Dwaalleer zie : http://www.hetbestenieuws.nl/

Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:Over het woord 'eeuwig' in het OT kan getwist worden. Echter het NT woord, Aion, kan wel degelijk eeuwig betekenen. Onderzoek bij klassieke schrijvers heeft uitgewezen dat Plato (e.a.) het woord in de betekenis van 'eeuwig' gebruiken. Onterecht wordt dus door vele dwaalleraars de eeuwigheid geloochend; het woord aion geeft daar, simpelweg, geen enkele aanleiding toe.

En ja, Marnix, de eeuwige straf, en eeuwige heerlijkheid, zijn kernpunten van het evangelie. Zonder die punten wordt het evangelie krachteloos. Het ontkennen ervan is dus een ontkrachten van het gehele evangelie. Daarbij zijn het geen christenen, daar ze de uitspraken van de eucomene concilies niet volgen, die belijden te geloven in 'het eeuwige leven'.
Mee eens, maar toch laat ik liever het oordeel dan aan God over, en ga ik van tevoren niet al vaststellen dat zo iemand die wel in Jezus Christus gelooft en Hem wil volgen, maar op dit punt de mist in gaat, niet gered wordt. Want iemand kan nog wel in Jezus Christus als Verlosser geloven en in eeuwige heerlijkheid, zonder in eeuwige straf te geloven. Zou God dan zeggen: Als je ook in eeuwige straf had geloofd had je eeuwige zaligheid ontvangen, omdat je niet in eeuwige straf geloofde krijg je die nu?

Ik denk dat we daar mee moeten uitkijken.
refo

Bericht door refo »

Kun je een eeuwige pijniging wel rijmen met de barmhartigheid van God?

God is niet af en toe barmhartig, maar altijd. In alles wat Hij doet. 'Barmhartig is de Heere" zegt Hij van Zichzelf.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

refo schreef:Kun je een eeuwige pijniging wel rijmen met de barmhartigheid van God?

God is niet af en toe barmhartig, maar altijd. In alles wat Hij doet. 'Barmhartig is de Heere" zegt Hij van Zichzelf.
Een tegenvraag is of die barmhartige eigenschap van God Hem zou verplichten om iedereen barmhartig te zijn, of alleen degenen die Hem daarom smeken op grond van het borgwerk van Christus.
refo

Bericht door refo »

Dat is geen goede vraag. Als God altijd barmhartig is, moet je die barmhartigheid niet op een kiertje zetten of als aftrekpost van de andere eigenschappen. 'Alleen barmhartig voorzover....'. Dat gaat niet.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

refo schreef:Kun je een eeuwige pijniging wel rijmen met de barmhartigheid van God?
Het is volkomen irrelevant of wij iets kunnen rijmen. We moeten ons onderwerpen aan God's openbaring in de schrift, ook al kunnen wij bepaalde zaken niet rijmen, begrijpen enz..
Laatst gewijzigd door Dathenum op 07 mar 2006, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
olfie

Bericht door olfie »

Ja dat kan heel goed toch?
God is niet ALLEEN barmhartig; ook rechtvaardig, ... , kortom volmaakt.

En wij zijn allen van God afgeweken, bewust, wij wilden beter groter en hoger of op zijn minst gelijk zijn aan God. We hebben naar de vorst der duisternis geluisterd en luisteren uit onszelf nog steeds liever naar hem en naar onze eigen wil.
God moet dit in Zijn volmaakte rechtvaardigheid straffen, maar eeuwig wonder van genade heeft Hij Zijn Zoon gezonden, en Die heeft de straf gedragen en is wederopgestaan, waardoor zondaren nog weer in een herstelde relatie met God kunnen leven, eeuwig leven.

Maar zij die niet willen dat Hij Koning over hen is, zullen de eeuwige straf moeten dragen, de last van het eeuwig zonder God en Zijn genade zijn.

Het zou volmaakt rechtvaardig zijn als wij naar de hel zouden gaan, enkel en alleen door genade, kunnen wij zalig worden, die de Zoon heeft, die heeft het leven.
Maar niets is uit en door ons, als wij zelf maar iets zouden moeten toevoegen, hoe zou dat kunnen, hoe brengt een kwade boom goede vruchten voort?
Alles moet zijn; door Hem, in Hem en tot Hem.

Ik weet niet precies wat jij bedoelt, maar God is niet alleen liefde of barmhartigheid toch? Buiten Christus is God een alles verterend Vuur, waarbij niemand leven kan.

edit: ben niet de eerste geloof ik..
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
memento

Bericht door memento »

Dit is een discussie die hier absoluut niet thuis hoort. Het is twijfelen aan één van de kernpunten van het evangelie.

God is zowel barmhartig als rechtvaardig. Beiden zijn in Hem even belangrijk. Kortom, als God de mens eindeloos straft, is Hij niet harteloos, maar rechtvaardig. De mens krijgt niet meer dan dat hij verdient (door de val in het paradijs), namelijk de eeuwige straf. God was nog steeds de barmhartige geweest, als Hij de mens geheel verloren had laten liggen. Dit heeft Hij echter niet gedaan. Hij heeft Jezus gezonden, om iedereen te redden die in Hem gelooft.

