HHK - Wat leren ze nu eigenlijk?
Laten we niet vergeten dat de gemeente een organisme is en niet een vereniging met statuten. Wanneer in de gemeente bepaalde dwaalleringen worden aangenomen door een bepaalde synode, is de kerk niet ineens niet-kerk geworden. Zij is dan ziek en heeft genezing nodig.Waarom de breuk? Weldegelijk vanwege een leerverschil!
O, maar heeft de HHK dan een andere leer aangenomen?
Welnee, de PKN-ers die van ons zijn heengegaan hebben tegenstrijdige belijdenisssen in hun grondleggende artikelen opgenomen en wilden geen kerk vormen die de aloude grondslag van Schrift en Drie Formulieren behoudt. Dat veroorzaakte de breuk, zo liggen de feiten.
Maar of je eruit moet gaan??
Dan tref je het als ze nog 25 keer op bezoek komen. Bij mij kwamen ze helemaal niet op bezoek ze hebben zelfs nooit gevraagd waarom ik de kerk verliet.Oorspronkelijk gepost door KawMaar dat hoor je dus altijd bij verlating van een kerkverband. Zo zijn er bij ons in de gemeente samensprekingen met de CGK en nog wordt tot grote droevenis van de kerkenraad met grote regelmaat afgelezen van de preekstoel dat persoon X de gemeente van Christus heeft verlaten en zich heeft aangesloten bij de CGK.Oorspronkelijk gepost door UnionistToen een collega van mij overging van de GG naar de HHK (niet in mijn woonplaats), zei de ouderling van de Ger. Gem.: Realiseer je je wel dat je met je kinderen de waarheid gaat verlaten?Oorspronkelijk gepost door RvP
Nog over het verschil....
(Niet om negatief te zijn!!!) Ik vroeg ééns aan een ouderling in de GG wat het verschil was tussen (toen nog NHK - GR) en de GG.
Dat kon hij niet zeggen, wel dat het klein was....
Nu weet ik dat het verschil tussen de HHK en GG wel heel groot is, wat ik alleen al merk in de wijze/volgorde van prediking!
groet,
RvP
Het verschil was daar dus blijkbaar erg groot...
Ook ik berijd me voor op 25 bezoekjes van een ouderling die alle begrip heeft voor mijn stap, maar me toch moet waarschuwen over mijn verlaten van de waarheid.
Volgens mij waren ze alleen maar blij dat ze van zo'n lastige kerkganger af waren.
(dit ff tussendoor)
[Aangepast op 10/6/05 door Jelle]
Als je het niet erg vindt, ga ik me er 'even' tegenaan bemoeien. Jij vindt, las ik, het verschil tussen G.G. en HHK erg groot. Nu moet ik je eerlijk zeggen dat dat mij niet zo is opgevallen. Een vriendin van mij is G.G, als ik daar naar de kerk ga, hoor ik eigenlijk geen wezenlijk verschil tussen wat ik daar of wat ik in mijn eigen kerk (HHK) hoor. Bovendien geef ik les op een GG school, en sta ik van harte achter de beginselen. Dus, òf ik ben te kortzichtig, en ik zie de helft niet, òf we blazen alle verschillen zo ontzettend op dat we daardoor de overeenkomsten niet meer zien.RvP schreef:Nog over het verschil....
Nu weet ik dat het verschil tussen de HHK en GG wel heel groot is.
Verder wat "ze' leren in de HHK is idd niet over één lijn te trekken. Waar ik kerk wordt zowel de kant van de verantwoordelijkheid
als de kant van Gods werk belicht. Je wordt dus aangespoord, opgeroepen, gelokt, genodigd, maar aan de andere kant is het ook waar: Zonder de levendmakende werking van Gods Heilige Geest zal het niet gaan.
Even simpel gezegd hoor, want zo thuis in al die 'termen' ben ik niet. Maar hopelijk snapt ge wat ik bedoel.

Beste Bloob. Ik denk dat het idd een heel groot verschil is welke gemeentes je bezoekt. Je kunt HHK en GG gemeenten hebben die heel dicht bij elkaar liggen. Maar vergis je niet. Er zijn toch nogal wat verschillen! Zie ook oa topic 'het eigene van de GG'Als je het niet erg vindt, ga ik me er 'even' tegenaan bemoeien. Jij vindt, las ik, het verschil tussen G.G. en HHK erg groot. Nu moet ik je eerlijk zeggen dat dat mij niet zo is opgevallen. Een vriendin van mij is G.G, als ik daar naar de kerk ga, hoor ik eigenlijk geen wezenlijk verschil tussen wat ik daar of wat ik in mijn eigen kerk (HHK) hoor. Bovendien geef ik les op een GG school, en sta ik van harte achter de beginselen. Dus, òf ik ben te kortzichtig, en ik zie de helft niet, òf we blazen alle verschillen zo ontzettend op dat we daardoor de overeenkomsten niet meer zien.
