Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Eerst even wat achtergrond van mijn vorige posting. Goed, ik was misschien te stellig. Maar dat komt omdat ik in een traditie verkeer van een kerkelijke plaats waar voetbal zowel door kerkmensen als door niet-kerkmensen erg geliefd is. Vergelijk het maar met Urk, Harderwijk, Spakenburg, Huizen, Katwijk, Veenendaal etc. Dat zijn allemaal kerkelijke plaatsen, met veel kerkelijke mensen op de tribunes. Je hebt dan veel kans dat er nog andere christelijke mensen in je team zitten.
Of vergelijk het met een protestants-christelijke school. In de loop der tijd verwatert het en komen er steeds meer vloekende kinderen op die school. Je hebt twee reacties: We richten een reformatorische school op met kledingvoorschriften tot en met de lengte van een rok aan toe. Of we blijven onze kinderen naar die PC-school sturen, om daar te zijn tot een lichtend licht en een zoutend zout, temidden van een krom en verdraaid geslacht. Als je nu dan gezellig een potje kan komen voetballen met die onchristelijke jongeren, dan is dat toch niet verkeerd? We laten ons toch niet verjagen van op zichzelf onschuldige sporten doordat er steeds meer niet-christenen op komen?
Beste RJ,
Ik kan me altijd zeer goed vinden in jouw postings. Maar ik vind echt dat je hier het bittere zoet praat.
Je verteld me niks geen nieuws. Ik heb op een reformatorische school gezeten waar veel jongens op voetbal zaten. Jongens uit Urk en Genemuiden. 'k Zal je vertellen dat dat juiste de grootste vloekers waren. Ze moesten er niks van hebben. Gods naam wordt daar gelasterd ook door 'christenen'. En ik denk juist heel veel door 'christenen'. Nou ja, ik geef hen liever deze naam niet, ook omdat ze er zelf een afschuw van hebben.
Een vraag aan jou. Heb jij nooit iemand horen vloeken van jou voetbalclub? Dan heb ik het alleen over jouw voetbalclub he. Heb je hen daar ook op aangesproken? Het is toch verschrikkelijk als je van iemand zijn wens hoort uitspreken, dat hij verdoemd wil worden? Dat Gods naam gelasterd wordt?! Schuine moppen verteld worden? Spreek je hen daarop aan?? Ben je werkelijk een zoutend zout en een lichtend licht op het voetbalveld??
Je kunt het beter hebben met wereldse mensen die iedereen respecteerd, dan onbekeerde naam christenen.
RJ, ik kan niet geloven dat jij niet inziet, dat je beter op zulke plaatsen niet kunt zijn. Tenzij dat je een zoutend zout bent en daar met het doel bent, om leden en vrienden te wijzen op het enige nodige, Jezus Christus.
Ik zeg niet dat je niet mag voetballen.. Ja tuurlijk wel.. Ik mag zelf ook graag een balletje trappen. Daar zie ik helemaal geen verkeerd in. En het is juist ook goed voor het lichaam om te sporten.. Maar er zijn grenzen en dat heb ik je verteld. Lid worden van wereldse sportclub. Je gaat me niet vertellen dat jouw club christelijk is.. Dan wil ik dat persoonlijk eens met mijn ogen zien.. Er zijn geen christelijke voetbalclubs.. Er hangt meestal een wereldse, goddeloze sfeer daar. Ook in de kantine kun je niet zijn.. Omdat er duivelse muziek gedraaid wordt en iedereen zich vol zit te zuipen en te eten. Nee, mijn sfeer bepaald niet meer.
Ik ben ook lid geweest van een sportclub. Ik ben een heel goede sporter geweest toen ik 17 jaar was. Ik was de held van ons team. Met basketbal dolde ik iedereen. Mijn naam werd geroepen vanaf de tribunes en ik werd toegejuicht. Ik was geweldig, totdat ik mijn voet brak en ben nooit meer de oude geworden, wat tot gevolg was dat ik van de sport afgegaan ben.
Ik was vaak aan beeldbuis gekluisterd bij vrienden om maar sport te zien.. Maar ik was ook zeker voetbal fanaat.. Vooral het EK en WK vond ik geweldig.
Ik ben misschien wel helemaal de verkeerde kant opgegaan, maar zijn dit ook jouw vrienden? Waarschuw je vrienden voor de nimmer eindigende eeuwigheid!! Uit eigen ervaring weet ik, dat dat niet makkelijk is. Mijn vroegere vrienden zijn meer kennissen geworden. Ze vinden mij niet meer zo geweldig als die tijd dat ik met ze kon feesten..
Billy,
Bouw is heel iets anders.. Op de bouw wordt idd. ook gevloekt, ik zou daar dus niet kunnen werken. Ik vind het vreselijk om een vloek te horen.. Je zou altijd kunnen proberen om bij een christelijk bouwbedrijf aan de slag te kunnen.. Of chef worden;) Dan heb je de macht over de radio, toch?
Alles nog ff in 't kort. Voetballen is niet verkeerd. Ga rustig met een paar vrienden voetballen, maar door je niet aan te melden op een club, bespaar je jezelf voor een hoop narigheid. En hierbij spreek uit eigen ervaring.. Misschien dat ik daarom ook zo fel tegen een sportclub ben..
Matthijs