Curatorium GG / discussie

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Vincent schreef:Wat predikanten betreft, die zijn allemaal verschillend zoals mensen verschillend zijn. Je theorie vind ik haast beledigend, voor (echte) autisten zowel als predikanten.
en niet te vergeten: voor de musici 8)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gefopt schreef: Met het 2e gedeelte ben ik het helemaal eens. Maar met het 1e gedeelte niet. Want dat wil toch nog niet betekenen dat er op 3 plaatsen 'gekeurd' moet worden of iemand wel 'goed genoeg' is om dominee te worden..
Er is alleen een toelatingstoets. De andere zijn examens, dat lijkt me niet meer dan logisch. Het is namelijk wel een opleiding, er moet wel wat geleerd worden. Dan zijn examens over de stof, onderscheidt dit met het horen over de roeping, toch niets bijzonders?
vreedzaam

Bericht door vreedzaam »

Het argument aangaande de oude Hervormde kerk klopt mijns inziens zeker.

Kijk maar wat daar van geworden is, Samen op weg maar nog nooit zo versnipperd mede door dat ieder naar het goed dunken van z'n eigen hart dominee kon/kan worden.

Als ze dat in de GerGem ook zouden doen hebben we binnen 5 jaar 10 nieuwe kerkverbanden extra.
Gefopt

Bericht door Gefopt »

de heer doe recht schreef:Het argument aangaande de oude Hervormde kerk klopt mijns inziens zeker.

Kijk maar wat daar van geworden is, Samen op weg maar nog nooit zo versnipperd mede door dat ieder naar het goed dunken van z'n eigen hart dominee kon/kan worden.

Als ze dat in de GerGem ook zouden doen hebben we binnen 5 jaar 10 nieuwe kerkverbanden extra.
Dit probleem is denk ik niet veroorzaakt door het niet toetsen van te voren, maar eerder door de inhoud van de opleiding. Want er worden tijdens de studie examens afgenomen en later voor de bevestiging een toelating door desbetreffende classis.
vreedzaam

Bericht door vreedzaam »

Zojuist toegelaten Dhr.IJsselstein uit Houten door het curatorium van der Gereformeerde gemeente

Totaal 3 nieuwe studenten.

Wederom tel uw zegeningen

Hart. Groet
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

De GGiN met een minimum aan predikanten zag kans om in 1980 te scheuren.
Een zekere toetsing lijkt mij wel goed (zie de PKN, ook de GB), maar of dat op de wijze van het curatorium van de GG moet? Ik weet het niet.
Unionist

Bericht door Unionist »

Als ik naar de plaatsen kijk waar ze vandaan komen, Kapelle, Houten, dan zie ik wel hoopgevende dingen.

Maar hieronder zie ik slechts een herhaling van standpunten. Gaan jullie deze maand ook danken voor die ene euro salaris?

Ik zei niet: ik had er wel honderd gewild en de Heere heeft het niet goed gedaan. Ik zei: we hadden er wel 100 nódig!

De Heere doet het altijd goed, maar wie zegt dat dit Zijn wil is? Misschien gebeurt het onder Zijn toelating.

1,2 of 3 is ook altijd zo voorspelbaar. Nooit es 8 en ook nooit vrijf jaar achter elkaar geeneen.

Misschien kunnen we nog wel meer lessen uit de kerkgeschiedenis leren dan het verval van de Hervormde Kerk?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
refo

Bericht door refo »

de heer doe recht schreef:Zojuist toegelaten Dhr.IJsselstein uit Houten door het curatorium van der Gereformeerde gemeente

Totaal 3 nieuwe studenten.

Wederom tel uw zegeningen

Hart. Groet
Hiervoor is een andere discussie.

En of het een zegening is weten we pas over een paar jaar. Of is het curatorium foutloos?
Jongere

Bericht door Jongere »