Nee, ik ben bang dat de vraagsteller aan Gods barmhartigheid een soort recht wil ontlenen om gered te worden.
refo

Bericht door refo »

Het gaat er niet om of God straft. Dat is wel duidelijk. Ik vraag me af of God straft met eeuwige pijniging.

Het lijkt me best belangrijk om je in te verdiepen. Waar staat nou kort en goed dat God straft met eeuwige pijniging. Ons wordt namelijk verweten dat we dat zelf verzonnen hebben om mensen bang te maken.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Website: http://www.christiananswers.net/dutch/q-grace/hell-d.html schreef:Is het mogelijk dat de ongeredden gewoon in het niets verdwijnen en ophouden te bestaan?
Er zijn inderdaad wat Christenen die beweren, dat de traditionele kijk op deze zaak berust op vroeg Griekse filosofie en dat de Bijbelse tekst ook op een andere manier verklaard kan worden.

Er zijn twee bijbelteksten die suggereren, dat de hel inhoudt: eeuwig durende straf. Matt.25:46 beschrijft het oordeel over de "schapen en de bokken" met de woorden: "En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven." Hetzelfde woord aionion (eeuwig) wordt gebruikt om de straf te beschrijven van de bozen en de zegeningen van de rechtvaardigen. Wat we ook zeggen over de duur van het eeuwige leven voor gelovigen moet ook gezegd worden voor de straf van de ongelovigen. Aangezien "leven" voor gelovigen eeuwig is (Joh. 10:28 ), moet de straf voor de ongelovigen ook eeuwig zijn.

In de tweede tekst, Openbaring 20:10, beschrijft Johannes degenen, die in de poel des vuurs geworpen worden. Zij worden "dag en nacht gepijnigd in alle eeuwigheden." De uitdrukking dag en nacht wordt in Openbaring gebruikt om aan te geven "voor altijd." De Poel des Vuurs wordt beschreven in Openbaring 19:20 als een plaats die "brandt van zwavel." In het treurigste vers van de Bijbel, verklaart Johannes dat ieder wiens naam niet geschreven staat in het Boek des Levens "geworpen zal worden in de poel des vuurs" (Openbaring 20:15).

De leerstelling van eeuwige straf voor hen die Christus verwierpen blijkt aldus door en door Bijbels. Dit is niet een gemakkelijk onderwerp om over te praten of iets waar je blij van wordt. Maar daarom hoeven we deze Bijbelse waarheid nog niet aan de kant te schuiven.
Voor een uitgebreidere studie kan ik aanbevelen:
http://users.skynet.be/fa390968/_EeuwStraf-MV.doc
refo

Bericht door refo »

Is dit het einde van alle tegenspraak? Ik kan me voorstellen dat een andere exegeet die erg ver gezocht vindt. Het staat er allemaal niet.

Wat deze uitlegger zegt is dat de dood eigenlijk ook een soort leven is, maar dan in negatieve zin.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

En wat zegt deze Psalm ons over God en eeuwige straf?

Ps 30:6 Zijn woede duurt een oogwenk,
zijn liefde een leven lang,
met tranen slapen we ’s avonds in,
’s morgens staan we juichend op.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Miscanthus schreef:En wat zegt deze Psalm ons over God en eeuwige straf?

Is de schrijver van deze psalm een gelovige of een ongelovige?
memento

Bericht door memento »

Miscanthus schreef:En wat zegt deze Psalm ons over God en eeuwige straf?

Miscantus, dat is natuurlijk onzin. Lees psalm 30 in zn context, en je ziet dat hier een kind van God spreekt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wel wil ik nog een keer benadrukken dat het belangrijk is om te zien waarom God mensen straft en wanneer. God heeft geen mensen voorbestemd om eeuwig gestraft te worden. Hij schiep mensen niet met straf als doel... maar als gevolg van hun eigen keuzes. Iedereen krijgt verlossing aangeboden door het offer van Jezus Christus en wie verloren gaat gaat verloren omdat hij/zij niet geloofde.... niet omdat God dat zo had bepaald.
jacob

Bericht door jacob »

Marnix schreef:Wel wil ik nog een keer benadrukken dat het belangrijk is om te zien waarom God mensen straft en wanneer. God heeft geen mensen voorbestemd om eeuwig gestraft te worden. Hij schiep mensen niet met straf als doel... maar als gevolg van hun eigen keuzes. Iedereen krijgt verlossing aangeboden door het offer van Jezus Christus en wie verloren gaat gaat verloren omdat hij/zij niet geloofde.... niet omdat God dat zo had bepaald.
Ik denk dat beide waar zijn. Daarom niet te begrijpen. Maar Ezau, Farao en Judas hadden geen hoop op behoudt, en toch zijn het juist die mensen die zoveel zijn gewaarschuwd.

Ik kan dat niet begrijpen.

Romeinen 9

20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
Plaats reactie