Als niks zonder Gods wil gebeurt, waarom vond de zondeval dan plaats?
Is dat dan niet net als Romeinen 9: God doet wat Hij wil, Hij kiest mensen uit en verwerpt anderen, Hij maakt dat de een zich verhardt (zonde doet?) en de ander dat niet doet?
Momento schreef:Rom 9 zegt niets over afwachten. Maar het zegt wel iets heel anders, i.e. dat we afhankelijk zijn van Gods genade. Het leert ons dat we, ook na Christus verzoenende dood, geen recht hebben om gered te worden. Bekering is niet afhankelijk van wat ik doe, maar van Gods raadsplan. Dat ik mn leven lang alles kan doen om behouden te worden (zelfs 'Jezus aannemen'), maar dat God mij dan volledig rechtvaardig verloren kan laten gaan. Het snijdt alles aan de kant van de mens af...
Dat we afhankelijk zijn van Gods genade, dat onderschrijf ik absoluut. Alleen zegt de Bijbel wel dat we daar als mensen ook verantwoordelijkheid in hebben, in wat we doen, hoe we leven. Die twee dingen sluiten elkaar niet uit en staan niet tegenover elkaar.... Bekering is van God afhankelijk, maar Hij geeft jou er ook verantwoordelijk voor... al die oproepen van Paulus aan gelovigen om te volharden, vol te houden, te strijden, teneinde het eeuwige leven te ontvangen, geven dat wel aan. Gods actie en die van mensen kunnen niet tegen elkaar worden weggestreept. Liefde moet van twee kanten komen.... en dat kan maar om 1 reden. Namelijk omdat de liefde eerst van God komt.
En in een ding heb je absoluut geen gelijk, in je opmerken dat je Jezus kan aannemen maar dat God dan het recht heeft je verloren te laten gaan. Dat zou inhouden dat Jezus offer dan niet voldoende geweest was. Mij is altijd geleerd dat we als mensen een enorme schuld bij God hebben.... Jezus droeg de straf zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Als jij in Hem gelooft zal God je niet straffen op de jongste dag... waarom niet? Omdat die zonden weg zijn.... je staat voor Hem alsof je nooit zonde gedaan had.... vlekkeloos... Dat is de inhoud van het evangelie. Het is niet zo dat God dankzij Jezus de zonde even door de vingers niet, of een andere kant op kijkt.... de zonde is er niet meer. God als rechtvaardig God kan je dan niet verloren laten gaan en wil dat ook niet... want je staat niet meer bij Hem in de schuld dan.