Alles uit Hem

limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door limosa nu hoor ik weer "Alles uit Hem". Wat is dat toch? Voldoen de 3FvE niet meer?
Moet je maar eens lezen Limosa, zal je alles meevallen!
Vast wel Pim. Maar het is toch niet nodig dit soort boekjes (die op zich best waardevol kunnen zijn) te gebruiken als grondslag voor een samenwerking tussen kerkverbanden?
jacob

Bericht door jacob »

blijkbaar voldoen de 3fe niet meer.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door limosa nu hoor ik weer "Alles uit Hem". Wat is dat toch? Voldoen de 3FvE niet meer?
Vast wel Pim. Maar het is toch niet nodig dit soort boekjes (die op zich best waardevol kunnen zijn) te gebruiken als grondslag voor een samenwerking tussen kerkverbanden?
Het zou wel eens heel veel herkenning kunnen geven. Wellicht in tegenstelling tot boeken van geestelijk leiders van de desbetreffende kerkverbanden, die zich toch gebonden voelen aan bepaalde grenzen en niet vrijuit kunnen schrijven?!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Het zou wel eens heel veel herkenning kunnen geven. Wellicht in tegenstelling tot boeken van geestelijk leiders van de desbetreffende kerkverbanden, die zich toch gebonden voelen aan bepaalde grenzen en niet vrijuit kunnen schrijven?!
Ik zou willen insteken op het benoemen van de Bijbel en de 3FvE als grondslag. In gesprekken moet men dan bezien of er herkenning is in elkaars gedachtengoed. Voor dat laatste zijn deze boeken zeer goed bruikbaar. ik ben er huiverig voor stukken toe te voegen aan de Bijbel met de 3FvE. Waar eindigt dat dan?
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door limosa
We kunnen ook ipv. het boekje te gebruiken ds. Vreugdenhil aanstellen als voorzitter van de commissie die het samengaan van de kerken zal moeten leiden.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Orckie

Bericht door Orckie »

Ten eerste: ik weet niet waarom mensen steeds over "boekje" praten - ze kennen het boek kennelijk niet, het heeft honderden pagina's.

Ten tweede: wat Limosa opmerkt is interessant (houdt het bij de Schrift en formulieren van enigheid), maar niet helemaal ter zake wat mij betreft.
Kijk, als je een EO-presentator tegenkomt dan zegt die ook dat hij voor de volle 100 procent van de Bijbel uit wil gaan. Mooi; maar die stroming zou ik niet in mijn kerk willen. En vrijgemaakten staan volledig achter de 3 formulieren (de meeste althans nog...) maar hebben weinig op met bevindelijke prediking zoals ik die voor zou willen staan.
We moeten gewoon erkennen dat de 3FvE in reactie op een tijd ontstaan zijn, en dat we nu nieuwe documenten nodig kunnen hebben om helderheid te verschaffen in reactie op de tijd.

Het boek van ds. Vreugdenhil is zeer evenwichtig. Hij laat bijvoorbeeld in dit boek duidelijk meer ruimte voor de vierschaarbeleving als een authenthiek "kruispunt" in het geestelijk
leven dan bijv. ds. Harinck doet. Alleen wil ds. Vreugdenhil het niet normatief stellen. Ik denk dat zeer veel predikanten van de GG hem daarin kunnen volgen. Verder geniet dit boek brede steun in de Bewaar het Pand en Bezwaarden (NH) kring. (zie besprekingen destijds, is wel meer dan 10 jaar geleden, maar goed...)

Ik hoop dat er door de positieve geluiden in dit topic spoedig een nieuwe herdruk moet komen van Alles uit Hem!
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Ten eerste: ik weet niet waarom mensen steeds over "boekje" praten - ze kennen het boek kennelijk niet, het heeft honderden pagina's.

Ten tweede: wat Limosa opmerkt is interessant (houdt het bij de Schrift en formulieren van enigheid), maar niet helemaal ter zake wat mij betreft.
Kijk, als je een EO-presentator tegenkomt dan zegt die ook dat hij voor de volle 100 procent van de Bijbel uit wil gaan. Mooi; maar die stroming zou ik niet in mijn kerk willen. En vrijgemaakten staan volledig achter de 3 formulieren (de meeste althans nog...) maar hebben weinig op met bevindelijke prediking zoals ik die voor zou willen staan.
We moeten gewoon erkennen dat de 3FvE in reactie op een tijd ontstaan zijn, en dat we nu nieuwe documenten nodig kunnen hebben om helderheid te verschaffen in reactie op de tijd.

Het boek van ds. Vreugdenhil is zeer evenwichtig. Hij laat bijvoorbeeld in dit boek duidelijk meer ruimte voor de vierschaarbeleving als een authenthiek "kruispunt" in het geestelijk
leven dan bijv. ds. Harinck doet. Alleen wil ds. Vreugdenhil het niet normatief stellen. Ik denk dat zeer veel predikanten van de GG hem daarin kunnen volgen. Verder geniet dit boek brede steun in de Bewaar het Pand en Bezwaarden (NH) kring. (zie besprekingen destijds, is wel meer dan 10 jaar geleden, maar goed...)

Ik hoop dat er door de positieve geluiden in dit topic spoedig een nieuwe herdruk moet komen van Alles uit Hem!
Ik ken het boek inderdaad niet. En ik wil het graag lezen (ga ik DV nog wel eens doen). Maar als we stukken buiten de Bijbel en de3FvE als grondslag gaan hanteren is het einde zoek. De één wil dit boek toevoegen, een ander ziet wel iets in "Louter Genade", in 1931, in "De leer tegen het licht", "De prediking van het Evangelie", etc. etc. etc. Dat er velen zijn die wel zeggen de 3FvE te volgen maar het niet doen wil niet zeggen dat wij het ook niet hoeven. Laten we nu gewoon de 3FvE hanteren en elkaar vinden in gesprekken rondom Schrift en belijdenis. In die gesprekken kunnen dit soort boeken wel heel waardevol zijn.
jacob

Bericht door jacob »

tis helemaal niet omstreden!! Had er zelfs nog nooit van gehoord en meerdere zo te merken.

en het is inderdaad een prachtig boek. Het eerste dogmatische boek waarvan ik de bladzijden niet 12 keer moet leven voordat ik eindelijk begrijp wat er staat. (klopt, ik ben niet zo snugger!)

met vr gr

Jacob
lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

Oorspronkelijk gepost door jacob
(klopt, ik ben niet zo snugger!)
Moest dat er nou echt bij? :sne
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door lo-ruchama
Oorspronkelijk gepost door jacob
(klopt, ik ben niet zo snugger!)
Moest dat er nou echt bij? :sne
Waarheid mag, nee moet gezegd worden.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
jacob

Bericht door jacob »

je kent toch mijn mega minderwaardigheids complex lootje. Ik kan nu nog steeds maar nauwelijks slapen van de vermaning die ik van je hebt gekregen!!!

Ik sluit mij bij de opmerking van EgberD aan.
Orckie

Bericht door Orckie »

Heeft iemand van jullie nou het boek Alles uit Hem nog gelezen naar aanleiding van onze goede discussie enkele weken geleden?
Plaats reactie