Behoorlijk zeker

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Jean le Fontain
Oorspronkelijk gepost door limosa
Als het is overgeschreven is het helemaal vreemd dat het zo in een jaarboekje staat. Maar je komt wel vaker van die kromme zinnen tegen. Ik denk niet dat we daaar een verkeerde gedachte achter moeten zoeken. Kwalijker vind ik de uitspraak die ndonselaar noemt.
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Deze opmerking van Ds. Mallan kom je helaas ook meer tegen:

Het zal er voor ons allen persoonlijk op aankomen om nog te mogen behoren tot het overblijfsel naar de verkiezing der genade

Ik las een poosje geleden van Ds. Gerritsen in het Mbumablad ook zoiets over het 'net van de verkiezing'.

Wat heb ik er op tegen? Ten eerste dat de verkiezing een onveranderlijk besluit Gods is! Ten tweede dat de verkiezing vol troost is voor de gelovigen. Ten derde dat men zo heel rationeel bezig is met de verkiezing en het gevaar heeft dat men 'lijdelijk' wordt.

Op de vraag van de Heidelberger 'worden dan alle mensen zalig', klinkt bij hun een iets anders antwoord als de Heidelberger: 'nee, alleen die God van eeuwigheid heeft verkoren'.

De Heidelberger zegt 'nee, alleen hen die Hem [Christus] met een waar geloof aannemen'.

Jammer, maar ik denk dat sommige termen nodig zijn. Het hoort bij de tale en men kan zich hiervan moeilijk losworstelen.
Het redeneren vanuit de verkiezing is gevaarlijker. Dan krijg je die jongeren die in de disco zeggen: het maakt niet uit, als je erbij hoort komt het wel goed en als je er niet bij hoort helpt er niks aan. Ik snap ook nooit goed waar je de Heere dan nog om moet vragen. Zoals ndonselaar ook zegt, de HC geeft een ander antwoord.
Dus als ik het goed begrijp vinden jullie het onjuist om de verkiezing als startpunt in de prediking te laten functioneren?

Juist doordat van eeuwigheid God een Kerk verkoren heeft is er een mogelijkheid tot zalig worden! Lees de brief van Paulus aan de gemeente van Efeze maar eens; die begint in hoofdstuk 1 na de groet met... de uitverkiezing om vervolgens in het tweede hoofdstuk te handelen over de wedergeboorte.

Hij benadrukt hierin heel sterk het eenzijdig Godswerk. En gelukkig maar want als het af moet hangen van ons geloof...
Beginnen??????? Paulus begint hier volgens mij met een troostwoord aan gelovigen.

Als we het over de prediking hebben, moeten we maar eens zoeken naar de prediking van de Heere Jezus. Waar/Wanneer was het vertrekpunt van Zijn prediking de uitverkiezing?

[Aangepast op 14/3/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Beginnen??????? Paulus begint hier volgens mij met een troostwoord aan gelovigen.

Als we het over de prediking hebben, moeten we maar eens zoeken naar de prediking van de Heere Jezus. Waar/Wanneer was het vertrekpunt van Zijn prediking de uitverkiezing?
idd Pim
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus

idd Pim
Zie Johannes 17:6:
Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.
΄Ιησοῦς Χριστὸς ἐχθὲς καὶ σήμερον ὁ αὐτός καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας. (EΒΡ 8:13)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

idd Pim
Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.
Het Hogepriesterlijk gebed? Een gesprek tussen de Zoon en Vader?!

Er is geen enkele predikant die hierop aanspraak zal maken, hoop ik.
Hartelijke groet,

Pim.

Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

idd Pim

Zo je wilt een gesprek, maar dan wel een gesprek waarin God de Zoon, met eerbied gesproken, verantwoording aflegd over zijn prediking hier op aarde.

ps je vroeg toch welk vertrekpunt de Heere Jezus hanteerde in zijn prediking?

[Aangepast op 14/3/05 door Jean le Fontain]
΄Ιησοῦς Χριστὸς ἐχθὲς καὶ σήμερον ὁ αὐτός καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας. (EΒΡ 8:13)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus idd Pim

Zo je wilt een gesprek, maar dan wel een gesprek waarin God de Zoon, met eerbied gesproken, verantwoording aflegd over zijn prediking hier op aarde.

ps je vroeg toch welk vertrekpunt de Heere Jezus hanteerde in zijn prediking?
Menselijk gesproken: een gesprek tussen 2 alwetenden. Lijkt me niet het juiste voorbeeld.

