
Goede vakantie gehad, daar in het zonnige zuiden?
rekcor schreef:Maar gelovigen getuigen mijns inziens per definitie (en gebruiken daarbij zo nodig woorden): ze vloeken niet, ze zijn eerlijk, ze keren de andere wang toe, et cetera.
Precies. Maar dat geldt ook als ze slapen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Andersom heb ik het wel meegemaakt.

Bijna de hele kerk zat, opgezweept door het orgel, te loeien "Hij komt, Hij komt om de aard' te richten", etc.
Het overgrote deel bleef echter in de bank zitten tijdens de Avondmaalsviering nog geen week later...

Dan begrijpen ze of het één of het ander of allebei niet.
Of ze begrijpen wel dat hij terugkomt om de aarde te richten maar niet de weg naar vrijspraak.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie