Geplaatst: 30 jan 2006, 17:04
Ik had je van te voren al wel kunnen vertellen dat het tot discussie zou leiden.MV schreef:Inderdaad, on topicMiscanthus schreef:waren dit woorden ter overdenking......?
Lees mijn eerste bericht a.u.b.
Ik had je van te voren al wel kunnen vertellen dat het tot discussie zou leiden.MV schreef:Inderdaad, on topicMiscanthus schreef:waren dit woorden ter overdenking......?
Lees mijn eerste bericht a.u.b.
Jij wil toch zeker niet zeggen dat als Gods Geest men komt te overtuigen van zonde en schuld dat dat geen goedertieren trekkingen zijn van God?Tiberius schreef:Toch worden er ook mensen liefelijk, dus zonder vrees, getrokken. Lees bijvoorbeeld Jeremia 31: Ja, Ik heb u liefgehad [met] een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken [met] goedertierenheid.
Zou het hart van Saulus v. Tarzen niet geopend op weg naar Damascus? Timotheus was van kindsaf af al bekeerd. Net als Brakel.Lelie schreef:God is vrij om mensen op verschillende manieren te trekken met goedertierenheid. De Heere geeft niet iedereen zo'n krachtdadige bekering als de stokbewaarder en Paulus. Gods genade kan ook op een andere manier worden ontvangen, zoals bij Timoteus en Lydia "welker hart de Heere heeft geopend, dat ze acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd" (Hand. 16:14)
Nee, dat leg je er zelf in.Matthijs schreef:Jij wil toch zeker niet zeggen dat als Gods Geest men komt te overtuigen van zonde en schuld dat dat geen goedertieren trekkingen zijn van God?Tiberius schreef:Toch worden er ook mensen liefelijk, dus zonder vrees, getrokken. Lees bijvoorbeeld Jeremia 31: Ja, Ik heb u liefgehad [met] een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken [met] goedertierenheid.
Dat er een Goddelijke orde is in de bekering, ben ik volkomen met je eens; daar hoef ik ds. Harinck (ofschoon ik hem hoogacht) niet in mee te hebben, als ik de Bijbel daar maar mee heb.Matthijs schreef:Dat er een Goddelijke orde is in de bekering, daarin heb ik ds. C. Harinck in mee.
Als God de zondaar trekt, komt die er achter dat de weg van goede werken en wetsbetrachting doodloopt. ALLEEN de Heere Jezus kan verzoening aanbrengen, niet ons diepe schuldbesef waardoor de mens zich zogenaamd aangenaam voor God zou willen maken.Matthijs schreef:Je hele leven groter zondaar worden (in het besef) en minder zonden gaan doen.
Allebei mee eens, maar ik neem aan dat Matthijs bedoelt dat er dan een steeds dieper wordende zondekennis ontstaat als God de Heilige Geest het waar zaligmakende hart in ons hart gaat werken. En ja alleen door het bloed van Christus de Heere kunnen we zalig worden.Lelie schreef:Als God de zondaar trekt, komt die er achter dat de weg van goede werken en wetsbetrachting doodloopt. ALLEEN de Heere Jezus kan verzoening aanbrengen, niet ons diepe schuldbesef waardoor de mens zich zogenaamd aangenaam voor God zou willen maken.Matthijs schreef:Je hele leven groter zondaar worden (in het besef) en minder zonden gaan doen.
Ja dat bedoel ik.olfie schreef:Allebei mee eens, maar ik neem aan dat Matthijs bedoelt dat er dan een steeds dieper wordende zondekennis ontstaat als God de Heilige Geest het waar zaligmakende hart in ons hart gaat werken. En ja alleen door het bloed van Christus de Heere kunnen we zalig worden.Lelie schreef:Als God de zondaar trekt, komt die er achter dat de weg van goede werken en wetsbetrachting doodloopt. ALLEEN de Heere Jezus kan verzoening aanbrengen, niet ons diepe schuldbesef waardoor de mens zich zogenaamd aangenaam voor God zou willen maken.Matthijs schreef:Je hele leven groter zondaar worden (in het besef) en minder zonden gaan doen.
Matthijs kaart hier het grote probleem aan in de rechterflank der Ger. gez.Matthijs schreef:Zou het hart van Saulus v. Tarzen niet geopend op weg naar Damascus? Timotheus was van kindsaf af al bekeerd. Net als Brakel.Lelie schreef:God is vrij om mensen op verschillende manieren te trekken met goedertierenheid. De Heere geeft niet iedereen zo'n krachtdadige bekering als de stokbewaarder en Paulus. Gods genade kan ook op een andere manier worden ontvangen, zoals bij Timoteus en Lydia "welker hart de Heere heeft geopend, dat ze acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd" (Hand. 16:14)
D'r is een Goddelijke orde in de bekering.
D'r zijn inderdaad verschillende wegen.
Maar Gods gewone weg is de weg waar het begint met een diep zonde- en schuldbesef. Hoe diep dat gaat? Je hele leven groter zondaar worden (in het besef) en minder zonden gaan doen.
En besef van Gods gramschap dubbelwaardig te zijn.
Dat er een Goddelijke orde is in de bekering, daarin heb ik ds. C. Harinck in mee.
Hoe de Evangelische bekering gaat zoals bijvoorbeeld Zacheus?
