middelijk of onmiddellijk?
- ndonselaar
- Contacteer:
Jullie mogen wel afsluiten, maar ik wil toch nog graag van een zekere 'Afgewezen' de vraag beantwoord zien. Het is namelijk een heel belangrijke vraag. Miscanthus gaf met zijn uitleg al aan, waar het toe kan leiden dat we té makkelijk spreken over 'toepassen'. Dan wordt het een effectief maken van de verkiezing van eeuwigheid.
Maar goed, ik ben nieuwsgierig. Onmiddellijk of ......
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Middelijk, zolang het over de wedergeboorte gaat. Zie de tekst uit Rom 10 die Jacob al citeerde
Ik geloof niet in losse openbaringen waardoor de wedergeboort bewerkstelligt wordt, en vind daarom het boekje over Shukey Harley uiterst vaag.
Als je het over bekering heb, dan is dat denk anders. Bepaalde gebeurtenissen worden kunnen mijn (dagelijkse) bekering beïnvloeden,
Ik geloof niet in losse openbaringen waardoor de wedergeboort bewerkstelligt wordt, en vind daarom het boekje over Shukey Harley uiterst vaag.
Als je het over bekering heb, dan is dat denk anders. Bepaalde gebeurtenissen worden kunnen mijn (dagelijkse) bekering beïnvloeden,
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Beste ndonselaar,Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Jullie mogen wel afsluiten, maar ik wil toch nog graag van een zekere 'Afgewezen' de vraag beantwoord zien. Het is namelijk een heel belangrijke vraag. Miscanthus gaf met zijn uitleg al aan, waar het toe kan leiden dat we té makkelijk spreken over 'toepassen'. Dan wordt het een effectief maken van de verkiezing van eeuwigheid.
Hierbij dan mijn antwoord.
Wat mij opvalt, is dat zaken die vroeger onder ons ‘volkomen zekerheid’ hadden, tegenwoordig verdedigd moeten worden.
Dat God een mens bekeert, hem in zijn gemis brengt en op Zijn tijd Zijn Zoon aan hem openbaart, daar mag je niet meer mee aankomen. Dan verlang je bijzondere dingen en bijzondere openbaringen en het gaat door het Woord, etc.
Dat laatste is overigens waar, maar dat Woord moet ingang vinden in ons hart en niet alleen in ons verstand. Wie gevoerd wordt uit de duisternis tot het licht, erváárt het ook dat hij in het licht komt. Het moet niet zo zijn dat je denkt: Ik heb dat en dat meegemaakt, ja, ik geloof toch wel, dus ben ik nu uit de duisternis getrokken tot Gods wonderbaar licht.
Waarom zouden die mensen in het NT zo blij geweest zijn toen ze tot geloof kwamen? Omdat ze het wísten!
Let eens op de volgende schriftplaatsen:
Jes. 53:1 Wie heeft onze prediking geloofd? En aan wie is de arm des HEEREN geopenbaard?
Joh. 6:40 En dit is de wil Desgenen Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
2 Kor. 4:6 Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.
Een verstandsgodsdienst kan ons niet zalig maken. Verlichting door de Heilige Geest is nodig.
In dit verband is het misschien goed een stukje te citeren uit een gesprek tussen Christen en Onkunde uit de Christenreis van Bunyan.
Hoe staan jullie dan tegenover dit stukje uit de Christenreis?"Vraag hem (Onkunde A.) eens of Christus ook van de hemel in hem geopenbaard werd", sprak Hoop.
"Wat," antwoordde Onkunde. "Behoort gij ook tot het soort mensen, die geloven aan inwendige openbaringen? Het is voor mij een uitgemaakte zaak, dat allen, die aan een onmiddellijke openbaring Gods in het hart geloven, aan zinsbegoocheling lijden."
"Maar mijn vriend," vroeg Christen, "is Christus dan niet zó diep voor het natuurlijk verstand in God verborgen, dat niemand Hem kan kennen, tenzij de Vader zelf Hem aan ons openbaart?"
"Dat kan uw opvatting wel zijn, maar de mijne is het niet! Ik twijfel er niet aan of mijn geloof is even goed als het uwe, al moet ik u ronduit bekennen, dat mijn brein niet zo verward is als dat van u."
Groet,
Afgewezen
Ik heb ook een tekst:
Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben
Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Of deze:
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
of dit:
Opdat de beproeving uws geloofs, die veel kostelijker is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof, en eer, en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus;
Denwelken gij niet gezien hebt, en nochtans liefhebt, in Denwelken gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde
Openbaren is gewoon preken!
