Bijbel lezen aan tafel

rekcor

Re: Bijbel lezen aan tafel

Bericht door rekcor »

eilander schreef:Zonder je laatste te vraag te beantwoorden. Eerder in dit topic heb ik al melding gemaakt van mijn opvatting over het lezen van de hele Bijbel aan tafel: als ik eraan begin om de geslachtsregisters over te slaan, ben ik bang dat ik daarna al snel ook de reinigingswetten etc. oversla en daarna ook moeilijke hoofdstukken in de profeten enzovoorts. Hoe verleidelijk het ook is!
Tsja... en dus maar wel lange lijsten met namen lezen? Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje een zwaktebod: als we dit doen, gaan we misschien ook dat doen, en dus doen we dit maar wel. Vervolgens kun je natuurlijk ook de vraag stellen: zijn die reinigingswetten dan zo geschikt om aan tafel te lezen? Op zich wel denk ik, alleen moet je m.i. als ouder wel steeds de context benadrukken: waarom die reinigingswetten er waren, en wat ze ons nog te zeggen hebben.

Overigens lezen wij daarom aan tafel er eigenlijk altijd een dagboekje bij, waar e.e.a. ook verduidelijkt wordt.
eilander schreef:En dat je in een persoonlijke bijbelstudie die geslachtsregisters gaat bestuderen, als vervanging voor het lezen aan tafel, daar geloof ik voor mezelf niet zo in. Behalve als je voor jezelf ook een bijbelrooster volgt en dus alles leest.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Velen in mijn omgeving lezen nooit aan tafel uit de Bijbel, ik zie dat bij vrienden, familie,enz.
25 jaar geleden, ontdekte ik dat al,als ik eens bij "vreemden" mee at, en was dat voor mij een soort schok, wij zijn van jongs af aan gewend, om zoveel het mogelijk is na de maaltijd of tijdens, een stukje uit de Bijbel en evt dagboek erbij, te lezen...
Bij sommigen komt dan op zondagmiddag na het eten nog wel eens met veel poespas de Bijbel ineens op tafel, maar verder...
Hardop voorgaan in gebed is helemaal not done, bij de meesten...
Er is gewoon een soort schaamte heb ik ontdekt ;(
Ook bij mijn man thuis lazen ze aan tafel alleen op zondagmiddag :hum
En het is niet om te bagatelliseren, maar de meesten noemen zichzelf ogg, gg in ned, herv.lok. :bobo
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Velen in mijn omgeving lezen nooit aan tafel uit de Bijbel, ik zie dat bij vrienden, familie,enz.
25 jaar geleden, ontdekte ik dat al,als ik eens bij "vreemden" mee at, en was dat voor mij een soort schok, wij zijn van jongs af aan gewend, om zoveel het mogelijk is na de maaltijd of tijdens, een stukje uit de Bijbel en evt dagboek erbij, te lezen...
Bij sommigen komt dan op zondagmiddag na het eten nog wel eens met veel poespas de Bijbel ineens op tafel, maar verder...
En het is niet om te bagatelliseren, maar de meesten noemen zichzelf ogg, gg in ned, herv.lok. :bobo
Hier schrik ik wel een beetje van. Ik hoor ook niet alles, maar dat er aan tafel niet meer uit de Bijbel gelezen wordt, hoor ik eerlijk gezegd nooit. Ik zou wel graag willen weten welke ervaringen anderen hier mee hebben. Is het inderdaad zo erg?!
(ik zou het niet zo erg vinden als er een persoonlijke bijbelstudie tegenover stond, maar ik ben bang dat dat niet het geval is... En dan vind ik éénmaal in de Bijbel lezen per week!! wel schokkend. Heeft niets met kerkverbanden te maken, maar toch maakt mij dat nog wat extra verontrust)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Als je als ouders er op geattendeerd wordt dat de huisgodsdienst ook anders kan, kun je dat toch ook in de praktijk brengen.
Al begrijp ik best dat het lastig is om te zeggen tegen je kinderen dat het tot nu toe niet goed geweest is hoe je het hebt vormgegeven.
Er zijn hierover ook wel mooie boekjes geschreven trouwens.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