Wat een eindeloos geduld hebben sommige mensen... deze discussie wordt nu al elk jaar gevoerd en elk jaar worden er dezelfde dingen gezegd. Overigens is de discussie ook elk jaar ongeveer een maand later weer verdwenen. :? Ligt het aan mij of is dit zo zinloos als ik het voel? Maar misschien hoort het gewoon bij het forum.. ik geloof dat ik steeds minder een goede forummer word - deze herhaling van zetten spreekt me in ieder geval niet zo aan. Als er nu echt een probleem is - wie doet er dan eindelijk eens wat aan? Als er nu geen probleem is - waarom is dit topic er dan toch ieder jaar? Volgens mij kan je op deze manier je hele leven door blijven forummen..
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:Als ik naar de plaatsen kijk waar ze vandaan komen, Kapelle, Houten, dan zie ik wel hoopgevende dingen.
Gelukkig dat jij dan niet in het curatorium zit, als jij op woonplaats selecteert. Ik ben blij dat ze uit Kapelle en Houten komen, maar ook uit Rijssen.
Unionist schreef:Maar hieronder zie ik slechts een herhaling van standpunten. Gaan jullie deze maand ook danken voor die ene euro salaris?
Ik geloof niet dat ik mijn standpunten eerder naar voren had gebracht. Als het recht ligt kan je de Heere ook danken voor één euro salaris ja. Dat gaat wel tegen vlees en bloed in, zie bijv. Job. Lees bijv. eens Weldadigheden van een Verbondsgod, of God de Kassier der armen.
Unionist schreef:Ik zei niet: ik had er wel honderd gewild en de Heere heeft het niet goed gedaan. Ik zei: we hadden er wel 100 nódig!
Juist ja. Op basis van een economische calculatie reken je de Heere voor. Maar als we drie predikanten krijgen, dan hadden we er ook maar drie nodig. Dat geloof ik. En daarmee zeg ik niet dat het curatorium onfeilbaar is.
Unionist schreef:De Heere doet het altijd goed, maar wie zegt dat dit Zijn wil is? Misschien gebeurt het onder Zijn toelating.
Zeker, alles wat wij hier op aarde bedisselen is onder Gods toelating. Maar als het om zulke tere zaken gaat, hoe kun je dan dit ter discussie stellen? Dat moet je eens aan die aangenomen mannen vragen, deze vraag die je hier opwerpt.
Unionist schreef:1,2 of 3 is ook altijd zo voorspelbaar. Nooit es 8 en ook nooit vrijf jaar achter elkaar geeneen.
Wie kan Gods wijs beleid doorgronden? Dat geldt overigens ook voor de andere dingen die ik gezegd heb.
Unionist schreef:Misschien kunnen we nog wel meer lessen uit de kerkgeschiedenis leren dan het verval van de Hervormde Kerk?
Waar doel je op? Het gaat hier toch om het curatorium?
Leonius

Bericht door Leonius »

Erasmiaan schreef:Ten diepste klaagt het curatorium ons aan. Want waarom is er een curatorium nodig? Vanwege ons verdorven vlees dat vele vonden gezocht heeft.

Het curatorium is eigenlijk één van de lessen die de afgescheidenen getrokken hebben uit de geschiedenis van de Nederlandse Hervormde (staats) Kerk. Doordat er geen toelatingstoets was konden er allerlei winden van leer gaan waaien in de toenmalige Hervormde Kerk. Het is daarom zaak om heel zorgvuldig de roeping van een predikant na te gaan. Het is voor mensen denk ik een bijna onmogelijk werk. De curatoren getuigen er ook van dat het voor hun een onmogelijk werk is. Maar als Gods Geest erin meekomt dan zijn er toch nog mensen die toegelaten mogen worden. Laten we daarom dankbaar zijn, de rechte dankbaarheid tegenover God. Wie ben jij om te zeggen dat de Heere het verkeerd doet?! We hebben er nu 2 gekregen, maar ik had er wel 100 gewild! Is dat dankbaar? Dat is opstand! Laten we het juist zien als bemoeienis van de Heere met de Gereformeerde Gemeenten.
Enige bescheidenheid zou je dan wel moeten passen! Immers, het curatorium is een product/bedenksel van het zondige vlees, en derhalve niet volmaakt. Leefde dit besef maar wat meer! Bovendien zou je het ook nog eens heel hoogmoedig kunnen noemen: wij zorgen er wel voor dmv een curatorium dat we de kerk zijn waarin het zuivere Woord nog wordt gebracht. Nogal aanmatigend eerlijk gezegd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Wat een eindeloos geduld hebben sommige mensen... deze discussie wordt nu al elk jaar gevoerd en elk jaar worden er dezelfde dingen gezegd. Overigens is de discussie ook elk jaar ongeveer een maand later weer verdwenen. :? Ligt het aan mij of is dit zo zinloos als ik het voel? Maar misschien hoort het gewoon bij het forum.. ik geloof dat ik steeds minder een goede forummer word - deze herhaling van zetten spreekt me in ieder geval niet zo aan. Als er nu echt een probleem is - wie doet er dan eindelijk eens wat aan? Als er nu geen probleem is - waarom is dit topic er dan toch ieder jaar? Volgens mij kan je op deze manier je hele leven door blijven forummen..
Zolang problemen niet opgelost zijn, blijven ze rondzingen. Blijven ze ook onderwerp van gesprek...
Leonius

