Vast wel Pim. Maar het is toch niet nodig dit soort boekjes (die op zich best waardevol kunnen zijn) te gebruiken als grondslag voor een samenwerking tussen kerkverbanden?Oorspronkelijk gepost door PimMoet je maar eens lezen Limosa, zal je alles meevallen!Oorspronkelijk gepost door limosa nu hoor ik weer "Alles uit Hem". Wat is dat toch? Voldoen de 3FvE niet meer?
Alles uit Hem
Het zou wel eens heel veel herkenning kunnen geven. Wellicht in tegenstelling tot boeken van geestelijk leiders van de desbetreffende kerkverbanden, die zich toch gebonden voelen aan bepaalde grenzen en niet vrijuit kunnen schrijven?!Oorspronkelijk gepost door limosaVast wel Pim. Maar het is toch niet nodig dit soort boekjes (die op zich best waardevol kunnen zijn) te gebruiken als grondslag voor een samenwerking tussen kerkverbanden?Oorspronkelijk gepost door PimMoet je maar eens lezen Limosa, zal je alles meevallen!Oorspronkelijk gepost door limosa nu hoor ik weer "Alles uit Hem". Wat is dat toch? Voldoen de 3FvE niet meer?
Ik zou willen insteken op het benoemen van de Bijbel en de 3FvE als grondslag. In gesprekken moet men dan bezien of er herkenning is in elkaars gedachtengoed. Voor dat laatste zijn deze boeken zeer goed bruikbaar. ik ben er huiverig voor stukken toe te voegen aan de Bijbel met de 3FvE. Waar eindigt dat dan?Oorspronkelijk gepost door Pim
Het zou wel eens heel veel herkenning kunnen geven. Wellicht in tegenstelling tot boeken van geestelijk leiders van de desbetreffende kerkverbanden, die zich toch gebonden voelen aan bepaalde grenzen en niet vrijuit kunnen schrijven?!
We kunnen ook ipv. het boekje te gebruiken ds. Vreugdenhil aanstellen als voorzitter van de commissie die het samengaan van de kerken zal moeten leiden.Oorspronkelijk gepost door PimHet zou wel eens heel veel herkenning kunnen geven. Wellicht in tegenstelling tot boeken van geestelijk leiders van de desbetreffende kerkverbanden, die zich toch gebonden voelen aan bepaalde grenzen en niet vrijuit kunnen schrijven?!Oorspronkelijk gepost door limosaVast wel Pim. Maar het is toch niet nodig dit soort boekjes (die op zich best waardevol kunnen zijn) te gebruiken als grondslag voor een samenwerking tussen kerkverbanden?Oorspronkelijk gepost door PimMoet je maar eens lezen Limosa, zal je alles meevallen!Oorspronkelijk gepost door limosa nu hoor ik weer "Alles uit Hem". Wat is dat toch? Voldoen de 3FvE niet meer?
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Ten eerste: ik weet niet waarom mensen steeds over "boekje" praten - ze kennen het boek kennelijk niet, het heeft honderden pagina's.
Ten tweede: wat Limosa opmerkt is interessant (houdt het bij de Schrift en formulieren van enigheid), maar niet helemaal ter zake wat mij betreft.
Kijk, als je een EO-presentator tegenkomt dan zegt die ook dat hij voor de volle 100 procent van de Bijbel uit wil gaan. Mooi; maar die stroming zou ik niet in mijn kerk willen. En vrijgemaakten staan volledig achter de 3 formulieren (de meeste althans nog...) maar hebben weinig op met bevindelijke prediking zoals ik die voor zou willen staan.
We moeten gewoon erkennen dat de 3FvE in reactie op een tijd ontstaan zijn, en dat we nu nieuwe documenten nodig kunnen hebben om helderheid te verschaffen in reactie op de tijd.
Het boek van ds. Vreugdenhil is zeer evenwichtig. Hij laat bijvoorbeeld in dit boek duidelijk meer ruimte voor de vierschaarbeleving als een authenthiek "kruispunt" in het geestelijk
leven dan bijv. ds. Harinck doet. Alleen wil ds. Vreugdenhil het niet normatief stellen. Ik denk dat zeer veel predikanten van de GG hem daarin kunnen volgen. Verder geniet dit boek brede steun in de Bewaar het Pand en Bezwaarden (NH) kring. (zie besprekingen destijds, is wel meer dan 10 jaar geleden, maar goed...)
Ik hoop dat er door de positieve geluiden in dit topic spoedig een nieuwe herdruk moet komen van Alles uit Hem!
Ten tweede: wat Limosa opmerkt is interessant (houdt het bij de Schrift en formulieren van enigheid), maar niet helemaal ter zake wat mij betreft.
Kijk, als je een EO-presentator tegenkomt dan zegt die ook dat hij voor de volle 100 procent van de Bijbel uit wil gaan. Mooi; maar die stroming zou ik niet in mijn kerk willen. En vrijgemaakten staan volledig achter de 3 formulieren (de meeste althans nog...) maar hebben weinig op met bevindelijke prediking zoals ik die voor zou willen staan.
We moeten gewoon erkennen dat de 3FvE in reactie op een tijd ontstaan zijn, en dat we nu nieuwe documenten nodig kunnen hebben om helderheid te verschaffen in reactie op de tijd.
Het boek van ds. Vreugdenhil is zeer evenwichtig. Hij laat bijvoorbeeld in dit boek duidelijk meer ruimte voor de vierschaarbeleving als een authenthiek "kruispunt" in het geestelijk
leven dan bijv. ds. Harinck doet. Alleen wil ds. Vreugdenhil het niet normatief stellen. Ik denk dat zeer veel predikanten van de GG hem daarin kunnen volgen. Verder geniet dit boek brede steun in de Bewaar het Pand en Bezwaarden (NH) kring. (zie besprekingen destijds, is wel meer dan 10 jaar geleden, maar goed...)
Ik hoop dat er door de positieve geluiden in dit topic spoedig een nieuwe herdruk moet komen van Alles uit Hem!
Ik ken het boek inderdaad niet. En ik wil het graag lezen (ga ik DV nog wel eens doen). Maar als we stukken buiten de Bijbel en de3FvE als grondslag gaan hanteren is het einde zoek. De één wil dit boek toevoegen, een ander ziet wel iets in "Louter Genade", in 1931, in "De leer tegen het licht", "De prediking van het Evangelie", etc. etc. etc. Dat er velen zijn die wel zeggen de 3FvE te volgen maar het niet doen wil niet zeggen dat wij het ook niet hoeven. Laten we nu gewoon de 3FvE hanteren en elkaar vinden in gesprekken rondom Schrift en belijdenis. In die gesprekken kunnen dit soort boeken wel heel waardevol zijn.Oorspronkelijk gepost door Orckie
Ten eerste: ik weet niet waarom mensen steeds over "boekje" praten - ze kennen het boek kennelijk niet, het heeft honderden pagina's.
Waarheid mag, nee moet gezegd worden.Oorspronkelijk gepost door lo-ruchamaMoest dat er nou echt bij? :sneOorspronkelijk gepost door jacob
(klopt, ik ben niet zo snugger!)
Met vriendelijke groet, Egbert.