Wat wil Spruyt nou?

Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Ha Billy,
Misschien vind je interessant om dit artikel ook te lezen. Van het ND. Misschien heb je die krant zelf....
Beste Bart Jan,

Ik ken je niet persoonlijk. Ik heb in de krant over je gelezen dat je directeur van de conservatieve Edmund Burkestichting bent en dat je wel-en-ook-weer-niet je liefde hebt verklaard aan Geert Wilders

En nu schrijf je me een brief. Een nogal persoonlijk stuk, zeg je in het voorwoord van het schrijven dat door het CLK is uitgegeven als christelijk boekenweekessay. Nu, dan verdien je ook een schrijven terug. Ik moet zeggen dat een van de eerste zinnen me wel teleurstelde: ,,Het had vooral over cultuur moeten gaan, en daar is het eigenlijk niet van gekomen.'' Nou goed, cultuur is een breed begrip, en met een beetje goede wil hoort zelfs politiek daarbij.

Je toon is dreigend. De wereld van vandaag deugt niet, schrijf je. En vroeger was alles beter. ,,In die oude wereld voel ik mij, hoe pedant dat misschien ook klinkt, beter thuis dan in de moderne.'' Je verklaart de liefde aan de Europese cultuur die zich ontwikkelde van 500 tot 1800 - en dus volgens jou al tweehonderd jaar dood is. Toen begon namelijk de moderne tijd. En je hebt het vermoeden 'dat zich ergens, op de drempel van de nieuwe tijd, een zondeval heeft voltrokken, en dat die val voor alle terreinen van het leven consequenties heeft gehad'.

Waarom daar, Bart Jan? Je schrijft boos en verdrietig over mannen die het kwamen verpesten, 'mannen die het goede als leugen ontmaskerden, de oneerbiedige spotters, de veel te wijs geworden nieuwste filosofen'. Maar dat deed Cervantes toch al, toen hij exact vierhonderd jaar geleden Don Quichotte de wereld instuurde, nadat hij die wereld eerst beroofd had van een God die er structuur aan gaf?

Met die zondeval heb je wel gelijk. Maar dat was toch al met Adam en Eva? Sindsdien voert de mens een strijd die hij steeds dreigt te verliezen als hij het op eigen kracht probeert te winnen.
dit ontkent Spruyt toch nergens?


Je belijdt je liefde voor boekengeleerdheid uit vervlogen tijden en je schrijft: ,,Maar ze worden niet in ere gehouden, die dierbare boeken van mij. We leven in een lege cultuur, die afscheid heeft genomen en nu in zichzelf rondtast, en in hovaardige wanhoop geen weerwoord heeft op de grote uitdagingen van deze tijd.'' Wat is er met je? Jij weet toch als nog maar weinigen in deze lege cultuur dat dit soort gejammer van tijd tot tijd in alle eeuwen te beluisteren valt? Er zijn altijd mensen geweest voor wie de jeugd van tegenwoordig nooit heeft willen deugen.
zo leeg als het nu is ( zowel op politiek als maatschappelijk terrein) is het volgens mij ook nog nooit geweest.
tuurlijk kent onze geschiedenis "leeg en inhoudsloos gejammer", maar je hoeft niet conservatief te zijn om te constateren dat het tegenwoordig "nergens meer over gaat" en de leeghoofdigheid ( eten drinken vrolijk zijn en beeldcultuur- wat een "lege" of mischien wel geen-cultuur ris- straalt van de hele maatschappij af


Tot mijn vreugde breek je een belofte, en bezoek je in München drie musea. Eén voor veertiende- tot achttiende-eeuwse kunst, een voor negentiende-eeuwse en een voor twintigste-eeuwse. Maar als je daarna niet meer te melden hebt dan dat 'er geen sprake is van onbekommerde vooruitgang in de kunst', word ik chagrijnig. Jij pruimt moderne kunst niet. Maar als je denkt dat je die zondeval van je op het spoor kunt komen ergens tussen twee Beierse musea, heb je juist de kunst uit dat eerste museum niet begrepen. Wie drie hoofdstukken in de Bijbel leest, Bart Jan, laat het idee van 'onbekommerde vooruitgang' varen, die staart niet betraand naar welk verleden dan ook, maar kijkt hoopvol uit naar een toekomst die van een heel andere orde zal zijn.
we leven wel als christenen en niet-christenen in een maatschappij waarbinnen we ook onze taken en verantwoordelijkheden hebben. ook zullen we in de praktijk van alle dag moeten functiomeren in deze maatschappij hier op aarde. het gata er nu juist om HOE we dat invulling geven.


We zitten op bladzijde 24, als blijkt wat je diepste innerlijke drijfveer is: je bent bang voor moslims. En vervolgens schets je de karikaturen die de basis vormen onder de rest van je betoog. ,,Ons begrip 'tolerantie' is in de zestiende en zeventiende eeuw bedacht om de relatie tussen protestanten en katholieken te beheersen. Maar hoe gezellig was het in Bagdad, laten we zeggen in de periode van 762 tot de komst van de Mongolen in 1258, toen het de hoofdstad van het islamitische rijk was? Wie als jood of christen tijdens de middeleeuwen de pech had om in een land met islamitische heersers te wonen, viel onder de zogeheten dhimma. Dat betekent wel zoiets als beschutting of bescherming, maar in de praktijk stond het voor de degradatie tot tweederangs burgerschap.''

Je betoog drijft hier op suggestie, Bart Jan, en dat valt me van je tegen. Je suggereert dat het onder elke islamitische heerser in elk land voor christenen en joden beroerd leven was.
Suggestiebetoog? afijn, hij zegt nooit met Bart Jan gesproken te hebben dus is dat een plausibele suggestie van Van de Berg., als er iemand is die zich in Islam heeft verdiept ( en nog steeds doet) en met breed scala aan Moslims heeft vgesproken is het BJS wel

De feiten liggen genuanceerder. Ik noem maar iets: een van de grootste Arabische hofdichters van de oudste islamitische heersers, Al-µchtal, was een christen, en een belangrijke vernieuwer van de Perzische poëzie, Foroegh Farrochzaad (1935-1967), was zelfs een dichteres.
wat hadden deze dichters met politiek/ rechtstaat te maken.
overigens zou ook Tarriq Azziz ( onder het bewin van Saddam Hoessein) te noemn zijn als christen binnen de irakese dictatuur. toch geloof ik persoonlijk als deze man zich als een Daniel had gedragen dat hij geen lang leven beschoren was onder Saddam......

noem nu eens 5 democratische staatsmannen van een islamitisch land......



En het eronder houden van minderheidsgroepen was tussen pakweg 500 en 1800 ook in Europa gangbare praktijk. Jodenhaat, ketterjacht, slavenhandel, hugenotenmoord, de achterstelling van de vrouw. Dat wij verantwoordelijk zijn voor de vreemdeling die in onze steden woont, hebben zelfs wij christenen schandalig laat geleerd.
laat BJS deze laatste zin nu ook beamen!

Je schrijft verder dat de islam alle eerdere profeten 'omduidt' naar het voorbeeld van Mohammed: ,,Abraham, Mozes, David en Jezus zijn niet meer dan ontvangers van een boek. De bijbelse profeten worden geassimileerd door een herschepping naar het beeld van Mohammed.'' Heb je wel eens van Sinterklaas gehoord? Die rijdt over de daken op het paard van Wodan. Wij bouwden onze kerken op heidense heilige plaatsen. Wij vieren onze feesten op heidense hoogtijdagen. Omduiden en assimileren dus.

Ik doe misschien een beetje flauw,
blij dat van de Berg hetzelf zegt...

maar dat komt omdat je op basis van dit soort karikaturen en suggesties vergaande conclusies trekt. Je zegt plompverloren: 'Een renaissance is binnen de islam niet mogelijk.' Wat een onzin!
verdiep je in de Islam en je zal hopenlijk hetzelfde concluderen..


Je signaleert in het meest ingewikkelde deel van je boek (dat helaas ook het grootste deel is) dat het christendom langzaam geleerd heeft en gegroeid is. Maar als je de zaak wilt uitspelen tegen de islam, vernauw je je blik. ,,Dankzij Augustinus heeft de kerk zich na de val van Rome niet begrepen, en daarom ook niet opgedrongen, als een politiek alternatief.'' Volgens mij sla je nu de hele investituurstrijd over, de machtsstrijd tussen de keizer en de paus.

Zou de islam niet kunnen leren? Je schrijft zélf dat minderheden werden getolereerd. De islam staat niet bekend als homovriendelijk, maar je wilt niet weten hoeveel homo-erotiek er in de Arabische literatuur voorkomt. In de tijd dat onze grote mannen twintig, dertig boeken hadden, bezaten de islamitische sultans er niet zelden duizenden. Onze wetenschap heeft na de Middeleeuwen op tal van terreinen dankbaar voortgeborduurd op die uit de islamitische wereld. De islam hoeft zich voor een renaissance alleen maar te herbronnen in de eigen traditie.

makkelijker gezegd dan geschied


Begrijp me goed: de fundamentalistische vorm van de islam is een vijand om niet te onderschatten. En dat bedoel ik niet eens in de eerste plaats politiek. De islam heeft joods-christelijke elementen opgepakt en verdraaid. De waarheid een kwartslag kantelen, dat zijn uitgesproken trekjes van die slang uit dat zondevalverhaal - dat je ongetwijfeld kent. Maar Jezus leert ons dat het onkruid en het graan samen moeten opschieten, tot de oogst. Wie van Jezus is, moet zich keren tegen staatsdwang op geestelijk gebied.

Is het voor jou al te laat? Je bent in je betoog al helemaal op drift geraakt. Ik sla even een ingewikkeld deel van je boek over en surf naar het slot, waar je orakelt over onze democratie of wat daar volgens jou nog van over is. ,,Het fort van de Nederlandse democratie is een bouwval geworden, met aan alle kanten riante openingen waardoor de vijand zomaar naar binnen kan lopen - zoals Hitler in 1933.'' Pfoeh!

Dan kom je met je oplossing: ,,Het conservatisme is nodig om het liberalisme voor zelfmoord te behoeden.'' Het is dat ik je doodernstige gezicht voor me zie, maar normaal zou ik nu in de lach schieten: gooi ik jouw conservatisme in mijn pet, ben ik gelijk van de VVD en D66 verlost!

In één alinea schrijf je dat er 'een nieuwe vorm van despotie dreigt: de tirannie van de meerderheid'. En in de volgende alinea schrijf je: 'Individualisme kan dus gemakkelijk leiden tot despotisme van de overheid'. Normaal zou ik weer in de lach schieten: houden ze mekaar in evenwicht, probleem opgelost.

Maar dan, Bart Jan, haak ik toch echt af. Je belijdt ineens ronduit positivistische denkbeelden over opvoeding en onderwijs. Bouw scholen en je kunt gevangenissen sluiten! Laat kinderen weer het boekje over Brave Hendrik lezen, en de samenleving bloeit in deugd en burgerzin! Dat is niet alleen een bewezen misvatting, maar het miskent ook de zondigheid van de mens. Je verwacht niet alleen van de kunst een 'onbekommerde vooruitgang', maar, al roep je nog zo hard van niet, ook van de mens.

Vervolgens moet ik een religieuze lofzang op het liberalisme aanhoren. Ik maak me zorgen, Bart Jan. Stem je nog wel SGP? Ik zal je belijdenisproza even citeren, dan kun je in de spiegel kijken: ,,Het liberalisme als de politieke kracht die ons heeft uitgeleid uit het diensthuis (!) van het vorstelijk absolutisme en ons via de representatieve democratie naar een steeds democratischer democratie brengt, dit liberalisme heeft de wereld geweldige zaken gebracht - het heeft mensen bevrijd van de politieke macht van religie, het heeft het vrije Westen bijgebracht dat toewijding altijd op instemming moet berusten, het heeft een model aangeleverd met behulp waarvan wij conflicten vredig kunnen beslechten, en een samenleving geschapen waarin niet alleen handel en ondernemerschap maar ook de wetenschappen konden floreren.''

Wat zat je in het begin van je brief nou te zeuren over die zondeval? Dit lijkt me eerder een heilsleer.

Ten slotte, we zitten dan op minder dan tien pagina's van het einde van dit betoog, kleed je de rol van de overheid uit tot niet veel meer dan een scheidsrechter-bij-ruzie. Je omschrijft de Nederlandse democratie als 'een éénpartijsysteem, de Democratische Partij Nederland' en vervolgens citeer je met instemming Maurice de Hond: 'Dat het woord 'democratie' erin voorkomt, betekent niets. In veel communistische landen hadden de heersende partijen dat woord ook in hun naam'. Je trompettert: ,,In de praktijk van alledag blijkt de overheid onmachtig, en gedomineerd door een oligarchie van incompetente technocraten.'' En een recent voorbeeld van dat regenteske gedrag is volgens jou - je ziet het al van verre aankomen - de beoogde toetreding van Turkije tot de Europese Unie.

En daar zijn we weer bij je moslims. Die wil je niet. Dus moeten we: ,,Harde politieke maatregelen tegen moslimextremisme nemen. Bij de aard en omvang van de huidige problematiek moeten de grenzen voorlopig dicht, moeten we internationale verdragen heroverwegen, potentiële plegers van aanslagen niet laten rondlopen, en mensen die zich tegen de Nederlandse staat, samenleving en Grondwet verzetten hun Nederlanderschap ontnemen. Om maar eens iets te noemen.''

Bart Jan, sorry. Maar je betoog rammelt niet alleen, het is ook paranoïde en het werkt verderfelijk. Het stuk leest zo lastig, dat ik vrees dat niet veel mensen dat zullen doen. Maar in het slothoofdstuk rol je ineens als een tierelier, daar schrijf je als Pim Fortuyn zaliger zelve! Pwa-papa-papa, retteketet! Nederland gaat naar de kelder en zullie hebben het gedaan!

Wat heb je gedaan? Dit onrijpe schotschrift wordt verspreid als boekenweekessay, dus duizenden mensen krijgen het in handen. Ze zullen pas in het slothoofdstuk ineens begrijpen wat ze lezen. 'Zie je wel: Bart Jan, die zo ingewikkeld kan schrijven, vindt het ook!' En misschien zullen ze wel op je stemmen, bij de eerstvolgende verkiezingen, domweg omdat ze bang zijn voor die rare moslimburen, net als jij. En omdat ze alleen maar letten op de uitwassen, en niet op de ontwikkeling onder moslims die verdraaid veel weg heeft van een emancipatie naar Westers model.


Hartelijke groet,

rien van den berg




jaja indrukwekkend betoog:ha:ha:ha:ha:ha


ben overigens verder maar gestopt met becommentarieren.... zonde van mijn tijd...


moet ff denken aan wat Spruyt gisteravond waardeerde in ds. Visscher: " een fijne man die tenmiste discusieerd op inhoud en deze discussie ook niet uit de weg gaat".

en dat hij vind dat Spruyt ingewikkeld schrijft zal zegt meer over het niveau van meneer van de Berg dan dat van Spruyt.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
arend

Bericht door arend »

nou nou, kom op. ik vind dat het betoog van Rien van den Bergh op bepaalde punten best hout snijdt. Zo mis ik de notie van de mens die van nature geneigd is tot alle kwaad ook nogal in de redenaties van Spruyt. Naar mijn gevoel heeft hij best moeite met een pging om zijn visie op conservatisme te verbinden met een gefundeerde christelijke maatschappijvisie. Dat geeft niet; dat is met bv het socialisme ook niet altijd makkelijk. Maar probeer het dan niet.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Volgens mij bedoelde je dit artikel Billy (via U2U)
Burgerheer maakt bij VVD de dienst uit

door Bart Jan Spruyt

Bart Jan Spruyt is directeur van de Edmund Burke Stichting, het platform voor conservatieve gedachtevorming.

De VVD dreigt ten prooi te vallen aan dwingelandij van verlichte, moderne heren. Zij bepalen de norm. Voor andersdenkenden blijft nauwelijks ruimte over.

Liberalen onderhouden een moeizame relatie tot de deugd van de tolerantie. Zij willen geen algemeen bindende uitspraken over goed en kwaad doen, want goed en kwaad zijn persoonlijke keuzes. Van hen moeten we daarom alle voorkeuren even tolerant en respectvol tegemoet treden. Er is maar één groep van mensen die buiten de kaders van deze liberale tolerantie vallen: zij die niet even tolerant zijn als de liberalen zelf.

Die eenzijdige tolerantie heeft iets monomaniakaals. Liberalen menen te weten waar de grenzen van de publieke ruimte liggen, en die grenzen worden tegenwoordig zo ongeveer bepaald door de acceptatie van wat men 'de Verlichting' en 'de moderniteit' noemt. Allen die zo ver nog niet zijn, dienen in hun binnenkamers te fluisteren en publiekelijk te zwijgen.

Vervelender wordt het wanneer liberalen de sterke arm van de overheid te hulp willen roepen om die eenvormigheid af te dwingen. Zoals de liberale conservatief Michael Oakeshott al zei: 'Wij tolereren monomaniakalen. Maar waarom zouden we ons door hen laten regeren?'

Over overheid en maakbaarheid hebben de kamerleden Hans van Baalen (VVD) en Jet Bussemaker (PvdA) in deze krant gediscussieerd (Trouw, 16 en 23 februari). Dit debat is enigszins verwarrend omdat Bussemaker een toenemende invloed van de overheid op de verkeerde gronden afwijst, en Van Baalen die toenemende invloed deels op de verkeerde gronden verdedigt.

Bussemaker verzet zich vooral tegen een staatsdirigisme dat in de strijd tegen terreur tot in het privé-leven van burgers doordringt, en dat bij de integratieproblematiek de sociale cohesie belangrijker acht dan het behoud van de eigen cultuur.

Van Baalen neemt met deze standpunten terecht afscheid van oud-linkse stokpaardjes, en het verzet van Bussemaker daartegen doet vermoeden dat haar bekering tot een verrassend anti-overheidsdenken ingegeven is door links conservatisme dat oude 'verworvenheden' bedreigd ziet door een overheid die haar verantwoordelijkheid op het punt van veiligheid en integratie eindelijk serieus begint te nemen.

Wat het pleidooi van Van Baalen zo verontrustend maakt, is het feit dat hij zijn pleidooi voor een sterkere rol van de staat inbedt in een betoog voor meer overheidsinvloed tout court. En dat zou je inderdaad niet van een echte klassiek-liberaal mogen verwachten.

In een -hopelijk tijdelijke- vlaag van sociaal-liberale verstandsverbijstering spreekt Van Baalen zich uit voor een overheid die op alle terreinen van het maatschappelijke leven een faciliterende rol speelt. Daarbij noemt hij ook nog eens de terreinen waarop de rol van de overheid de afgelopen decennia juist te groot is geweest en dringend moet worden teruggedrongen, zoals de economie, de gezondheidszorg en het onderwijs. Als ergens gebleken is dat de overheid niet de oplossing maar het probleem is, dan is het daar.

De positiebepaling van Van Baalen lijkt mij ondertussen symptomatisch voor de koers die de VVD de laatste tijd inslaat. Politieke sturing is daarbij het credo.

Binnen de breedte van de VVD blijkt deze houding uit het liberale manifest 'Om de vrijheid', dat twee weken geleden is gepresenteerd. Uit de inhoud van dat stuk blijkt dat normen en waarden voor liberalen taboe zijn, maar dat de staat volgens hen aan de vrijheid vooraf gaat en dat die staat de burgers vaderlandsliefde en burgerschap moet gaan bijbrengen. Dat laatste klinkt nog niet eens onaantrekkelijk, maar uit toelichtingen van commissievoorzitter Geert Dales blijkt dat hij daarmee vooral bedoelt dat iedereen in Nederland zich moet gaan aanpassen aan wat een verlichte meerderheid vindt. De vrijheid in Nederland wordt dus, als het aan de VVD ligt, ingeperkt door wat een groepje blanke, seculiere heren op dit moment 'verlicht' en 'modern' acht. Dat lijkt mij geen wenkend perspectief.