Het zal zeker uitmaken naar welke gemeente je gaat, dat geloof ik vast. En dan kunnen er natuurlijk veel verschillen zijn. Maar, wat ik nu een beetje jammer vind, is dat er zoveel nadruk lijkt te worden gelegd op de verschillen. Heeft dat ook maar een greintje nut? Kunnen we niet veel meer aan de slag met de overeenkomsten?Mister schreef: Beste Bloob. Ik denk dat het idd een heel groot verschil is welke gemeentes je bezoekt. Je kunt HHK en GG gemeenten hebben die heel dicht bij elkaar liggen. Maar vergis je niet. Er zijn toch nogal wat verschillen! Zie ook oa topic 'het eigene van de GG'
En, even off-topic, als de onderlinge verschillen, ook in de GG, zo groot zijn, kun je dan nog wel spreken over het 'eigene' van de GG?
dit soort uitspraken stemt mij tot verdriet!Toen een collega van mij overging van de GG naar de HHK (niet in mijn woonplaats), zei de ouderling van de Ger. Gem.: Realiseer je je wel dat je met je kinderen de waarheid gaat verlaten?
Het verschil was daar dus blijkbaar erg groot...
't getuigt van: "BIJ ONS............."
mag het een PONDJE MEER ZIJN.
Heeft die ouderling wel eens ingeleefd wat of de WAARHEID is, dan word je wel wat voorzichtiger met dit soort uitspraken.
Het verschil tussen de HHK en de GG zijn de 6 leerstelingen van de GG en een stuk traditie. Het verschil in beide kerkverbanden is zo groot dat je dominees hebben die elkaar overlappen en dominees die sterk verschillen.
Voor mij is het grootste verschil (en ik hoop dat ik dit goed voor ogen heb) dat er in de HHK geen ruimte en begrip is voor vormen van hypercalvinisme.
Voor mij is het grootste verschil (en ik hoop dat ik dit goed voor ogen heb) dat er in de HHK geen ruimte en begrip is voor vormen van hypercalvinisme.
Mooie formulering Kaw. Denk dat we hetzelfde bedoelen dan.Het verschil tussen de HHK en de GG zijn de 6 leerstelingen van de GG en een stuk traditie. Het verschil in beide kerkverbanden is zo groot dat je dominees hebben die elkaar overlappen en dominees die sterk verschillen.
Ik hoop en verwacht dit ook. Ik zou het verschrikkelijk vinden als dat in de HHK ging plaatsvinden.Voor mij is het grootste verschil (en ik hoop dat ik dit goed voor ogen heb) dat er in de HHK geen ruimte en begrip is voor vormen van hypercalvinisme.
Nogmaals, zie topic 'het eigene van de GG'En, even off-topic, als de onderlinge verschillen, ook in de GG, zo groot zijn, kun je dan nog wel spreken over het 'eigene' van de GG?
Waarom zijn de HHK en de GG eigenlijk afzonderlijke kerkverbanden ? Ze belijden toch beiden de 3FVE ? Als dat zo is, dan is er mijns inziens geen enkele reden aparte kerkverbanden te blijven omdat als beiden belijden dat het Woord Gods ALLEEN bepalend is, en vandaaruit de 3FVE onderschrijven, dan is er in de kern eenheid tussen beiden kerkverbanden. En is het geen opdracht van de Schrift om onderling 1 te zijn, zeker als er overeenstemming is over de SV en de 3FVE ?
Dan kunnen de CGK, VGK, GG in NL, ook direct zich erbij voegen, aangezien zij ook de 3FVE aanhangen. Als zij allemaal de 3FVE aanhangen, allemaal de SV als bijbel gebruiken, ga dan maar eens aan een buitenstaander uitleggen waarom zij toch gescheiden blijven ! Ik kan dat niet in ieder geval.
Dan kunnen de CGK, VGK, GG in NL, ook direct zich erbij voegen, aangezien zij ook de 3FVE aanhangen. Als zij allemaal de 3FVE aanhangen, allemaal de SV als bijbel gebruiken, ga dan maar eens aan een buitenstaander uitleggen waarom zij toch gescheiden blijven ! Ik kan dat niet in ieder geval.
Het meest belangrijke is hierin niet dat ik het aan een buitenstaander niet kan uitleggen, maar het belangrijkste is dat ik in de Heilige Schrift voor dit apart blijven geen enkele rechtvaardiging kan vinden. Al deze kerkverbanden hebben immers in hun kerkorder staan dat zij de 3FVE aanhangen en staan in de gereformeerde traditie. Vroeger was er op basis daarvan 1 Nederlandse christelijke kerk, blijkbaar had men toen de Schrift beter begrepen dan nu ondanks dat men wellicht in 'oud nederlands' zou hebben gesproken.
- ndonselaar
- Contacteer:
- ndonselaar
- Contacteer: