Beginnen??????? Paulus begint hier volgens mij met een troostwoord aan gelovigen.Oorspronkelijk gepost door Jean le FontainDus als ik het goed begrijp vinden jullie het onjuist om de verkiezing als startpunt in de prediking te laten functioneren?Oorspronkelijk gepost door limosa
Als het is overgeschreven is het helemaal vreemd dat het zo in een jaarboekje staat. Maar je komt wel vaker van die kromme zinnen tegen. Ik denk niet dat we daaar een verkeerde gedachte achter moeten zoeken. Kwalijker vind ik de uitspraak die ndonselaar noemt.Het redeneren vanuit de verkiezing is gevaarlijker. Dan krijg je die jongeren die in de disco zeggen: het maakt niet uit, als je erbij hoort komt het wel goed en als je er niet bij hoort helpt er niks aan. Ik snap ook nooit goed waar je de Heere dan nog om moet vragen. Zoals ndonselaar ook zegt, de HC geeft een ander antwoord.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Deze opmerking van Ds. Mallan kom je helaas ook meer tegen:
Het zal er voor ons allen persoonlijk op aankomen om nog te mogen behoren tot het overblijfsel naar de verkiezing der genade
Ik las een poosje geleden van Ds. Gerritsen in het Mbumablad ook zoiets over het 'net van de verkiezing'.
Wat heb ik er op tegen? Ten eerste dat de verkiezing een onveranderlijk besluit Gods is! Ten tweede dat de verkiezing vol troost is voor de gelovigen. Ten derde dat men zo heel rationeel bezig is met de verkiezing en het gevaar heeft dat men 'lijdelijk' wordt.
Op de vraag van de Heidelberger 'worden dan alle mensen zalig', klinkt bij hun een iets anders antwoord als de Heidelberger: 'nee, alleen die God van eeuwigheid heeft verkoren'.
De Heidelberger zegt 'nee, alleen hen die Hem [Christus] met een waar geloof aannemen'.
Jammer, maar ik denk dat sommige termen nodig zijn. Het hoort bij de tale en men kan zich hiervan moeilijk losworstelen.
Juist doordat van eeuwigheid God een Kerk verkoren heeft is er een mogelijkheid tot zalig worden! Lees de brief van Paulus aan de gemeente van Efeze maar eens; die begint in hoofdstuk 1 na de groet met... de uitverkiezing om vervolgens in het tweede hoofdstuk te handelen over de wedergeboorte.
Hij benadrukt hierin heel sterk het eenzijdig Godswerk. En gelukkig maar want als het af moet hangen van ons geloof...
Als we het over de prediking hebben, moeten we maar eens zoeken naar de prediking van de Heere Jezus. Waar/Wanneer was het vertrekpunt van Zijn prediking de uitverkiezing?
[Aangepast op 14/3/05 door Pim]