Natuurlijk kan het misbruik van rechten en vrijheden een directe bedreiging van de staat en de maatschappelijke orde vormen. Maar leg dan uit hoe wij hier in Nederland het juiste gebruik van die rechten en vrijheden altijd hebben ingevuld, en zorg -in navolging van de Rotterdamse wethouder Marco Pastors- bij het onderwijs voor een soort artikel 23-plus, waarbij onderwijs op de grondslag van een niet-geïntegreerd geloof strenger wordt gecontroleerd en getoetst. Maar bewandel niet de weg van intolerante staatsdwingelandij waarbij zindelijke liberale burgerheren een verstikkende deken van conformiteit over het gehele land heen leggen.


Copyright: Spruyt, Bart Jan
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

bedankt barryvrouw

bill
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
limosa

Bericht door limosa »

Ik kon er helaas niet zijn. Zo te lezen was het een interessante avond. Ik blijf de denkbeelden van Spruyt interessant vinden. Want hij denkt na over dingen zonder in de traditie gevangen te zitten. En los van ermee eens zijn of niet, dat waardeer ik in hem.

Jammer dat er weer op zijn boek gereageerd wordt met spitysvondigheden, beetje vliegen afvangen, beetje belachelijk maken. Laten we nou eens serieus nadenken over de toekomst van Nederland vanuit het post-christelijke perspectief dat Spruyt schetst.

Uit het verslag van het RD begrijp ik de opstelling van ds. Visser niet helemaal. Hij zegt ergens: „Zonder verankering in de Tien Geboden des Heeren kom je er niet uit” maar zelf vind hij enerzijds dat de Islamitische gemeenschap de ruimte moet krijgen (scholen en moskeen dus) en anderzijds dat de satanskerk verboden moet worden. Dat lijkt me niet consequent. Maar misschien interpreteer ik het fout. Kan iemand die er geweest is duidelijkheid geven? Overigens respect voor deze dominee die hier toch de discussie aangaat.

Ik heb heel wat symphatie voor de SGP. Maar de analyse van Spruyt voor wat betreft het staan in een postchristelijke samenleving is sterk. Ben benieuwd naar de reactie die de SGP hierop geeft. Voor de toekomst van de partij is het nadenken hierover 10 x belangrijker dan bijvoorbeeld het standpunt over de vrouw in de partij.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik kon er helaas niet zijn. Zo te lezen was het een interessante avond. Ik blijf de denkbeelden van Spruyt interessant vinden. Want hij denkt na over dingen zonder in de traditie gevangen te zitten. En los van ermee eens zijn of niet, dat waardeer ik in hem.

Jammer dat er weer op zijn boek gereageerd wordt met spitysvondigheden, beetje vliegen afvangen, beetje belachelijk maken. Laten we nou eens serieus nadenken over de toekomst van Nederland vanuit het post-christelijke perspectief dat Spruyt schetst.

Uit het verslag van het RD begrijp ik de opstelling van ds. Visser niet helemaal. Hij zegt ergens: „Zonder verankering in de Tien Geboden des Heeren kom je er niet uit” maar zelf vind hij enerzijds dat de Islamitische gemeenschap de ruimte moet krijgen (scholen en moskeen dus) en anderzijds dat de satanskerk verboden moet worden. Dat lijkt me niet consequent. Maar misschien interpreteer ik het fout. Kan iemand die er geweest is duidelijkheid geven? Overigens respect voor deze dominee die hier toch de discussie aangaat.

Ik heb heel wat symphatie voor de SGP. Maar de analyse van Spruyt voor wat betreft het staan in een postchristelijke samenleving is sterk. Ben benieuwd naar de reactie die de SGP hierop geeft. Voor de toekomst van de partij is het nadenken hierover 10 x belangrijker dan bijvoorbeeld het standpunt over de vrouw in de partij.
De spijker op z'n kop limosa.
wat betreft je citat van ds. Visscher dit klopt dit heeft hij idd zo gezegd.
ds. Visscher gaf zelf ook eerlijk toe dat zijn visie ( overigens visie van veel sgp-ers) spanning oproept. zoals ik zal zei in ader topic heeft Spruyt dit spanningsveld niet meer.

Spruyt denkt overigens dat hij "voorop loopt" in deze visie in chrsitelijke kring. anderen suggereerden weer dat hij wellicht achterop loopt.... tja tis maar hoe je het bekijkt....
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Billy
De spijker op z'n kop limosa.
wat betreft je citat van ds. Visscher dit klopt dit heeft hij idd zo gezegd.
ds. Visscher gaf zelf ook eerlijk toe dat zijn visie ( overigens visie van veel sgp-ers) spanning oproept. zoals ik zal zei in ader topic heeft Spruyt dit spanningsveld niet meer.

Spruyt denkt overigens dat hij "voorop loopt" in deze visie in chrsitelijke kring. anderen suggereerden weer dat hij wellicht achterop loopt.... tja tis maar hoe je het bekijkt....
ds. Visscher zit in een spagaat op dit punt, samen met heel veel SGP-ers overigens. Op dat punt moet echt nog wat denkwerk gedaan worden.

Ik denk overigens dat Spruyt voorop loopt. Maar dat is niet het meest interessante. Spruyt heeft vooral een heldere kijk op de samenleving en hij durft daar consequenties voor zijn denken over politiek aan te verbinden.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Je posting begrijp ik niet helemaal Limosa?
Je zei: we kunnen wel bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen maar geen verbond maken met Islam of liberalisme. Vervolgens noem je Daniël. Die stond in feite ook alleen, zonder meerderheidsregering achter hem. Dus ik nam aan dat je bedoeld dat we als een Daniël als individuele christenen in de politiek kunnen staan en daarin getuigen. Maar als we dat gaan doen is de SGP overbodig gewordenen leeg gelopen, de SGP-ers zijn uitgezwermd over de andere partijen. Ik vroeg me af of je die situatie bedoeld.
Nou het ging mij meer om het staan als Daniël en Jozef.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Je posting begrijp ik niet helemaal Limosa?
Je zei: we kunnen wel bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen maar geen verbond maken met Islam of liberalisme. Vervolgens noem je Daniël. Die stond in feite ook alleen, zonder meerderheidsregering achter hem. Dus ik nam aan dat je bedoeld dat we als een Daniël als individuele christenen in de politiek kunnen staan en daarin getuigen. Maar als we dat gaan doen is de SGP overbodig gewordenen leeg gelopen, de SGP-ers zijn uitgezwermd over de andere partijen. Ik vroeg me af of je die situatie bedoeld.
Nou het ging mij meer om het staan als Daniël en Jozef.
ah, oké, ik was denk ik teveel gefocust op de positie van de SGP in het politiek spectrum bij het lezen van je posting
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

kortom voor mij word steeds duidelijker dat een theocratische beginsel of ideaal ons alleen maar spanning brengt waar we in de politieke praktijk anno 2005 geen kant mee op kunnen.

Spruyt was blij te zien dat de SGP nu ook `aan het veranderen is`, en dat er in SGP-kring ook over gedacht/gediscusieerd word.

op te merken valt dat Spruyt de spanning waarin veel sgp/ers zitten al voorbij is. en meer hoop heeft op samenwerking met klassiek/conservatief liberalen (dus NIET de liberalen van het liberaal manifest!) dan met Moslims.
En hij ziet dat wellicht verwezenlijkt in een klassiek conservatieve partij.

in Wilders herkent hij een conservatief-liberaal en zoals het er nu naar uitziet word de partij van Wilders zo´n partij.............. aldus Spruyt


Wie en wat Wilders is, vind ik niet de moeite waard om over te schrijven. Iedereen die zijn woorden heeft gehoord, ook toen hij nog voor de VVD sprak, weet genoeg.

Kom op Billy, als het theocratisch ideaal spanning oplevert in een maatschappij, betekent dat dan het opheffen van dat ideaal? Als Gods geboden spanning op leveren, dan …..

Als de SGP haar theocratisch ideaal verlaat, dan is het voor mij ‘exit SGP’. Spruyt kan constateren dat voor veel SGP-ers de spanning al voorbij is, maar voor mij is het alleen de ‘honger’ naar het pluche die sommige SGP-ers 360 graden doet draaien.

Ik kan al die hijgerigheid rondom de liberalen niet verstaan. Artikel 23 en onze wetgeving bieden genoeg ruimte om opruiende docenten / imams aan te pakken.

Uit het verslag van het RD begrijp ik de opstelling van ds. Visser niet helemaal. Hij zegt ergens: „Zonder verankering in de Tien Geboden des Heeren kom je er niet uit” maar zelf vind hij enerzijds dat de Islamitische gemeenschap de ruimte moet krijgen (scholen en moskeen dus) en anderzijds dat de satanskerk verboden moet worden. Dat lijkt me niet consequent. Maar misschien interpreteer ik het fout. Kan iemand die er geweest is duidelijkheid geven? Overigens respect voor deze dominee die hier toch de discussie aangaat.

Ook ik begrijp Ds. Visscher niet. De spagaat waarin hij zit, veroorzaakt hij zelf. Er kan geen ruimte zijn voor opruiende moslims. Er kan geen sprake zijn van een moskee in de samenleving. Er kan geen sprake zijn van een moslimschool, etc. Over waar de naam van Christus gelasterd, vertrapt wordt is een gruwel in het oog van de HEERE. Durf dit uit te spreken. Natuurlijk wordt deze boodschap niet meer verstaan, ook niet in Nederland, dat is heel erg, maar het ergste is dat mensen het niet meer durven, want ja dan is er voor de SGP geen mogelijkheid meer tot regeren!

Het artikel van Spruyt waar hij uithaalt naar het manifest, is duidelijk een koerscorrectie. Of hijzelf is tot een ander inzicht gekomen, of hij is teruggefloten. De conclusie mag hij zelf trekken.

Vrienden, ik zou zeggen neem het RD van vorige week en lees het interview met dhr. Dales, opsteller van het liberaal manifest. Het probleem van de toleranten is dat ze hun tolerantie tot een religie hebben gemaakt. Iedere aantasting in hun ogen van die religie leidt tot intolerantie. Zo is die tolerantie in haar wezen zeer intolerant en heel gevaarlijk voor de christenen. Als je het stuk leest, dan moet je eigenlijk concluderen dat de intelligentie van dhr. Dales niet erg groot is. We kunnen zo tussen de regels lezen dat op de school onderwezen moet worden uit de ‘evolutietheorie’. Is dat neutraal mijnheer Dales, of indoctrineert u nu, úw theorie? Zo is het met alles. Mensen die bijvoorbeeld bezwaar maken tegen het klokkenluiden op zondag maken grote kans, maar ik moet wél accepteren dat vier straten verder op de plaatselijke voetbalclub haar **-jarig jubileum viert. De house dreunt door de straten? Tolerant? Zullen we proberen een plaatselijke koorvereniging psalmen in de nacht te laten zingen bij deze toleranten? Grote kans dat …….., vult u zelf maar in.

Geen verbond met de moslims, geen verbond met de liberalen. Dit zal misschien betekenen dat de kerk uit het publieke domein weggemasseerd wordt en misschien nog wel erger. Dat zal misschien betekenen dat mijn geloofsbelijdenis ten koste gaat van mijn carriere, of erger. Laten we dan de woorden in het oog houden uit de Hebreën: ‘zie op de vergelding des loons’. Dat is een ander loon dan het schouderklopje van de liberaal / moslim, nee dat is het loon wat Hij uitdeelt omdat Hij het verworven heeft op de kruisheuvel van Golgotha.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
limosa

Bericht door limosa »

je bent consequent ndonselaar, uiteraard! maar het gevolg is uiteindelijk toch wel dat de SGP (stel dat die bij haar wortels blijft zoals jij beschrijft) marginaliseerd.

aan de ene zijde zitten SGP-ers die vast willen houden aan de lijn van art. 36 onverkort en compromisloos doorgaan in het theocratisch ideaal, daarbij het gevolg nemend dat ze marginaliseren.

aan de andere kant zitten SGP-ers die wel als christen in de samenleving willen staan maar die, omdat zij verder willen als christen in de maatschappij ook als de SGP in de marge terecht is gekomen, nadenken over het functioneren in een postchristelijke maatschappij.

de kunst is denk ik om deze twee visies bij elkaar te brengen, als ze tegen elkaar op staan komt er helemaal niks van terecht. de eerste groep moet van de tweede leren nadenken over de toekomst, over de horizon heen kijken. de twee groep moet van de eerste leren wat de waarde is van het zonder meer vasthouden aan Schrift en belijdenis. als ze beiden, zonder naar elkaar te luisteren, hun eigen weg gaan komt het niet goed denk ik.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
kortom voor mij word steeds duidelijker dat een theocratische beginsel of ideaal ons alleen maar spanning brengt waar we in de politieke praktijk anno 2005 geen kant mee op kunnen.

Spruyt was blij te zien dat de SGP nu ook `aan het veranderen is`, en dat er in SGP-kring ook over gedacht/gediscusieerd word.

op te merken valt dat Spruyt de spanning waarin veel sgp/ers zitten al voorbij is. en meer hoop heeft op samenwerking met klassiek/conservatief liberalen (dus NIET de liberalen van het liberaal manifest!) dan met Moslims.
En hij ziet dat wellicht verwezenlijkt in een klassiek conservatieve partij.

in Wilders herkent hij een conservatief-liberaal en zoals het er nu naar uitziet word de partij van Wilders zo´n partij.............. aldus Spruyt


Wie en wat Wilders is, vind ik niet de moeite waard om over te schrijven. Iedereen die zijn woorden heeft gehoord, ook toen hij nog voor de VVD sprak, weet genoeg.

