REFO-SPORT

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Eerst even wat achtergrond van mijn vorige posting. Goed, ik was misschien te stellig. Maar dat komt omdat ik in een traditie verkeer van een kerkelijke plaats waar voetbal zowel door kerkmensen als door niet-kerkmensen erg geliefd is. Vergelijk het maar met Urk, Harderwijk, Spakenburg, Huizen, Katwijk, Veenendaal etc. Dat zijn allemaal kerkelijke plaatsen, met veel kerkelijke mensen op de tribunes. Je hebt dan veel kans dat er nog andere christelijke mensen in je team zitten.

Of vergelijk het met een protestants-christelijke school. In de loop der tijd verwatert het en komen er steeds meer vloekende kinderen op die school. Je hebt twee reacties: We richten een reformatorische school op met kledingvoorschriften tot en met de lengte van een rok aan toe. Of we blijven onze kinderen naar die PC-school sturen, om daar te zijn tot een lichtend licht en een zoutend zout, temidden van een krom en verdraaid geslacht. Als je nu dan gezellig een potje kan komen voetballen met die onchristelijke jongeren, dan is dat toch niet verkeerd? We laten ons toch niet verjagen van op zichzelf onschuldige sporten doordat er steeds meer niet-christenen op komen?
Ik denk dat je deze postings maar beter niet meer kan plaatsen RJ. Als jij 'gezellig een potje gaat voetballen' of met de 'kerkmensen op de tribune gaat zitten' terwijl daar aan de lopende band gevloekt wordt (is het jouw ploeg niet(zou het?), dan de tegenpartij wel!!!!) weet ik niet meer wat ik met jouw postings moet doen over theologische of ethische kwesties. Behoeven leer en leven niet meer op 1 lijn te liggen?

Sporten is wat mij betreft prima. Is ook goed voor je lichaam als je bijvoorbeeld in je werk niet zoveel beweegt, maar om je als Christen te associeren met het publiek op en rond het voetbalveld, daar kan ik echt niet bij.

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Het hokjesdenken van de zogenaamde "Open-minded" Breekijzertje??

Ik had toch anders van je gedacht Breekijzertje! Ik zie niet in waarom je dit niet verwacht had!:cool:
Waarom ik dat niet van jou verwacht had?

Omdat jij de andere forummers in je postings zo vaak met lappen citaat van oudvaders en dominees om de oren slaat, dat ik een heel ander beeld van jou heb.

Een beeld wat dus niet correspondeert met een in clubkleuren gehulde schreeuwende RJ. :,

Dáarom dus................

Een 'breekje' van Breekijzertje
idd!
Hartelijke groet,

Pim.

Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door pingpongbal
Oorspronkelijk gepost door Jelle
dat het een refosport is als je dat doet met een lange broek aan en dat het geen refosport is als je het doet met een korte broek aan.
En als je het met een rok doet? ;)
:, dan moet het een lange rok zijn en geen korte:,
Billy

Bericht door Billy »

wat wordt er hier ook weer serieus gediscussieerd:!:!:!:!:!:!:!

Big Billy zou met zijn 97 kilootjes eigenlijk ook weer eens wat aan sport moeten gaan doen..

maar ja... die discipline he:sne:sne:sne

aan de reacties te lezen wordt voetbal nog steeds gezien als een of andere zondige sport en wordt het geassocieerd met vloeken.
dit vind ik onterecht; ( ondanks dat ik niet van voetbal hou)

op tal van andere plaatsen wordt in de wereld ook volop gevloekt. Denk bijvoorbeel alleen al aan "de bouw". dat is toch ook geen reden om geen stratenmaker of metselaar te worden.

het zal echter wel schelen waar (welke club of vereniging) je voetbalt of bij welk bedrijf je werkt. Maar die keuze kan je gelukkig nog steeds zelf maken!!!

Ben het met RJ eens dat er geen redenen zijn om niet eens naar een wedstrijdje voetbal langs de lijn te kijken bij de zaterdagclub in Katwijk .

Dat sport geen verslaving moet worden ( elke week langs de lijn) is weer een andere discussie

ik denk er maar weer eens over om wat te gaan doen.

