Kolonisten van Catan
En nu hoef ik het dus niet meer te onderzoeken, geweten gesust, Kaw?
Omdat het met alles wel kan?
Bijna heel de wereld heeft als vader de duivel, misschien logisch dat het met alles kan?
Zeg niet dat ik het vindt, begrijp me goed, maar zonder onderzoek vindt ik het gevaarlijk om het gelijk maar weer te bagetaliseren.
P.S. Ze zijn wel goed, dus heb me al bijna laten overtuigen.
[Aangepast op 26/4/05 door MS]
Bijna heel de wereld heeft als vader de duivel, misschien logisch dat het met alles kan?
Zeg niet dat ik het vindt, begrijp me goed, maar zonder onderzoek vindt ik het gevaarlijk om het gelijk maar weer te bagetaliseren.
oke,
De uitgever doet inderdaad wat met occulte principes. (Tenminste ik neem aan dat Shangri la wel over wat occulte zaken gaat.) Ook zit er aardig wat mythologie in de spellen van deze uitgever. Maar om eerlijk te zijn geloof ik niet dat dit ook echt occult is, In veel dingen zie ik het gevaar van het occulte wel, maar in dit geval zijn het gewoon ideale achtergronden om zo'n spel te plaatsen. Ik zou zelf niet snel een spel Shangri La gaan spelen, maar het uitgeven van deze spellen lijkt me niet wijzen op een occulte bedoeling van andere spellen.
Ik geloof niet dat het erg gebruikelijk is om de c als een s uit te spreken als er een a op volgt. Ook het gebruik van de joker slaat denk ik niet direct op de duivel (al geloof ik best dat in het oorspronkelijke kaartspel de bedoelingen wat bovennatuurlijker waren). Alleen 999 maakt het voor mij wel wat verdacht.
En de uitgever doet ook aan spellen waar het occulte helemaal niet in te vinden is (boonanzo of take five heb ik het tenminste niet in kunnen vinden.)
De uitgever doet inderdaad wat met occulte principes. (Tenminste ik neem aan dat Shangri la wel over wat occulte zaken gaat.) Ook zit er aardig wat mythologie in de spellen van deze uitgever. Maar om eerlijk te zijn geloof ik niet dat dit ook echt occult is, In veel dingen zie ik het gevaar van het occulte wel, maar in dit geval zijn het gewoon ideale achtergronden om zo'n spel te plaatsen. Ik zou zelf niet snel een spel Shangri La gaan spelen, maar het uitgeven van deze spellen lijkt me niet wijzen op een occulte bedoeling van andere spellen.
Ik geloof niet dat het erg gebruikelijk is om de c als een s uit te spreken als er een a op volgt. Ook het gebruik van de joker slaat denk ik niet direct op de duivel (al geloof ik best dat in het oorspronkelijke kaartspel de bedoelingen wat bovennatuurlijker waren). Alleen 999 maakt het voor mij wel wat verdacht.
En de uitgever doet ook aan spellen waar het occulte helemaal niet in te vinden is (boonanzo of take five heb ik het tenminste niet in kunnen vinden.)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ja, ik ken er die deze regel consequent toepassen. Op zich niks mis mee. Zo heb ik ook eens meegemaakt dat mensen hun kinderen op een verkoping of een braderie ofzo niet toestonden om te grabbelen. Want zo'n ton met snippers en dan niet weten wat er in het pakje zit wat je eruit haalt, daar speelt het lot een te grote rol. Dus niet gokken en niet dobbelen maar ook niet grabbelen.Oorspronkelijk gepost door Egbert
Volgens de catechismuspreken van ds Kersten mogen we geen dobbelsteen spelletjes gebruiken dus gelden bovenstaande argumenten niet.
Tja, het was wel heel consequent maar ik vroeg me toch af: hoe ver wil je gaan?