Mijns inziens moet je onderzoeken hoe Jezus sprak/preekte tot mensen. Zo dient een predikant mensen ook aan te spreken. Een predikant hoeft niets anders te doen dan Christus naspreken, toch?

Volgens mij is dat vanaf het begin af aan geweest: "Bekeert u en gelooft het Evangelie"
Hartelijke groet,

Pim.

memento

Bericht door memento »

Een heel duidelijk voorbeeld van zo'n preek van Jezus is Joh 6:

37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen

44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

47 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.

Hier zien we duidelijk uitverkiezing en oproep tot geloof. Een heerlijk evenwicht!

Ander voorbeeld is Joh 3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien

Een ander voorbeeld van een evenwichtige prediking vinden we in Matt 11:25-40

Zo, 3 voorbeelden lijken me voorlopig wel ff genoeg...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door memento
Een heel duidelijk voorbeeld van zo'n preek van Jezus is Joh 6:

37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen

44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

47 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.

Hier zien we duidelijk uitverkiezing en oproep tot geloof. Een heerlijk evenwicht!

Ander voorbeeld is Joh 3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien

Een ander voorbeeld van een evenwichtige prediking vinden we in Matt 11:25-40

Zo, 3 voorbeelden lijken me voorlopig wel ff genoeg...
Memento,

De vraag is niet of het onderdeel van de prediking is, maar of het uitgangspunt/startpunt van de prediking is. En volgens mij wijzen de door jou gevonden tekstgedeelten daar niet op......
Hartelijke groet,

Pim.

memento

Bericht door memento »

De vraag is niet of het onderdeel van de prediking is, maar of het uitgangspunt/startpunt van de prediking is. En volgens mij wijzen de door jou gevonden tekstgedeelten daar niet op......
In de Schrift staan geen volledige preken, maar samenvattingen. Tenminste, als ik kijk naar de lengte van de preken denk ik dat.

Ik denk dat we daarom naar de inhoud van de preken moeten kijken, en niet naar iets waar de Schrift zelf niet over spreekt (Jezus verklaard nergens het uitgangspunt van Zijn prediking), en die inhoud te vergelijken met de preken die we 's zondags van de kansel horen.

We moeten het niet onnodig moeilijk willen maken...
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Als het is overgeschreven is het helemaal vreemd dat het zo in een jaarboekje staat. Maar je komt wel vaker van die kromme zinnen tegen. Ik denk niet dat we daaar een verkeerde gedachte achter moeten zoeken. Kwalijker vind ik de uitspraak die ndonselaar noemt.
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Deze opmerking van Ds. Mallan kom je helaas ook meer tegen:

Het zal er voor ons allen persoonlijk op aankomen om nog te mogen behoren tot het overblijfsel naar de verkiezing der genade

Ik las een poosje geleden van Ds. Gerritsen in het Mbumablad ook zoiets over het 'net van de verkiezing'.

Wat heb ik er op tegen? Ten eerste dat de verkiezing een onveranderlijk besluit Gods is! Ten tweede dat de verkiezing vol troost is voor de gelovigen. Ten derde dat men zo heel rationeel bezig is met de verkiezing en het gevaar heeft dat men 'lijdelijk' wordt.

Op de vraag van de Heidelberger 'worden dan alle mensen zalig', klinkt bij hun een iets anders antwoord als de Heidelberger: 'nee, alleen die God van eeuwigheid heeft verkoren'.

De Heidelberger zegt 'nee, alleen hen die Hem [Christus] met een waar geloof aannemen'.

Jammer, maar ik denk dat sommige termen nodig zijn. Het hoort bij de tale en men kan zich hiervan moeilijk losworstelen.
Het redeneren vanuit de verkiezing is gevaarlijker. Dan krijg je die jongeren die in de disco zeggen: het maakt niet uit, als je erbij hoort komt het wel goed en als je er niet bij hoort helpt er niks aan. Ik snap ook nooit goed waar je de Heere dan nog om moet vragen. Zoals ndonselaar ook zegt, de HC geeft een ander antwoord.
Dus als ik het goed begrijp vinden jullie het onjuist om de verkiezing als startpunt in de prediking te laten functioneren?