(zie ook mijn oude berichten in dit onderwerp)

't moet wel een sport worden met krachten der natuur en geen domme volkssport als voetbal of tennis
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Eerst even wat achtergrond van mijn vorige posting. Goed, ik was misschien te stellig. Maar dat komt omdat ik in een traditie verkeer van een kerkelijke plaats waar voetbal zowel door kerkmensen als door niet-kerkmensen erg geliefd is. Vergelijk het maar met Urk, Harderwijk, Spakenburg, Huizen, Katwijk, Veenendaal etc. Dat zijn allemaal kerkelijke plaatsen, met veel kerkelijke mensen op de tribunes. Je hebt dan veel kans dat er nog andere christelijke mensen in je team zitten.

Of vergelijk het met een protestants-christelijke school. In de loop der tijd verwatert het en komen er steeds meer vloekende kinderen op die school. Je hebt twee reacties: We richten een reformatorische school op met kledingvoorschriften tot en met de lengte van een rok aan toe. Of we blijven onze kinderen naar die PC-school sturen, om daar te zijn tot een lichtend licht en een zoutend zout, temidden van een krom en verdraaid geslacht. Als je nu dan gezellig een potje kan komen voetballen met die onchristelijke jongeren, dan is dat toch niet verkeerd? We laten ons toch niet verjagen van op zichzelf onschuldige sporten doordat er steeds meer niet-christenen op komen?
Beste RJ,

Ik kan me altijd zeer goed vinden in jouw postings. Maar ik vind echt dat je hier het bittere zoet praat.

Je verteld me niks geen nieuws. Ik heb op een reformatorische school gezeten waar veel jongens op voetbal zaten. Jongens uit Urk en Genemuiden. 'k Zal je vertellen dat dat juiste de grootste vloekers waren. Ze moesten er niks van hebben. Gods naam wordt daar gelasterd ook door 'christenen'. En ik denk juist heel veel door 'christenen'. Nou ja, ik geef hen liever deze naam niet, ook omdat ze er zelf een afschuw van hebben.

Een vraag aan jou. Heb jij nooit iemand horen vloeken van jou voetbalclub? Dan heb ik het alleen over jouw voetbalclub he. Heb je hen daar ook op aangesproken? Het is toch verschrikkelijk als je van iemand zijn wens hoort uitspreken, dat hij verdoemd wil worden? Dat Gods naam gelasterd wordt?! Schuine moppen verteld worden? Spreek je hen daarop aan?? Ben je werkelijk een zoutend zout en een lichtend licht op het voetbalveld??

Je kunt het beter hebben met wereldse mensen die iedereen respecteerd, dan onbekeerde naam christenen.

RJ, ik kan niet geloven dat jij niet inziet, dat je beter op zulke plaatsen niet kunt zijn. Tenzij dat je een zoutend zout bent en daar met het doel bent, om leden en vrienden te wijzen op het enige nodige, Jezus Christus.

Ik zeg niet dat je niet mag voetballen.. Ja tuurlijk wel.. Ik mag zelf ook graag een balletje trappen. Daar zie ik helemaal geen verkeerd in. En het is juist ook goed voor het lichaam om te sporten.. Maar er zijn grenzen en dat heb ik je verteld. Lid worden van wereldse sportclub. Je gaat me niet vertellen dat jouw club christelijk is.. Dan wil ik dat persoonlijk eens met mijn ogen zien.. Er zijn geen christelijke voetbalclubs.. Er hangt meestal een wereldse, goddeloze sfeer daar. Ook in de kantine kun je niet zijn.. Omdat er duivelse muziek gedraaid wordt en iedereen zich vol zit te zuipen en te eten. Nee, mijn sfeer bepaald niet meer.

Ik ben ook lid geweest van een sportclub. Ik ben een heel goede sporter geweest toen ik 17 jaar was. Ik was de held van ons team. Met basketbal dolde ik iedereen. Mijn naam werd geroepen vanaf de tribunes en ik werd toegejuicht. Ik was geweldig, totdat ik mijn voet brak en ben nooit meer de oude geworden, wat tot gevolg was dat ik van de sport afgegaan ben.
Ik was vaak aan beeldbuis gekluisterd bij vrienden om maar sport te zien.. Maar ik was ook zeker voetbal fanaat.. Vooral het EK en WK vond ik geweldig.

Ik ben misschien wel helemaal de verkeerde kant opgegaan, maar zijn dit ook jouw vrienden? Waarschuw je vrienden voor de nimmer eindigende eeuwigheid!! Uit eigen ervaring weet ik, dat dat niet makkelijk is. Mijn vroegere vrienden zijn meer kennissen geworden. Ze vinden mij niet meer zo geweldig als die tijd dat ik met ze kon feesten..

Billy,

Bouw is heel iets anders.. Op de bouw wordt idd. ook gevloekt, ik zou daar dus niet kunnen werken. Ik vind het vreselijk om een vloek te horen.. Je zou altijd kunnen proberen om bij een christelijk bouwbedrijf aan de slag te kunnen.. Of chef worden;) Dan heb je de macht over de radio, toch?

Alles nog ff in 't kort. Voetballen is niet verkeerd. Ga rustig met een paar vrienden voetballen, maar door je niet aan te melden op een club, bespaar je jezelf voor een hoop narigheid. En hierbij spreek uit eigen ervaring.. Misschien dat ik daarom ook zo fel tegen een sportclub ben..

Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Goed, dat ik blijkbaar een beeld heb van een man in een zwart pak zonder tv, radio, die de hele dag oudvaders loopt te lezen en alleen maar omgaat met mensen die datzelfde doen en waar de vrouwen in een rok lopen, die afkeer heeft van welke sport dan ook, vanwege het wedstrijdelement dat al gauw afgunst en begeerte bij je oproept, dat is jouw visie.

Nee, de zaterdagclub is niet uitgesproken christelijk, hoewel ze niet voetbalt op zondag en voornamelijk door christelijke ondernemers gesponsord wordt. Kerkenraadsleden staan langs de lijn, kinderen van dominees ook. Het wordt nooit als slecht of werelds betitelt. Die opvatting hoor ik zelden, behalve nu dan van jullie.

Verder kom ik daar niet in de kantine als daar 'feest' gevierd wordt vanwege een overwinning of kampioenschap.

Wat die christelijke bouw betreft (heeft verder voor mij overigens weinig raakvlak met dit onderwerp, maar toch), voeg daar het leger maar aan toe, want daar wordt ook zat gevloekt. Zijn dat dan 'verboden' beroepen, zondige beroepen? Of worden we geroepen om daar ook weer aparte bedrijven voor op te richten? Is dat Gods wil. Wie de levensbeschrijving van Potappel leest ziet dat hij daar ook een lichtend licht was. En ik zal eerlijk zijn, daar is natuurlijk geen enkele sprake van in het voetbal. Maar mogen wij niet voor een club zijn en naar die club gaan kijken? Ik hoor heel eerlijk gezegd weinig gevloek om me heen.

Maar ik kan me wel vinden hoor in jullie argumenten. Laat mij nou maar gewoon gezellig een wedstrijdje meepikken en dat er een paar mensen zijn die af en toe vloeken, ja, daar kan ik niks aan doen, dan kun je nergens meer heen.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Wat die christelijke bouw betreft (heeft verder voor mij overigens weinig raakvlak met dit onderwerp, maar toch), voeg daar het leger maar aan toe, want daar wordt ook zat gevloekt. Zijn dat dan 'verboden' beroepen, zondige beroepen? .
Gelukkig maak ik regelmatig diensten mee waar gebeden wordt voor de jongens in militaire dienst. Niet speciaal omdat ze vaak gevaarlijk werk doen, maar omdat daar de zonde zo ontzettend bedreven wordt.

Gelukkig zijn er legerpredikanten, waarvan één - dat ik weet - van de rechterflank.
Laat mij nou maar gewoon gezellig een
wedstrijdje meepikken en dat er een paar mensen zijn die af en toe vloeken, ja, daar kan ik niks aan doen, dan kun je nergens meer heen.
Ik gun je van harte een partijtje voetbal. Maar mijd de plaatsen waar gevloekt wordt, zoveel mogelijk! Wees een zoutend zout en lichtend licht op 't veld. Laat merken dat je een gedoopt voorhoofd hebt. Schaam je er niet voor.. Wat we van nature doen. Vol mensenvrees, maar Gods vreze hebben.. Als je op je plaatst bent, dan is dat te merken!
Dit geldt natuurlijk voor overal en aan iedereen!
Liever Turks dan Paaps
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Het bijwonen van voetbalwedstrijden heeft NIETS, maar dan ook NIETS met sportiviteit te maken en staat daarom ook totaal los van een potje voetbal met vrienden of collega's o.i.d. En als er in competitie verband gespeeld wordt, dan mag jij me aanwijzen welke club van de genoemde plaatsen in een Christelijke competitie speelt. Volgens mij komt Spakenburg hier gewoon bij ASWH en er is dan helemaal niets Christelijks aan!

