Tsja... en dus maar wel lange lijsten met namen lezen? Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje een zwaktebod: als we dit doen, gaan we misschien ook dat doen, en dus doen we dit maar wel. Vervolgens kun je natuurlijk ook de vraag stellen: zijn die reinigingswetten dan zo geschikt om aan tafel te lezen? Op zich wel denk ik, alleen moet je m.i. als ouder wel steeds de context benadrukken: waarom die reinigingswetten er waren, en wat ze ons nog te zeggen hebben.eilander schreef:Zonder je laatste te vraag te beantwoorden. Eerder in dit topic heb ik al melding gemaakt van mijn opvatting over het lezen van de hele Bijbel aan tafel: als ik eraan begin om de geslachtsregisters over te slaan, ben ik bang dat ik daarna al snel ook de reinigingswetten etc. oversla en daarna ook moeilijke hoofdstukken in de profeten enzovoorts. Hoe verleidelijk het ook is!
Overigens lezen wij daarom aan tafel er eigenlijk altijd een dagboekje bij, waar e.e.a. ook verduidelijkt wordt.
eilander schreef:En dat je in een persoonlijke bijbelstudie die geslachtsregisters gaat bestuderen, als vervanging voor het lezen aan tafel, daar geloof ik voor mezelf niet zo in. Behalve als je voor jezelf ook een bijbelrooster volgt en dus alles leest.