Bericht door Leonius »

Jongere schreef:Wat een eindeloos geduld hebben sommige mensen... deze discussie wordt nu al elk jaar gevoerd en elk jaar worden er dezelfde dingen gezegd. Overigens is de discussie ook elk jaar ongeveer een maand later weer verdwenen. :? Ligt het aan mij of is dit zo zinloos als ik het voel? Maar misschien hoort het gewoon bij het forum.. ik geloof dat ik steeds minder een goede forummer word - deze herhaling van zetten spreekt me in ieder geval niet zo aan. Als er nu echt een probleem is - wie doet er dan eindelijk eens wat aan? Als er nu geen probleem is - waarom is dit topic er dan toch ieder jaar? Volgens mij kan je op deze manier je hele leven door blijven forummen..
Ik snap je wel en niet. Er melden zich voortdurend nieuwe mensen aan die niet eerst alle discussies :roll: gaan doorlezen. Voor die mensen kan het dus wel degelijk nieuw zijn. In de tweede plaats moet je altijd open staan voor nieuwe inzichten. Zo kan het zijn dat mensen hun mening hebben bijgeschaafd en daar weer over van gedachten willen wisselen. Maar goed, aan de andere kant: we hebben ook elke vier jaar een debat over WK. Zie het RD bijv. Dan denk ik: tja, wat moet daar nog over worden gezegd? Daar is toch alles al over gezegd? En weet je wat ik dan doe? Gewoon niet lezen en niet naar het debat gaan. Of dat op een forum is, of naar een debat!
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Erasmiaan schreef:
Unionist schreef:Ik zei niet: ik had er wel honderd gewild en de Heere heeft het niet goed gedaan. Ik zei: we hadden er wel 100 nódig!
Juist ja. Op basis van een economische calculatie reken je de Heere voor. Maar als we drie predikanten krijgen, dan hadden we er ook maar drie nodig. Dat geloof ik. En daarmee zeg ik niet dat het curatorium onfeilbaar is.
Waarom zeg je dat niet? Alles wat het curatorium besluit is volgens jou Gods wil. Dan zie je ze toch als onfeilbaar?
Erasmiaan schreef:
Unionist schreef:De Heere doet het altijd goed, maar wie zegt dat dit Zijn wil is? Misschien gebeurt het onder Zijn toelating.
Zeker, alles wat wij hier op aarde bedisselen is onder Gods toelating. Maar als het om zulke tere zaken gaat, hoe kun je dan dit ter discussie stellen? Dat moet je eens aan die aangenomen mannen vragen, deze vraag die je hier opwerpt.
Ter discussie stellen kan blijkbaar. Het gebeurt immers. Je probeert dit soort discussies in de taboesfeer te plaatsen door ze te oormerken als ingaand tegen Gods besluiten. Dat vind ik geen nette manier van discussieren.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Zosinus schreef:Waarom zeg je dat niet? Alles wat het curatorium besluit is volgens jou Gods wil. Dan zie je ze toch als onfeilbaar?
Alles wat op aarde gebeurt gaat volgens Gods wil en besluit. En toch wordt het uitgevoerd door zondige mensen. Die spanning daar tussen wilde ik maar overeind houden.
Zosinus schreef:Ter discussie stellen kan blijkbaar. Het gebeurt immers. Je probeert dit soort discussies in de taboesfeer te plaatsen door ze te oormerken als ingaand tegen Gods besluiten. Dat vind ik geen nette manier van discussieren.
Nee, wat jij hier doet is de zaken omdraaien!!! Hoe kun je nu mannen die gewaagt hebben van hun roeping, die Gods stem in hun leven hebben gehoort aangaande het predikambt, en dit wordt ook overgenomen door het curatorium, aanmerken als dat dit gebeurt onder Gods toelating en niet naar Zijn Wil??? Ga dan heel gauw naar een ander kerkverband, waar het wel volgens Gods (jouw?) wil gaat!
Plaats reactie