RJ, ik weet niet of je een vader hebt, maar als je weet dat er ergens gespot wordt met je vader, dan zou je daar toch of die mensen de waarheid gaan zeggen en zorgen dat ze van je vader afblijven of er zelf in iedergeval niet meer komen? Snijdt het je dan niet door de ziel als je mensen de naam van je hemelse Vader hoort misbruiken? Je wilt er 'gewoon lekker bij gaan staan en er van genieten'?! Ik begrijp je niet meer..... Echt niet.

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Nee, sport is niet christelijk. Een potje voetballen doe je ook niet ter ere Gods, als je het dan echt heel strikt wil spelen!
Een christen moet dan maar helemaal niet meer sporten.
Andere vraag: Mag je als christen omgaan met niet-christenen? Als het antwoord ja is, dan mag je dus ook met niet-christenen naar een potje voetbal kijken.
Jelle

Bericht door Jelle »

Als we het sporten alleen afzeggen wegens het vloeken dan kunnen we beter maar thuis blijven en in ons bed blijven liggen. Wees nu eens eerlijk, waar men ook komt of loopt, sport of winkelt overal word je rgelmatig geconfronteerd met vloekende mensen.
Op mijn werk maak ik dit ook mee, alleen ik zeg er wel wat van en men houdt er dan wel rekening mee, maar ongemerkt gaat het wel door.
Ik denk dat we niet kunnen voorkomen dat we met dergelijke mensen geconfronteerd worden, want als we daardoor dus niet lid kunnen worden van een zaterdagse voetbalclub dan kunnen we eigenlijk dus van geen enkele vereniging lid worden. Ik vind het wel mijn plicht om vloekende mensen daarop te wijzen, of dat nu bij het voetballen is of op mijn werk, maar een maatschappij zonder vloekende mensen zal altijd een wens blijven die niet invervulling zal gaan. We zullen moeten leren dat wat de Heere gezegd heeft: We leven wel in deze wereld maar we zijn niet van deze wereld. Maar daar hoort helaas ook bij de omgang met vloekende mensen, die we in elk geval daarop wel moeten aanspreken.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Nee, sport is niet christelijk. Een potje voetballen doe je ook niet ter ere Gods, als je het dan echt heel strikt wil spelen!
Een christen moet dan maar helemaal niet meer sporten.
RJ,

Het is mij niet duidelijk waaruit je concludeert dat sporten niet christelijk is. Hopelijk niet uit mijn posting, want ik heb dat nooit gezegd. Mijn standpunt is dat het bijwonen van een voetbalwedstrijd niets met sportiviteit of sport te maken heeft. In mijn optiek is sporten net zo christelijk als eten en drinken. Het valt voor mij in de categorie van verzorging van het lichaam, omdat ik heel de dag op een burostoel zit is het m.i. wel nuttig mij lichamelijk eens wat in te spannen.
Als we het sporten alleen afzeggen wegens het vloeken dan kunnen we beter maar thuis blijven en in ons bed blijven liggen. Wees nu eens eerlijk, waar men ook komt of loopt, sport of winkelt overal word je rgelmatig geconfronteerd met vloekende mensen.
Ik herhaal weer: sinds wanneer is het bijwonen van voetbalwedstrijden sportief??