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
of dit:
Opdat de beproeving uws geloofs, die veel kostelijker is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof, en eer, en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus;
Denwelken gij niet gezien hebt, en nochtans liefhebt, in Denwelken gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde
Openbaren is gewoon preken!
--------------
Afgewezen,
"Hoe staan jullie dan tegenover dit stukje uit de Christenreis?"
Dordt art. 10:
"Deze zekerheid komt dus niet voort uit een of andere speciale openbaring zonder of buiten het Woord, maar uit het geloof in Gods beloften, die Hij in zijn Woord zo overvloedig tot onze troost geopenbaard heeft."
Ik heb het boek zelf ook gelezen en er van genoten en er van geleerd. Maar om dit nu als uitgangspunt en bewijsvoering te gaan nemen... Het spijt me afgewezen. Het kan een enorm geroemde oudvader zijn, maar wanneer hij beweert dat je tervergeefs in Christus kan geloven, vanwege een één of andere beleving die je gehad moet hebben, dan kan hij de boom in. De bijbel schrijft ons dat het bewijs van een waar geloof zijn vruchten zijn. En die vruchten zijn: wijsheid, zachtmoedigheid, liefdevol enz. En natuurlijk de goede werken zoals het verzorgen van de weduwen en de wezen en het zorgen voor de armen. Dat zijn de bijbelse kenmerken van een waar geloof.
"Hoe staan jullie dan tegenover dit stukje uit de Christenreis?"
Dordt art. 10:
"Deze zekerheid komt dus niet voort uit een of andere speciale openbaring zonder of buiten het Woord, maar uit het geloof in Gods beloften, die Hij in zijn Woord zo overvloedig tot onze troost geopenbaard heeft."
Ik heb het boek zelf ook gelezen en er van genoten en er van geleerd. Maar om dit nu als uitgangspunt en bewijsvoering te gaan nemen... Het spijt me afgewezen. Het kan een enorm geroemde oudvader zijn, maar wanneer hij beweert dat je tervergeefs in Christus kan geloven, vanwege een één of andere beleving die je gehad moet hebben, dan kan hij de boom in. De bijbel schrijft ons dat het bewijs van een waar geloof zijn vruchten zijn. En die vruchten zijn: wijsheid, zachtmoedigheid, liefdevol enz. En natuurlijk de goede werken zoals het verzorgen van de weduwen en de wezen en het zorgen voor de armen. Dat zijn de bijbelse kenmerken van een waar geloof.
Nou nee, zie Jes. 53:1Openbaren is gewoon preken!
Hier gaat het natuurlijk over zien met lichamelijke ogen en niet over het ‘geestelijk’ zien.Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben
Nee, tevergeefs in Christus geloven kan niemand. Maar is alles wel geloof wat zich als geloof aandient? Dát is de grote vraag.Het spijt me afgewezen. Het kan een enorm geroemde oudvader zijn, maar wanneer hij beweert dat je tervergeefs in Christus kan geloven, vanwege een één of andere beleving die je gehad moet hebben, dan kan hij de boom in.
Het evangelie geopenbaard aan/in je hart!Ow ja: De ware openbaring van Jezus is niet een beleving in jezelf, maar het grote nieuws: het evangelie.
Maar goed, al deze reacties zeggen in ieder geval duidelijk iets over jullie ligging.
Dus was wat de Heere tegen Thomas zei eigenlijk onzin?
Een soort woordspelletje of een beetje gekscherend: ja Thomas, nu kon je Me nog met je natuurlijke ogen zien, maar straks ga je Me alleen nog geestelijk zien.
Welnee. De Heere bestraft hem omdat hij Hem wou voelen en zien.
Nu zijn we weer precies bij Thomas aangeland. We willen tasten en aanschouwen. Met 'geestelijke ogen' weliswaar.
Frappant dat je Hebreeën en Petrus er buiten laat. Want daar is de Heere er niet meer en gaat het nog steeds over 'niet zien', zonder voorbehoud van de ogen, zonder melding van 'geestelijke ogen'. Want die bestaan niet.
Die opmerking van ligging moet je weghalen. Dat geeft aan: ik kan praten als Brugman, maar ik heb gelijk, en jullie liggen verkeerd.
En wat toont Jes 53:1 aan? Die zegt precies wat ik zeg: prediking is openbaring. Meer krijg je niet.
Een soort woordspelletje of een beetje gekscherend: ja Thomas, nu kon je Me nog met je natuurlijke ogen zien, maar straks ga je Me alleen nog geestelijk zien.
Welnee. De Heere bestraft hem omdat hij Hem wou voelen en zien.