Juist doordat van eeuwigheid God een Kerk verkoren heeft is er een mogelijkheid tot zalig worden! Lees de brief van Paulus aan de gemeente van Efeze maar eens; die begint in hoofdstuk 1 na de groet met... de uitverkiezing om vervolgens in het tweede hoofdstuk te handelen over de wedergeboorte.

Hij benadrukt hierin heel sterk het eenzijdig Godswerk. En gelukkig maar want als het af moet hangen van ons geloof...
De verkiezing als start is misschien niet verkeerd, ik kan me best preken voorstellen waarin dat goed past. Probleem lijkt me als de gehele prediking in de schaduw staat van de verkiezingsleer. Dan wordt het inderdaad "in de schaduw staan" want het licht van en het zicht op de Middelaar worden dan weggenomen. Het is echter die Middelaar die wij door een waar geloof moeten omhelzen wil het goed met ons komen in de eeuwigheid. Wat weten wij, nietige mensjes, eigenlijk over de verkiezing? De beslissingen die de Heere genomen heeft en die voor ons verborgen zijn behoeven wij onszelf geen theologie omheen te weven. Want in de Schrift is het zo helder aangegeven. Niemand verwacht van ons of eist van ons dat we uitverkoren zijn. De eis ligt er om ons te bekeren en te geloven. Dát is de zaak. Als die echter in de schaduw van de verkiezing komt te staan gaat er ergens iets niet goed. Want dan krijgen we preken die niet alleen beginnen met de verkiezing maar die er ook in eindigen. En aan de door ons hooggeachte (?) Dordtse Leeregels die zeggen: Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof. wordt niet of nauwelijks meer invulling gegeven of is een holle frase geworden. Ik denk dat in de praktijk van de prediking het geloof voorop moet gaan. Eerst als we vanuit het ware zaligmakende geloof denken kan de verkiezing dit versterken. Anders werkt (in de praktijk van de prediking) de verkiezing het geloof tegen.

[Aangepast op 14/3/05 door limosa]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door memento
In de Schrift staan geen volledige preken, maar samenvattingen. Tenminste, als ik kijk naar de lengte van de preken denk ik dat.

Ik denk dat we daarom naar de inhoud van de preken moeten kijken, en niet naar iets waar de Schrift zelf niet over spreekt (Jezus verklaard nergens het uitgangspunt van Zijn prediking), en die inhoud te vergelijken met de preken die we 's zondags van de kansel horen.

We moeten het niet onnodig moeilijk willen maken...
Volgens mij is Markus 1 (waar voor het eerst over de prediking van Jezus gesproken wordt) toch duidelijk:

En nadat Johannes overgeleverd was, kwam Jezus in Galilea, predikende het Evangelie van het Koninkrijk Gods en zeggende: De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie.
Hartelijke groet,

Pim.

MS

Bericht door MS »

We moeten voor onszelf nooit beginnen met de verkiezing, nooit. Ook is het iets wat we met ons menselijk verstand niet ten volle kunnen begrijpen. En het gaat er om of we bekeerd worden, dat moet onze nood zijn. En het offer van Jezus is genoegzaam! We mogen ook deze verkiezing niet curieuselijk onderzoeken(DL)
Pas een preek gehoord, waar dit zo heel helder verwoord werd. (ds. Heemskerk HHK)
refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door MS
We moeten voor onszelf nooit beginnen met de verkiezing, nooit. Ook is het iets wat we met ons menselijk verstand niet ten volle kunnen begrijpen. En het gaat er om of we bekeerd worden, dat moet onze nood zijn. En het offer van Jezus is genoegzaam! We mogen ook deze verkiezing niet curieuselijk onderzoeken(DL)
Pas een preek gehoord, waar dit zo heel helder verwoord werd. (ds. Heemskerk HHK)
Dat 'curieuslijk onderzoeken' is een advies van de NGB. De DL doen het van tijd tot tijd juist wel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
MS

Bericht door MS »

Het staat letterlijk in de DL! Ben het beslist oneens met wat je zegt dat ze dat wel doet:

Hoofdstuk 1/12 ....niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuselijk doorzoeken, maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen....

En ben ook van mening dat de DL zich hierin niet tegenspreekt, nergens trouwens.
Plaats reactie