Weet je ik ben opgegroeid in een dorp waar wij als christenen een kleine minderheid waren. Het was daar dan ook not done en van mijn ouders hoefde ik het niet te flikken naar de voetbalwedstrijden van de plaatselijke voetbalclubs te gaan. Ook kon ik geen lid worden van de voetbalclubs. Gelukkig kon ik wel sporten, want er zijn genoeg alternatieven (zullen we daar maar eens een lijstje van gaan bedenken hier?). Toen gingen wij verhuizen naar een van de reformatorische bolwerken H.I.Ambacht, en wat schept mijn verbazing?? Half reformatorisch Ambacht staat op en rond het voetbalveld op zaterdagmiddag..... En denken jullie dat er een invloed van die jeugd (en ouder....) uitging; dat de aanwezigheid van die jeugd de sfeer op dat voetbalveld veranderde? Nee, helaas... de beïnvloeding gaat 1 kant op.
Op mijn werk maak ik dit ook mee, alleen ik zeg er wel wat van en men houdt er dan wel rekening mee, maar ongemerkt gaat het wel door.
Ik denk dat we niet kunnen voorkomen dat we met dergelijke mensen geconfronteerd worden, want als we daardoor dus niet lid kunnen worden van een zaterdagse voetbalclub dan kunnen we eigenlijk dus van geen enkele vereniging lid worden. Ik vind het wel mijn plicht om vloekende mensen daarop te wijzen, of dat nu bij het voetballen is of op mijn werk, maar een maatschappij zonder vloekende mensen zal altijd een wens blijven die niet invervulling zal gaan. We zullen moeten leren dat wat de Heere gezegd heeft: We leven wel in deze wereld maar we zijn niet van deze wereld. Maar daar hoort helaas ook bij de omgang met vloekende mensen, die we in elk geval daarop wel moeten aanspreken.
Nu krijgen we natuurlijk het argument over dat je wel in de wereld moet staan. Maar ik sport ter ontspanning, ik weet niet waarom jullie het doen? Als ik dan in mijn werk, op straat, de trein/metro of whatever tussen vloekende mensen moet staan, ben ik blij dat ik daar 's avonds of in het weekend wat afstand van kan nemen (in de zin van dat je het dan niet mee hoeft te maken). Hoe kunnen wij als christenen nou ontspannen tussen vloekende mensen? Volgens mij worden we er alleen maar harder van en we horen het niet meer..... Dat is eigenlijk erg, dat we niet meer horen dat de naam van onze Zaligmaker en van Vader misbruikt en bespot wordt?!
Andere vraag: Mag je als christen omgaan met niet-christenen? Als het antwoord ja is, dan mag je dus ook met niet-christenen naar een potje voetbal kijken.
Dit is inderdaad een heel andere vraag RJ. Je weet dat we of Christenen, kinderen van God, zijn of niet-Christenen, vijanden van God. Zijn wij niet allemaal van huis uit / van nature vijanden van God? Daarom moeten we m.i. niet uit de hoogte zoals de farizeeer voor in de tempel gaan staan en neerzien op anderen. Daarentegen weet ik niet of jij om kan gaan met mensen die zich UITLEVEN in vijandschap tegen God. In de kerk zitten kinderen en vijanden van God in 1 bank. Ik kan niet een potje gaan squashen/voetballen/tennissen met mensen die mijn God en Zaligmaker openlijk vervloeken of Hun namen gebruiken als de scheidsrechter een in hun ogen verkeerde beslissing neemt..... Helaas MOETEN we soms WERKEN met mensen die zich zo uitleven, we moeten ze er dan voor waarschuwen. Maar VRIJWILLIG hun 'gezelschap'(?) zoeken (en dan niet om te evangeliseren!)? In mijn optiek: NEE.

Mhg,
Pim.

P.S. Ik zou willen vragen in iedergeval op de laatste alinea in te gaan, want het raakt ons allen (mezelf incluis) en het is m.i. een onderdeel van de heiligmaking en het leven in dankbaarheid. Geven we God de eer als we onze ontspanning zoeken cq VRIJWILLIG omgaan met mensen die Hem openlijk haten? Niet he?! Wat schieten wij toch veel tekort!
Hartelijke groet,

Pim.

Kislev

Bericht door Kislev »

Met voetbal 'an sich' is natuurlijk niks mis (hoewel ik het een rotsport vind). Sowieso is er niks mis met sporten (uiteraard afgezien van geweldadige en/of gevaarlijke sporten).

Met de sfeer en de cultuur die eromheen onstaat is zeer beslist wel weer een hoop mis. Het verbaast me dan ook dat sommigen aangeven er geen problemen mee hebben dat er gevloekt wordt omdat je zogezegd anders nergens meer heen zou kunnen gaan. (Moet je je uitgaanspatroon bekijken: ik kom regelmatig ergens maar ik hoor er geen gevloek.....) Maar ja, afgezien van het gevloek vind ik dat die lui op de tribune bij voetbalwedstrijden het iQ van een visstick hebben.

Ook voor het bezoek aan een voetbalwestrijd geldt: Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods. Toen zei iemand eens cynisch tegen me. "Dan moet je ook een ijsje eten ter ere van God." Inderdaad, als je dat niet kunt dan is het zonde.