Ik weet nog niet genoeg van deze man. Kijk dan ook uit naar zijn program ( ook op gebied van verzorgingsstaat/ economie etc.) Je kan het wel niet de moeite waard vinden om over te schrijven Niek, maar toch kan zijn partij wel eens belangrijk worden in het politieke spectrum

Kom op Billy, als het theocratisch ideaal spanning oplevert in een maatschappij, betekent dat dan het opheffen van dat ideaal? Als Gods geboden spanning op leveren, dan …..

Als de SGP haar theocratisch ideaal verlaat, dan is het voor mij ‘exit SGP’. Spruyt kan constateren dat voor veel SGP-ers de spanning al voorbij is, maar voor mij is het alleen de ‘honger’ naar het pluche die sommige SGP-ers 360 graden doet draaien.

Het theocratisch ideaal an sich wekt geen spanning op. Als je de lijn van "in het spoor" volgt heb je idd geen spanning en ben je met recht theocratisch idealistisch bezig! maar dat is nu juist niet ( meer) de lijn waarop er door vdVlies en vdStaaij en het bestuur politiek bedrijft in den Haag. En in de lokale besturen zijn dezen ook met een lampje te zoeken.
Juist door krampachtige "aanpassingen" koemn sgp-ers in een spagate spanning - zoals bijvb. ook ds. Visscher.

en dan gaat het echt niet om een zetel op het pluche maar gaat het erom hoe je als chrisiten denkt politiek te bedrijven in een sterk post-christelijk tijdperk.

Dus jij denkt dat dat alleen op de oude sgp-manier kan? denk jij dan echt dat er op deze hele wereld maar 1 partij is in 1 bepaald land die politiek wil bedrijven naar Gods woord en getuigenis?
geloof jij niet dat er in Amerika/ Duitsland/Hongarije enz. christenen zijn die ook op een juiste wijze politiek actief zijn?



Ik kan al die hijgerigheid rondom de liberalen niet verstaan. Artikel 23 en onze wetgeving bieden genoeg ruimte om opruiende docenten / imams aan te pakken.

Uit het verslag van het RD begrijp ik de opstelling van ds. Visser niet helemaal. Hij zegt ergens: „Zonder verankering in de Tien Geboden des Heeren kom je er niet uit” maar zelf vind hij enerzijds dat de Islamitische gemeenschap de ruimte moet krijgen (scholen en moskeen dus) en anderzijds dat de satanskerk verboden moet worden. Dat lijkt me niet consequent. Maar misschien interpreteer ik het fout. Kan iemand die er geweest is duidelijkheid geven? Overigens respect voor deze dominee die hier toch de discussie aangaat.

Ook ik begrijp Ds. Visscher niet. De spagaat waarin hij zit, veroorzaakt hij zelf. Er kan geen ruimte zijn voor opruiende moslims. Er kan geen sprake zijn van een moskee in de samenleving. Er kan geen sprake zijn van een moslimschool, etc. Over waar de naam van Christus gelasterd, vertrapt wordt is een gruwel in het oog van de HEERE. Durf dit uit te spreken. Natuurlijk wordt deze boodschap niet meer verstaan, ook niet in Nederland, dat is heel erg, maar het ergste is dat mensen het niet meer durven, want ja dan is er voor de SGP geen mogelijkheid meer tot regeren!

Het artikel van Spruyt waar hij uithaalt naar het manifest, is duidelijk een koerscorrectie. Of hijzelf is tot een ander inzicht gekomen, of hij is teruggefloten. De conclusie mag hij zelf trekken.
Beste Niek, volgens mij weet jij nog steeds geen onderscheid te maken tussen klassiek-liberalen ( als bijvb. ook Wiegel en Bolkestein) en de liberalen als Dales en consorten
leg die koerscorrectie van Spruyt eens uit!

spruyt heeft nooit anders bedoeld (als hij het over liberalen had ) dan de klassiek-liberalen en/of de conservatief-liberalen.

Vrienden, ik zou zeggen neem het RD van vorige week en lees het interview met dhr. Dales, opsteller van het liberaal manifest. Het probleem van de toleranten is dat ze hun tolerantie tot een religie hebben gemaakt. Iedere aantasting in hun ogen van die religie leidt tot intolerantie. Zo is die tolerantie in haar wezen zeer intolerant en heel gevaarlijk voor de christenen. Als je het stuk leest, dan moet je eigenlijk concluderen dat de intelligentie van dhr. Dales niet erg groot is. We kunnen zo tussen de regels lezen dat op de school onderwezen moet worden uit de ‘evolutietheorie’. Is dat neutraal mijnheer Dales, of indoctrineert u nu, úw theorie? Zo is het met alles. Mensen die bijvoorbeeld bezwaar maken tegen het klokkenluiden op zondag maken grote kans, maar ik moet wél accepteren dat vier straten verder op de plaatselijke voetbalclub haar **-jarig jubileum viert. De house dreunt door de straten? Tolerant? Zullen we proberen een plaatselijke koorvereniging psalmen in de nacht te laten zingen bij deze toleranten? Grote kans dat …….., vult u zelf maar in.
helemaal met je eens Niek Deze zorg en kritiek van je is zeer terecht!
Geen verbond met de moslims, geen verbond met de liberalen. Dit zal misschien betekenen dat de kerk uit het publieke domein weggemasseerd wordt en misschien nog wel erger. Dat zal misschien betekenen dat mijn geloofsbelijdenis ten koste gaat van mijn carriere, of erger. Laten we dan de woorden in het oog houden uit de Hebreën: ‘zie op de vergelding des loons’. Dat is een ander loon dan het schouderklopje van de liberaal / moslim, nee dat is het loon wat Hij uitdeelt omdat Hij het verworven heeft op de kruisheuvel van Golgotha.

Geen verbond met moslims en geen verbond met liberalen. OK.

En ook geen consessies doen aan art. 36 en de grondrechten niet meer verdedigen? Want dat is toch de spanning?

zonder artikel 36 hebben we toch nog st4eds als chrsiten een boodschap voor deze gehele wereld.
Bush heeft toch ook geen artikel 36 maar belijd wel voluit zijn christenzijn en zijn geloofsleven...................?
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Een kleine reactie terug aan mijn [bezorgde] vrienden Billy en Limosa,

Ik weet nog niet genoeg van deze man. Kijk dan ook uit naar zijn program ( ook op gebied van verzorgingsstaat/ economie etc.) Je kan het wel niet de moeite waard vinden om over te schrijven Niek, maar toch kan zijn partij wel eens belangrijk worden in het politieke spectrum

Natuurlijk Billy kan het zo zijn dat de economische inhoud van Bart Jan Spruyt er goed uitziet en dat het méér herkenning oproept dan dat van bijvoorbeeld het CDA etc., maar daarmee is niet alles gezegd. Ook Pim Fortuyn riep veel herkenning op en ik zou niet graag een eurootje willen geven voor elke christen die op LPF heeft gestemd. Daarmee gooi ik heus niet alles overboord en blijf ik, met Spruyt, van mening dat onze verzorgingsstaat revisie nodig heeft. Maar Billy nogmaals, dat heeft niet het laatste woord.

