positieve kanten van de ger.gem. en hun blad "De Saambi

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door jacob
ben je niet een beetje erg negatief Hendrikus?

Overigens weet ik uit betrouwbare bron dat preken web alles wil, behalve selecteren.
Heb ik beweerd dat prekenweb selecteerde? Was ik negatief toen ik signaleerde dat de Saambinder niet positief was over de Matthäus Passion?
Dit topic heet "positieve kanten" enz.: betekent dit dat niet mag worden gesignaleerd dat de SB ergens negatief over was? En wat Prekenweb betreft: ik ben blij met het initiatief, het voorziet in een behoefte. Is daar iets mis mee?

Hendrikus
~~Soli Deo Gloria~~
jacob

Bericht door jacob »

nee hoor niks mis mee.

ik maakte me alleen een beetje zorgen over deze regel

Het feit dàt we van dit medium gebruik moeten maken om zulke preken te horen, is echter wel veelzeggend...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door jacob
ik maakte me alleen een beetje zorgen over deze regel

Het feit dàt we van dit medium gebruik moeten maken om zulke preken te horen, is echter wel veelzeggend...
Via prekenweb kunnen wij nog preken horen zoals we ze zondags niet meer te horen krijgen. Dàt is méér een reden tot bezorgdheid.

Hendrikus
~~Soli Deo Gloria~~
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Via prekenweb kunnen wij nog preken horen zoals we ze zondags niet meer te horen krijgen. Dàt is méér een reden tot bezorgdheid.

Hendrikus
Dit is een contradictio in terminis. De preken op PrekenWeb.nl zíjn GergGem preken. Maak geen onderscheid waar het niet is.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door limosa

Hendrikus
Dit is een contradictio in terminis. De preken op PrekenWeb.nl zíjn GergGem preken. Maak geen onderscheid waar het niet is.
Doe toch eens serieus man!!
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
ik ben niet altijd serieus, maar nu even wel
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Lecram
ik ben niet altijd serieus, maar nu even wel
;)
memento

Bericht door memento »

Wáárom altijd hameren op de verschillen die je kunt vinden in de GG? Laten we het erop houden dat predikanten elkaar aanvullen. De één benadrukt de ene kant, de ander de andere kant. En een lichte dominee houd ook wel eens een zware preek hoor, en een zware dominee ook wel eens een lichte preek. En als je vind dat een dominee een preek houd die volgens jou niet bijbels is, praat eens met 'm, en bid voor 'm, ipv iedereen te vertellen dat jij de meeste GG predikanten lekker niets vind...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door memento
Wáárom altijd hameren op de verschillen die je kunt vinden in de GG? Laten we het erop houden dat predikanten elkaar aanvullen. De één benadrukt de ene kant, de ander de andere kant. En een lichte dominee houd ook wel eens een zware preek hoor, en een zware dominee ook wel eens een lichte preek. En als je vind dat een dominee een preek houd die volgens jou niet bijbels is, praat eens met 'm, en bid voor 'm, ipv iedereen te vertellen dat jij de meeste GG predikanten lekker niets vind...
Met deze samenvatting doe je een serieuze uiting van bezorgdheid geen recht. Ik hamer niet, maar moet met leedwezen wel een feit constateren. En daarbij gaat het niet om een simpele tegenstelling tussen licht en zwaar, het gaat om het Evangelie van vrije genade. En onze bezorgdheid dienaangaande ìs besproken met de kerkenraad en ìs een zaak van veel gebed. Van "vertellen dat we de meeste GG-predikanten lekker niets vinden" is beslist geen sprake. Jammer dat je dat niet begreep en meteen op deze manier meende te moeten reageren.

Hendrikus
~~Soli Deo Gloria~~
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Met deze samenvatting doe je een serieuze uiting van bezorgdheid geen recht. Ik hamer niet, maar moet met leedwezen wel een feit constateren. En daarbij gaat het niet om een simpele tegenstelling tussen licht en zwaar, het gaat om het Evangelie van vrije genade. En onze bezorgdheid dienaangaande ìs besproken met de kerkenraad en ìs een zaak van veel gebed. Van "vertellen dat we de meeste GG-predikanten lekker niets vinden" is beslist geen sprake. Jammer dat je dat niet begreep en meteen op deze manier meende te moeten reageren.

Hendrikus
Heb herkenning en begrip voor je opmerking Hendrikus!

Ik ben wel eens bang dat niet overal meer de ongelovige mens schuldig gesproken wordt. Terwijl we toch om eigen schuld verloren gaan. Maar laten we positief blijven in deze topic! Er is nog genoeg reden tot blijdschap (en tevredenheid, maar dat klinkt een beetje raar) in de GG.

A Dieu!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door AdrianusVerder constateer ik dat prekenweb door een enkeling hier onderdeel wordt gemaakt van de huidige polarisatie. Dat is jammer.

[Aangepast op 14/4/04 door Adrianus]
Dat is idd absoluut niet de bedoeling, maar scheid het medium van de inhoud van de prediking a.u.b.

PrekenWeb is niet bewust selectief en heeft polarisatie absoluut niet als doel.
Hartelijke groet,

Pim.

Lecram

Bericht door Lecram »

Ik heb nog steeds heel goede herinneringen aan onze laatste zondag in de GG. Dat was tevens avondmaalszondag, waar ds. W. Harinck het HA en het Woord bediende aan de hand van Jezus en Zacheus. Dit was wellicht zelfs 1 van mijn 'beste' zondagen in mijn GG tijd (en heb er vele goede gehad).

[Aangepast op 14/4/04 door Lecram]
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Wat de een bezorgheid noemt, noem ik vaak onvrede. Verder constateer ik dat prekenweb door een enkeling hier onderdeel wordt gemaakt van de huidige polarisatie. Dat is jammer.

[Aangepast op 14/4/04 door Adrianus]
Het is absoluut niet mijn bedoeling geweest, Prekenweb te positioneren binnen enigerlei polarisatie. Zo heb ik het niet geschreven en evenmin bedoeld.
Het bedroeft me overigens wel als ik lees hoe integere en oprechte bezorgdheid zomaar even weer wordt afgedaan als onvrede. Laten we toch niet zo snel klaarstaan met een oordeel over andermans beweegredenen. Dat lijkt nu wel te gebeuren, en dàt vind ik jammer!

Hendrikus
~~Soli Deo Gloria~~
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door HendrikusHet bedroeft me overigens wel als ik lees hoe integere en oprechte bezorgdheid zomaar even weer wordt afgedaan als onvrede. Laten we toch niet zo snel klaarstaan met een oordeel over andermans beweegredenen. Dat lijkt nu wel te gebeuren, en dàt vind ik jammer!

Hendrikus
Hendrikus, trek je dit soort reacties (beschuldiging van onvrede) niet aan. Als het al niet uit een arrogant hoogmoedig hart komt, de uiting is wel dusdanig. Zelfonderzoek en 'beproeft de geesten' is ten alle tijde nodig. Persoonlijk, maar ook kerkelijk!!
Hartelijke groet,

Pim.

Plaats reactie