[Aangepast op 10/9/03 door Kislev]
Jelle

Bericht door Jelle »

Toch denk ik dat er hier een beetje teveel alles oover een kam wordt geschoren.
Vooropgesteld ik kan niet voerballen ik hou er niet van en ik ga ook nooit naar een wedstrijd kijken. Wel weet ik dat er in Gouda een christelijke voetbalvereniging is die alleen maar op zaterdag voetballen. Volgens berichten die ik daarvan hoor wordt er daar beslist op het taalgebruik van de spelers gelet en worden spelers daar ook op aan gesproken.
Ik zou zeggen dat het toch mogelijk moet zijn om op deze wijzen een fatsoenlijk voetbalspel met anderen te kunnen spelen.
Als ik nu eens kijk naar wat voor sport er dan eventueel voor christelijke mensen overschiet, dan moet ik konkluderen dat er niet een sport overschiet.
Ongeacht van welke club dat je lid bent zal je er niet onderuit komen dat je met dergelijk groftaalgebruik in aanraking komt. Ik blijf herhalen waarniet!!!!! Ga ik winkelen dan dan ontkom ik daar niet aan, ga ik weet ik veel waarheen overal ontkom je niet aan deze toestanden.
Zelfs in reformatorische kringen schieten mensen wel eens uit hun slof en hoe verschrikkelijk ook ook christenen vallen in zonden.
Ik lijkt me echter ook wel sterk dat je dus nergens op lager niveau kan voetballen, het lijkt me toch sterk dat het overal zo toegaat.
We moeten wel oppassen dat we niet alles gaan afzetten tegen het beroepsvoetbal waar alles misgaat, en dan gaan denken dat dit dus overal ook zo gaat.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Toch denk ik dat er hier een beetje teveel alles oover een kam wordt geschoren.
Vooropgesteld ik kan niet voerballen ik hou er niet van en ik ga ook nooit naar een wedstrijd kijken. Wel weet ik dat er in Gouda een christelijke voetbalvereniging is die alleen maar op zaterdag voetballen. Volgens berichten die ik daarvan hoor wordt er daar beslist op het taalgebruik van de spelers gelet en worden spelers daar ook op aan gesproken.
Jelle,

De clubs/wedstrijden waar RJ het over heeft en waar half reformatorisch Nederland zit op zaterdagmiddag zijn gewoon de Eerste Klasse en Hoofdklasse zaterdagamateurs uit de KNVB-competitie. Daar zal de christelijke voetbalvereniging Gouda niet spelen, want je kan moeilijk je tegenstanders het veld uit sturen als er grof taalgebruik wordt geuit. Mensen, het begint al bij de F-jes, waar de vaders de scheidsrechter en tegenstanders van alles naar het hoofd slingeren als hun zoontje wat aangedaan wordt.
Oorspronkelijk gepost door JelleAls ik nu eens kijk naar wat voor sport er dan eventueel voor christelijke mensen overschiet, dan moet ik konkluderen dat er niet een sport overschiet.
Meen je dat nou? Kan je niet met vrienden gaan voetballen/volleyballen/squashen/tennissen/hardlopen/skeeleren/mountainbiken/racefietsen/wandelen/zwemmen/surfen/zeilen. Ik noem nu zo maar wat, waarschijnlijk vergeet ik nog de helft.
Ik blijf herhalen waarniet!!!!! Ga ik winkelen dan dan ontkom ik daar niet aan, ga ik weet ik veel waarheen overal ontkom je niet aan deze toestanden.
De discussie lijkt een beetje te gaan verzanden in een herhaling van woorden. Winkelen heeft hopelijk nog een doel. Voor de tigste keer zeg ik dat het op de tribune zitten bij voetbalwedstrijden volgens mij niet sportief is. Je gaat dan dus gewoon voor je lol tussen het vloekende publiek zitten; niet omdat je zonodig wil sporten/voetballen en dit niet met vrienden kan, maar om een andere voor mij duistere reden.

Zou iemand mij verder uit kunnen leggen hoe je (als speler) je kan ontspannen als er in je omgeving constant gevloekt wordt. Tijdens trainingen door je medespelers, door de trainer en tijdens wedstrijden door het publiek. Een vloek snijdt toch door je hart? Of wordt het vloeken niet meer gehoord.

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Het is niet alleen het vloeken, maar er is ook zo vaak boosheid, nijdigheid, eerzucht, pijn, verdriet.. Ga maar door..................

Ik stond eens te kijken naar een wedstrijdje amateur voetballers, van de hoogeveens christelijke voetbalvereniging.. De tegenstander liet iemand (per ongeluk) tekkelen en gelijk werd er van de tribune geschreeuwd: Schop hem de benen verrot. En hoeveel scheldwoorden worden er wel niet meer gezegd? Dan heb ik dus nog niet over het lasteren van Gods heilige naam.
Liever Turks dan Paaps
Plaats reactie