eilander schreef:
Orchidee schreef:Velen in mijn omgeving lezen nooit aan tafel uit de Bijbel, ik zie dat bij vrienden, familie,enz.
Hier schrik ik wel een beetje van. Ik hoor ook niet alles, maar dat er aan tafel niet meer uit de Bijbel gelezen wordt, hoor ik eerlijk gezegd nooit. Ik zou wel graag willen weten welke ervaringen anderen hier mee hebben. Is het inderdaad zo erg?!
(ik zou het niet zo erg vinden als er een persoonlijke bijbelstudie tegenover stond, maar ik ben bang dat dat niet het geval is... En dan vind ik éénmaal in de Bijbel lezen per week!! wel schokkend. Heeft niets met kerkverbanden te maken, maar toch maakt mij dat nog wat extra verontrust)
Ik herken dit beeld niet zo, maar dat is natuurlijk ook helemaal afhankelijk van waar je komt en mee-eet...

Ik weet het van 1 familielid van mij, hij en zijn vrouw toch echt anders opgevoed, maar daar komt de bijbel opeens aan tafel als ik er een keer mee-eet... doen het eigenlijk nooit was het antwoord op mijn geschokte vraag. Ik zie ook wel dat het niet past in het leven dat ze leven.... al is alleen de GG in een zeker plaats zwaar genoeg. Vooral die tegenstelling vind ik moeilijk.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
helma

Bericht door helma »

Mister schreef:Als je als ouders er op geattendeerd wordt dat de huisgodsdienst ook anders kan, kun je dat toch ook in de praktijk brengen.
Al begrijp ik best dat het lastig is om te zeggen tegen je kinderen dat het tot nu toe niet goed geweest is hoe je het hebt vormgegeven.
en dat valt volgens mij ook nog best mee; het is meer de angst (influistering van satan??) voor onbegrip dan dat dat onbegrip er in werkelijkheid ook is.
Als je van iets zegt: we hebben het altijd anders gedaan maar papa en mama hebben toch ingezien dat het niet genoeg is/te weinig/niet goed is of wat dan ook; dan lijkt mij dat kinderen daar best respect voor hebben.
Is onze ervaring gelukkig wel.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Hoe het komt weet ik niet, maar ik verzin dit niet, alle schoonouders van mijn broers bijv, lezen ook nooit de bijbel aan tafel, zelfs niet op zondag en de meesten van hen zijn gergem.
Waar ik over de vloer kom en kwam zijn over het algemeen "gerespecteerde" kerkelijk trouw meelevende mensen en gezinnen, 1 persoon waar ik vroeger regelmatig over de vloer kwam, is degene waar alleen zondag 'smiddags de Bijbel op tafel kwam, en als ik er doordeweeks was ook wel eens af en toe bij de avondmaaltijd...die man is overigens al vele jaren ouderling bij de ogg, en heeft een hoog aanzien bij de meeste kerkmensen :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Hoe het komt weet ik niet, maar ik verzin dit niet, alle schoonouders van mijn broers bijv, lezen ook nooit de bijbel aan tafel, zelfs niet op zondag en de meesten van hen zijn gergem.
Waar ik over de vloer kom en kwam zijn over het algemeen "gerespecteerde" kerkelijk trouw meelevende mensen en gezinnen, 1 persoon waar ik vroeger regelmatig over de vloer kwam, is degene waar alleen zondag 'smiddags de Bijbel op tafel kwam, en als ik er doordeweeks was ook wel eens af en toe bij de avondmaaltijd...die man is overigens al vele jaren ouderling bij de ogg, en heeft een hoog aanzien bij de meeste kerkmensen :hum
Staat daar ook niets tegenover (persoonlijke bijbelstudie, gezamenlijk afsluiten van de dag met Bijbellezen)??
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Orchidee schreef:Hoe het komt weet ik niet, maar ik verzin dit niet, alle schoonouders van mijn broers bijv, lezen ook nooit de bijbel aan tafel, zelfs niet op zondag en de meesten van hen zijn gergem.
Ik heb er nog nooit van gehoord, gelukkig lezen de kerkelijke mensen in mijn omgeving de Bijbel wel aan tafel, en voor het gemak beschouw ik dan het dagboekje/kinderbijbel ook als Bijbel.
Wij lezen 's morgen uit een dagboekje, 's middags de scheurkalender en 's avonds de kinderbijbel of een hoofdstuk uit "aan de hand"
Mijn zoon(8) leest zelf iedere avond uit een dagboek. Ik lees zelf dit jaar weer de Bijbel door (4 hfst per dag) en mijn man leest 's morgens ook altijd een stukje via de mail. 's avonds lezen we samen ook uit een dagboek.
Overigens gaat naast het dagboek (of scheurkalender, etc) altijd de "echte" Bijbel open, maar dat lijkt mij logisch.
Ik snap niet dat mensen een dag zonder Bijbellezen kunnen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
refo