Men leze mijn vorige citaten van ds. C. Harinck.
Dan word je onverwachts overweldigd door de liefde van Christus.
er wordt gezegd dat er verschillende wegen zijn waardoor God een mens tot wedergeboorte leidt maar in de praktijk wordt gedacht "als dat niet via de weg van diepe zonde/ellendekennis, lange tijd van bekommernis gaat kan het niet goed zijn, "laat het maar eens overwinteren, overzomeren nogmaals overwinteren en evt. overzomeren, maar helaas we kunnen het niet overnemen". Dit staat gelijk aan een doodvonnis. De theorie is zo mooi, de praktijk is zo hard.D'r is een Goddelijke orde in de bekering.
D'r zijn inderdaad verschillende wegen.
Dat dit tot discussie zou leiden was vanaf het begin duidelijk, is ook helemaal niet erg, daar is dit tenslotte een discussieforum voor en geen citatenforum. Het is ook vanaf het begin duidelijk dat men over de rug van een weleerwaarde evangelist/oudvader/schrijver/puritein/opwekker [al naar gelang de voorkeur] met citaten zijn eigen gelijk probeert te halen, ook niet erg. Dit wordt wel meer gedaan al worden er bepaalde personen om veroordeelt al naar gelang het uitkomt.MV schreef:
Miscanthus schreef:
waren dit woorden ter overdenking......?
Inderdaad, on topic
Lees mijn eerste bericht a.u.b.
Ik had je van te voren al wel kunnen vertellen dat het tot discussie zou leiden.
Prachtig Matthijs, is uit mijn hart gegrepen. Maar weet je wat het probleem is?Matthijs schreef: Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer, dat ik breng,
niet de tranen, die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen.
Zie, ik breng voor mijn behoud
U geen wierook, mirr’ of goud;
moede kom ik arm en naakt,
tot de God, Die zalig maakt,
Die de arme kleedt en voedt,
Die de zondaar leven doet.
Ja ik begrijp het Unionist.Unionist schreef:Prachtig Matthijs, is uit mijn hart gegrepen. Maar weet je wat het probleem is?Matthijs schreef: Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer, dat ik breng,
niet de tranen, die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen.
Zie, ik breng voor mijn behoud
U geen wierook, mirr’ of goud;
moede kom ik arm en naakt,
tot de God, Die zalig maakt,
Die de arme kleedt en voedt,
Die de zondaar leven doet.
Arm en naakt, dan sta je volledig met lege handen. Maar wat veelal gesteld wordt, is dat je eerst arm en naakt moet worden voordat je tot Christus mag gaan. Je moet arm en naakt genoeg zijn. Dat is een bepaalde status geworden.
Als een wereldling tot Christus gaat en zegt: "Heere, hier ben ik, neem mij aan" heeft hij niets in handen waarom God dat zou doen. Maar dat vinden veel mensen niet genoeg. Nee, je moet zeggen: "Heere, hier ben ik, ziet u wel hoe arm en naakt ik ben? " Dan wordt het een verdienste en een voorwaarde. Dan wordt het iets wat we mee moeten nemen naar Hem. En dan gaan mensen zich afvragen: Ben ik wel arm en naakt genoeg? En ze blijven waar ze zijn, wachtend tot ze een voldoende graad van armoe en naaktheid hebben bereikt.
Dat is misschien niet de intentie van de predikers, maar zo wordt het wel opgevat door de luisteraars. Althans, zo werd het door mij jarenlang zo begrepen. Ik lag niet nachtenlang te huilen en dus was ik niet geschikt voor Zijn troost. Dacht ik.
Todat Hij me liet zien dat je écht niets hoeft mee te brengen. Ook geen zondekennis. En toen was ik welkom bij Hem. Zoals ik was. En toen ik bij Hem was, voelde ik pas hoe moe, hongerig, arm en naakt ik eigenlijk geweest was.
Snap je nou waarom ik een beetje huiverig ben voor een prediking die armoede en naaktheid als voorwaarde brengt?
Volgens mij begrijp je niet wat Unionist bedoelt Matthijs (of ik begrijp het nietMatthijs schreef:Het wordt dus een onmogelijke zaak bij de mens als Gods Geest in ons gaat werken. Wat houdt dat in als het onmogelijke zaak wordt? Dat houdt in dat het bijbellezen niet meer helpt om in Gods gunst komen te staan. Dat bidden niet meer helpt om in Gods gunst komen te staan. Dat kerkgang niet meer helpt om in Gods gunst komen te staan. Dat goede boeken lezen niet meer helpt om in Gods gunst komen te staan. Dat een net leven leiden niet meer helpt om in Gods gunst komen te staan (Jes. 64:6). Het zijn allemaal goede zaken, maar we gaan er voor eeuwig mee naar de hel. We komen er in de onmogelijkheid achter dat alle tranen van berouw over de zonde en het vrezen voor Gods gramschap geen millimeter zalig maakt. (...) Is er dan geen weg meer tot behoud in de beleving? In de onmogelijkheid komt er weldegelijk een mogelijkheid, maar niet meer vanuit de mens, want de Wet die een tuchtmeester is, heeft maar een doel voor ogen en dat is de zondaar tot Christus brengen, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden (Gal. 3:24).
In de onmogelijkheid wordt Christus als de Weg, de Waarheid en het Leven geopenbaard aan het hart van een uitgewerkte zondaar.