Miscanthus schreef:welja,
voor de vaste spijze hebben we de krant....

Voor sommige dingen die rekcor noemt, zoals DaVinci code, WK, etc, zou ik geen vaste spijze willen noemen. Niet dat het niet goed is om in de preek in te spelen op actuele zaken, maar op de preekstoel is nu eenmaal te weinig tijd om een onderbouwde beschouwing te geven over allerlei zaken. Daar is een preek ook niet voor bedoeld.
Laat ik een voorbeeld noemen, van hoe zo'n onderwerp in een preek zou kunnen functioneren:
DaVinci code: Gemeente, jullie hebben vast wel gehoord over dat nieuwe boek wat geschreven is, de DaVinci code. In dat boek wordt gesteld dat Jezus een matraise had, dat Hij, de Zoon van God, zich inliet met de zonde. Gemeente, dit raakt de kern van ons geloof. Want als Christus niet zondeloos geleden heeft, dan heeft Hij ook nooit onze zonden weg kunnen dragen.
Het WK: Op weg naar de kerk zag ik het weer, straten vol oranje. Velen zijn niet weg te slaan voor de tv of radio. De gesprekken zijn er vol van. Gemeente, hoe is dat met jullie? Waar zijn onze gesprekken vol van, waar zijn wij 'bezeten' van? Is dat koning voetbal, of koning Jezus? Zie toch, hoe ijdel, hoe leeg alles is. Koning voetbal regeerd maar heel even, over 2 maanden hoor je er niet meer over. Dan is zijn rijk weer bijeindigd, dan is de lol over. Maar het rijk van die andere koning, koning Jezus, houdt nooit op. Dat blijft altijd even actueel.
of
Nog een keer WK: Vanmiddag zag ik het nog. Grote groepen mensen als verslaafd aan de buis gekluisterd. Alle gesprekken gaan erover: 'Heb jij t ook gezien?' en 'Mooi hè', enz. Gemeente, leeft u ook zo? Praat u ook zo over wat voor u het belangrijkste is? Praat u morgen ook zo over de preek? Bent u ook zo enthousiast over uw geloof, als de wereld is over de voetbal? Of is de wereld voor ons een beschamend voorbeeld? En zie eens de eenheid die er is! Gemeente, is dat bij u ook zo. Zoekt u ook graag uw geloofsgenoten op, om te praten over wat u gezien hebt in uw geestelijke leven?
Kortom: Noem een reden waarom je ergens voor/tegen bent, en maak het relevant voor het geestelijke leven.