Nu zijn we weer precies bij Thomas aangeland. We willen tasten en aanschouwen. Met 'geestelijke ogen' weliswaar.
Frappant dat je Hebreeën en Petrus er buiten laat. Want daar is de Heere er niet meer en gaat het nog steeds over 'niet zien', zonder voorbehoud van de ogen, zonder melding van 'geestelijke ogen'. Want die bestaan niet.
Die opmerking van ligging moet je weghalen. Dat geeft aan: ik kan praten als Brugman, maar ik heb gelijk, en jullie liggen verkeerd.
En wat toont Jes 53:1 aan? Die zegt precies wat ik zeg: prediking is openbaring. Meer krijg je niet.
--------------
Ik stel 'zien' niet tegenover 'geloven'. Maar geloven is zien, maar dan met geestelijke ogen. Inzien zou je het ook kunnen noemen. Verlichte ogen des verstands hebben.
Zie ook 2 Kor. 4:6.
Over Jes. 53:1. Wie heeft onze prediking geloofd en aan wie is de arm des HEEREN geopenbaard?
Er was geen geloof, omdat arm des HEEREN niet aan degenen over wie hier geklaagd wordt, was geopenbaard. (Zie ook kantt. St.V.)
En dat van die ligging, dat houd ik staande. Ik zie bij mijn opponenten een gevaarlijke tendens. Namelijk een oppervlakkige opvatting over bekering en geloof.
[Aangepast op 23/6/05 door Afgewezen]
Zie ook 2 Kor. 4:6.
Over Jes. 53:1. Wie heeft onze prediking geloofd en aan wie is de arm des HEEREN geopenbaard?
Er was geen geloof, omdat arm des HEEREN niet aan degenen over wie hier geklaagd wordt, was geopenbaard. (Zie ook kantt. St.V.)
En dat van die ligging, dat houd ik staande. Ik zie bij mijn opponenten een gevaarlijke tendens. Namelijk een oppervlakkige opvatting over bekering en geloof.
[Aangepast op 23/6/05 door Afgewezen]
Je ligging heeft ook te maken met je opvatting over wanneer de 'staat' van een mens goed is.Oorspronkelijk gepost door PimBoeiend. Laten we ons maar druk maken over onze staat.Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Maar goed, al deze reacties zeggen in ieder geval duidelijk iets over jullie ligging.
Dus toch wel belangrijk, dacht ik zo.
- Miscanthus
Ik dacht dat jij altijd de kanttekeningen las.... Het betekent gewoon het zaligmakende geloof in Jezus Christus, gewerkt door Gods Geest (uiteraard).Oorspronkelijk gepost door AfgewezenNou nee, zie Jes. 53:1Openbaren is gewoon preken!
Dat "nochtans geloofd"betekent natuurlijk geloven=geestelijk zien.Hier gaat het natuurlijk over zien met lichamelijke ogen en niet over het ‘geestelijk’ zien.Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben
Daar heb jij je niet mee bezig te houden. De Heere Jezus zegt: oordeelt niemand, opdat gij niet geoordeeld worde.Nee, tevergeefs in Christus geloven kan niemand. Maar is alles wel geloof wat zich als geloof aandient? Dát is de grote vraag.Het spijt me afgewezen. Het kan een enorm geroemde oudvader zijn, maar wanneer hij beweert dat je tervergeefs in Christus kan geloven, vanwege een één of andere beleving die je gehad moet hebben, dan kan hij de boom in.
Met de mond belijden en met het hart geloven dat Jezus is de Christus. Geloven is vertrouwen op Jezus Christus als verlosser van zondaren.Het evangelie geopenbaard aan/in je hart!Ow ja: De ware openbaring van Jezus is niet een beleving in jezelf, maar het grote nieuws: het evangelie.
Vertrouwen, doe je dat met je mond, met je hart of met je verstand?
kan ik niet ontkennen en ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek (en ook Afgewezen).Maar goed, al deze reacties zeggen in ieder geval duidelijk iets over jullie ligging.
Het lijkt mij dat je hier een tekst uit zijn verband rukt. Maar hoe dit ook zij, het is voor een ieder belangrijk om te weten wat nu echt geloof is, opdat men zich niet bedriege voor de eeuwigheid.Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Nee, tevergeefs in Christus geloven kan niemand. Maar is alles wel geloof wat zich als geloof aandient? Dát is de grote vraag.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Daar heb jij je niet mee bezig te houden. De Heere Jezus zegt: oordeelt niemand, opdat gij niet geoordeeld worde.