Mogen bezoekende gasten deelnemen aan het avondmaal?

Hendrikus

Re: Mogen bezoekende gasten deelnemen aan het avondmaal?

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
Mara schreef:Soms werpt de kerk zelf een drempel op.
Of met de zeer ongastvrije lampjes waar de gasten niet naar binnen mogen totdat het lampje aangaat. Het zou andersom moeten zijn, gasten eerst, de beste plaatsen.

Jaren geleden maakte ik mee dat de predikant de gemeente aansprak op de ongastvrijheid. Er waren een aantal zondagen achter elkaar nieuwe mensen geweest. Niemand had ze een plaats gegeven, niemand sprak ze aan, ze werden totaal genegeerd en zijn na een aantal zondagen naar een andere gemeente gegaan, en dit hebben ze ook gemeld.
Ja, zulke ervaringen hebben wel impact. Onze kinderen hebben het er nog wel over dat we ooit tijdens een vakantie in Zeeland de kerk niet eens inmochten: vakantiegasten moesten buiten wachten tot het "eigen volk" haar plek had ingenomen. Pas daarna werden vakantiegasten toegelaten. Gelukkig regende het niet, maar wat voelden we ons opgelaten...
~~Soli Deo Gloria~~
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef:Soms werpt de kerk zelf een drempel op.
Of met de zeer ongastvrije lampjes waar de gasten niet naar binnen mogen totdat het lampje aangaat. Het zou andersom moeten zijn, gasten eerst, de beste plaatsen.

Jaren geleden maakte ik mee dat de predikant de gemeente aansprak op de ongastvrijheid. Er waren een aantal zondagen achter elkaar nieuwe mensen geweest. Niemand had ze een plaats gegeven, niemand sprak ze aan, ze werden totaal genegeerd en zijn na een aantal zondagen naar een andere gemeente gegaan, en dit hebben ze ook gemeld.
Ja, zulke ervaringen hebben wel impact. Onze kinderen hebben het er nog wel over dat we ooit tijdens een vakantie in Zeeland de kerk niet eens inmochten: vakantiegasten moesten buiten wachten tot het "eigen volk" haar plek had ingenomen. Pas daarna werden vakantiegasten toegelaten. Gelukkig regende het niet, maar wat voelden we ons opgelaten...
Ik maar denken dat organisten altijd een eigen plekje hebben. :)
Maar vreemde praktijk heb ik nog nooit meegemaakt dat (vakantie)gasten moesten wachten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: Ja, zulke ervaringen hebben wel impact. Onze kinderen hebben het er nog wel over dat we ooit tijdens een vakantie in Zeeland de kerk niet eens inmochten: vakantiegasten moesten buiten wachten tot het "eigen volk" haar plek had ingenomen. Pas daarna werden vakantiegasten toegelaten. Gelukkig regende het niet, maar wat voelden we ons opgelaten...
Echt waar? Ik denk dat ik weggegaan zou zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

parsifal schreef:
Mara schreef: Als je in je eigen gemeente deelneemt aan het H.A., wil je dat dan persé - nogmaals - ook in een vreemde gemeente dan?
Ik denk zelf dat als je in een gemeente bent (de gemeente waar je toe behoort of een andere) en er is de nodiging tot het avondmaal, dan is blijven zitten ook een afwijzing van de nodiging. Zoals aangaan een belijdenis is van je eigen onvermogen (en het is veel meer natuurlijk). Niet-aangaan is niet neutraal.
Ben ik niet geheel met je eens. Als je trouw deelneemt in je eigen gemeente en je bent bij geval in een andere kerkdienst en je blijft dan zitten, is dat m.i. niet neutraal. Is het een "moeten" dan?
Ik woonde met collega's een huwelijksbevestiging bij in de R.K. en de r.k. collega's gingen een hostie halen, terwijl ze al jaren niet meer naar de kerk gingen. Daar doet het me dan eigenlijk een beetje aan denken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Hendrikus schreef: Ja, zulke ervaringen hebben wel impact. Onze kinderen hebben het er nog wel over dat we ooit tijdens een vakantie in Zeeland de kerk niet eens inmochten: vakantiegasten moesten buiten wachten tot het "eigen volk" haar plek had ingenomen. Pas daarna werden vakantiegasten toegelaten. Gelukkig regende het niet, maar wat voelden we ons opgelaten...
Natuurlijk echt waar, anders had ik het niet geschreven.
Het was in de GG Kamperland.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Ik geloofde je wel hoor, het was meer een uitroep van verbazing. ;)
Ik denk niet dat het noemen van naam en plaats je in dank afgenomen wordt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Ik geloofde je wel hoor, het was meer een uitroep van verbazing. ;)
Ik denk niet dat het noemen van naam en plaats je in dank afgenomen wordt.
Tja, de waarheid is niet altijd even vleiend.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Graag on-topic verder.
parsifal

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
parsifal schreef:
Mara schreef: Als je in je eigen gemeente deelneemt aan het H.A., wil je dat dan persé - nogmaals - ook in een vreemde gemeente dan?
Ik denk zelf dat als je in een gemeente bent (de gemeente waar je toe behoort of een andere) en er is de nodiging tot het avondmaal, dan is blijven zitten ook een afwijzing van de nodiging. Zoals aangaan een belijdenis is van je eigen onvermogen (en het is veel meer natuurlijk). Niet-aangaan is niet neutraal.
Ben ik niet geheel met je eens. Als je trouw deelneemt in je eigen gemeente en je bent bij geval in een andere kerkdienst en je blijft dan zitten, is dat m.i. niet neutraal. Is het een "moeten" dan?
Ik woonde met collega's een huwelijksbevestiging bij in de R.K. en de r.k. collega's gingen een hostie halen, terwijl ze al jaren niet meer naar de kerk gingen. Daar doet het me dan eigenlijk een beetje aan denken.
"moeten" is misschien te sterk. Ook in andere gemeenten dan je eigen gemeente is het echter een nodiging van de Heere Jezus. Daar is een neutraal antwoord niet op mogelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Het ligt er dus aan hoe je de nodiging ziet: is het een nodiging aan alle belijdende leden van de gemeente (ik meen van wel, een sacrament hoort bij een gemeente)? Of is het een nodiging aan iedereen die op dat moment in de kerk zit?

Als belijdend lid zou het je moeten aanklagen als je moet blijven zitten. Als gast - als je tenminste mijn bovenstaande visie deelt - kun je dus niet deelnemen en hoeft het je ook niet aan te klagen. Misschien wel heimwee oproepen naar je eigen gemeente.
helma

Bericht door helma »

Is een sacrament van een gemeente? Guido de Bres zegt dat het sacrament van het HA verordend en ingesteld is om te voeden en te onderhouden ' degenen die Hij alrede wedergeboren en in Zijn huisgezin, hetwelk is Zijn Kerk, ingelijfd heeft' .
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

helma schreef:Is een sacrament van een gemeente? Guido de Bres zegt dat het sacrament van het HA verordend en ingesteld is om te voeden en te onderhouden ' degenen die Hij alrede wedergeboren en in Zijn huisgezin, hetwelk is Zijn Kerk, ingelijfd heeft' .
Is dat dan strijdig met elkaar? Ik meen inderdaad dat het sacrament bij een gemeente hoort, en daarom niet 'los verkrijgbaar' is.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:Het ligt er dus aan hoe je de nodiging ziet: is het een nodiging aan alle belijdende leden van de gemeente (ik meen van wel, een sacrament hoort bij een gemeente)? Of is het een nodiging aan iedereen die op dat moment in de kerk zit?

Als belijdend lid zou het je moeten aanklagen als je moet blijven zitten. Als gast - als je tenminste mijn bovenstaande visie deelt - kun je dus niet deelnemen en hoeft het je ook niet aan te klagen. Misschien wel heimwee oproepen naar je eigen gemeente.
Ik heb altijd onder de prediking gezeten dat het H.A. niet is voor alle belijdende leden, maar hen die het lijden en sterven van Jezus Christus deelachtig zijn geworden.
Als je die kennis (nog) niet hebt, maar het een historisch of tijdgeloof is, zoals die wel eens zijn beschreven, hoor je er niet aan.

ds. Korving verwoordde het zo:
Het heilig Avondmaal is niet alleen voor hen die tot de (volle) zekerheid van het geloof zijn gekomen, maar juist ook voor de zwakke en bestreden kinderen van God. Wie belijdenis des geloofs mag afleggen, ontvangt van de kerkenraad toegang tot de sacramenten, Doop en Avondmaal. We noemen dit wel: het kerkelijk recht. Het Goddelijk recht houdt in dat je persoonlijk mag bemerken dat de Heere Zelf je aan Zijn tafel roept. Avondmaal vieren is na het belijdenis doen niet vanzelfsprekend, maar ligt wel in het verlengde van een oprechte belijdenis. Elke oprechte Avondmaalsviering is een vernieuwde belijdenis voor God en Zijn gemeente, dat je het leven hebt leren zoeken buiten jezelf in de Heere Jezus Christus.”
helma

Bericht door helma »

De Kerk is wel aanwezig in de gemeente, maar een gast kan dus ook bij de Kerk horen. Christus is de Gastheer en nodigt de Zijnen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Beste Mara, we kennen elkaar hier op het forum toch al enige tijd. Daaruit zou je toch kunnen weten dat ik niet van mening ben dat ieder gemeentelid aan het avondmaal mag krachtens Goddelijk recht. Wel vind ik dat iedereen aan zou behoren te gaan omdat niemand het recht heeft onbekeerd verder te leven.
Dus je posting kan ik natuurlijk onderschrijven. Het zou me verbazen als je dat nog niet wist.
Plaats reactie