Pagina 3 van 3
Geplaatst: 17 aug 2004, 16:48
door parsifal
Oorspronkelijk gepost door Robert
Ik vraag me echt af hoe wij als protestanten ons geluid kunnen laten horen zoals de paus dat weet te doen?
Sorry, maar de paus laat alleen een ethisch geluid horen, en bewijst telkens de grootste pascifist ter wereld te zijn.
Maar een geluid over wie onze Redder en Verlosser is heb ik hem nog nooit gehoord.
Hij lijkt meer op een anti-abortus-celebaat-dalai lama / ghandi, dan op de 'leider' van de wereldwijde kerk van Christus.
Laten wij dan een manier zoeken om ook het geluid van verlossing laten horen. En daarbij niet vergeten dat wij als mens hier ook als rentmeester een taak op aarde hebben. Christendom gaat over veel meer dan verlossing alleen.
Geplaatst: 17 aug 2004, 19:03
door gerrit de 2e
Oorspronkelijk gepost door parsifal
de kritiek van Lebaoth is in dit geval wel terecht.
:,:,
Geplaatst: 17 aug 2004, 20:31
door Robert
En daarbij niet vergeten dat wij als mens hier ook als rentmeester een taak op aarde hebben. Christendom gaat over veel meer dan verlossing alleen.
waar krijgen wij die opdracht precies?
Ik ken maar 1 opdracht: "Gaat dan heen in en verkondig het evangelie........"
Geplaatst: 17 aug 2004, 21:18
door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door refo
Blijft altijd lastig. Wie bepaalt dat iets 'canoniek' is? Dat is nou net het menselijke trekje van de Bijbel. We belijden dat de Schriften door de Geest geïnspireerd zijn, maar nergens heeft die Geest vastgelegd: dit wel, dat niet.
Wij belijden dat de vroeg-christelijke kerk, op haar eucomene concilies, geïnspireerd door de bijzondere leiding van de Geest, heeft uitgesproken wát de kononieke Schrift is, en wat niet.
Is dat zo Memento? Is hier geen proces aan vooraf gegaan? Een proces van herkenning van Góds Woord. Zo is langzaam maar zeker de canon ontstaan.
Geplaatst: 17 aug 2004, 22:45
door memento
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door refo
Blijft altijd lastig. Wie bepaalt dat iets 'canoniek' is? Dat is nou net het menselijke trekje van de Bijbel. We belijden dat de Schriften door de Geest geïnspireerd zijn, maar nergens heeft die Geest vastgelegd: dit wel, dat niet.
Wij belijden dat de vroeg-christelijke kerk, op haar eucomene concilies, geïnspireerd door de bijzondere leiding van de Geest, heeft uitgesproken wát de kononieke Schrift is, en wat niet.
Is dat zo Memento? Is hier geen proces aan vooraf gegaan? Een proces van herkenning van Góds Woord. Zo is langzaam maar zeker de canon ontstaan.
Daar is zeker een proces aan vooraf gegaan. Shaff heeft in zijn 'Creeds of Christendom' een mooie opsomming van welke kerken welk canon hadden. Hierin was veel overeenkomst, maar mn. de OTA, Openbaringen, en een paar brieven, waarover géén overeenkomst bestond. Op het concilie is uiteindelijk de definitieve lijst samengesteld, en verkreeg het canon zoals wij dit nu kennen autoritaire kracht binnen het gehele christendom.
Je zou dus kunnen zeggen dat het concilie het getuigenis van de kerken bekrachtigde en autoriteit gaf. Tevens scheidde het concilie het kaf van het koren, door zowel de OTA als de NTA niet op te nemen in de canon.
Geplaatst: 18 aug 2004, 23:28
door moderne gelovige
Okay was een paar dagen niet online en ik lees een stortvloed aan reacties...
zal trachten een beetje chronologisch te reageren.
1) zinloos is de discussie zeker niet temeer daar er goed werd uitgelegd waar dit nu allemaal op gebaseerd is.
uiteraard wist ik van te voren wat voor antwoorden er kwamen.
2) Ben echt geen relishopper die "daar" maar gaat wat me het beste lijkt, dus nu eens bij kerk A en dan weer eens naar B.
3) Neem rustig de tijd om me maar eens te bezinnen op dit alles.....
In ieder geval bedankt voor de reacties en indien iemand nog wat zinnigs weet lees ik het graag hier!