Ik geef alleen aan dat je met redelijke argumenten moet komen. Ik heb laatst een film gekeken van Harry Potter. Deel 1 vond ik sprookjesachtig en onschuldig. Deel 2 gaven mij al verschillende vraagtekens. Deel 3 omschrijf ik gewoon als behoorlijk, niet grappig occult. Een aantal elementen kwamen gewoon rechtstreeks uit horrorfilms. Zwarte geesten die mensen achtervolgen om hun geest te pakken en die bij nadering alles om hun heen laten bevriezen. En dat is niet het enige. Waarzeggerij en zwarte magie deden hun intrede. Balanseren tussen goed en kwaad enz. enz.Oorspronkelijk gepost door MS
Maar wanneer je door 3 mistige toevalligheden die je door lang doordenken heb gevonden iets occult verklaard, dan ben je paranoide bijgelovig en niet verantwoord aan het onderzoeken.
Gewoon lezen hè... Zie het laatste woord van je bericht van gistermorgen 10.20 :eurOorspronkelijk gepost door KawHoe weet jij dat? :,Oorspronkelijk gepost door HendrikusBiedt dat een waarborg dat er geen ruzies ontstaan?Oorspronkelijk gepost door Unionist
Terug naar de Bijbelse raadsels op de zondagmiddag!
[Zeker in combinatie met die meiden van KAW] :pu
~~Soli Deo Gloria~~
O.K. ik begrijp je.Oorspronkelijk gepost door KawIk geef alleen aan dat je met redelijke argumenten moet komen. Ik heb laatst een film gekeken van Harry Potter. Deel 1 vond ik sprookjesachtig en onschuldig. Deel 2 gaven mij al verschillende vraagtekens. Deel 3 omschrijf ik gewoon als behoorlijk, niet grappig occult. Een aantal elementen kwamen gewoon rechtstreeks uit horrorfilms. Zwarte geesten die mensen achtervolgen om hun geest te pakken en die bij nadering alles om hun heen laten bevriezen. En dat is niet het enige. Waarzeggerij en zwarte magie deden hun intrede. Balanseren tussen goed en kwaad enz. enz.Oorspronkelijk gepost door MS
Maar wanneer je door 3 mistige toevalligheden die je door lang doordenken heb gevonden iets occult verklaard, dan ben je paranoide bijgelovig en niet verantwoord aan het onderzoeken.
Heb dit spel met veel plezier gespeeld. Maar als het inderdaad zo zou zijn. is het dan geen mooi middel om bepaalde invloeden te introduveren. Maar dat gevaar ligt naar mijn mening ook bij pop muziekOorspronkelijk gepost door Hendrikus
Wij hebben het spel -inclusief diverse uitbreidingssets- al ettelijke jaren in huis. De eerste uitbreidingsset kochten we in Duitsland, omdat-ie toen in Nederland nog niet verkrijgbaar was. Het is een leuk strategiespel, dat behoorlijke eisen stelt aan je inzicht. Occulte elementen heb ik er echt niet in ontdekt.
De apostel paulus schrijft in een van zijn brieven. [font=Impact]Beproef de geest of die uit God is.[/font][font=Impact]Zoek de dingen die boven zijn.[/font] ik denk dat het belangrijk is om op zit soort zaken te letten omdat de duivel op vele slinke wijze ons als christenen aan te vallen. denk dan maar ook aan alternatieve genees wijze
Ik kan me echt niet voorstellen dat de duivel vat op ons krijgt door de onnozele dingen die over Catan gezegd worden. Ik denk sowieso dat je je geest ervoor open moet stellen om occult belast te worden. Bijvoorbeeld als je je laat hypnotiseren, of als je aan oosterse meditatie gaat doen, of drugs gebruikt. Maar een spel waarvan eigenlijk geen kwaad woord te zeggen valt brengt je echt niet in de macht van de boze.
Ik heb verhalen gehoord dat mensen occult belast waren doordat ze een droomvanger in huis hadden, of doordat ze een masker uit Afrika in huis hadden, of omdat iemand bij het sterfbed van zijn grootmoeder de boze geest die haar had bewoond "geërfd" had. Ik ben geneigd deze verhalen onzin te vinden, zie het bovenstaande, maar wat vinden jullie daarvan?
