Maar die tekst in Jesaja is toch een profetie, over iets wat voor Jesaja in de toekomst zou gebeuren?
Verder denk ik dat er wel verlossing was, maar alleen door de wet of zo... hoewel dat bijna onmogelijk was. In Hebreeen 11 worden wel geloofshelden aangehaald. Misschien dat in het OT ook al sprake was van redding door blind vertrouwen en geloof in God? Ik probeer gewoon wat richtingen aan te geven hoor, niets te beweren.
Aan de andere kant, de verlossing van Jezus is natuurlijk universeel, van alle tijden. Dus zou in principe ook al opgaan voor het menselijke tijdsmoment van de kruisiging.
Overigens wordt in het boek De Gebroeders Karamazow van Dostojeveski hier kort op ingegaan. Daar zegt één van de karakters dat de mensen die voor Jezus sterven waren overleden door Jezus met zijn opstanding uit het dodenrijk naar de hemel werden gehaald, en dat de hel toen huilde om de voor haar verloren zielen. Daarop zei Jezus 'weent niet, de hel zal weer bevolkt raken, tot de dag dat ik opnieuw definitief terug kom'. Uiteraard is dit een literair stukje, en heeft weinig theologische waarde, maar toch. Het is wel interessant.
Uitspraken SGP
Ga naar
- Theologie
- ↳ Theologie - Algemeen
- ↳ Theologie - Actueel
- ↳ Theologie - Dogma en Belijdenis
- ↳ Theologie - Bezinning
- ↳ Theologie - In English
- Kerk en Cultuur
- ↳ Kerk en Cultuur - Algemeen
- ↳ Kerk en Cultuur - Ethiek
- ↳ Kerk en Cultuur - Kerkelijke bladen