Het theocratisch ideaal an sich wekt geen spanning op. Als je de lijn van "in het spoor" volgt heb je idd geen spanning en ben je met recht theocratisch idealistisch bezig! maar dat is nu juist niet ( meer) de lijn waarop er door vdVlies en vdStaaij en het bestuur politiek bedrijft in den Haag. En in de lokale besturen zijn dezen ook met een lampje te zoeken.
Juist door krampachtige "aanpassingen" koemn sgp-ers in een spagate spanning - zoals bijvb. ook ds. Visscher.

en dan gaat het echt niet om een zetel op het pluche maar gaat het erom hoe je als chrisiten denkt politiek te bedrijven in een sterk post-christelijk tijdperk.

Dus jij denkt dat dat alleen op de oude sgp-manier kan? denk jij dan echt dat er op deze hele wereld maar 1 partij is in 1 bepaald land die politiek wil bedrijven naar Gods woord en getuigenis?
geloof jij niet dat er in Amerika/ Duitsland/Hongarije enz. christenen zijn die ook op een juiste wijze politiek actief zijn?


Laat ik eens met het laatste beginnen. Ik ben er van harte overtuigd dat God Zijn Kerk heeft buiten Nederland en dat onze gekleurde dogmatische bril schreeuwt om een heldere blik. Maar weet je wat ik nu juist in de SGP soms en ook bij onszelf als christen mis, dan vind ik daar: helderheid! In het jongste blad ‘Oogst’ [ja van de stichting ‘heil des volk’], las ik een artikel over Afrika. Ik zou zeggen bestel en lees hoe daar christenen, vooralsnog, Gods eer belangrijker vinden dan geldelijk gewin, ja dat leden ernstig worden vermaand als hun levenswandel niet in overstemming is met Gods Woord.

Over de stichting ‘in ’t Spoor’ wens ik niet zoveel woorden te schrijven. Ik zit duidelijk niet op hun spoor!
In de laatste banier zag ik een uitnodiging waar dhr. Kolijn gaat discussieren over de vraag of wij nog kunnen zweren op de grondwet of Nederlandse wet’. Daarop is maar één antwoord mogelijk: nee. Mr. Van den Berg zag het helderer Billy. Bij zijn afscheid was er een artikel in de Banier waar hij zei dat participeren in een democratie op het randje is en misschien wel over de rand. Waar de helft plus één de beslissing maakt, zijn we overgeleverd aan de macht van het volk en gaat Gods Woord overboord. Ik pleit hier niet voor een dictatuur, maar ik heb wel ambivalente gevoelens bij een democratie.

Je komt pas in een spagaat Billy als je het theocratisch ideaal verlaat. Dan moet je accepteren dat niet Gods Woord het laatste woord heeft, maar het woord van het volk. Ook als dit tégen Gods Woord ingaat, dien je dat te accepteren, want anders verlies je het zicht op de democratie. Pas als je theocratisch politiek bedrijft, dan is het duidelijk dat waar Gods Woord in het geding is, je dit niet wilt en kunt accepteren. Dit levert in mijn optiek meer waardering op dan in een zaal vol SGP-ers op de jaarlijkse ledenvergadering spreken tégen de Islam en vervolgens in het publieke debat voorstemmen. Ja, dan heb je een spagaat.

Beste Niek, volgens mij weet jij nog steeds geen onderscheid te maken tussen klassiek-liberalen ( als bijvb. ook Wiegel en Bolkestein) en de liberalen als Dales en consorten
leg die koerscorrectie van Spruyt eens uit!

spruyt heeft nooit anders bedoeld (als hij het over liberalen had ) dan de klassiek-liberalen en/of de conservatief-liberalen.


Billy, ik heb de mening van dhr. Spruyt gebruikt in een onderzoek en dan met name rondom de discussie vorig jaar rond Theo van Gogh en hij nam daarin duidelijk een standpunt in die ligt in de lijn van dhr. Dales. Heb je niet gelezen dat Wiegel schreef vorige week dat hij wel vóór een moslimschool was!? Dit was duidelijk gericht tegen dhr. Dales. Wat is nu het standpunt van Spruyt in deze vraag?
Ook accepteert Spruyt wél moslims, maar ze moeten zich conformeren aan de Nederlandse staat en haar wetten. Ze moeten haar ideologische veren losschudden. Dit is een heel herkenbare stelling van het neo-liberale kamp, helaas!

Geen verbond met moslims en geen verbond met liberalen. OK.

En ook geen consessies doen aan art. 36 en de grondrechten niet meer verdedigen? Want dat is toch de spanning?

zonder artikel 36 hebben we toch nog st4eds als chrsiten een boodschap voor deze gehele wereld.
Bush heeft toch ook geen artikel 36 maar belijd wel voluit zijn christenzijn en zijn geloofsleven...................?


Billy ik heb nergens artikel 36 genoemd. We hebben als christen zeker een boodschap voor deze wereld en kunnen dat ook zonder artikel 36, maar niet zonder de Schrift. Hoe vind je onze houding als we in de raadszaal vóór een moskee stemmen en we belijden met de Schrift dat er onder de hemel geen andere Naam gegeven is?

je bent consequent ndonselaar, uiteraard! maar het gevolg is uiteindelijk toch wel dat de SGP (stel dat die bij haar wortels blijft zoals jij beschrijft) marginaliseerd.

aan de ene zijde zitten SGP-ers die vast willen houden aan de lijn van art. 36 onverkort en compromisloos doorgaan in het theocratisch ideaal, daarbij het gevolg nemend dat ze marginaliseren.

aan de andere kant zitten SGP-ers die wel als christen in de samenleving willen staan maar die, omdat zij verder willen als christen in de maatschappij ook als de SGP in de marge terecht is gekomen, nadenken over het functioneren in een postchristelijke maatschappij.

de kunst is denk ik om deze twee visies bij elkaar te brengen, als ze tegen elkaar op staan komt er helemaal niks van terecht. de eerste groep moet van de tweede leren nadenken over de toekomst, over de horizon heen kijken. de twee groep moet van de eerste leren wat de waarde is van het zonder meer vasthouden aan Schrift en belijdenis. als ze beiden, zonder naar elkaar te luisteren, hun eigen weg gaan komt het niet goed denk ik.


Limosa, er zijn in de Bijbel wel meer voorbeelden van gemarginaliseerde tijden. Tijden waar het profetisch geluid haast niet werd gehoord. [Trouwens ik pretendeer nooit het profetisch geluid te zijn, laat dat duidelijk zijn]. Tijden waar er met God geen rekening werd gehouden, maar toch waren er ook in die tijd mensen die Gods Woord onverkort lieten horen. Zo kun je oprecht in de samenleving staan.