Bericht door refo »

Uiteindelijk is het lezen na den eten ook niet meer dan een gewoonte.

En misschien niet eens een hele goede als daarmee de algemene plicht tot bijbellezen vervuld wordt geacht.
In de verschillende soorten GG's wordt persoonlijke bijbelstudie niet echt aangemoedigd. Men is daar van mening dat dat leidt tot allerlei 'wind van leer'.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:Uiteindelijk is het lezen na den eten ook niet meer dan een gewoonte.

En misschien niet eens een hele goede als daarmee de algemene plicht tot bijbellezen vervuld wordt geacht.
In de verschillende soorten GG's wordt persoonlijke bijbelstudie niet echt aangemoedigd. Men is daar van mening dat dat leidt tot allerlei 'wind van leer'.
Overigens las ik in de laatste GezinsGids nog een artikel waarin door iemand van de GG persoonlijk bijbellezen zeker werd aangemoedigd.

Ik zou er best mee kunnen leven als bijbellezen aan tafel werd ingewisseld voor persoonlijke bijbelstudie. Maar dat is met opgroeiende kinderen van nog geen 5 jaar best lastig...
refo

Bericht door refo »

Ik denk dat in de GG's de bijbel bijzonder weinig gelezen wordt. Dat verklaart wellicht waarom er geen behoefte is aan begrijpelijke taal.

In het gezin wordt bij de maatijden een keer een dagboekje gelezen en een keer een kinderbijbel. Resteert nog éénmaal.

Mogelijk moet de waarde van de bijbel eens wat meer benadrukt worden in het openbaar. Dat zakt wat weg is mijn waarneming.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

eilander schreef:
Staat daar ook niets tegenover (persoonlijke bijbelstudie, gezamenlijk afsluiten van de dag met Bijbellezen)??
Nee, ben je mal, dat vinden ze helemaal vrome poppenkast, maar ik ben verbaasd dat jullie dat niet kennen of ooit meegemaakt hebben, het is hier ter plaatse en omgeving meer gemeengoed dan iets abnormaals, bij huisbezoek moet de Bijbel vaak opgezocht worden :huhu
Willem

Bericht door Willem »

refo schreef:Ik denk dat in de GG's de bijbel bijzonder weinig gelezen wordt. Dat verklaart wellicht waarom er geen behoefte is aan begrijpelijke taal.
Het argument is geweldig! :humhihi
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Orchidee schreef:
eilander schreef:
Nee, ben je mal, dat vinden ze helemaal vrome poppenkast, maar ik ben verbaasd dat jullie dat niet kennen of ooit meegemaakt hebben, het is hier ter plaatse en omgeving meer gemeengoed dan iets abnormaals, bij huisbezoek moet de Bijbel vaak opgezocht worden :huhu
Tja de bijbel onder stof maar de tv enz. gilmt heb ik van een dominee horen zeggen!!
Plaats reactie