Ik heb verhalen gehoord dat mensen occult belast waren doordat ze een droomvanger in huis hadden, of doordat ze een masker uit Afrika in huis hadden, of omdat iemand bij het sterfbed van zijn grootmoeder de boze geest die haar had bewoond "geërfd" had. Ik ben geneigd deze verhalen onzin te vinden, zie het bovenstaande, maar wat vinden jullie daarvan?
Be yourself, there are plenty of others.
- Miscanthus
Lijkt me geen onzin. Ds Mart-Jan Paul heeft daar een boek over geschreven, evanals Corrie ten Boom.Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik kan me echt niet voorstellen dat de duivel vat op ons krijgt door de onnozele dingen die over Catan gezegd worden. Ik denk sowieso dat je je geest ervoor open moet stellen om occult belast te worden. Bijvoorbeeld als je je laat hypnotiseren, of als je aan oosterse meditatie gaat doen, of drugs gebruikt. Maar een spel waarvan eigenlijk geen kwaad woord te zeggen valt brengt je echt niet in de macht van de boze.
Occulte machten zijn realiteit. paulus zegt: Efeziërs 6:12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
Openbaring 16:14 Want het zijn geesten der duivelen, en zij doen tekenen, welke uitgaan tot de koningen der aarde en der gehele wereld, om die te vergaderen tot den krijg van dien groten dag des almachtigen Gods.
Wat ik bedoel ik dat die geesten alleen bij jou binnen kunnen komen als jij een deur openzet voor ze. Als je in vertrouwen op God leeft, of probeert te leven, kun je dan occult besmet worden doordat je een droomvanger uit de wereldwinkel boven je bed hebt hangen omdat je het zo'n grappig ding vindt met die veertjes? Zomaar een voorbeeld.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusLijkt me geen onzin. Ds Mart-Jan Paul heeft daar een boek over geschreven, evanals Corrie ten Boom.Oorspronkelijk gepost door Marjan
Occulte machten zijn realiteit. paulus zegt: Efeziërs 6:12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
Openbaring 16:14 Want het zijn geesten der duivelen, en zij doen tekenen, welke uitgaan tot de koningen der aarde en der gehele wereld, om die te vergaderen tot den krijg van dien groten dag des almachtigen Gods.
Be yourself, there are plenty of others.
- Miscanthus
Nee, als Christen lijkt me nietdat we besmet worden. Psalmen 121:7 De HEERE zal u bewaren van alle kwaad; uw ziel zal Hij bewaren.Oorspronkelijk gepost door MarjanWat ik bedoel ik dat die geesten alleen bij jou binnen kunnen komen als jij een deur openzet voor ze. Als je in vertrouwen op God leeft, of probeert te leven, kun je dan occult besmet worden doordat je een droomvanger uit de wereldwinkel boven je bed hebt hangen omdat je het zo'n grappig ding vindt met die veertjes? Zomaar een voorbeeld.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusLijkt me geen onzin. Ds Mart-Jan Paul heeft daar een boek over geschreven, evanals Corrie ten Boom.Oorspronkelijk gepost door Marjan
Mar dat wil niet zeggen dat we er geen last, of hinder van kunnen ondervinden. Het is wel een strijd.
[Aangepast op 27/4/05 door Miscanthus]
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Waarom niet het beinvloed helemaal je leven niet? En jij kunt dus zeggen dat wij als mensen sterker zijn dan de duivel? Want hij is de opperste heerser van het occulte en de duistere machten. Ik heb het idee dat we zijn kracht verkeert inschatten.
De heere zal u bewaren.
Mat 6 En zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, werp Uzelven nederwaarts; want er is geschreven, dat Hij Zijn engelen van U bevelen zal, en dat zij U op de handen zullen nemen, opdat Gij niet te eniger tijd Uw voet aan een steen aanstoot.
maar waarom geeft de heere Jezus dan dat antwoord
Mat 6 En zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, werp Uzelven nederwaarts; want er is geschreven, dat Hij Zijn engelen van U bevelen zal, en dat zij U op de handen zullen nemen, opdat Gij niet te eniger tijd Uw voet aan een steen aanstoot.
maar waarom geeft de heere Jezus dan dat antwoord