Limosa, wees nou eens eerlijk, is er als christen een andere weg? Let wel, Gods Woord kent niet zoals ik hierboven schreef de helft plus één. Ja, wel in de dagelijkse arbeid, de dagelijkse dingen. Zo praktisch waren de rabijnnen ook al, maar niet als het gaat om Gods Wet en nee dan heb ik niet over een exacte invulling van de Sjabbat of de zondag. Nee, dan gaat het om het onverkort vasthouden waar Gods Woord duidelijk in is.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Billy ik heb nergens artikel 36 genoemd. We hebben als christen zeker een boodschap voor deze wereld en kunnen dat ook zonder artikel 36, maar niet zonder de Schrift. Hoe vind je onze houding als we in de raadszaal vóór een moskee stemmen en we belijden met de Schrift dat er onder de hemel geen andere Naam gegeven is?
Die houding lijkt wellicht inconsequenter dan ze is. Veel christelijke denkers (Augustinus en Luther voorop) hebben onderscheid gemaakt tussen twee rijken (of 'steden', of hoe je ze verder ook aanduidt). Het rijk van God aan de ene kant, waarvan de christen een burger is, het rijk van de staat aan de andere kant, waarvan de christen ook een burger is. Die beide burgerschappen kennen verschillende verantwoordelijkheden. Luther moet ooit eens gezegd hebben dat je met het Evangelie geen samenleving kunt besturen. Een christelijke bestuurder kan m.i. als bestuurder niet altijd dezelfde grenzen trekken die hij voor zichzelf en zijn gezin trekt. De reden daarvoor is dat hij geen heerser over andermans geweten is en ook niet mag zijn. Als mens mag (en moet...) hij zijn islamitische medeburgers proberen te bereiken met het Evangelie, als machthebber kan hij ze niet dwingen niet naar de moskee te gaan.
Mij lijkt dit vrijwel de enig juiste houding om als christen om te gaan met macht. Artikel 36 doet teveel denken aan de absolutistische monarchien die in de tijd van De Bres vrijwel het enige politieke systeem in Europa vormden, en kan bovendien alleen als leidraad voor concreet politiek handelen dienen als er in een staat slechts 1 christelijke kerk is. Theologisch is dit idee volgens mij ook alleen te onderbouwen met een verwijzing naar de Israelische theocratie van het O.T., maar daarmee doe je tekort aan het grote verschil dat juist op het terrein van de verhoudingen tussen de volkeren en Israel (en daarmee ook op het terrein van de politiek) bestaat tussen het O.T. en het N.T.

Besef je overigens dat jouw uitspraak dat we niet op de Nederlandse Grondwet een eed af kunnen leggen betekent dat christelijke politiek onmogelijk is? Je bent daarmee direct in het vaarwater beland van die derde protestantse stroming in de tijd van de Reformatie: de doopsgezinden. Ook zij vonden (en vinden) dat christenen, als burgers van Gods koninkrijk, zich niet bezig kunnen houding met de aardse politiek, omdat dat onvermijdelijk compromissen insluit.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Daivd J,

Zoals dat in andere topics [helaas] gebeurt, gebeurt dat dus ook hier: labelen. Plak die man maar het etiket ‘dopers’ op en zie zo we zijn weer van onze onrust af, want ja die dopers zijn veroordeeld door Calvijn / Luther en vele anderen.

David je schreef:

Besef je overigens dat jouw uitspraak dat we niet op de Nederlandse Grondwet een eed af kunnen leggen betekent dat christelijke politiek onmogelijk is? Je bent daarmee direct in het vaarwater beland van die derde protestantse stroming in de tijd van de Reformatie: de doopsgezinden. Ook zij vonden (en vinden) dat christenen, als burgers van Gods koninkrijk, zich niet bezig kunnen houding met de aardse politiek, omdat dat onvermijdelijk compromissen insluit.

Nergens maar dan ook nergens heb ik geschreven dat de burgers zich niet bezig kunnen houden met de aardse politiek en dus compromissen sluiten. Natuurlijk moet een mens in de politiek compromissen sluit, maar nooit als het gaat om Gods Wet. Daar ligt het verschil! De Wederdopers hadden er zelfs een artikel voor: niet plaatsnemen in een regering. Ik zou zeggen: neem plaats in de regering, maar dan wel als een Jozef of als Daniël en zijn drie vrienden.

Die houding lijkt wellicht inconsequenter dan ze is. Veel christelijke denkers (Augustinus en Luther voorop) hebben onderscheid gemaakt tussen twee rijken (of 'steden', of hoe je ze verder ook aanduidt). Het rijk van God aan de ene kant, waarvan de christen een burger is, het rijk van de staat aan de andere kant, waarvan de christen ook een burger is. Die beide burgerschappen kennen verschillende verantwoordelijkheden. Luther moet ooit eens gezegd hebben dat je met het Evangelie geen samenleving kunt besturen. Een christelijke bestuurder kan m.i. als bestuurder niet altijd dezelfde grenzen trekken die hij voor zichzelf en zijn gezin trekt. De reden daarvoor is dat hij geen heerser over andermans geweten is en ook niet mag zijn. Als mens mag (en moet...) hij zijn islamitische medeburgers proberen te bereiken met het Evangelie, als machthebber kan hij ze niet dwingen niet naar de moskee te gaan.

Twee rijken is een aardige hypothese, maar de praktijk heeft allang uitgewezen dat de lijnen nooit te trekken zijn. Gods geboden hebben ook ons als burgers alles te zeggen.

Concreet: als Elia het volk om een keuze vraagt ‘is God de Heere’ of ‘Baäl’, dan is dat dus de strijd van de kerk, toch? En als ik nu bestuurder ben, dan moet ik als gelovige de twee godsdiensten legitimeren. Ik moet de Baäl toestaan, naast mijn God. Ik moet als gelovige akkoord gaan dat de naam van mijn Meester in het openbaar, en dus publieke domein, geloochend wordt. Iemand anders heeft in de geschiedenis ook als een gezegd ‘ik ken de Mens niet’. Nee, David, het is het één of het ander. Of de Heere regeert of het volk regeert. Ik begrijp best dat je als minderheidspartij soms hele moeilijke vragen krijgt, maar dan neem je het standpunt maar in, dat levert respect op. Van de week las ik van een socialist die in de gemeenteraad sprak tegen een christen: ik heb geen moeite met uw christen zijn, maar met uw zijn als christen. Voelen we het. Als we christen zijn, dan mag ook mijn socialistische buurman dat weten. Trouwens hij ging wel de barricaden op. Zijn principe was hem wat waard. Ons principe lijkt vandaag de dag veel op dat van de salonsocialisten: als ons pluche maar gewaarborgd is.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie